;
سرگرمی

داستان ضرب المثل دم روباه از زرنگی در تله است!

داستان ضرب المثل دم روباه از زرنگی در تله است: حیله گری و زرنگ بودن در وجود تمامی موجودات جهان حاضر است اما گاهی این زرنگی هم به نوبه خود می تواند دردسرساز باشد چراکه ماجرایی که قرار است در ادامه آن را بخوانید درباره روباهی است که همیشه تصور این را داشت که به خاطر این که زرنگ است هیچ وقت به تله نمی افتد اما در کمال ناباوری این اتفاق افتاد و کاری از دستش بر نیامد و زرنگی اش به دادش نرسید.

همچنین بخوانید: حکایت ضرب المثل نرود میخ آهنین در سنگ!

داستان ضرب المثل دم روباه از زرنگی در تله است!

روزی روزگاری پیرمرد کشاورزی بود که در جالیزی هندوانه های زیادی داشت اما موضوعی که برایش ناراحت کننده بود این بود که روباه مکاری شبانه در یک چشم به هم زدن این هندوانه ها را چه رسیده و چه کال خرد می کرد و همه بوته ها را می کند و هیچ کاری از پیرمرد برنمی آمد و اصلا نمی توانست جلوی روباه را بگیرد.

پیرمرد راه های مختلفی را برای به دام انداختن روباه به کار گرفت اما موفق نشد تا جایی که سر راه روباه چاهی کند و روی آن را با شاخ و برگهای نازک و علف پوشانید اما روباه از حقه او با خبر شد. بار دیگر به ناچار با استفاده از آرد خمیری درست کرد و داخل آن زهری ریخت و سر راه روباه قرارداد اما روباه مکار باز هم با بو کشیدن خمیری که زهر داشت از نقشه پیرمرد خبردار شد و آن را نخورد.

سرانجام پیرمرد با یک نفر مشورتی کرد و آن شخص به پیرمرد گفت که سر راه روباه تله ای در زمین قرار دهد و به زمین میخ کند و سپس یک تکه گوشت سر راه روباه بگذارد تا همین که روباه به آن نزدیک شد به تله بیفتد.

ناگهان شب شد و روباه سفره چرب و نرمی که پیرمرد برایش تدارک دیده بود را دید و به سمت آن به راه افتاد اما باز هم از اینکه شاید پیرمرد برایش تله گذاشته باشد غافل نشد به خاطر همین قبل از این که به آن نزدیک شود دمش را به سمت سفره گوشت نزدیک کرد و عقب عقب به راه افتاد اما ناگهان دم روباه در تله گیر کرد و هر چقدر تقلا کرد نتوانست از شر تله خلاص شود با هر زرنگی تا صبح به تلاش خود ادامه داد اما در نهایت خسته و بی حال در گوشه ای افتاد.

پیرمرد به طرفش آمد و گفت:آقا روباهه با این همه زرنگی چه شد که در تله افتادی؟ روباه گفت:من که در تله نیفتاده ام فقط دم من است که به تله گیر کرده است یادت باشد که من به این سادگی ها در تله تو نمی افتم! پیرمرد گفت:بله بله دم روباه از زرنگی در تله است.

حکایت من و تو نداریم، فقط تو ! وحدت در عشق

ضرب المثل چیست؟

تاریخ پیدایش امثال و حکم به مدت ها پیش بر می گردد چنانچه از قدیم الایام جملات و ماجراهایی وجود داشتد که بخاطر یک اتفاق بازگو می شدند و ربطی به این اتفاقی که افتاده بود داشته است،تا پیش از این تاریخچه ضرب المثل هایی راکه با عنوانی رواج داشته اند بررسی می کردیم اما در این مطلب قصد داریم خوده ضرب المثل را ریشه یابی کنیم و ببینیم تاریخچه ضرب المثل چیست.

ضرب المثل گونه ای از بیان است که معمولاً تاریخچه و داستانی پندآموز در پس بعضی از آن ها نهفته است. بسیاری از این داستان ها از یاد رفته اند، و پیشینهٔ برخی از امثال بر بعضی از مردم روشن نیست؛ با این حال، در سخن به کار می رود. شکل درست این واژه «مَثَل» است و ضرب در ابتدای آن اضافه است. به عبارتِ دیگر، «ضرب المثل» به معنای مَثَل زدن (به فارسی:داستان زدن) است.

کلمه” مثل ” عربی است و کلمه فارسی آن “ متل ” است . وقتی مثل گفتن صورت بی ادبانه پیدا کند آن را متلک می گویند .
در همه زبانهای دنیا ضرب المثل فراوان است . بعضی از مثل ها در همه زبانها به هم شباهت دارند .
هر قدر تاریخ تمدن ملتی درازتر باشد بیشتر حادثه در آن پیدا شده و مثل های بیشتری در آن وجود دارد و در زبان فارسی نیز ده ها هزار ضرب المثل وجود دار

این حکایتها هم جالبه بخوانید:

حکایت موشی که مهار شتر می کشید!از داستانهای مثنوی معنوی

حکایت قاضی هَمدان و داستان عاشق شدنش!

ضرب المثل میمون پیر دستش را داخل نارگیل نمی کند.

داستان و ضرب المثل به روباه گفتند: شاهدت کیه! گفت: دُمم

حکایت ضرب المثل از این ستون به آن ستون فرج است!

داستان به رگ غیرتش بر خورده است،حکایتی طنز از عبید زاکانی

ضرب المثل نه شیر شتر نه دیدار عرب، ضرب المثلی قدیمی و کاربردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا