;
مد و زیباییآرایش و زیبایی

درمان سریع جوش صورت و آکنه برای همیشه در منزل

درمان سریع جوش صورت و آکنه: جوش و روش‌های درمان جوش یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های افراد در بهترین سال‌های زندگی است. جوش زدن، تنها یک معضل پوستی نیست. بلکه برای سنین نوجوانی و جوانی که زیبایی ظاهری یکی از ارزش‌های مهم زندگی‌شان است، گاهی تبدیل به یک معضل روحی مانند استرس و عدم اعتماد به نفس می‌شود. بنابراین در درمان جوش نباید سهل انگاری کرد. با یک آرایش و زیبایی از بخش مد و زیبایی مجله اینترنتی گفتنی همراه باشید.

این هم جالبه: معجزه ماساژ با روغن نارگیل در زیبایی و جوانسازی پوست

جوش چیست؟

جوش یک بیماری است که غدد چربی پوست را درگیر می نماید. منافذ کوچک روی پوست شما در زیر پوست با غدد چربی در ارتباط می باشد. این غدد یک ماده روغنی به نام سبوم تولید می نمایند. منافذ از طریق کانال هایی به نام فولیکول با غدد در ارتباط هستند.

داخل فولیک ها این ماده روغنی سلولهای مرده پوست را به سطح پوست انتقال میدهند. هنگامی که فولیکول یک غده پوستی مسدود میگردد یک جوش رشد می نماید. اغلب جوش بر روی صورت، گردن، کمر، سینه و شانه ها دیده میشوند. جوش یک مشکل جدی تهدید کننده حیات نیست، اما میتواند منجر به ایجاد زخم گردد .

جوش ها اغلب به زیر سطح پوست نفوذ می کنند و به ضایعات نیمه خونی و قرمز تبدیل می شوند.اکثریت افراد در معرض جوش و آکنه روی صورت خود هستند، اما سینه، گردن، شانه ها و بالای کمر نیز مستعد ایجاد آکنه می باشد.

برآورد شده است که تقریبا 30 درصد از نوجوانان از آکنه شدید رنج می برند و برای برخی افراد ژنتیک عامل اصلی این قضیه است و خارج از کنترل می باشد.هنگامی که جوش درمان نشود منجر به زخم میشود و احتمال دارد که پوست متورم و دردناک و قرمز شود.آکنه معمولاً در سه سطح خفیف، متوسط و شدید دسته بندی می شود.

برخی افراد عادت به کندن جوش خود دارند ، این کار آکنه را بدتر می کند، زیرا باعث التهاب و ایجاد زخم می شود، بنابراین بهتر است که در اسرع وقت به پزشک پوست و مو مراجعه کنید.

درمان سریع جوش صورت و آکنه
درمان سریع جوش صورت و آکنه

این هم جالبه: ماسک عسل برای کبودی زیر چشم با طرز تهیه و روش مصرف

انواع جوش

جوش در سنین مختلف اتفاق می‌افتد. حتی گاهی از اوقات افراد در سنین بزرگسالی، زمانی که انتظار آن را ندارند، جوش می‌زنند. جوش انواع مختلفی دارد. بطور کلی جوش‌ها دو نوع هستند:

  1. جوش التهابی
    جوش‌های التهابی یا همان جوش‌های کیستیک، جوش‌هایی چرکی هستند که ظاهر ناخوشایندی دارند. این نوع جوش‌ها معمولا بصورت برجسته، قرمز و متورم هستند. خوشبختانه جوش‌های التهابی درمان پیچیده‌ای ندارند. اما موضوعی که اهمیت دارد این است که این جوش‌ها بسیار مستعد به جا گذاشتن جای جوش هستند. بنابراین در درمان آکنه التهابی باید صبور بود و دچار وسوسه‌های فشار دادن جوش به روش غیرصحیح نشد.برای درمان آکنه التهابی از داروهای موضعی و داروهای آنتی بیوتیکی و گاهی راکوتان استفاده می‌شود.
  2. جوش غیرالتهابی
    جوش سرسیاه، جوش سرسفید و جوش‌های زیرپوستی از جمله انواع جوش‌های غیرالتهابی است که روش درمان کاملا متفاوتی با جوش‌های التهابی دارد. در درمان جوش‌های غیرالتهابی معمولااز داروهای خوراکی آنتی بیوتیکی و راکوتان استفاده نمی شود. در این نوع جوش‌ها، نقش محصولات موضعی درمان جوش پررنگ می‌شود و میتوان به یک برنامه صحیح استفاده از محصولات مناسب، به درمان جوش غیرالتهابی دست یافت.

