;
سینمافرهنگ و هنر

انیمه آئوآشی را باید حتما ببینید اگر به فوتبال علاقه دارید

 انیمه آئوآشی یک انیمه فوتبالی است که هم در حیطه‌ ورزشی و هم در ابعاد جانبی داستان، از مسیری واقع‌گرایانه به ملزومات حرفه‌ای فوتبال می‌پردازد. با معرفی این انیمه همراه گفتنی باشید. بخش فرهنگ و هنر برای طرفداران فوتبال خبری خوش دارد. انیمه، طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارد. اگر شما جز کسانی هستید که به ورزش فوتبال علاقه دارید بخش سینما را از دست ندهید.

چکیده داستان انیمه آئوآشی:

آئویی آشیتو در سومین سال متوسطه اول توانسته به مهره اصلی تیم فوتبال مدرسه تبدیل شود. آشیتو که با عطش گلزنی و حرکات غیرقابل‌پیش‌بینی خود عامل اصلی بردهای تیمش به حساب می‌آید در یک بازی کنترل خود را از دست می‌دهد و با یک حرکت اشتباه منجر به باخت و حذف تیمش می‌شود. آشیتو، که امیدها و آرزوهایش را از دست رفته می‌بیند، بعداز این اتفاق با مردی به اسم فوکودا تاتسویا روبه‌رو می‌شود؛ کسی که می‌خواهد تیم ملی فوتبال ژاپن را به سطح برتر دنیا برساند.

حتما ببینید: سریال شانتارام با بازی چارلی هونام: چشمان ما دروغ می‌گویند!

 انیمه آئوآشی

فوکودا که متوجه استعداد و پتانسیل خاص آشیتو شده از او برای شرکت در تست تیم جوانان توکیو اسپریون دعوت می‌کند. سفر از یک شهر کوچک به توکیو و حضور در محیط ناآشنایی که استعدادها و افراد باتجربه‌ی دیگری هم در آن حضور دارند، شرایط دشوار و متفاوتی را برای شکوفا شدن استعداد آشیتو به‌وجود می‌آورد.

حتما ببینید: 8 بهترین فیلم های لئوناردو دیکاپریو که اگر نبینید ضرر بزرگی کرده اید!

قهرمان انیمه آئوآشی تحت جو مسابقه

انیمه‌های ورزشی همیشه جزو ژانرهای محبوب انیمه بوده‌اند. حالا اگر ورزش موردنظر فوتبال باشد این توجه بیشتر هم خواهد بود. اما انیمه‌های فوتبالی به همان اندازه کار چندان راحتی برای ایجاد جذابیت و تبدیل شدن به اثری که مخاطب را دنبال خود بکشند ندارند.

درواقع انیمه‌های ورزشی، به‌ویژه اگر با محوریت فوتبال باشند، غیراز نیاز به یک ساختار منسجم به یک ویژگی متمایز و غیرکلیشه‌ای برای پیشبرد اتفاقات و مسابقات نیاز دارند. به‌عنوان مثال انیمه‌ی کاپیتان سوباسا به‌کمک استفاده از جذابیت‌های ناشی از اغراق در حرکات ورزشی به شکلی حیرت‌انگیز و حماسی، با معرفی قهرمان‌هایی که قوانین فیزیک را پودر می‌کردند، یک خرق عادت فانتزیِ هیجان‌انگیز و به‌یادماندنی را در بازی فوتبال به نمایش می‌گذاشت.

خیلی جالبه: آزمون شناخت قاتل نقاش کیه؟ فقط کارآگاه ها می تونن بگن!

تفاوت انیمه آئوآشی با انیمیشن فوتبالیست ها:

اما در انیمه فوتبال محور آئوآشی همه‌ی اتفاق‌ها به شکلی منطقی و بر مبنایی واقع‌گرایانه رخ می‌دهد. اینجا دیگر خبری از نمایش‌های به شدت اغراق‌آمیز، فنون و پرش‌های تخیلی، شوت‌های بالستیک تور پاره‌کن و دیوار سوراخ‌کن، چمن‌های راه‌راه هندوانه‌ای بی‌انتها، خروش عظیم جمعیت استادیوم برای یک بازی مدرسه‌ای و انتظار طولانی برای به ثمر رسیدن یک شوت در چارچوب وسط کلی فلش‌بک از خاطرات و دیالوگ‌های صف‌شده نیست.

خیلی جالبه: 4 بهترین فیلم های عاشقانه که باید ببینید!

حتی استعداد برجسته‌شده‌ی آشیتو وسیله‌ای برای بیان یک منطق واقعی فوتبال است که در اسطوره‌های تاریخ آن به اشکال مختلف دیده شده. خب با این شرایط در نگاه اول می‌توان انتظار یک سریال خسته‌کننده را داشت که به معرفی اصول یک رشته‌ی ورزشی پرطرفدار و شناخته‌شده می‌پردازد. اما حربه‌ی آئوآشی برای نجات از گرفتار شدن در این گرداب چیست؟

تعامل آئویی و هانا در انیمه آئوآشی

آئویی آشیتو، با حضور در رأس داستان، شخصیت محوری آن است. این موضوع در نام‌گذاری مانگا و انیمه آئوآشی هم تأکید شده است. سازنده‌ها با یک بازی کلمات، بخش اول اسم و فامیل قهرمان داستان را با هم ترکیب کرده‌اند. ترکیبی که آئو در آن به معنی آبی است و به رنگ پیراهن تیم ملی ژاپن اشاره دارد و آشی هم به معنی پا زمینه‌ی فوتبال را یادآور می‌شود.

این ترکیب همچنین در معانی دیگر به نسل جدید و نوپا بودن آن اشاره دارد. آئویی هم شخصیتی با استعدادی ذاتی است که باید به‌کمک تعامل با بازیکنان و مربی‌های باتجربه پرورش پیدا کند. بنابراین تمام شخصیت‌های مهم اطراف آئویی زمینه‌هایی از رشد او را فراهم می‌کنند.

انیمه آئوآشی به لطف سازنده‌های باتجربه‌اش در نمایش دادن اصول پایه‌ی فوتبال بر مبنای واقع‌گرایی موفق است. یک نمونه‌ی بسیار محبوب و موفق از این قبیل شخصیت‌ها در دنیای انیمه، لوفی از انیمه وان پیس است.

لوفی، غیر از اینکه هدف بزرگی در سر دارد، با همین اثرگذاری و اثرپذیری از جمع و نمایان کردن پتانسیل‌های بزرگ نهفته‌اش به مرکز توجهات و محور مقبولیت تبدیل می‌شود.

این مطلب رو هم از دست نده: شوک عجیب برای طرفداران ثور: کریس همسورث آلزایمر گرفت!

برای همین آئویی به‌عنوان شخصیتی که تمام مبنای داستان از تعریف وضعیت او سرچشمه می‌گیرد به‌عنوان کانون توجه قدم برمی‌دارد و به کمک حضور پرقدرت شخصیت‌های جانبی مخاطب را در این مسیر همراه می‌کند. این الگوسازی از روی نمونه‌های شاخص دیگر نیازمند یک شخصیت‌پردازی پررونق، داستان‌پردازی روان و قالب‌ریزی استاندارد است که تجربه‌ی تیم سازنده به‌ویژه در انیمه به بهبود آن کمک کرده است.

انسجام فیلم‌نامه وقتی داستان در خارج از زمین مسابقه درحال زمینه‌چینی برای معرفی چالش و مسابقه‌ی بعد است کاملا به‌چشم می‌آید. ضمن اینکه بخشی از گیرایی داستان هم مربوط به تعامل همبازی‌ها و در سطح دیگر روابط عاطفی بین کاراکترهای جذاب انیمه چه به صورت جدی و چه کمدی است.

تلفیق شخصیت پردازی با شرایط خانوادگی

از طرفی درام موجود در داستان که با فقر نسبی آشیتو استارت می‌زند، هرچند کم‌رنگ اما به‌خوبی پای مسائلی مثل مشکلات مالی و شرایط زندگی خانواده را در صیقل دادن انگیزه‌ها و تمرکز بر هدف اصلی به داستان باز می‌کند. به‌علاوه این که آشیتو تنهایی از یک شهر کوچک به توکیو آمده باعث گسترش تعریف شخصیت مستقل او شده است (همان موضوعی که از دید بسیاری باعث ارجحیت طرفداری از کوجیرو هیوگا ـ یا همان کاکرو یوگاـ در مقابل کاپیتان سوباسا می‌شود).

حتما بخوانید: راز جوانی پزشک دهکده در 70 سالگی!: عمل نکرده ام، روزه میگیرم

درکنار این خصوصیات آشیتو حتی در بخش‌های کمدی هم حضور پررنگی دارد. درواقع در خلق این کاراکتر سعی شده تمام اتفاقات موثر در توسعه‌ی شخصیت او مثل تضاد بضاعت مالی و استعداد، در کانون توجه بودن و تنها بودن، بی‌آلایش بودن رفتار و خنگ‌بازی در عین بااستعداد بودن به‌کار گرفته شود. پس طبیعی است که در شروع کار این خام بودن و جاه‌طلبی‌های مربوط به محدوده‌ی سنی آشیتو بیشتر به چشم بیاید. از این حیث انیمه در شخصیت‌پردازی هم مثل سبک نمایشش از بازی فوتبال سعی کرده تا منطق دنیای واقعی را حفظ کند.

ضمن اینکه در انیمه آئوآشی به مسایل و دیدگاه‌های حرفه‌ای فوتبال مثل تفکر مربی یا مشاور تغذیه و حتی روان‌شناسی توجه می‌شود. برای همین هرجا که تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها با روحیه‌ تیمی و شرایط جسمی بازیکن‌ها گره می‌خورد با دقت به ظرفیت‌های لازم برای قدم در مسیر حرفه‌ای پرداخته می‌شود.

حتما فصل اول انیمه آئوآشی را ببینید

وقتی آشیتو را به‌عنوان قهرمانی در مرکز توجهات می‌بینیم، طبیعی است که بخشی از کنش‌های خارج از مسابقه غیر از هم‌تیمی‌ها و رقیب‌ها به ارتباط عاطفی آشیتو با شخصیت‌هایی مثل هانا اختصاص پیدا می‌کند. البته حضور هانا در داستان همزمان به اهمیت تغذیه ورزشی که فاکتور مهمی در فوتبال حرفه‌ای است هم می‌پردازد. به همین شکل اگر داستان برای هانا رقیب‌های دیگری می‌تراشد به بهانه‌ی ورود به جنبه‌های فنی و اطلاعات ساختاری فوتبال تمام می‌شود.

اما تمام این مسایل در مهم‌ترین پیچش داستان در فصل اول که تغییر پست آشیتو است به یک اوج‌گیری جالب در روایت آن تبدیل می‌شود. مسأله‌ای که انیمه از ابتدا هم مخفیانه درحال زمینه‌چینی برای آن بود و اگر آئوآشی تا قبل از آن فقط یک انیمه‌ی ورزشی واقع‌گرا مبتنی بر اصول پیشرفت در فوتبال حرفه‌ای بود، حالا به پیام بزرگی مثل لزوم تغییر در سبک بازی (یا زندگی) براساس استعدادهای نهفته تبدیل می‌شود.

یعنی داستان فقط به داشتن علاقه، تلاش و پشتکار برای پیشرفت تکیه نمی‌کند و تغییر براساس داشته‌ها و شرایط را جهت رشد با تمام قوا لازم می‌داند. به‌همین شکل انیمه آئوآشی از دل جذابیت‌های ذاتی خود به بیان چگونگی پیدا کردن راه‌های رشد در زندگی می‌پردازد. برای همین توجه به این نکات فهرست شده در دل اتفاقات داستان اصلا خسته‌کننده نیست و با لحنی گرم به نمایش چارچوبی قابل لمس در رسیدن به بلندپروازی‌ها می‌پردازد.

مطالب بیشتر برای خواندن:

همچنین ببینید: هیلاری سوانک محبوب میلیون دلاری در 48 سالگی به آرزوی خود رسید!

بخوانید: سارا پولسون: پدرو پاسکال یک مهاجر فقیر بود و من پول غذای او را می دادم!

ناراحتی و شوک هانده ارچل: خواهرزاده دو ساله ام سرطان گرفته!

ناراحتی مارگو رابی برای کارا دلوین: او با گریه از خانه دوستش خارج شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 11 =

دکمه بازگشت به بالا