;
فرهنگ و هنرهنرمندان

داریوش مودبیان ساسان سریال پاییز صحرا بعد از 38 سال + عکس های جدیدش

داریوش مودبیان (زادهٔ ۱۳۲۹ در تهران) هنرپیشه سینما و تئاتر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و مترجم ایرانی است. مؤدبیان فعالیت هنری را با تئاتر تلویزیونی ضحاک ماردوش در سال ۱۳۴۳ آغاز کرد. او از سال ۱۳۴۸ شروع به همکاری با مطبوعات کرد و پس از آن نمایشنامه‌های زیادی از نویسندگان سرشناس دنیا را ترجمه کرد.

در بخش فرهنگ و هنر از سری مطالب هنرمندان بیوگرافی داریوش مودبیان را بخوانید و تصاویر جدید وی را مشاهده کنید. با مجله گفتنی همراه باشید.

جالبه ببینید مصاحبه کامل با: شهلا میربختیار بازیگر سریال جنجالی پاییز صحرا پس از ۳۰ سال در خارج این شکلی شده!+ عکس جدید

داریوش مودبیان5
داریوش مودبیان نقش ساسان در سریال پاییز صحرا

او در سال ۱۳۵۳ در رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک تهران فارغ‌التحصیل شد. او در سال ۱۳۵۹ مدرک فوق‌لیسانس تخصصی مطالعات هنرهای نمایشی را از دانشگاه سوربن پاریس و در سال ۱۳۶۰ فوق‌لیسانس تخصصی زبان‌شناسی را از مؤسسه مطالعات علوم انسانی پاریس دریافت کرد. نخستین فعالیت سینمایی او در سال ۱۳۵۷ به‌عنوان یکی از فیلم نامه‌نویسان فیلم غبارنشین‌ها بود.

حتمن ببینید: بیوگرافی مجتبی پوربخش: دکترا، خلبانی،اجرا، ازدواج و طلاق، فرزندان، بیماری سرطان+ عکس خانوادگی

زندگی و حرفه

داریوش مودبیان4
عکس جدید از داریوش مودبیان

داریوش مؤدبیان در تهران زاده شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدرسه جم به انجام رساند. مؤدبیان فعالیت هنری را با تئاتر تلویزیونی ضحاک ماردوش در سال ۱۳۴۳ آغاز کرد. او از سال ۱۳۴۸ شروع به همکاری با مطبوعات کرد و پس از آن نمایشنامه‌های زیادی از نویسندگان سرشناس دنیا را ترجمه کرد.

خیلی جالبه: جیانا عید بازیگر نقش لطیفه در فیلم بازمانده چقدر شکسته شده! + عکس

او در سال ۱۳۵۳ در رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک تهران فارغ‌التحصیل شد. او در سال ۱۳۵۹ مدرک فوق‌لیسانس تخصصی مطالعات هنرهای نمایشی را از دانشگاه سوربن پاریس و در سال ۱۳۶۰ فوق‌لیسانس تخصصی زبان‌شناسی را از مؤسسه مطالعات علوم انسانی پاریس دریافت کرد. نخستین فعالیت سینمایی او در سال ۱۳۵۷ به‌عنوان یکی از فیلم‌نامه‌نویسان فیلم غبارنشین‌ها بود.

داریوش مودبیان3

مؤدبیان پس از بازگشت از فرانسه، در سال ۱۳۶۱ همکاری دوباره‌اش با تلویزیون را آغاز کرد و از سال ۱۳۶۳، به تدریس در دانشگاه هنر، دانشگاه آزاد و دانشگاه صدا و سیما پرداخت.

از دست ندهید: فیلم برهنه شدن الناز ملک+ ویدیو

سریال پاییز صحرا

پاییز صحرا نام سریالی به کارگردانی اسداله نیک‌نژاد است که در سال‌های ۱۳۶۴ و ۱۳۶۵ تولید و در سال ۱۳۶۵ از تلویزیون ایران پخش شد. این سریال را پیشگام مجموعه‌های ملودرام خانوادگی در ایران می‌دانند.