دلایل ایجاد جوش

جوش زمانی اتفاق می‌افتد که چربی ترشح شده، نتواند براحتی از منافذ طبیعی پوست بیرون بیاد و در کنار فولیکول مو حبس شود. در این صورت چربی تجمع پیدا میکند و بصورت برجستگی بر روی سطح پوست ظاهر می‌شود. اگر سیستم ایمنی بدن نسبت به این تجمع چربی واکنش نشان دهد، التهاب هم ایجاد می‌شود و جوش را تبدیل به جوش التهابی می‌کند. بنابراین توانایی خروج مناسب چربی پوست، نکته کلیدی است.

درمان سریع جوش صورت و آکنه 1
درمان سریع جوش صورت و آکنه

بطور کلی دلایل ایجاد جوش و تجمع چربی را می‌توان به صورت‌های زیر بیان کرد:

  1. تغییرات هورمونی:
    تغییرات هورمونی یکی از شایع ترین دلایل ایجاد جوش در افراد است. تغییرات هورمونی در سن بلوغ، در بارداری و در زمان مصرف برخی از داروها، از مهمترین دلایل ایجاد جوش در بسیاری از افراد است.

  2. علل و ریشه های ژنتیکی:
    ژنتیک یکی از آن دسته از عوامل ایجاد جوش است که متاسفانه قابل کنترل نیست. اگر پدر و مادر شما جزو گروهی از افراد بودند که در دوران جوانی جوش می‌زدند، متاسفانه شما نیز ممکن است این ارثیه ناخوشایند را دریافت کنید. درست است که عوامل ژنتیکی را در ایجاد جوش نمی‌توان از بین برد اما میتوان با مراقبت‌های پوستی، آن را کنترل کرد.
    عوامل ژنتیکی زمانی که با عوامل دیگر ایجاد جوش همزمان شود، میتواند منجر به ایجاد جوش های بسیار وخیم شود.

  3. استفاده از محصولات پوستی و آرایشی نامناسب
    اگر شما از محصولاتی استفاده کنید که کاملا منافذ پوست را بپوشاند و به چربی های تولید شده طبیعی پوست اجازه بیرون آمدن را ندهد، بدون شک شاهد ایجاد جوش‌های ناخوشایند در صورت‌تان خواهید بود.
    بنابراین در انتخاب محصول آرایشی و بهداشتی، دقت کافی داشته باشید. افرادی که پوست چرب دارند باید بیشتر از افرادی که پوست نرمال و خشک دارند، در انتخاب لوازم آرایش و محصولات پوستی دقت کنند.

  4. عدم مراقبت از پوست
    شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که وقتی از مهمانی باز می‌گردید، به دلیل خستگی، برای پاک کردن آرایش صورت‌تان به اندازه کافی وقت نگذارید. این کار بزرگترین ظلمی است که می توانید در حق پوست‌تان کنید. عدم تمیز کردن پوست، بویژه زمانی که از محصولات پوشاننده پوست مانند کرمپودرها استفاده می‌کنید، راه را برای فعالیت باکتری ایجاد آکنه (P-acne) فراهم می‌کند و پوست را مستعد جوش می‌کند.شاید شستن پوست کاری ساده بنظر بیاید اما یکی از اصلی‌ترین گام‌های مراقبت از پوست برای جلوگیری از جوش در پوست است.

  5. تغذیه نامناسب
    با وجود اینکه مقالات اثبات شده‌ای در علم پزشکی درباره رابطه مستقیم بین تغذیه و جوش منتشر نشده است، اما تجربه افرادی که جوش می‌زنند، پزشکان را برآن داشته که افراد مستعد جوش را از غذاهای حاوی روغن‌های اشباع نشده و تحریک کننده مانند شکلات‌ها، فست فودها و حتی لبنیات پرچرب برحذر دارند.

  6. استرس و عوامل محیطی
    استرس به تنهایی باعث ایجاد جوش جدید نمی‌شود. اما اگر در کنار عوامل دیگر ایجاد جوش قرار گیرد، می‌تواند باعث بدتر شدن ایجاد جوش شود.

