;
سلامتتناسب اندام و تغذیه

روش‌های جلوگیری از افزایش ناگهانی وزن + دیگر چاق نمی شوید

جلوگیری از افزایش ناگهانی وزن: افزایش وزن و چاقی در این روزها به دلیل عواملی همچون مصرف بیش از حد غذاهای آماده و فست‌فودها، کم تحرکی و سبک زندگی نامناسب، رو به افزایش است. متخصصان به طور مداوم از این مسئله هشدار می‌دهند؛ زیرا چاقی به عنوان عامل اصلی ام‌الامراض و زمینه‌ساز بیماری‌های دیگر، از جمله دیابت، شناخته می‌شود. با یک تناسب اندام دیگر از بخش سلامت مجله اینترنتی گفتنی همراه باشید.

افزایش ناگهانی وزن در بازه زمانی کوتاه مانند ۲۴ تا ۴۸ ساعت ممکن است نشانه‌ای از وجود بیماری‌های مختلف باشد. در این شرایط، احتمالاً نیاز به تست‌های تشخیصی وجود دارد، به ویژه اگر با علائمی مانند تورم پاها، اختلالات شدید شکمی یا مشکلات تنفسی همراه باشد. همچنین، در برخی موارد، افزایش ناگهانی وزن در طی دوره‌های ۲ تا ۳ ماه ممکن است نشانه‌ای از وجود بیماری زمینه‌ای باشد.

این هم جالبه: درمان کبد چرب با آبلیمو / معرفی 4 روش مصرف آبلیمو

جلوگیری از افزایش ناگهانی وزن
جلوگیری از افزایش ناگهانی وزن

دلایل افزایش وزن ناگهانی

بهترین راه پیشگیری و جلوگیری از یک مشکل شناختن علت های به وجود آمدن آن مشکل است، در ادامه به مواردی که باعث به افزایش وزن ناگهانی در شما می شوند را مورد بررسی و شرح قرار می دهیم. پس برای جلوگیری از افزایش ناگهانی وزن دانستن موارد زیر لازم است.

زمانی که بدن اضافه وزن یا چاقی پیدا می‌کند، در واقع درصد چربی در آن افزایش می‌یابد. اما تنها چربی‌ها نقش تعیین کننده‌ای در این مسئله ندارند؛ عوامل دیگری مانند مواد غذایی مصرفی، مدفوع و مایعات نیز بر چاقی و افزایش وزن تأثیرگذارند. به عنوان مثال، مصرف زیادی مواد غذایی و انباشتن آنها در روده‌ها می‌تواند باعث افزایش وزن بدن تا ۰/۵ تا ۲ کیلوگرم شود، زیرا مقدار مدفوع موجود در روده‌ها تغییر می‌کند.

افزایش ناگهانی وزن ممکن است ناشی از انباشت مایعات در بدن باشد. در شرایطی که مایعات به دلیل بیماری‌های مختلف در داخل بدن حبس شوند، ممکن است در بخش‌های مختلفی از بدن مانند اندام‌ها، شکم، ریه‌ها، قلب یا حتی در سراسر بدن ورم ایجاد شود. این ورم‌ها می‌توانند به افزایش وزن منجر شوند. عواملی همچون بیماری‌های کلیوی، کبدی، نارسایی قلبی، سوء تغذیه و یا مصرف بیش از حد مایعات ممکن است باعث احتباس مایعات در بدن شوند. همچنین، پرخوری نیز یکی از عوامل شایع افزایش ناگهانی وزن است. این عادت ممکن است باعث افزایش وزن تندرست شود.

در صورت وجود علائم همچون خستگی، خشکی پوست و نازکی موها به اضافه افزایش ناگهانی وزن، ممکن است به کم‌کاری تیروئید مبتلا باشید که باعث کاهش فعالیت متابولیک بدن می‌شود و منجر به افزایش وزن می‌شود. همچنین، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) نیز می‌تواند با افزایش وزن و چاقی همراه باشد. این سندرم با نامنظم بودن قاعدگی، آکنه، رشد بیش از حد مو و مقاومت به انسولین همراه است که ممکن است باعث انباشت چربی در بدن شود. در نهایت، اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب نیز می‌توانند مکانیسم حس‌های چشایی و بویایی را تغییر داده و شما را به پرخوری ترغیب کنند.

این هم جالبه: بهترین منابع پتاسیم / مواد غذایی حاوی پتاسیم را بشناسید

جلوگیری از افزایش ناگهانی وزن

برای جلوگیری از افزایش ناگهانی وزن، از مشاوره با پزشک یا متخصص تغذیه بهره ببرید و از پرخوری و ریزه‌خواری پرهیز کنید.

ولی در صورتی که مشکل خاصی در بدن خود ندارید و خیلی زود تصمیم به جلوگیری از افزایش ناگهانی وزن گرفته اید به موارد بسیار ساده زیر دقت کنید و سعی کنید همین موارد را رعایت کنید، توجه داشته باشید که کمتر خوردن شرط کاهش وزن نیست، درست خوردن باعث رسیدن به تناسب اندام و داشتن بدنی سالم است.

اگر در معرض خطر نارسایی کلیه یا بیماری‌های دیگری که ممکن است باعث حفظ مایعات در بدن شوند، هستید، مصرف مایعات را در حد اعتدال نگه دارید. برای داشتن دفع مدفوع منظم، سعی کنید به مقدار کافی فیبر مصرف کنید و روزانه به‌طور مستمر آب بنوشید. همچنین، تغذیه‌ای غنی از فیبر، به ویژه با مصرف سبزیجات، و فعالیت بدنی و ورزش مستمر و روزانه، از مهمترین راه‌هایی هستند که می‌توانند در جلوگیری از افزایش ناگهانی وزن موثر باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =

دکمه بازگشت به بالا