;
سبک زندگیگردش و سفر

مکان های دیدنی و تفریحی مشهد، مشهد غیر از حرم خیلی جاها داره!

مکان های دیدنی و تفریحی مشهد: شاید بتوان گفت شهر مشهد پرتقاضاترین شهر ایران برای مسافرت از سراسر ایران و حتی توریست های خارجی باشد، وجود حرم مقدس امام هشتم، باعث رونق تجاری و اقتصادی این شهر شده است، ولی شهر مشهد جاهای ناشناخته زیادی دارد که خیلی از مسافران از وجود این مکان ها بی خبرند، با یک مطلب دیگر از بخش گردش و سفر در مجله اینترنتی گفتنی همراه باشید تا چند مورد از مکان های دیدنی و تفریحی مشهد را برایتان معرفی کنیم.

مَشهَد (دربارهٔ این پرونده آوا) کلان‌شهری در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. این شهر در زمان افشاریان، پایتخت ایران بود. مشهد با ۱۳ منطقهٔ شهری و مساحت شهری ۳۵۱ کیلومتر مربع، سومین شهر پهناور ایران پس از تهران (با ۷۳۵ کیلومتر مربع مساحت شهر) و اصفهان (با ۵۵۱ کیلومتر مربع مساحت شهری) است. همچنین براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ مشهد با ۳٬۰۰۱٬۱۸۴ تن جمعیت، دومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و نود و پنجمین شهر پر جمعیت دنیا به‌شمار می‌رود. این شهر به واسطهٔ وجود حرم علی بن موسی الرضا، هشتمین امام مذهب شیعه، سالانه پذیرای بیش از ۲۷ میلیون زائر از داخل و دو میلیون زائر از خارج از کشور است.

این ترفند مفید رو ببین: از بین بردن سوختگی اجاق گاز استیل بدون زور زدن و خراش

مکان های دیدنی و تفریحی مشهد، شهر مشهد در حوزهٔ رودخانهٔ کشف‌رود و در دشت مشهد بین کوه‌های هزارمسجد و بینالود گسترده شده‌است. بیشینهٔ ارتفاع شهر مشهد ۱۱۵۰ متر و کمینهٔ آن ۹۵۰ متر است. شهر مشهد دارای آب و هوای متغیر، اما معتدل و متمایل به سرد و خشک است و از تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد و مرطوب برخوردار است. بیشینهٔ درجه حرارت در تابستان‌ها ۴۳ درجه بالای صفر و کمینهٔ آن در زمستان‌ها ۲۲ درجه زیر صفر است.

مشهد دارای ۱۳ منطقهٔ شهرداری است و شهردار آن توسط شورای شهر ۱۵ نفره انتخاب می‌شود. این شهر دارای یک فرودگاه بین‌المللی، یک ایستگاه راه‌آهن و سه پایانه است که ارتباط آن با شهرهای دیگر را ممکن می‌سازد. حمل و نقل داخلی مشهد، توسط سامانهٔ تاکسی‌رانی و اتوبوس‌رانی و قطار شهری انجام می‌شود. اقتصاد مشهد متکی به گردشگری مذهبی با تمرکز بر حرم امام رضا است. در کنار آن، وجود مراکز تجاری بزرگ و امکانات پزشکی قابل توجه، موجب رونق گردشگری تفریحی و گردشگری سلامت در این شهر نیز شده‌است.

این را هم ببینید: آموزش بهترین ته دیگ زعفرانی: ترد و خوشمزه با فوت کوزه گریش

مکان های دیدنی و تفریحی مشهد

مکان های دیدنی و تفریحی مشهد، احتمالا با دیدن این لوکیشن های دیدنی در مشهد، علاقه مند شوید که سری بعدی سفر به مشهد حتما به این مکان ها هم بروید، پس باید بگوییم که سعی کنید مدت بیشتری را به سفر اختصاص دهید که هم بتوانید زیارت کنید و هم گردش.