 

درمان خانگی جوش صورت و آکنه

توصیه اکید می‌شود که مصرف داروهای خوراکی درمان جوش حتما به تجویز پزشک صورت گیرد و از مصرف خودسرانه داروهای خوراکی درمان جوش اجتناب شود. داروهای خوراکی و حتی آنتی بیوتیک‌هایی که در درمان جوش استفاده می‌شوند، هر کدام بر نوع خاصی از جوش اثر دارند و نمی‌توان هر دارویی را برای هر نوع جوشی مصرف کرد.

1. سرکه سیب

سرکه سیب
سرکه سیب / درمان سریع جوش صورت و آکنه

پس از تمیز کردن صورت خود، از یک حوله برای خشک کردن آن استفاده کنید، سپس سرکه سیب را با مقدار یک به سه با آب ترکیب کنید و یک تکه پنبه را درون مخلوط بخیسانید و سپس روی قسمت های آسیب دیده پوست خود اعمال کنید و بعد از 10 تا 15 دقیقه شستشو دهید و بعد از تونر مناسب پوست خود استفاده کنید.

این درمان را 2 تا 3 بار در روز تکرار کنید.

2.دارچین و عسل

یک قاشق چای خوری پودر دارچین و 2 قاشق غذاخوری عسل را با یکدیگر ترکیب کنید و به خوبی هم بزنید.سپس آن را روی صورت خود اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه با آب شستشو دهید و با یک حوله نرم روی پوست خود بکشید تا خشک شود.

این درمان را به صورت روتین 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید.

3. تکه های یخ

تکه های یخ
تکه های یخ / درمان سریع جوش صورت و آکنه

یک عدد یخ را درون حوله بپیچید و آن را روی قسمت های آسیب دیده پوست برای چند ثانیه اعمال کنید و بعد از چند دقیقه آن را رها کنید.

یخ را چندین بار در طول روز روی صورت خود بگذارید تا بهترین نتایج را به دست آورید.

4. خمیر دندان

با استفاده از یک تکه پنبه یک لایه خمیر دندان را روی قسمت های آسیب دیده پوستتان اعمال کنید و بعد از 30 دقیقه با آب بشویید.

این درمان را 2 تا 3 بار در روز تکرار کنید.

5. فقط عسل

خواص ضد عفونی کننده آن، شناخته شده است و به سرعت می تواند میکروب های بدن را از بین ببرد. با استفاده از یک تکه پنبه عسل را به مناطق آسیب دیده پوست خود اعمال کنید و بعد از 20 دقیقه با آب گرم شستشو دهید.

6. روغن درخت چای

شما می توانید روغن درخت چای را با روغن نارگیل به خوبی ترکیب کنید و آن را روی صورت، بینی و چانه خود اعمال کنید و بعد از 20 تا 30 دقیقه با آب شستشو دهید. همچنین می توانید ژل آلوورا به جای روغن نارگیل استفاده کنید و یک ماسک تهیه کنید:یک قاشق غذاخوری ژل آلوورا را با چند قطره روغن درخت چای ترکیب کنید و سپس آن را روی جوش های خود بمالید و بعد از 20 دقیقه با آب شستشو دهید.

اخطار:از اعمال روغن درخت چای روی پوست های حساس اجتناب کنید.

7. آب لیمو

در ادامه 2 روش درمان سریع جوش صورت و آکنه با آبلیمو را به شما نشان می دهیم:

آب لیمو
آب لیمو / درمان سریع جوش صورت و آکنه

روش اول، فقط آب لیمو

پس از تمیز کردن پوست خود با آب و پاک کننده های ملایم، لیموی تازه را نصف کنید و آب آن را درون یک کاسه بریزید و با استفاده از یک تکه پنبه آغشته به آب لیمو روی پوست خود اعمال کنید و بعد از 10 الی 15 دقیقه با آب سرد شستشو دهید.در ابتدا ممکن است کمی احساس سوزش و ناراحتی کنید، اما به زودی از بین خواهد رفت .

