;
سبک زندگیمهارت های زندگی

تمیز کردن پشت قابلمه با راهکارهای خانگی بدون زحمت

تمیز کردن پشت قابلمه یکی از کارهایی است که ممکن است به نظر بسیار سخت و زمان‌بر باشد. لکه‌های چربی سرسختی که پشت قابلمه ایجاد‌ می‌شوند، به‌آسانی از بین نمی‌روند. ماهیتابه‌ها و قابلمه‌هایی که پشت آن‌ها لک شده‌ است، ظاهری قدیمی و کثیف به خود‌ می‌گیرند و‌ می‌توانند برای ما آزاردهنده باشند.

امروز می‌خواهیم روش‌های تمیز کردن پشت قابلمه را بررسی کنیم. با بخش سبک زندگی از سری مطالب مهارت های زندگی همراه باشید و مطالب جدید مجله گفتنی را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: راهکار تمیز کردن قابلمه سوخته که تا حالا نمی دونستی+ سفید و براق مثل روز اول!

بهترین روش‌های تمیز کردن پشت قابلمه

برای تمیز کردن پشت قابلمه، روش‌های مختلفی وجود دارد. برای آن‌که بهترین روش را انتخاب کنید، باید به نوع متریال قابلمه خود توجه کنید. قبل از به‌کارگیری هر روش، بهتر است آن را در منطقه‌ای کوچک از قابلمه امتحان کنید تا در صورت عوض‌شدن رنگ و ظاهر ظرف، از آن مواد شستشو برای تمیزکردن استفاده نکنید. روش‌های تمیزکردن پشت قابلمه سوخته شامل موارد زیر است:

تمیز کردن قابلمه

۱. تمیز کردن پشت قابلمه با جوش شیرین

برای تمیزکردن بیشتر قابلمه‌ها و تابه‌ها از جوش شیرین‌ می‌توانید استفاده کنید. برای تمیزکردن پشت قابلمه چدنی، سرامیکی و حتی تفلون‌، می‌توانید جوش شیرین را امتحان کنید. توجه داشته باشید که جوش شیرین به سطح رویی ماهیتابه و قابلمه تفلون مالیده نشود؛ چون‌ می‌تواند باعث آسیب به آن شود.

برای تمیز کردن پشت قابلمه با جوش شیرین، جوش شیرین و آب گرم را با نسبت سه به یک مخلوط کنید تا مخلوطتان حالت خمیری پیدا کند. این خمیر را پشت قابلمه پخش کنید و ده تا بیست دقیقه منتظر بمانید. بعد با استفاده از یک مسواک یا اسکاچ، آن را پاک کنید. برای آن‌که این خمیر قوی‌تر عمل کند،‌ می‌توانید به آن مایع ظرفشویی اضافه کنید. همچنین‌ می‌توانید حین شستن از سرکه سفید استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تمیز کردن قابلمه تفلون: چگونه یک ماهیتابه و قابلمه سوخته را تمیز کنیم؟

2. تمیزکردن پشت قابلمه سوخته با آبلیمو و فویل

یک قابلمه بزرگ بردارید و در آن مقداری آب بریزید. سپس دو تکه ورق آلومینیومی را مچاله کنید تا به صورت توپی کوچک دربیاید. سپس آن‌ها را درون آب قرار دهید. مقداری آبلیمو و جوش شیرین به ظرف اضافه کنید و آن را روی حرارت بگذارید. برای تمیز کردن پشت قابلمه با جوش شیرین، آبلیمو و فویل، قابلمه را درون این مخلوط بگذارید . صبر کنید ۲ الی ۶ دقیقه در آن بماند. سپس پشت قابلمه را با استفاده از مایع ظرفشویی و اسکاچ بشویید.

تمیز کردن پشت قابلمه با آبلیمو

این هم بدردت شاید بخوره: استایل اولین قرار عاشقانه: چی بپوشیم که هم شیک باشه هم اغراق آمیز نباشه

3. تمیز کردن پشت قابلمه چدنی و مسی با کمک نمک

برای ظروف مسی و چدنی، مقداری نمک درشت را روی سطح مورد نظر بریزید و سپس برس یا اسکاچ را روی سطح بکشید. برای تمیزتر و قوی‌ترشدن نمک، به آن مقداری جوش شیرین اضافه کنید و همین‌طور‌ می‌توانید روی سطح مقداری سرکه بریزید و پس از گذشت ده دقیقه، پشت قابلمه را بشویید.

4. تمیزکردن پشت قابلمه سوخته با استفاده از یک ماده اسیدی ملایم

یکی از راهکارهای تمیز کردن پشت قابلمه، استفاده از یک ماده اسیدی ملایم مانند آبلیمو، سرکه، سرکه سفید، رب گوجه‌فرنگی یا حتی سس کچاپ است. بله، سس کچاپ! لکه‌های سرسخت چربی با به‌کاربردن این مواد از بین‌ می‌روند. برای این کار، آبلیمو، سرکه یا سس کچاپ را به مدت ده دقیقه روی سطح قرار دهید، سپس با استفاده از یک برس یا اسکاچ، آن را روی سطح بکشید و بعد با مایع ظرفشویی، سطح را برق بیندازید.

بیشتر بخوانید: با این روش ها گل ها و گیاهان آپارتمانت رو تمیز نگه دار

۵. با استفاده از صابون رنده‌شده و آب

یک قالب صابون را بردارید و مقداری از آن را رنده کنید. سپس آن را درون یک ظرف آب گرم بریزید تا به‌خوبی در آب حل شود. یک اسکاچ یا سیم ظرفشویی را درون ظرف فرو ببرید و سپس پشت قابلمه را با آن تمیز کنید.