رودخانه گلستان

رودخانه گلستان مشهد

مکان های دیدنی و تفریحی مشهد، رودخانه گلستان از سه رود مایان، دهبار و جاغرق تشکیل شده، در روستایی به همین نام قرار گرفته است و انتهای آن به جاده طرقبه می‌رسد. سدی در جلوی رودخانه ساخته شده که اثری از دوره تیموری بوده و باعث شکل‌گیری باغستان‌های زیادی اطراف آن شده است. با رفتن به این مکان از امکانات قایق‌سواری، اقامت و تهیه غذا و نوشیدنی نیز بهره‌مند خواهید بود. برای رسیدن به رودخانه باید از خیابان امامزاده یاسر و ناصر عبور کنید تا به تابلوی مجموعه تفریحی بند گلستان برسید.

این مطلب هم کاربردیه: طرز تهیه رنگ خوراکی در آشپزخانه: دیگه از بیرون نخر

مقبره پیر پالاندوز

این مقبره در ضلع شرقی حرم مطهر قرار گرفته و احتمالا افراد زیادی آن را نمی‌شناسند. مقبره، مربوط به فردی به نام محمد عارف عباسی بوده که او را با نام پیر پالاندوز می‌شناختند. او یکی از عرفای قرن دهم هجری بوده و آرامگاهش در دوران صفویه ساخته شده است. طراحی زیبا و کاشی‌کاری‌های خوش نقشی که از دوران صفویه باقی مانده است، جذابیت خاصی برای گردشگران و علاقه‌مندان به معماری دارد.

خانه ملک

مکان های دیدنی و تفریحی مشهد، خانه ملک از دوران قاجار باقی مانده و متعلق به حاج حسین ملک است. او در سال ۱۳۵۱ درگذشت و در حرم امام رضا به خاک سپرده شد و پس از آن خانه‌اش در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. در این مجموعه، معماری قدیمی و بخش‌های جذابی قرار گرفته که باعث شده توجه گردشگران به آن جلب شود. همچنین در گوشه کنار آن تابلوهای نقاشی قهوه‌خانه، مجسمه‌های چوبی، کاشی‌کاری‌های زیبا، قالی‌های جذاب، سفال و سرامیک‌های لعابی، سوزن‌دوزی‌های ظریف، مینیاتور و تذهیب، منبت و معرق‌کاری و… نیز وجود دارد. با ورود به این خانه می‌توانید از زیرزمینی که ۱۲۷ متر مربع مساحت داشته و در آن گرمخانه، میان در، سرویس بهداشتی، نمازخانه و آتشدان وجود دارد نیز دیدن کنید.

دره جاغرق

مکان های دیدنی و تفریحی مشهد، دره جاغرق، در طرقبه بسیار مشهور بوده و در داخل آن امکانات رفاهی، به‌ویژه رستوران‌ها را می‌توانید ببینید. جاغرق در فاصله ۷ کیلومتری جنوب غربی طرقبه قرار گرفته و آب‌وهوای بسیار خوبی دارد و در گذشته محل سکونت افراد مختلف بوده است. یکی از مکان‌های مهم در جاغرق، درخت چناری است که بالاتر از ۷۰۰ سال عمر داشته و با قطر ۲ متری خود یک نقطه دیدنی در دره به‌حساب می‌آید. قبرستان جاغرق نیز مربوط به دوره تیموری بوده و در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

شاید بپسندید: وسایلی که خانه را پر از انرژی منفی می کنند! اگه میخوای پولدار بشی سریع دور بنداز!

