;
درمان خانگی و گیاهان داروییسلامت

درمان آبریزش بینی و آلرژی در طب سنتی

درمان آبریزش بینی و آلرژی: آلرژی فصلی (یا حساسیت فصلی) شایع‌­ترین نوع آلرژی است که با التهاب در مخاط بینی همراه می‌­باشد. همان­طور که می‌­دانید این حساسیت مشکل خطرناکی به شمار نمی‌­رود، اما در بسیاری موارد آن­چنان دردساز است که موجبات سلب آرامش فرد را فراهم می­‌سازد. به طور معمول با شروع فصل بهار و گرده‌­­افشانی گل­‌ها، درصد زیادی از مردم به آلرژی فصلی دچار می­‌شوند. معمولا این قبیل آلرژی­‌ها با عطسه، خارش گلو، آبریزش بینی، اشک‌­ریزش و خارش پوستی همراه می‌­باشند. با این وجود طب سنتی ایران بر این باور است که احتمال بروز آلرژی در افراد گرم­ مزاج و افرادی که به سبب تغذیه‌ی نادرست و ابتلا به بیماری درگیر گرمی مزاج شده­‌اند، وجود دارد.

در ادامه در نظر داریم به روش­‌های درمان آبریزش بینی و آلرژی با طب سنتی بپردازیم. در همین راستا  با بخش درمان خانگی و گیاهان دارویی از سری مطالب سلامت مجله اینترنتی گفتنی همراه یاشید تا در ادامه به بررسی دقیق و جامع این موضوع بپردازیم. . برای درمان آبریزش بینی و آلرژی با طب سنتی توصیه می‌­شود پرخوری در فصل بهار را کنار گذاشته و از مصرف غذاهای سخت­‌هضم اجتناب کنید.

راه‌­های درمان آبریزش بینی و آلرژی با طب سنتی

هنگامی که آبریزش بینی، عطسه و آلرژی به سراغ افراد می­‌آید، موجب اختلال در فعالیت­‌های روزانه می­‌شود؛ به طوری که حتی خواب راحت را از افراد می­‌گیرد. آلرژی­‌ها در سراسر دنیا کاملا طبیعی هستند و روزانه بر شمار مبتلایان به آلرژی فصلی افزوده می‌­گردد. انواع آلرژی تحت تأثیر عواملی نظیر گرده­‌افشانی گیاهان، غذاها، نیش حشرات، داروها، فلزات و … ایجاد می‌­شود. بسیاری از بزرگان طب سنتی بر این باور هستند که کاهش میزان غذا در درمان آلرژی با طب سنتی بسیار مؤثر است. توصیه می­‌شود در فصل بهار پرخوری را کنار بگذارید و تا حد امکان از مصرف گوشت و غذاهای چرب اجتناب کنید. در صورت لزوم می‌­توانید گوشت کبک و بلدرچین را جایگزین گوشت­‌های قرمز و سخت­‌هضم نمایید.

درمان آبریزش بینی و آلرژی-5

بهتر است از خوردن تنقلاتی مثل گردو و پنیر پرهیز کنید و سبزیجاتی نظیر شاهی، سیر، تره و پیاز را از برنامه­‌ی غذایی خود حذف نمایید. میوه‌­های آبدار و غذاهای ترش و شور، تشدیدکننده­‌ی روند آلرژی می‌­باشند. بهترین کار این است که بدن خود را به روزه­‌داری عادت دهید و هفته‌­ای دو الی سه بار از آش­‌هایی نظیر آش سرکه، آش آلو، آش انار و آش­‌های ساده استفاده کنید. شایان ذکر است که در این ایام از مصرف شربت سکنجبین و کاهو که به رفع خشکی و خارش پوست کمک می­‌کند، غافل نشوید. اگر شما نیز از آلرژی فصلی رنج می‌­برید، می­‌توانید به کمک نسخه­‌ی ابن سینا، بزرگ­ترین پزشک تاریخ، به جنگ آلرژی بروید و این حساسیت را ریشه­‌کن کنید. در حقیقت راه­‌های زیادی برای درمان آلرژی با طب سنتی وجود دارد که در ادامه به مهم‌­ترین آن­‌ها اشاره خواهیم کرد.