این سریال یکی از سریال‌های مشهور دهه ۶۰ بود که در آن بازیگرانی چون جمیله شیخی، شهلا میربختیار، داریوش مودبیان، جمشید مشایخی، اسماعیل داورفر و مهری ودادیان به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این سریال یک درام خانوادگی و در عین حال ترسناک از داستان زندگی یک زوج جوان و دخالت‌های اطرافیان به‌خصوص مادر شوهر با بازی به یادماندنی جمیله شیخی بود. سریال پر بود از برخوردهای پرتنش مادرشوهر با عروسش که زندگی را بر او سخت کرده بود. جمیله شیخی در این سریال نقش منفی ماندگاری را بازی کرد و شهلا میربختیار با نقش صحرا در یادها ماند.

جالبه بخوانید: آیا مریلین مونرو در خانه فساد تن فروش بود؟ حقایق مریلین مونرو که نمی دانید!

به گفته اسدالله نیک‌نژاد وی قبل از انتخاب شهلا میربختیار، سوسن تسلیمی را برای این نقش انتخاب کرده بود؛ ولی پس از چند بار روخوانی متن داستان به این نتیجه رسیده است که سوسن تسلیمی چهره بسیار معروف و شناخته‌شده‌ای میان مردم است و بازیگر «صحرا» باید چهره جدیدی باشد.

در سال ۱۹۹۶، نسخه چهار ساعته این سریال با موسیقی و زیرنویس انگلیسی که توسط توسط نیک‌نژاد تدوین شده بود، از شبکه سراسری PBS در آمریکا، به عنوان سریال ایرانی پخش شد. شبکه آی فیلم در سال ۱۳۹۲ اقدام به پخش مجدد این سریال با کیفیتی جدید و اصلاح رنگ تصاویر کرد.

مترجم شدن داریوش مودبیان

داریوش مودبیان نمایشنامه‌های فراوانی از زبان فرانسوی به فارسی ترجمه کرده‌است. او گردآورنده و مترجمِ مجموعهٔ طنزآوران جهان نمایش است که ۳۶ جلدش منتشر شده‌است.

داریوش مودبیان1

بازگشت به صحنهٔ تئاتر

مؤدبیان در سال ۱۳۸۷، پس از ۱۹ سال با بازی در نمایش درخت‌ها به کارگردانی «مهرداد کوروش‌نیا» دوباره به عرصهٔ بازیگری تئاتر بازمی‌گردد. او آخرین بار در سال ۱۳۶۸ در نمایش سفارتخانه (اثر مروژک) به کارگردانی فردوس کاویانی روی صحنه حاضر شد.

داریوش مودبیان2

نمایش‌های داریوش مودبیان

قرارداد با مرگ (کارگردان-بازیگر، ۱۳۹۲)
شایعه (مترجم، طراح و کارگردان، ۱۳۹۵)
دهشت و نکبت رایش سوم (مترجم و کارگردان، ۱۳۹۷)

داریوش مودبیان بازیگری در سینما

آدمک (۱۳۸۰)
آواز قو (۱۳۷۹)
دختری با کفش‌های کتانی (۱۳۷۷)
شکوه بازگشت (۱۳۷۱)
یک مرد یک خرس (۱۳۷۱)
پرونده (۱۳۶۲)

کارگردانی

ازدواج اجباری (۱۳۹۲)
رؤیای نیمه‌شب تابستان (۱۳۷۳)
سفر به‌خیر (۱۳۷۳)

داریوش مودبیان به عنوان نویسنده

رؤیای نیمه‌شب تابستان (۱۳۷۳)
سفر به‌خیر (۱۳۷۳)
پول خارجی (۱۳۶۸)
بوی پیراهن یوسف (۱۳۷۴) (به‌همراه ابراهیم حاتمی‌کیا)

سارا محبی

سارا محبی هستم فارغ التحصیل سینما از دانشگاه علم و فرهنگ علاقه زیادی به دنیای سینما و اخبار و مطالب این حوزه دارم. دوست دارم جدیدترین اخبار مرتبط با سلبریتی ها رو دنبال کنم و اون ها رو با شما عزیزان هم به اشتراک بگذارم. سایر علایق: نوشتن، نقاشی و یوگا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

دکمه بازگشت به بالا