;
سلامتبیماری ها

درد در طحال: علل و درمان

درد در طحال: طحال عضوی است که عملکرد آن با سیستم ایمنی مرتبط است. ما معمولاً از وجود آن آگاه نیستیم. عوامل متعددی وجود دارد که می تواند باعث درد در طحال شود. علل از نوعی آسیب تا بیماری ، مانند آمیلوئیدوز، مونونوکلئوز، کم خونی سلول داسی شکل، لوسمی و هپاتیت متغیر است. از سوی دیگر، علاوه بر درد، التهاب نیز ممکن است رخ دهد. درمان به علت آن بستگی دارد. طحال عضوی مهم است، به فیلتر کردن خون و ذخیره گلبول های سفید خون کمک می کند، اما می توان بدون آن زندگی کرد . اگرچه در این حالت، پاسخ سیستم ایمنی تحت تأثیر قرار می گیرد. با بخش سلامت از مجله گفتنی همراه باشید.

همچنین بخوانید: پس از مرگ چه اتفاقی در بدن می افتد؟

طحال چیست و چه وظایفی دارد؟

طحال یک عضو کوچک تخم مرغی شکل است که از بافت اسفنجی تشکیل شده است. اندازه آن حدود 12 سانتی متر و وزن آن حدود 150 گرم است. در حفره شکمی، در سمت چپ قرار دارد. ما می توانیم آن را در پشت معده، درست زیر دیافراگم قرار دهیم.

در مورد عملکرد طحال، آن ها با فیلتر کردن خون مرتبط هستند:

1. گلبول های قرمز آسیب دیده یا قدیمی را که دیگر کار نمی کنند، از بین می برد.
2. به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند ، مخصوصاً زمانی که مشکلی در مغز استخوان وجود دارد.
3. خون (تا 250 سانتی متر مکعب) را ذخیره می کند و در صورت لزوم آن را تامین می کند.
4. در تولید و ذخیره لنفوسیت ها ، که گلبول های سفید خون سیستم ایمنی هستند، شرکت می کند.
5. به شناسایی ویروس ها و باکتری ها کمک می کند و آنها را برای از بین بردن آماده می کند.
6.شایان ذکر است که در طحال یک پالپ قرمز و سفید وجود دارد. اولی وظایف مربوط به گلبول های قرمز را انجام می دهد. در حالی که دومی به لنفوسیت ها می پردازد.

علل اصلی درد در طحال

شرایط یا آسیب‌های مختلف می‌توانند باعث درد در طحال شده و باعث التهاب طحال و تغییر عملکرد عملکرد آن شوند. بیایید ببینیم آن ها چه هستند. طحال در سمت چپ شکم قرار دارد. وقتی درد می کند، علامت به آن ناحیه اشاره دارد.

1. پارگی طحال

علی رغم محل قرارگیری آن، در وسط چند عضو، امکان پارگی طحال وجود دارد. اگرچه خیلی رایج نیست  بر اساس مطالعات، بروز تخمین زده شده نزدیک به 0.1٪ است. این می تواند از ضربه یا شوک، در هنگام تصادفات رانندگی، آسیب های ورزشی، سقوط و دعوا رخ دهد. همچنین شکستگی دنده علت است. حتی مواردی از پارگی خود به خود گزارش شده است .

2. طحال بزرگ شده

طحال متورم ممکن است علائمی ایجاد نکند. اگرچه در برخی موارد با درد و همچنین احساس فشار در شکم ظاهر می شود.این می تواند به پهلو و تا شانه گسترش یابد. اغلب هنگام نفس عمیق بیشتر احساس می شود.

فرد احساس سیری می کند، حتی اگر کم غذا خورده باشد. فرکانس عفونت ها نیز ممکن است افزایش یابد. گاهی خونریزی در غشاهای مخاطی و کبودی وجود دارد.

بزرگ شدن طحال می تواند به دلیل آسیب شناسی های مختلف باشد:

سیفلیس
مالاریا
سرطان خون
لنفوم
ترومبوز
سارکوئیدوز
اندوکاردیت
مونونوکلئوز
کم خونی همولیتیک
بیماری گوچر

3. افزایش یا تغییر عملکرد اندام

بیماری ها یا مصرف برخی داروها می تواند باعث تغییر در عملکرد طحال شود. تولید سلول های خونی می تواند تحت تأثیر قرار گیرد و باعث بزرگ شدن و همچنین درد شود.

از جمله بیماری های اصلی مرتبط با این فرآیند:

کم خونی خطرناک
تالاسمی و ترومبوسیتوپنی
کم خونی داسی شکل
روماتیسم مفصلی
هپاتیت ویروسی

در تمام این موارد، نیاز به سیستم ایمنی افزایش می‌یابد و به طحال فشار می‌آورد و آن را سخت‌تر می‌کند. که بر عملکرد طبیعی آن تأثیر می گذارد.

4. نفوذ

بیماری هایی وجود دارند که باعث نفوذ سلولی می شوند و اندام های مختلف را تحت تاثیر قرار می دهند. این می تواند منجر به بزرگ شدن و همچنین درد در طحال شود. چنین بیماری هایی عبارتند از آمیلوئیدوز ، سندرم میلوپرولیفراتیو، لوسمی، انواع مختلف لنفوم و تومورهای متاستاتیک.

5. اختلالات کبدی

کبد و طحال ارتباط نزدیکی دارند. گاهی اوقات اختلالات اولی مانند سیروز نیز می تواند باعث تورم و درد در طحال شود .

چگونه تشخیص داده می شود؟

درد در طحال-چگونه تشخیص داده می شود؟

در برخی موارد، زمانی که رشد غیر طبیعی طحال رخ می دهد، ممکن است هیچ علامتی وجود نداشته باشد. ممکن است در طی یک معاینه فیزیکی معمول کشف شود ، زیرا پزشک نباید طحال را حس کند مگر اینکه بزرگ شده باشد.

در حال حاضر، هنگامی که در طحال یا در ناحیه ای که در آن قرار دارد، درد وجود دارد و مشکوک به مشکل است، می توان از طریق اشعه ایکس شکم، سونوگرافی، توموگرافی کامپیوتری یا رزونانس مغناطیسی هسته ای، تشخیص تصویربرداری انجام داد.

این آزمایش‌ها به شما امکان می‌دهد تا ابعاد طحال را مشخص کنید یا اینکه در حال فشردگی اندام‌های دیگر است. و همچنین ارزیابی میزان خون رسانی. از سوی دیگر، آزمایش خون با اندازه گیری میزان پروتئین به شناسایی علت بزرگ شدن طحال کمک می کند. معاینه مغز استخوان نیز ممکن است برای رد لوسمی یا لنفوم انجام شود. در نهایت، زمانی که اندام با عمل جراحی برداشته شد، بیوپسی بافتی انجام می شود تا مشخص شود که آیا علت هیپرتروفی مربوط به بیماری است یا خیر.

1. سونوگرافی طحال همراه با درد

درد در طحال-سونوگرافی طحال همراه با درد

سونوگرافی طحال اولین روش تصویربرداری برای نزدیک شدن به تشخیص است. دلایل مختلفی برای بروز درد طحال وجود دارد. درمان به علل آن بستگی دارد.به طور کلی، هدف آن پرداختن به آسیب شناسی های زمینه ای است. برای مثال، اگر با کم خونی خطرناک مرتبط باشد، تزریق ویتامین B12 توصیه می شود. در مورد لنفوم، شیمی درمانی یا رادیوتراپی استفاده می شود.

شایان ذکر است که وقتی این اندام تحت تأثیر قرار می گیرد، عفونت های مکرر رخ می دهد. به همین دلیل، آنتی بیوتیک ها همراه با درمان اصلی استفاده می شوند . از سوی دیگر، اگر طحال پاره شود و خونریزی وجود داشته باشد، پزشک باید ارزیابی کند که بهترین گزینه چیست و از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کند. معمولاً نیاز به انتقال خون است. هم در این مورد و هم در سایر شرایط جدی، توصیه معمولاً یک جراحی اورژانسی برای برداشتن جزئی یا کامل عضو است.

برداشتن کامل ممکن است زمانی که سرطان در طحال، ضربه به شکم، پارگی خود به خود به دلیل لوسمی یا آبسه وجود دارد نشان داده شود.

آیا می توان بدون طحال زندگی کرد؟

بله، زندگی بدون عضو ممکن است، زیرا عضوی حیاتی به معنای دقیق کلمه نیست. اما ایده آل نیست، زیرا بدن بیشتر مستعد ابتلا به عفونت است.

در مواردی که طحال وجود ندارد، سایر اندام های بدن برای تامین بخشی از عملکردهای از دست رفته سازگار می شوند و به فیلتر گلبول های قرمز و تولید آنتی بادی کمک می کنند. برای جلوگیری از عوارض، فردی که طحالش برداشته شده است باید اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهد. این امر مستلزم دریافت واکسن های چند ظرفیتی (علیه پنوموکوک و آنفولانزا) و مصرف آنتی بیوتیک مادام العمر است.

لینک های مرتبط:

9 علامتی که نشان می دهد کبد ملتهب دارید

همه چیز درباره FBS در آزمایش خون را بدانید

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − پنج =

دکمه بازگشت به بالا