این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

 

روش دوم، آبلیمو و گلاب

گلاب، دارای ویژگی های ضد باکتری است و به عنوان یک تونر پوستی عمل می کند، که می تواند خاصیت اسیدی آبلیمو را خنثی کند. پوست خود را با آب و پاک کننده ملایم تمیز کنید و با استفاده از یک حوله نرم خشک کنید.آبلیمو و گلاب را به نسبت یک به یک مخلوط کنید و مخلوط را با استفاده از یک تکه پنبه روی ناحیه آسیب دیده پوست خود اعمال کنید و بعد از 15 الی 20 دقیقه با آب سرد شستشو دهید، برای خشک کردن از حوله نرم استفاده کنید.

هشدار:

  1. از برخورد آبلیمو با چشم اجتناب کنید.
  2. در هنگام استفاده از آبلیمو در مقابل آفتاب قرار نگیرید یا از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
  3.  برای جلوگیری از هرگونه واکنش، ابتدا آب لیمو را روی یک ناحیه از پوست خود چک کنید و بعد آن را به تمام پوست تان اعمال کنید.

برای گرفتن بهترین نتایج این درمان را دو بار در روز تکرار کنید .

8. ماسک گوجه فرنگی

در ادامه 7 روش درمان سریع جوش صورت و آکنه با گوجه فرنگی را به شما نشان می دهیم:

گوجه فرنگی
گوجه فرنگی / درمان سریع جوش صورت و آکنه

روش اول، فقط گوجه فرنگی

یک عدد گوجه فرنگی را رنده کنید و آنرا روی پوستتان اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه با آب سرد شستشو دهید و بعد یک تمیز کننده ملایم و پد نرم را روی صورتتان بکشید تا تمیز و خشک شود.شما همچنین می توانید یک عدد گوجه فرنگی متوسط را برش دهید و سپس تکه های برش را مستقیم روی پوست خود اعمال کنید و شستشو دهید.

این درمان را هر روز تکرار کنید.

روش دوم، گوجه فرنگی، آب لیمو و جوی دو سر

جو دو سر به سم زدایی پوست کمک می کند و مواد سمی که باعث آکنه می شوند را از بین می برد ،آب لیمو نیز باکتری ها را از بین می برد.نصف فنجان دو سر را درون مخلوط کن بریزید، یک قاشق غذاخوری آب لیمو و گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید.سپس ماسک تهیه شده را روی پوست تمیز خود اعمال کنید و بعد از 20 دقیقه با آب گرم شستشو دهید و خشک کنید.اگر می خواهید جوش ها را زودتر از بین ببرید، نعناع را برای کاهش التهاب به ترکیب خود اضافه کنید.

هر روز این روال را تکرار کنید.

روش سوم،گوجه فرنگی، روغن درخت چای و روغن جوجوبا

یک گوجه فرنگی نصفه را له کنید و سپس 5 قطره روغن درخت چای و 1 قاشق چایخوری روغن جوجوبا را به آن اضافه کنید.ترکیب را روی پوست خود اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه با آب گرم شسشتو دهید.

این روش را هر روز تکرار کنید.

روش چهارم،گوجه فرنگی و آووکادو

درون یک قابلمه آب را بجوش بیاورید،سپس آب را از روی حرارت بردارید، حوله را روی سر خود بیندازید و به مدت 15 دقیقه بخور کنید، سپس آووکادو و گوجه فرنگی را درون مخلوط کن بریزید و آن را روی پوست خود اعمال کنید و بعد از 30 دقیقه با آب بشویید.

این روش را چندین بار در روز تکرار کنید.

روش پنجم، گوجه فرنگی و ماست

نصف گوجه فرنگی را با دو قاشق غذا خوری ماست ترکیب کنید و سپس با استفاده از انگشتان خود به آرامی و به صورت دورانی روی پوستتان ماساژ دهید.بعد از 30 دقیقه با آب گرم شستشو دهید و بعد ، با تمیز کننده و پد خشک کنید.

این درمان را هر روز تکرار کنید.

روش ششم،گوجه فرنگی، کافور و عسل

گوجه فرنگی و کافور را درون مخلوط کن بریزیدسپس عسل را با آن ترکیب کنید و روی پوست خود اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.می توانید از آب سرد استفاده کنید که باعث بسته شدن منافذ می شود.

این درمان را هر روز تکرار کنید.

روش هفتم ، گوجه فرنگی و سیر

4 حبه سیر را پوست بکنید و با دو قاشق غذاخوری آب گوجه فرنگی مخلوط کنید و سپس آن را روی پوست تمیز خود اعمال کنید و بعد از 5 دقیقه با آب شستشو دهید.

