;
تازه ها

تبدیل روغن ضایعات غذایی به سوخت هواپیما برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای

 تبدیل روغن ضایعات غذایی به سوخت هواپیما: در یک رستوران مجلل در چنگدو، پایتخت دیگ های داغ چین، غذاخوری ها تکه های گوشت و سبزیجات را در یک قابلمه بزرگ از آبگوشت تند و تیز و پر از چربی فرو می کنند، عمدتاً غافل از اینکه روغن مانده از این دیگ های داغ برای سوخت هواپیما آماده می شود.

رستوران‌های چنگدو هر سال حدود 150،000 تن روغن داغ مورد استفاده شده را دور می‌ریزند و یک شرکت محلی  به نام Sichuan Jinshang برای حفاظت از محیط زیست این فرصت تجاری را کشف کرد و پسماندهای روغنی را به عنوان سوخت هواپیما برای صادرات پردازش کرد.

یه بین، مدیر کل این شرکت، به خبرگزاری فرانسه گفت که شعار شرکتش این است: “اجازه دهید نفت ناودان به آسمان اوج بگیرد. وی گفت که شرکت او که در سال 2017 تأسیس شد، اکنون سالانه 150،000 تن روغن صنعتی را از رستوران هات پات و سایر رستوران ها در چنگدو از جمله فست فود KFC جمع آوری و تبدیل به سوخت هواپیما می کند.

ببینید: زنده شدن زنی پس از اعلام مرگ وی که باعث شوکه شدن خانواده اش شد

تبدیل روغن ضایعات غذایی به سوخت هواپیما

 

در یک شب معمولی، جمع کننده های استخدام شده توسط شرکت جین شانگ از صدها رستوران در کلان شهر جنوب غربی بازدید می کنند. به محض خروج مشتریان، پیشخدمت ها محتویات قابلمه داغ خود را در فیلتر مخصوصی می ریزند که روغن و آب را جدا می کند. سپس این جمع کننده ها پیش بند ضخیم و دستکش های لاستیکی تا آرنج می پوشند تا شیشه های روغن مایل به رنگ قرمز را جمع کنند.

این روغن ها سپس به یک پارک تجاری در حومه شهر، جایی که کارخانه جین شانگ در آن قرار دارد، منتقل میشود، این محل تا حد زیادی بدون لک است. تنها آثار روغن در کارخانه و بوی ضعیف آن و لکه های نارنجی آشکار در کف برخی تجهیزات وجود دارد.

روغن ها به داخل مخزن‌ها هدایت می‌شود، جایی که تحت یک فرآیند تصفیه قرار می‌گیرد که رطوبت و ناخالصی‌های باقی‌مانده را از بین می‌برد و در نهایت به یک روغن شفاف، زرد و درجه یک صنعتی تبدیل می‌شود.

 

تبدیل روغن ضایعات غذایی به سوخت هواپیما و صادرات آن

این روغن ها عمدتاً به مشتریانی در اروپا، ایالات متحده و سنگاپور صادر می‌شود که بیشتر آن را به چیزی تبدیل می‌کنند که کارشناسان صنعت آن را «سوخت هوانوردی پایدار» (SAF) می‌نامند. طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی، صنعت هوانوردی در سال 2022، 2 درصد از کل انتشارات گازهای گلخانه ای را تولید می کند.

تبدیل روغن ضایعات غذایی به سوخت هواپیما 1

با این حال، به دلیل هزینه های پردازش و تعداد نسبتاً کمی از تامین کنندگان، سوخت بازیافتی هواپیما هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی گیرد و کمتر از 0.1٪ از کل سوخت های هواپیمایی را تشکیل می دهد.

انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی تخمین می‌زند که استفاده گسترده از سوخت بازیافتی هوانوردی می‌تواند حدود 65 درصد از کاهش آلاینده‌های مورد نیاز صنعت هوانوردی را برای دستیابی به انتشار خالص صفر در سال 2050 کمک کند.

شرکت جین شانگ قصد دارد تا به زودی تأسیسات تولید SAF خود را با استفاده از تجهیزات شرکت Honeywell آمریکا گسترش دهد و تولید سالانه خود را به 300،000 تن برساند. مدل کسب‌وکار این شرکت بخشی از تلاش‌های گسترده‌ چین برای مقابله با مقادیر زیادی ضایعات غذایی است که توسط 1.4 میلیارد نفر جمعیت این کشور تولید می‌شود.

طبق یک مطالعه در سال 2021 در نِیچِر، سالانه حدود 350 میلیون تن محصولات کشاورزی توسط رستوران ها، سوپرمارکت ها یا مصرف کنندگان در چین دور ریخته می شود.

EPA می گوید که در محل های دفن زباله، ضایعات مواد غذایی فاسد شده، گاز متان که عامل اصلی گرم شدن اتمسفر است را سریعتر از سایر مواد منتشر می کند.

مگس سرباز سیاه

چین با کمک حشرات به مقابله با معضل ضایعات مواد غذایی ادامه می دهد

انتشار گازهای گلخانه ای یک دردسر بزرگ برای شهرهای چین و تهدیدی بزرگ برای اهداف آب و هوایی جهانی است. دولت چین متعهد شده است که با این مشکل در طرح اخیر انتشار گاز متان که خواستار ساخت پروژه های نوآورانه تصفیه زباله های غذایی در سراسر کشور در چند سال آینده است، مقابله کند.

در شانگهای، تأسیسات زباله شهری مجهز به مگس سرباز سیاه شده است تا سالانه هزاران تن ضایعات غذایی را به کود و خوراک حیوانات تبدیل کند.

به گفته وو یوفنگ، معاون مدیر این کارخانه، 500 میلیون مگس در فضایی مهر و موم شده در کارخانه تصفیه زباله لاوگانگ زندگی می کنند که روزانه 2500 تن ضایعات غذایی را می خورد. حشره‌ها در نهایت نابود می‌شوند، با بیرون ریختن مواد سیاه و خاکی که دوباره به عنوان خوراک دام از آن استفاده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 6 =

دکمه بازگشت به بالا