;
سلامتدرمان خانگی و گیاهان دارویی

درمان خانگی خارپاشنه با ۷ راهکار ساده

درمان خانگی خارپاشنه با ۷ راهکار ساده: زمانی که از درد پا نمی‌توانید راحت راه بروید یا در انجام فعالیت‌های روزمره خود دچار مشکل شده‌اید و متوجه می‌شوید که این درد ناشی از خار پاشنه است، احتمالاً فکرش را هم نمی‌کنید که با چند راهکار ساده و در خانه می‌توانید به این دردها پایان دهید. خارپاشنه در ۹۰ درصد اوقات با درمان خانگی بهبود می‌یابد و نیازی به جراحی یا روش‌های تهاجمی ندارد. درمان خانگی خار پاشنه راحت و قطعی است که ما برای شما ۱۱ روش به‌عنوان گلچینی از بهترین روش‌ها را عنوان می‌کنیم.با درمان خانگی از بخش سلامت مجله اینترنتی گفتنی همراه باشید.

درمان خانگی خارپاشنه با ۷ راهکار ساده

خار پاشنه یک عارضه دردناک است که با راهکارهای ساده‌ای پیشگیری و درمان می‌شود. با استفاده از مواد طبیعی یا چند عمل ساده در منزل خارپاشنه خود را درمان کنید. می‌توانید از موادی مانند جوش‌شیرین، سرکه، زردچوبه، روغن نارگیل، روغن بذر کتان و دانه یونجه که در ادامه روش استفاده از آنها را می‌گوییم، استفاده‌ کنید.

 

درمان خانگی خارپاشنه با ۷ راهکار ساده-1

1-جوش‌شیرین

جوش‌شیرین به‌دلیل برخورداری از کریستال‌هایی که به کاهش رسوبات کلسیم به وجودآمده در کف پاشنه پا کمک می‌کند، یکی از درمان‌های خانگی مهم به‌شمار می‌رود.

روش مصرف آن به این صورت است که یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را با مقداری آب مخلوط کرده تا خمیری شکل شود و خمیر به‌دست‌آمده با گاز، باند یا حتی چسب نواری روی پاشنه بسته می‌شود. دو بار در روز به‌مدت دو تا چند روز تکرار شود.

2-سرکه

سرکه سیب خاصیت درمانی بی‌شماری دارد و برای خیلی از بیماری‌ها که به‌صورت روزمره با آنها سروکار داریم، به‌عنوان درمان خانگی استفاده می‌شود. یکی از ده‌ها خواص سرکه سیب درمان خانگی خار پاشنه است که قطعاً باعث بهبود این عارضه می‌شود که به چند صورت قابل استفاده ‌است.

  • نصف فنجان سرکه سیب را در یک ظرف، گرم کرده و سپس داخل وان کوچکی از آب گرم بریزید و پاهای خود را داخل آن بگذارید. این کار را دو بار در روز به‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام دهید و این روش را تا یک یا دو هفته، بسته به روند بهبودتان تکرار کنید.
  • یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری هم سرکه‌ سیب خام را داخل یک لیوان آب گرم حل کرده و روزی دو بار تا یک یا دو هفته میل کنید.
  • یک حوله به‌پای خود بپیچید و پای خود را داخل سرکه‌ سیب بگذارید، سپس با همان حوله آغشته به سرکه یک کفش راحت بپوشید. حوله را در طول روز به همین روش مرطوب نگهدارید، تا یک هفته همین روند را تکرار کنید.

3-زردچوبه

زردچوبه دارای آنتی‌اکسیدان قوی به نام کورکومین است که همین ویژگی زردچوبه باعث خواص ضدالتهابی آن شده و به‌عنوان یک مسکن قوی عمل می‌کند. برای کاهش درد و التهاب خارپاشنه می‌توان از زردچوبه به‌صورت منظم استفاده ‌کرد.

در یک لیوان شیر یک قاشق غذاخوری زردچوبه حل کنید و روی شعله گرم کنید. می‌توانید دو بار در روز، برای بهبود التهاب خارپاشنه این ترکیب را میل کنید.

4-روغن نارگیل، یک مرطوب‌کننده طبیعی

از روغن نارگیل برای تسکین درد و نرم شدن خارپاشنه استفاده می‌شود. روغن نارگیل یک نرم‌کننده طبیعی است که کلسیم دارد و هم به‌صورت خوراکی و هم به‌صورت موضعی استفاده می‌شود.

کمی روغن نارگیل گرم کرده و قبل از خواب با آن پای خود را ماساژ دهید. این کار از درد صبحگاهی شما کم می‌کند و به‌تدریج سبب بهبود التهاب و درد می‌شود. همین طور می‌توانید صبح‌ها یک قاشق غذاخوری یا کمتر، روغن نارگیل خالص میل کنید.

5-روغن بذر کتان

روغن کتان دارای اسیدهای چرب امگا ۳، پروتئین، فیبر و آنتی‌اکسیدان است و خواص درمانی موضعی برای مو و پوست دارد. همچنین این روغن دارای اسید آلفا لینولنیک است که از دسته اسیدهای چرب امگا ۳ به‌شمار می‌رود که خواص ضد التهابی و ضد درد دارد.

دو قاشق غذاخوری روغن بذر کتان را روی شعله‌ی ملایم گرم کنید و یک پارچه تمیز را به آن آغشته کنید و در محل درد قرار دهید. با پلاستیک روی پارچه را ببندید تا حرارت را در خود نگه دارد. سپس یک حوله گرم کنید و روی پلاستیک نگهدارید تا محل درد گرم شود.

حرکت نکنید و به‌ پای خود استراحت دهید. این درمان را یک‌بار در روز انجام دهید تا به‌مرور دردتان تسکین یابد.

6-دانه یونجه

دانه یا همان بذر یونجه غنی از مواد معدنی مانند کلسیم و سلنیوم است و علاوه بر خواص بی‌شمار درمانی‌اش برای التهاب سینه و تسکین سرفه برای درمان خارپاشنه هم استفاده می‌شود.

روش استفاده از بذر یونجه این‌گونه است که یک قاشق چای‌خوری بذر یونجه را در یک فنجان آب جوش ریخته و در آن را ببندید و اجازه دهید برای ۳۰ دقیقه بجوشد. کمی عسل برای طعم بهتر به آن اضافه کنید و چای دست آمده را ۳ تا ۴ بار در روز میل کنید.

راهکار کلیدی برای جلوگیری و درمان خار پاشنه

یک سری اصلاحات در زندگی روزمره باعث جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها می‌شود، مانند تغییر در سبک تغذیه مانند سالم خوری و ورزش‌های هرچند سبک روزانه، همین اصلاحات در رابطه با خار پاشنه هم تأثیرگذار است.

برای درمان خانگی خار پاشنه می‌توانید روش‌هایی مانند کمپرس آب سرد و گرم، ورزش و حرکات کششی، ماساژ درمانی و اصلاح و بهبود رژیم غذایی را به کار بگیرید.

درمان خانگی خارپاشنه با ۷ راهکار ساده-4

1-کمپرس آب سرد و گرم

گرمادرمانی و سرمادرمانی باید به‌صورت ترکیبی استفاده شود و استفاده از یکی از آنها به‌تنهایی نتیجه مطلوبی ندارد و هر دو روش باید با هم تعادل داشته‌ باشند.

سرمادرمانی باعث کاهش التهاب و تسکین درد در بافت نرم می‌شود. برای استفاده از کمپرس آب سرد روش‌هایی وجود دارد مانند قرار دادن یک تکه یخ داخل یک حوله و استفاده‌ موضعی روی قسمت دردناک پا برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه.

همچنین این امکان وجود دارد از بطری آب سرد استفاده‌ کرد و پا را روی آن فشار داد و بطری را زیر پا چرخاند. کمپرس‌های ژلی یا روکش‌هایی که در داروخانه‌ها هستند هم برای سرمادرمانی گزینه مناسبی‌ به شمار می‌آیند. آنها را در فریزر گذاشته و پس از یخ زدن کف پا قرار دهید.

گرما درمانی باعث تسکین درد و بهبود جریان خون می‌شود، حمام آب گرم تأثیر مثبتی در دوره درمان دارد. شب‌ها قبل خواب هم می‌توانید از کمپرس آب گرم در زیر پای خود استفاده ‌کنید، حدوداً ۱۵ دقیقه در محل آسیب‌دیده.

درمان خانگی خارپاشنه با ۷ راهکار ساده-3

2-ورزش

ورزش کردن علاوه بر پیش‌گیری از بسیاری از بیماری‌ها برای درمان و پیش‌گیری از خارپاشنه هم مؤثر است. حرکات کششی ساق پا و کف پا برای بهبود خار پاشنه یک روش درمانی مفید است.

ورزش‌های درمانی مؤثر برای درمان خارپاشنه حرکات کششی و چرخشی کف پا و ساق پا است، اما برای بهبود سریع‌تر و ایجاد تنوع می‌توانید از دوچرخه‌سواری به‌عنوان ورزش پیشنهادی درمان خار پاشنه بهره ببرید.

آتل ورزشی مناسب کف پا را می‌توانید از داروخانه تهیه کنید، این آتل‌ها باعث خم شدن کف پا می‌شوند و یک روش درمانی برای خار پاشنه به‌حساب می‌آیند. همچنین می‌توانید تمرینات چرخشی پا را در منزل انجام دهید.

3-ماساژ درمانی

با استفاده از روغن‌های مناسب ضد التهاب برای ماساژ مثل روغن نارگیل، رزماری، زیتون، استوخودوس و یا ترکیب هرکدام از این روغن‌ها می‌توانید با ماساژ مرتب کف پا، خار پاشنه‌ی خود را درمان کنید. ماساژ درمانی راحت‌ترین و مؤثرترین درمان خانگی خار پاشنه است.

روغن مورد نظر خود را روی حرارت ملایم گرم کرده و با دست به آرام به محل درد بمالید. این کار را هر روز به‌طور مرتب انجام دهید و تا زمان بهبود درد ادامه دهید.

درمان خانگی خارپاشنه با ۷ راهکار ساده-2

4-اصلاح رژیم غذایی

اصلاح رژیم غذایی یک روش تکمیلی و واجب در کنار دیگر روش‌های درمانی است. شما باید مصرف ویتامین C را بالا ببرید. برای مصرف ویتامین C می‌توانید از پرتقال استفاده‌ کنید.

در رژیم غذایی خود اسفناج را اضافه کنید؛ زیرا اسفناج هم دارای ویتامین C و هم دارای کلسیم است که باعث جلوگیری از پیشروی خارپاشنه می‌شود. همچنین روغن ماهی دارای امگا 3 است اما مصرف آن به مقدار کم پیشنهاد می‌شود.

علاوه بر موارد که باید مصرف کنید یک سری مواد غذایی باعث تشدید درد می‌شوند مانند قند و شکر!

از مصرف قند و شکر تا حد امکان بپرهیزید و از اضافه وزن و چاقی جلوگیری کنید؛ زیرا افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر در معرض ابتلا به عارضه خارپاشنه هستند.

درمان خانگی خارپاشنه با ۷ راهکار ساده-5

در پایان

خارپاشنه عارضه نادری نیست و در اثر ایستادن‌های طولانی و کف پای صاف و فشارهای شدید به کف پا ممکن است هر کسی به آن دچار شود. اما با اصلاح روش زندگی، ورزش و تغذیه مناسب و چند روش درمانی ساده که با عنوان درمان خانگی خار پاشنه عرض کردیم می‌توان از آن جلوگیری یا درمانش کرد.

در نظر داشته ‌باشید که درمان خار پاشنه با تکرار مکرر و روزمره روش‌های درمانی ذکر شده انجام می‌گیرد و برای تأثیر سریع‌تر پیشنهاد می‌شود از یک روش به‌تنهایی استفاده نکنید و چند روش درمانی را با هم ادامه دهید.

درمان خار پاشنه نهایتاً یک یا دو هفته طول می‌کشد و جای نگرانی ندارد. در زمان‌هایی که شدت درد خار پاشنه زیاد باشد درمان با جراحی زیر نظر پزشک متخصص تجویز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 1 =

دکمه بازگشت به بالا