تکرار روزانه این ماسک روغن اضافی پوست را گرفته و باعث مرطوب شدن آن می شود.

9.بخور

یک ظرف بزرگ را پر از آب داغ کنید، یک حوله روی سر خود بیاندازید و از بخور آن استشمام کنید و بعد از چند دقیقه پوست تان را با آب ولرم شستشو دهید، بعد از خشک شدن مقداری مرطوب کننده یا روغن درمانی روی پوست خود اعمال کنید.

10.سیر

مقداری سیر را پوست بکنید و رنده کنید و آن را به نصف فنجان آب گرم اضافه کنید و مخلوط را با استفاده از یک تکه پنبه روی پوستتان اعمال کنید، سپس با آب شستشو دهید و با یک تمیز کننده ملایم صورتتان را پاک کنید.ممکن است که بعد از استفاده از سیر، دچار التهاب پوستی شوید اگر پوست حساسی دارید پس بهتر است که در این شرایط از آن اجتناب کنید.

11.جوش شیرین

در ادامه 3 روش درمان سریع جوش صورت و آکنه با جوش شیرین را برایتان شرح می دهیم:

روش اول، آب و جوش شیرین

2 قاشق غذاخوری آب و جوش شیرین را با یکدیگر ترکیب کنید و بعد از شستن صورت و پاک کردن آن، با یک پنبه تمیز روی پوست خود اعمال کنید، بعد از 15 دقیقه با آب شستشو دهید و بعد از آن، از مرطوب کننده استفاده کنید.

این درمان را 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید.

روش دوم، جوش شیرین و آبلیمو

آب لیمو همانطور که قبلا گفته شد باعث می شود که خیلی سریع از شر جوش ها خلاص شوید و میزان تولید روغن از منافذ پوست کنترل می کند، بنابراین باکتری ها را می کشد و باعث کاهش قرمزی پوست می شود.برای تهیه این ماسک، جوش شیرین و آب و آبلیمو را به نسبت دو، دو و یک ترکیب کنید و سپس آن را روی پوست تمیز خود اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه با آب شستشو دهید و بعد، از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

روش سوم، جوش شیرین و روغن نارگیل

روغن نارگیل هم می تواند ترشح بیش از حد پوست را از بین ببرد.در یک ظرف مقداری روغن نارگیل و جوش شیرین را با یکدیگر ترکیب کنید و سپس با استفاده از یک پنبه روی پوست خود اعمال کنید و به آرامی ماساژ دهید و بعد از چند دقیقه با آب ولرم شستشو دهید و در نهایت با استفاده از یک پد خشک کنید و بعد از یک مرطوب کننده استفاده کنید.علاوه بر عناصر ذکر شده عناصر دیگری نیز می تواند با جوش شیرین ترکیب شود و آکنه را از بین ببرد. مانند سرکه سیب، روغن زیتون، آسپرین، شیر و غیره..

این درمان را 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید.

12. پاپایا

آب مقداری پاپایا را بگیرید و آن را مستقیم روی پوست خود اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه بشویید، یا برای سم زدایی می توانید مقداری عسل را به آن اضافه کنید و آن را روی پوست آن اعمال کنید و با آب بشویید و اجازه دهید تا خشک شود.

13. خیار

خیار نه تنها یک منبع غنی ویتامین A و C و E و پتاسیم است، بلکه می تواند باعث نرمی و خنک شدن پوست شود.یک تا دو عدد خیار تازه را خورد کنید، سپس آن را روی پوست خود اعمال کنید بعد از یک ساعت با آب ولرم شستشو دهید.یا می توانید یک عدد خیار را رنده کنید و آن را روی پوست خود اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه با آب گرم شستشو دهید، این کار به از بین بردن باکتری و کثیفی ها کمک می کند.

14. نعناع

نعناع یک راه حل مفید برای بسته شدن منافذ پوست و کاهش روغن است.فقط کافیست تا به سادگی 2 قاشق غذاخوری نعناع تازه را به خوبی خورد کنید و با مقداری ماست ترکیب کنید و روی پوست خود اعمال کنید و بعد از 10 دقیقه با آب شستشو دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 9 =

دکمه بازگشت به بالا