درمان حساسیت فصلی در طب سنتی

برخی از افراد در فصول مختلفی از سال، به خصوص فصل بهار دچار حساسیت می‌شوند. گفته می‌شود این افراد به حساسیت فصلی مبتلا هستند. برای درمان حساسیت فصلی متخصصان طب سنتی جوشانده برگ گزینه را توصیه می‌کنند.

کافی است دو قاشق غذاخوری پودر برگ گزینه را درون آب بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه بر روی حرارت قرار دهید. سپس دمنوش حاصل شده را حداقل دو بار در طول روز نوش جان کنید تا علائم حساسیت کاهش یابد.

زردچوبه

زردچوبه یکی از بهترین راه­های درمان حساسیت با طب سنتی می­‌باشد. خواص ضد باکتری این گیاه به کاهش آلرژی در بدن کمک می­‌کند. جالب است بدانید که مصرف روزانه­‌ی زردچوبه موجب افزایش سیستم ایمنی بدن می­‌گردد. برای این منظور کافی است روزانه یک قاشق چای­خوری زردچوبه را در یک لیوان شیر در حال جوش ریخته و خوب هم بزنید. سپس آن را از روی شعله برداشته و پس از خنک شدن میل کنید تا شاهد نتایج شگفت­‌انگیز این گیاه باشید.

گیاه آویشن

گیاه آویشن از جمله گیاهان مفیدی است که نقش مهمی در درمان حساسیت با طب سنتی دارد. برای این منظور کافی است یک قاشق مرباخوری گیاه آویشن خشک شده را درون یک لیوان آب جوش ریخته و دربی بر روی آن قرار دهید. بعد از گذشت ۵ دقیقه آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. مصرف ‌روازنه‌ آویشن به صورت ادویه راهی مؤثر در درمان آلرژی می­‌باشد.

درمان آبریزش بینی و آلرژی-1

عسل

به طور کلی نمی‌­توان معجزه‌­ی عسل را در درمان حساسیت با طب سنتی نادیده گرفت. کافی است روزانه یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب ولرم ریخته و میل کنید. مصرف روزانه‌­ی این معجون در درمان آلرژی معجزه می‌­کند.

سیاه­دانه

سیاه­دانه از جمله روش­‌های خانگی درمان حساسیت است که هم به صورت روغن و هم به صورت دانه قابل استفاده می­‌باشد. اگر به دنبال درمان آلرژی با طب سنتی می‌­باشید کافی است یک قاشق چای­خوری سیاه­دانه را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و روی لیوان را بپوشانید تا به خوبی دم بکشد. سپس آن را از داخل صافی عبور داده و نوش جان کنید. این روش فوق­‌العاده را هرروز تکرار کنید تا شاهد نتایج شگفت‌­انگیز آن باشید.

برگ گزنه

استفاده از برگ­‌های گیاه گزنه روش مؤثر دیگری است که به درمان آلرژی با طب سنتی کمک می‌­کند. به منظور استفاده از این گیاه می­‌توانید مقدار کمی از برگ­‌های گیاه گزنه را داخل ظرف محتوی آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه بر روی حرارت ملایم به خوبی دم بکشد. سپس ظرف را از روی شعله برداشته و اجازه دهید خنک شود. دمنوش تهیه شده از برگ گزنه­‌ی شما آماده است. می­‌توانید آن را نوش جان کرده و شاهد نتایج مهیج این گیاه پرخاصیت باشید.

درمان آبریزش بینی و آلرژی-2

درمان آبریزش بینی و آلرژی دائمی با طب سنتی

در طب سنتی برای درمان آلرژی دائمی مصرف روغن بادام تلخ، روغن به، روغن عصاره نعنا، روغن عصاره ریحان، روغن زنجبیل و درخت چای و… توصیه می‌شود.

این روغن‌ها بر روی سیستم ایمنی اثر گذاشته و واکنش آلرژیک را کاهش می‌دهند تا از این طریق مانع آلرژی شوند.

برای مصرف کافی است پیشانی خود را با استفاده از روغن‌های ذکر شده ماساژ دهید یا چندین قطره از این روغن‌ها را درون بینی بچکاند. مصرف خوراکی این روغن‌ها نیز می‌تواند گزینه ایده‌آلی باشد.

درمان حساسیت گلو با طب سنتی

اگر در حال تجربه حساسیت گلو هستید و درد شدیدی را در ناحیه گلوی خود‌ احساس می‌کنید، بهتر است دمنوش گل بنفشه و شکر تیغال را نوش جان کنید. جهت تهیه این دمنوش مقداری گل بنفشه را با شکر تیغال مخلوط کرده، دو پیمانه آب اضافه کنید و بر روی حرارت قرار دهید. پس از گذشت ۱۵ دقیقه می‌توانید جوشانده را از صافی رد کرده و نوش جان کنید. بهتر است برنامه‌ای روزانه برای مصرف این دمنوش در نظر بگیرید تا اثرات فوق‌العاده آن را در درمان هر چه سریع‌تر خود مشاهده کنید.

دمنوش به، لیمو و عسل یکی دیگر از بهترین دمنوش‌هایی است که هر فرد می‌تواند برای حساسیت گلو نوش جان کند. مقداری لیمو و به تازه را خرد کرده و درون آب به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. سپس یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید و بگذارید تا سرد شود. پس از سرد شدن می‌توانید این دمنوش فوق‌العاده را نوش جان کنید. برای کاهش درد گلو و گرفتگی صدا در اثر سرماخوردگی و ابتلا به دیگر بیماری‌هایی چون کرونا نیز مصرف این دمنوش خوشمزه و مفید می‌تواند بسیار مفید باشد.

درمان حساسیت غذایی با طب سنتی

افرادی که از حساسیت‌های غذایی رنج می‌برند، بهتر است مصرف کاهو و سکنجبین را در رژیم غذایی خود قرار دهند. کاهو و سکنجبین واکنش‌های آلرژیک بدن را کاهش داده و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. این افراد همچنین می‌توانند با مصرف شربت گلاب به درمان حساسیت غذایی بپردازند. شربت گلاب در تقویت سیستم ایمنی، افزایش شادی و کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های روانی نیز موثر است.

یکی دیگر از بهترین گیاهانی که می‌توانید برای کاهش حساسیت غذایی استفاده کنید، زنجبیل است‌. با اینکه پودر زنجبیل را می‌توان به غذا افزود اما توصیه می‌شود برای تأثیرگذاری بیشتر مقداری برگ تازه این گیاه را درون آب بجوشانید و به عنوان دمنوش نوش جان کنید.

درمان آلرژی با داروی گیاهی

در حال حاضر روش­های متعددی برای درمان آلرژی با طب سنتی وجود دارد. امروزه طب سنتی به مدد گیاهان دارویی در زمینه­‌‌ی درمان آلرژی و حساسیت‌­های فصلی، حرفی برای گفتن دارد. همان­طور که احتمالا می­‌دانید طب سنتی افراد را با توجه به خصوصیات جسمی و البته روحی آن­ها در چهار گروه مزاج گرم و سرد، گرم و خشک، سرد و تر و گرم و تر دسته­‌بندی نموده است. به طور مثال آن دسته از افرادی که دارای طبیعت خشک می‌­باشند، بیشتر از دیگران از خطر ابتلا به آلرژی فصلی رنج می­برند. افرادی که طبیعت خشک دارند، می­‌بایست با خوردن غذاهای طبع گرم و ادویه‌­جات، قرار نگرفتن در هوای آلوده، استفاده از انواع آش­‌های ساده و مصرف انواع سبزیجات از تشدید حساسیت فصلی خود جلوگیری کنند. در ادامه به معرفی انواع گیاهان دارویی که نقش مؤثری در درمان آلرژی ایفا می‌کنند، خواهیم پرداخت.

بادرنجبویه

ریشه‌­ی گیاه بادرنجبویه از واژه­ای یونانی به نام زنبور گرفته شده است. در حقیقت این گیاه پرخاصیت و محبوب نوعی زنبور عسل می­‌باشد. اندام سبز این گیاه، معدن موادی مثل سیترال، رزماری اسید، اسید اورئیک و ژرانیول می‌­باشد. اسانس تند و لیمویی موجود در این گیاه به فراوانی در صنعت عطرسازی کاربرد دارد. گیاه بادرنجبویه علاوه بر آرام­بخش بودن، با تأثیر روی دستگاه عصبی مرکزی مغز، به کاهش تحریکات آلرژی­زا کمک می­‌کند.

بابونه

بابونه از گیاهان شگفت‌­انگیزی بوده که در درمان آلرژی با طب سنتی، بسیار مؤثر است. گذشتگان ما از این گیاه برای درمان نفخ شکم، دل­درد و بهبود سیستم گوارشی استفاده می­‌کردند. طب سنتی بر این باور است که بابونه طبیعتی گرم و خشک دارد و کاملا ضد حساسیت می­‌باشد. نقش تأثیرگذار بابونه در نوسازی گلبول­‌های سفید خون، غیر قابل انکار است.

درمان آبریزش بینی و آلرژی-3

چای سبز

احتمالا هرچه از فواید چای سبز بگوییم، حق مطلب را ادا نکرده‌­ایم. خواص فوق­‌العاده‌­ی چای سبز در درمان حساسیت با طب سنتی، بر کسی پوشیده نیست. وجود ویتامین C موجود در چای سبز، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بدن در برابر انواع بیماری­‌ها از جمله آلرژی فصلی به خوبی محافظت می­‌کند. خاصیت آرام­بخشی چای سبز به از بین بردن تنش­‌های ناشی از آلرژی از جمله هیجان، استرس و افسردگی کمک می­‌کند.

پرتقال

وجود ویتامین C در پرتقال همانند آنتی­‌هیستامینی قوی عمل می‌کند. مصرف روزانه­‌ی یک عدد پرتقال هنگام صبح، از بدن در برابر انواع آلرژی و حساسیت محافظت می­‌کند.

درمان آبریزش بینی و آلرژی-4

دارچین

دارچین از گیاهان پرخاصیت و معروف است که خاصیت ضد حساسیت آن طی سال­‌ها به اثبات رسیده است. به طور کلی مصرف ۵ گرم دارچین در طول روز برای بزرگسالان بلامانع می‌­باشد.

درمان آبریزش بینی و آلرژی-6

علت خارش بینی در طب سنتی

از نظر متخصصان طب سنتی خشکی بینی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از مهم‌ترین دلایل خشکی بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واکنش‌های آلرژیک
  • انجام جراحی بینی
  • سرماخوردگی
  • خشکی هوا
  • ابتلا به برخی بیماری‌های پوستی
  • وارد شدن ضربه به بینی

درمان حساسیت عطسه و آبریزش بینی طب سنتی

متخصصان طب سنتی تاکید بسیار زیادی به مصرف اکالیپتوس برای درمان حساسیت عطسه و آبریزش بینی دارند. شما به سه روش می‌توانید اکالیپتوس را برای کاهش عطسه و آبریزش بینی استفاده کنید:

مقداری پودر اکالیپتوس را در آب جوشانده و به صورت دمنوش نوش جان کنید.
سوراخ‌های بینی را به روغن اکالیپتوس آغشته و مصرف روغن این گیاه را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
درون یک قابلمه مقداری اکالیپتوس بریزید و آب اضافه کنید. سپس بر روی حرارت قرار دهید تا جوش بخورد. پس از جوش خوردن از آن برای بخور دادن استفاده کنید.

درمان حساسیت به فلفل در طب سنتی

اگر بلافاصله پس از نوش جان کردن فلفل بدنتان واکنش‌های آلرژیک چون آبریزش بینی و عطسه از خود نشان می‌دهد در قدم اول باید سعی کنید در معرض فلفل قرار نگیرد. در قدم بعدی مصرف عسل و چای به شما توصیه می‌شود.

مقداری چای سیاه را درون آب بجوشانید و سپس یک قاشق غذاخوری به آن عسل اضافه کنید. توجه داشته باشید که عسل اضافه شده حتما باید طبیعی باشد. نوش جان کردن دمنوش عسل و چای یک وعده در روز به تمامی افرادی که به فلفل حساسیت دارند، توصیه می‌شود.

درمان حساسیت دارویی با طب سنتی

افراد مبتلا به حساسیت دارویی بهتر است مصرف گیاه بومادران را در رژیم غذایی خود قرار دهند. این گیاه را می‌توان هم به صورت دمنوش و هم به صورت افزوده شده به غذا نوش جان کرد.

بومادران واکنش‌های آلرژیک بدن را تنظیم کرده و از حساسیت جلوگیری می‌کند. اگر حساسیت دارویی شما بسیار شدید است، توصیه می‌شود حتما برای درمان واکنش‌های آلرژیک به متخصصان طب سنتی مراجعه کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − 2 =

دکمه بازگشت به بالا