منطقه گردشگری چالیدره

منطقه گردشگری چالیدره

مکان های دیدنی و تفریحی مشهد، رودخانه چالیدره، یک مکان تفریحی است که امکانات متنوعی مانند تله سیژ، تله کابین، غواصی، ماهیگیری، اسکی آبی، برج گردان، بانجی جامپینگ، زیپ لاین و ترن در آن وجود دارد. سد چالیدره در سال ۱۳۷۶ ساخته شده، اما تسهیلات آن در دهه ۹۰ ایجاد شده است و به‌جز مواردی که گفته شد امکاناتی مانند ماساژ، فیش اسپا، رستوران و کافی‌شاپ هم دیده می‌شود.

می‌توانید از این منطقه به‌سمت روستاهای نغندر، کنگ و مناطق خوش آب‌و‌هوای دیگر هم بروید و ساعاتی را به دور از شلوغی شهر سپری کنید.

کلیسای مسروپ قدس

مکان های دیدنی و تفریحی مشهد،  کلیسای مسروپ قدس ساختمانی تاریخی در مشهد است که به‌شکل ذوزنقه‌ای طراحی شده و دارای دو گنبد مخروطی و صلیب است. در وسط این ساختمان، گنبدی بزرگ‌تر دیده می‌شود که صلیب آهنی دارد. همچنین کاشی‌های سفید و سبز زیر گنبد نیز به شکلی بسیار زیبا طراحی شده‌اند و این فضا را جذاب‌تر کرده‌اند. این کلیسا در سال ۱۹۴۱ ساخته شده و در حال حاضر یک مکان برای بازدید عموم مردم است.

باغ خونی

باغ خونی مشهد

مکان های دیدنی و تفریحی مشهد، باغ خونی، یک مکان دیدنی با قدمتی ۲۰۰ ساله است که تاریخ ساخت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. این مکان یک نماد از باغ‌های ملی ایرانی بوده و با ورود به آن سبک و شکل ساختمان‌های قاجار را می‌توانید به‌خوبی حس کنید. یکی از ویژگی‌های جذاب باغ خونی، وجود چشمه طبیعی است که در داخل آن جریان داشته و با نام باغ چشمه معروف است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود به مشهد بازدید از این مکان دیدنی را از دست ندهید.

این مطلب هم جالبه: شیرینی حاجی بادام برای عید با طرز تهیه مرحله به مرحله

روستای کنگ

مکان های دیدنی و تفریحی مشهد، روستای تاریخی کنگ، نیز جزو جذاب‌ترین روستاهای پلکانی و تاریخی کشور است. برای ورود ماشین به این منطقه باید مبلغی را پرداخت کنید. سپس از دیدنی‌های داخل روستا مانند آبشار و اقامتگاه‌های بومگردی دیدن کرده و حتی شب را در محیط زیبای آن بگذرانید. در روستای کنگ مناظر طبیعی شگفت‌انگیزی وجود دارد و گذراندن شب در تراس‌های رو به کوه تجربه بی‌نظیری را برایتان به‌همراه خواهد داشت.

دره ارغوان

مکان های دیدنی و تفریحی مشهد دره ارغوان

مکان های دیدنی و تفریحی مشهد، به جرئت می‌توان گفت که دره ارغوان مشهد، یکی از زیباترین مناطق این شهر است که باید حتما آن را ببینید. پس از ورود به این دره درختانی با شکوفه‌های بنفش و برگ‌های قلبی ارغوانی را می‌بینید که به درخت عشق مشهور هستند. احتمالا نام دره عشق هم به‌دلیل وجود همین درخت برای این مکان دیدنی انتخاب شده است. اگر به طبیعت علاقه دارید، تماشای گل‌های زیبا و خوشه‌های ارغوانی در این منطقه شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

 

شما کدوم یکی از مکان های دیدنی و تفریحی مشهد که در این مطلب معرفی شد را دیده اید؟ مطمئنا اگر سبک زندگی شما به گونه ای باشد که اهل گشت و گذار شهری باشید بعضی از این لوکیشن ها را قبلا رفته اید ولی شرط میبندیم که بعضی از این مکان ها را نرفته اید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 14 =

دکمه بازگشت به بالا