صابون رنده شده

۶. تمیز کردن پشت قابلمه با استفاده از آب‌اکسیژنه

در این روش لازم است تا ظرفی را که قابلمه یا ماهیتابه شما در آن جا می‌شود، بردارید. قابلمه یا ماهیتابه کثیف را درون آن بگذارید. سپس مقداری آب‌اکسیژنه در آن بریزید؛ به‌صورتی که تمام سطح مورد نظر درون آب قرار بگیرد. ظرف را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. بعد از به‌جوش‌آمدن، شعله را کم و ده دقیقه صبر کنید. پس از این مدت، لکه‌ها به‌آسانی پاک می‌شوند.

بیشتر بخوانید: جذب فوری ثروت با گیاهان: کجای خونه باید بگذاریم؟

۷. استفاده از شوینده‌های موجود در بازار

اگر هیچ‌کدام از روش‌های خانگی برای شما کارساز نبود، برای تمیز کردن پشت قابلمه از یک ماده شوینده موجود در بازار استفاده کنید. پاک‌کننده‌هایی که حاوی اگزالیک‌اسید هستند‌ می‌توانند به شما کمک کنند. برای استفاده از این شوینده‌ها، حتما دستورالعمل آن را مطالعه کنید.

تمیز کردن پشت قابلمه2

این هم جالبه: بهترین ترفند نگهداری سبزی خوردن: تا یک هفته تازه می مونه!

۶ نکته برای تمیز نگه داشتن قابلمه و ماهیتابه

ما درباره روش‌های تمیز کردن پشت قابلمه صحبت کردیم؛ اما خوب است نکاتی را با هم مرور کنیم تا با توجه به آن‌ها از کثیف و لک‌شدن قابلمه‌ها و تابه‌ها جلوگیری کنید:

۱. اجاق گاز خود را تمیز نگه دارید

اجاق گاز، محلی است که همیشه در معرض کثیف‌شدن و تجمع چربی‌ها و مواد غذایی است. به همین دلیل بهتر است پیش از قراردادن قابلمه و ماهیتابه روی گاز، آن را تمیز کنید. برای آسان‌تر تمیز شدن گاز، بهتر است پس از هر بار پخت غذا و پس از خنک‌شدن گاز، آن را با استفاده از یک پاک‌کننده گاز مناسب تمیز کنید.

۲. قبل از پخت، قابلمه و تابه را به‌خوبی گرم کنید

برای آن‌که مواد غذایی به کف ظرف نچسبند، پیش از ریختن غذا درون آن، ظرف را به‌خوبی گرم کنید. به این ترتیب ظرف مانند یک ظرف نچسب عمل می‌کند.

۳. ظروف را بلافاصله پس از اتمام پخت تمیز کنید

جداکردن مواد غذایی که برای مدتی طولانی روی ظرف مانده، بسیار سخت‌ است و تمیز کردن پشت قابلمه را دشوار‌ می‌کند؛ اما اگر پس از اتمام پخت و خنک‌شدن ظرف، با استفاده از ماده شوینده آن را تمیز کنید، کار خیلی آسان‌تر خواهد شد. توجه داشته باشید که پیش از خنک‌شدن قابلمه یا تابه، این کار را انجام ندهید؛ زیرا شوک حرارتی‌ می‌تواند باعث تغییر شکل ظروف و آسیب‌رسیدن به آن‌ها شود.

این مطلب هم کاربردیه: 6 روش جلوگیری از بخار گرفتن آینه حمام و دستشویی

تمیز کردن پشت قابلمه2

۴. قابلمه یا ماهیتابه را پس از شستشو خشک کنید

خشک‌کردن قابلمه یا ماهیتابه، از باقی‌ماندن لک آب روی آن‌ها جلوگیری‌ می‌کند. لک آب گاهی به‌سختی پاک‌ می‌شود. همچنین این کار، از زنگ‌زدگی ظروف جلوگیری‌ می‌کند؛ بنابراین بهتر است پس از شستشو، قابلمه یا ماهیتابه را با استفاده از یک حوله یا دستمال کاغذی به‌خوبی خشک کنید.

۵. قابلمه یا ماهیتابه را در محلی تمیز و خشک نگهداری کنید

یکی از دلایلی که باعث دشوارشدن تمیز کردن پشت قابلمه‌ می‌شود، چربی‌ها و کثیفی‌هایی است که در محل نگهداری از ظروف وجود دارند. توجه کنید که قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های تمیز را در مکانی تمیز و خشک قرار‌ ‌دهید. همچنین گذاشتن قابلمه روی گاز،‌ می‌تواند باعث ریختن و پاشیدن مواد غذایی و انتقال چربی‌ها به سطح آن شود.

این مطلب هم کاربردیه: 6 روش جلوگیری از بخار گرفتن آینه حمام و دستشویی

۶. هنگام پخت به دمای گاز توجه کنید

برای آن‌که مجبور به تمیزکردن پشت قابلمه سوخته نشوید، بهتر است از همان ابتدا حواستان به شعله گاز باشد. اگر شعله خیلی زیاد باشد، باعث پاشیدن مواد غذایی به بیرون ظرف و در مرحله بعد سوختن این مواد‌ می‌شود. همچنین بهتر است هر چند وقت یکبار، غذا را هم بزنید تا از چسبیدن مواد غذایی به کف قابلمه جلوگیری کنید.

 

این مطالب هم جالبه:

بازی‌های گروهی برای عید دیدنی‌های نوروز ۱۴۰۳

نکات خرید طلای نو و دست دوم را یاد بگیرید!

روانشناسی شخصیت | اگر کسی این رفتار را با شما داشت بدانید از شما متنفر است!

ذکر جادویی حل مشکلات: برکت و گشایش در زندگی!

دمی گوجه با ترفند مخصوص که حسابی خوشمزه میشه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا