;
سلامتبیماری ها

9 علامتی که نشان می دهد کبد ملتهب دارید

التهاب کبد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از اضافه وزن گرفته تا عادات سبک زندگی نادرست مانند سیگار کشیدن و رژیم غذایی پرچرب. کبد متورم به عنوان هپاتومگالی یا التهاب کبد نیز شناخته می شود. این وضعیتی است که زمانی ایجاد می شود که اندازه اندام افزایش می یابد و همچنین طیف گسترده ای از علائم را نشان می دهد.

کبد اندامی است که وظیفه پاکسازی بدن را بر عهده دارد و به شرح زیر عمل می کنید:

سم زدایی می کند.
خون را پاک می کند.
مبارزه با عفونت های مختلف
ویتامین ها و انرژی را ذخیره می کند.
صفرا را ترشح می کند، ماده ای که برای انجام فعالیت های گوارشی لازم است.

بیماری التهاب کبد امروزه بسیار شایع شده است. برای این که بدانید چگونه آن را تشخیص دهید، خواندن این مقاله از بخش سلامت وبسایت گفتنی را به شما توصیه می کنیم.

این مطلب رو هم از دست نده: چرا هنگام خواب دست ها بی حس می شوند؟

التهاب کبد-هپاتومگالی

به عنوان افزایش پاتولوژیک در اندازه کبد تعریف می شود. این یک بیماری نیست، بلکه نشانه یک مشکل زمینه ای است، یعنی تظاهر یک بیماری زمینه ای است.

هپاتومگالی تنها با بزرگ شدن یا بزرگ شدن کبد اتفاق نمی افتد. همچنین به این معنی است که اندام مذکور از حد طبیعی در نظر گرفته شده برای خود تجاوز می کند که می تواند باعث ناراحتی زیادی شود.

به نوبه خود، اندام های اطراف، آن طور که باید کار نمی کنند. بنابراین، هنگامی که کبد در وضعیت نامناسبی قرار دارد، بقیه اندام ها نیز دچار اختلال در عملکرد خود می شوند.

توصیه می کنیم بخوانید: چرا روی ناخن هایم خط ایجاد می شود و چگونه آن ها را از بین ببرم؟

التهاب کبد-چگونه بفهمم کبدم ملتهب است؟

دانستن این که آیا التهاب کبد داریم کار آسانی نیست. با این حال، ناراحتی های خاصی وجود دارد که می تواند به ما سرنخی بدهد که باید برای ارزیابی نزد پزشک برویم.

1. درد

اگرچه درد در ابتدا می‌تواند بسیار بی‌صدا باشد، اما در طول روز شدت آن افزایش می‌یابد. آن چه مشخصه این درد است محل آن است. همیشه در سمت راست بالای شکم ما یافت می شود.

در عین حال امکان وجود تورم در ناحیه شکم نیز وجود دارد. این تورم به مرور زمان افزایش می یابد.

2. تب

تب نشانه تغییر در سلامت بدن ما به دلیل عفونت، ویروس یا باکتری است. با این حال، می تواند مربوط به کبد نیز باشد.

اگر تب مداوم دارید ، به این معنی است که چیزی در بدن شما خوب نیست. به نوبه خود، اگر تورم کبد دارید، معمول است که مرتباً تب داشته باشید.

3. زردی

زردی با سلامت کبد ما مرتبط است. اگر کبد در وضعیت نامناسبی باشد، متوجه خواهید شد که پوست و چشمانتان زرد می شوند.

این علامت به دلیل افزایش بیلی روبین خون بیش از 1.3 میلی گرم در دسی لیتر ایجاد می شود. همیشه ما را به فکر نوعی اختلال کبدی سوق می دهد. زردی همچنین می تواند با خارش پوست یا خارش همراه باشد. این به دلیل تجمع رنگدانه در لایه های پوست است که می تواند برای افراد بسیار ناراحت کننده باشد.

4. حالت تهوع

به یاد داشته باشید که کبد مسئول دفع سموم و موادی است که بدن ما قادر به پردازش آن ها نیست . این ما را به یک علامت مشخصه دیگر می رساند: حالت تهوع.

اگر کبد از کار بیفتد، هضم برخی غذاها دشوار خواهد بود و باعث تهوع و ضعف عمومی می شود. به عنوان مثال، آن هایی که حاوی چربی اضافی، نمک، آرد و چاشنی هستند.

5. مدفوع

ما همیشه می توانیم نتیجه سلامت ارگانیسم خود را در مدفوع و ادرار مشاهده کنیم. اگرچه توجه به آن ها خوشایند نیست، اما خوب است که چند ثانیه توقف کرده و آن ها را مشاهده کنید.

هنگامی که این اندام از کار می افتد، می تواند باعث شفاف شدن مدفوع، حتی به رنگ سفید شود. به نوبه خود، ادرار رنگ بسیار تیره ای پیدا می کند و قوام اسیدی دارد.

6. طعم بد در دهان

طعم بد دهان نیز از علائم شایع التهاب کبد است. با این حال، آسیب شناسی های دیگری نیز وجود دارد که می تواند این ویژگی را نشان دهد.

مزه بد دهان به این دلیل است که سموم و موادی که باید از بین بروند شروع به تجمع می کنند. این باعث تولید عطرهای بد می شود که به سمت دهان هدایت می شود و باعث ایجاد طعم بد می شود.

7. مشکلات گوارشی

همان طور که قبلاً اشاره کردیم، کبد در هضم غذاهای متعدد مصرف شده، به ویژه چربی ها شرکت می کند. از این نظر، هضم دشوار برخی غذاها ممکن است نشان دهنده این باشد که چیزی در کبد به درستی کار نمی کند . افراد ممکن است احساس سنگینی، گاز و ناراحتی شکمی را گزارش کنند.

8. خستگی مفرط

یکی دیگر از علائم شایع بیماری کبد، خستگی یا خستگی مفرط بدون دلیل مشخص است. به گفته انجمن بیماران کبدی کاتالونیا، محققان علت دقیق این نشانه ها را نمی دانند. با این حال، اعتقاد بر این است که به دلیل تغییر هورمون ها و شیمی مغز ظاهر می شود.

9. تورم در شکم و اندام تحتانی

در صورت التهاب کبد می توان آن را مشاهده کرد. این علامت به عنوان آسیت نیز شناخته می شود.

به نوبه خود، می تواند پیشرفت کند و اندام تحتانی و حتی کل بدن را در شدیدترین موارد تحت تأثیر قرار دهد. این آخرین وضعیت به نام anasarca شناخته می شود و دلیلی برای مراجعه فوری به پزشک است. می تواند شکم و معده را فشرده کند، بنابراین ممکن است افراد دچار کاهش اشتها و رفلاکس معده شوند. همچنین ممکن است متوجه افزایش وزن شوید که به دلیل تجمع مایعات است.

چه چیزی می تواند باعث التهاب کبد شود؟

از آن جایی که کبد عضوی است که با تمام فرآیندهای بدن ما مرتبط است، عوامل زیادی می توانند بر آن تأثیر بگذارند، مانند:

اضافه وزن
چاقی
الکل
عفونت های باکتریایی
مسمومیت دارویی یا گیاهی
عفونت ویروس هپاتیت
نارسایی احتقانی قلب
سرطان
بیماری کبد چرب
تجمع غیر طبیعی موادی مانند چربی، پروتئین، آهن یا مس.
هپاتیت سمی
انسداد مجاری صفراوی

آیا می توان از التهاب و تورم کبد جلوگیری کرد؟

همان طور که می بینید، دلایل متعددی وجود دارد که می تواند باعث التهاب کبد شود. از این نظر، هیچ اقدامی وجود ندارد که 100 درصد در پیشگیری از همه این آسیب شناسی ها مؤثر باشد. با این حال، یک سبک زندگی سالم به حفظ سلامتی به طور کلی کمک می کند و از چندین بیماری از جمله التهاب کبد جلوگیری می کند.

برخی از نکاتی که می توانید برای جلوگیری از التهاب کبد رعایت کنید:

1. رژیم غذایی سالم و متعادل را حفظ کنید.
2. هنگام مصرف دارو دستورالعمل ها را دنبال کنید.
3. وزن مناسبی داشته باشید.
4. از دمنوش های گیاهی بخصوص در کودکان خودداری کنید.
5. ترک سیگار.
6. تماس با مواد شیمیایی مضر را محدود کنید.

توجه

اگر متوجه ناراحتی و نگرانی شدید، برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید. تحت هیچ شرایطی به خوددرمانی یا درمان های طبیعی متوسل نشوید، زیرا ممکن است نتیجه معکوس داشته باشند.

لینک های مرتبط:

من نقاط قرمز زیادی روی پوستم دارم آیا باید نگران این خال های قرمز باشم؟

10 تا از بهترین میوه ها برای کاهش وزن

خواص بی نظیر گزنه برای درمان دیابت و فشار خون

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + نه =

دکمه بازگشت به بالا