;
سرگرمی

داستان احمق ترین آدم تهران که باید بلد باشی!

داستان احمق ترین آدم تهران: می گویند روزی ناصرالدین شاه به کریم شیره‌ای گفت نام ابلهان عمده تهران را بنویس! کریم گفت به شرط آنکه نام هر کسی را بنویسم عصبانی نشوی و دستور قتل مرا صادر نکنی! شاه به کریم شیره‌ای قول داد.

کریم در اول لیست اسم ناصرالدین شاه را نوشت ! ناصرالدین شاه عصبانی شد و خطاب به کریم گفت: اگر ابلهی و حماقت مرا ثابت نکنی میر غضب را احضار میکنم تا گردنت را بزند ! کریم گفت: مگر تو پنجاه هزار تومان به پرنس مَلکُم خان نداده ای که برود در پاریس آن را نقد کند و بیاورد؟!

ناصرالدین شاه گفت : بلی همین طور است. کریم گفت: من تحقیق کرده ام، پرنس همه املاک و اموال خود را در این مملکت نقد کرده و زن و فرزند و دلبستگی هم در این دیار ندارد، ‌اگر آن وجه را به دست آورد و دیگر به مملکت برنگردد و تو نتوانی به او دست یابی چه می گویی!؟

ناصرالدین شاه گفت: « اگر او این کار را نکرده و آن پول را پس بیاورد تو چه خواهی گفت ؟» کریم شیره ای گفت : « آن وقت نام شما را پاک می کنم و نام او را در اول لیست می نویسم !!»

کریم شیره ای که بود

کریم شیره‌ای با لقب دوشاب‌الملک، دلقک دربار ناصری بود. شهرت و پایگاه مردمی کریم به حدی بود که در فرهنگنامه‌های عامه و لغت‌نامه‌های فارسی، ضرب‌المثل «خر کریم را نعل کردن» را می‌توان یافت.

ناصرالدین‌شاه لقب دوشاب‌الملک را ضمن اجرای نمایش‌نامهٔ “بقال در حضور” به‌علت مهارت کریم در مسخره کردن صاحبان لقب و عنوان به او داد.

کریم شیره‌ای مردی اصفهانی بلندقد و لاغر اندامی بود که لباس‌های عجیب و رنگارنگ می‌پوشید و بر خری کوچک با دست و پایی کوتاه سوار می‌شد.

او ابتدا از مقلّدهای گروه معیرالممالک بود و خود بعدها گروهی تشکیل داد و در بقال‌بازی تخصص یافت. به قدر کفایت سواد خواندن و نوشتن داشت، نماز می‌خواند و به پرورش گل‌های نرگس در خانه‌اش سرگرم می‌شد.

در عیدها، به‌ویژه نوروز، گلدان‌های خود را برای بزرگان و درباریان می‌فرستاد و از آنان عیدی می‌گرفت. «وای به حال وزیر یا حاکمی که به موقع حق و حساب کریم را نمی‌فرستاد، و به اصطلاح خرِ کریم را نعل نمی‌کرد.»

برایتان جالب خواهد بود

چیستان قرآن: کدام سوره است که اگر نامش را برعکس کنیم نام نوعی از سبزیجات می‌شود؟

کدام یک از این افراد یک بابانوئل واقعی می باشد؟

شخصیت شناسی نقطه ضعف: یه کتاب انتخاب کن و نتیجه رو ببین!

تست شخصیت: یک پرنده را انتخاب کنید و ما یکی از بزرگترین ویژگی های پنهان شما را آشکار خواهیم کرد!

هوش خود را امتحان کنید و بگویید کدام مخزن آب در 10 ثانیه اول پر می شود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 4 =

دکمه بازگشت به بالا