;
سیاسی و اقتصادیتازه ها

بحران اقتصادی و تورم بزرگترین معضل اروپا

همزمان با اغاز جنگ روسیه علیه اوکراین بانک مرکزی اروپا اخرین پیش بینی خود را نسبت به وضع اقتصادی درسال میلادی پیش رو منتشر کرد،اقتصاد اروپا به طور فزاینده ای گرمای ناشی از جنگ روسیه در اوکراین را احساس می کند، زیرا رشد اقتصادی درحال متوقف شدن است، اعتماد به نفس در حال سقوط و تورم افزایشی می باشد، داده ها و هشدارهای سیاست گذاران درمورد امور اقتصادی در روز چهارشنبه به وضوح نشان از وجود بحران اقتصادی و تورم به عنوان بزرگترین معضل اروپا می باشد.

تحریم‌های روسیه پس از تهاجم ماه گذشته، قیمت‌های انرژی را در سراسر این قاره به بالاترین حد خود رسانده است، اعتماد را کاهش داده و خطر یک رکود دیگر را حتی قبل از اینکه برخی از کشورها از رکود ناشی از کووید نجات پیدا کنند، افزایش داده است.

بیشترین آسیب از تحریمهای روسیه گریبانگیر آلمان می شود

بحران اقتصادی در اروپا آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه و یکی از وابسته ترین اقتصادها به انرژی روسیه، از جمله کشورهایی خواهد بود که بیشترین آسیب را خواهد دید و شورای مشاوران اقتصادی دولت روز چهارشنبه پیش‌بینی رشد خود را برای سال جاری بیش از نصف کرد و به 1.8 درصد رساند.

فولکر ویلند، یکی از اعضای این هیئت سیاست گذاری در امور اقتصادی گفت: «خطر رکود و بحران اقتصادی اروپا بسیار زیاد است.

مشاوران، که پیش‌بینی‌هایشان دولتها را در تنظیم سیاست‌های مالی راهنمایی می‌کند، همچنین پیش‌بینی کردند که تورم آلمان دو برابر خواهد شد و به بیش از ۶ درصد خواهد رسید.

از آنجایی که دولت یک طرح اضطراری را برای سهمیه بندی احتمالی گاز در صورت قطع یا توقف عرضه گاز از روسیه به راه انداخت، ویلند گفت آلمان باید برای پایان دادن به وابستگی خود به انرژی روسیه، احتمالاً از طریق برنامه انرژی هسته ای طولانی تر از حد انتظار، تلاش کند.

او گفت که این امر در حال حاضر تورم را افزایش می دهد اما امنیت بلندمدت کشور و ثبات اقتصاد را بهبود می بخشد.

هشدار رییس بانک مرکزی اروپا در مورد تورم

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در مورد تورم هشدار داد که با طولانی شدن درگیری، اقتصاد اروپا ممکن است بیش از آن چیزی باشد که چند هفته قبل پیش بینی میشد آسیب ببیند.

او در یک سخنرانی گفت: «هر چه جنگ بیشتر طول بکشد، هزینه‌های اقتصادی بیشتر می‌شود و احتمال اینکه در سناریوهای بدتری قرار بگیریم، بیشتر می‌شود».

در وین، بانک مرکزی اتریش نیز پیش بینی رشد خود را کاهش داد و چشم انداز تورم خود را برای سال جاری به شدت افزایش داد و گفت که در صورت طولانی شدن جنگ، پیش بینی های جدیدش بدتر می شود.

افزایش تورم در اروپا

لاگارد همچنین گفت: که خانواده ها  نسبت به اوضاع اقتصادی بدبین تر شده اند و مشاغل ممکن است به زودی سرمایه گذاری را به حالت تعویق در بیاورند.

هشدار رییس بانک مرکزی اروپا در مورد شاخص احساسی که نشان می‌دهد جنگ، اعتماد مصرف‌کننده به منطقه یورو را به شدت کاهش داده و انتظارات تورمی را به بالاترین حد خود رسانده است.

شاخص احساسات اقتصادی کمیسیون اروپا از 113.9 در ماه فوریه به 108.5 در ماه مارس کاهش یافت، در حالی که اعتماد مصرف کننده از 8.8- به 18.7- سقوط کرد.

بزرگ‌ترین ضربه به اعتماد مردم از طریق تورم وارد شد که قدرت خرید مصرف‌کننده را کاهش می‌دهد، حتی در شرایطی که دولت‌ها به سرعت یارانه‌های خود را برای کاهش بخشی از درد اعمال می‌کنند.

همچنین کشور  اسپانیا، یکی از بزرگترین اقتصادهای اروپا می باشد مصون از بحران اقتصادی نبوده است به طوری که تورم در ماه مارس به 9.8 درصد افزایش یافت که سریع ترین نرخ از ماه می 1985 از 7.6 درصد در فوریه بود.

داده‌های تورم منطقه‌ای آلمان نیز افزایش بزرگی را نشان می‌دهد، که نشان می‌دهد نرخ تورم ملی که اواخر روز چهارشنبه قرار است به ۷ درصد برسد.

دوراهی رکود تورمی

رشد راکد همراه با تورم بالا – رکود تورمی در اصطلاحات اقتصادی – بانک مرکزی اروپا لاگارد را در یک دوراهی قرار می دهد.

در حالی که بانک مرکزی به طور معمول سیاست های خود را برای مبارزه با تورم تشدید می کند، چنین اقدامی می تواند رکود را تشدید کند و به مصرف کنندگان آسیب بیشتری وارد کند.

برای کاهش خطر، لاگارد قول داد که بانک مرکزی اروپا برای افزایش نرخ بهره عجله‌ای ندارد و نرخ تورم منطقه یورو نیز مطابق ارزیابی‌های صورت گرفته طی ماه‌های آتی به نرخ هدف ۲ درصدی باز خواهد گشت.

او گفت: “تدریج گرایی به این معنی است که ما با دقت حرکت کرده و سیاست خود را با دریافت بازخورد در مورد اقدامات خود تنظیم خواهیم کرد.”

این معضل سیاستی به نوبه خود می تواند شورای حاکم تعیین کننده نرخ بانک مرکزی اروپا را بیش از پیش تقسیم کند، زیرا محافظه کاران از قبل خواستار افزایش درآمد برای مبارزه با تورم بالا هستند.

پیتر کازیمیر، سیاستگذار بانک مرکزی اروپا نیز گفت: «مگر اینکه جنگ به یک درگیری جهانی تبدیل شود، پس من فکر می کنم که اولین افزایش (نرخ ها) می تواند در پایان امسال اتفاق بیفتد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا