;
سلامتبیماری ها

درمان نیش پشه آئدس: پشه آئدس به تهران رسید!+ عکس

درمان نیش پشه آئدس: یک متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر لزوم کاهش جمعیت پشه آئدس گفت: این پشه در محیط‌های کوچک مانند بشقاب آب، آب جمع‌شده پشت کولر و آب زیر گلدان‌ها هم تخم‌گذاری می‌کند و تکثیر می‌یابد بنابراین باید در محیط اطراف جایی که آب جمع شده است حضور نیابید و در غیراین صورت با همکاری مرکز بهداشت، سمپاشی محل انجام شود.

تب دانگی یک نوع بیماری ویروسی می باشد که از راه گزش پشه‌های آلوده به ویروس دانگی به انسان قابل انتقال است و علائم آن ۲ تا ۷ روز ادامه خواهد داشت متاسفانه بیماری تب دانگی درمانی ندارد داروها و روش‌های خانگی فقط جهت تسکین درد تجویز می‌شوند. با بخش سلامت از سری مطالب بیماری ها همراه مجله گفتنی باشید.

شیوع بیماری تب دانگی در ایران

درمان نیش پشه آئدس1

در سال ۱۴۰۳، ایران با مشکلات جدیدی در رابطه با شیوع بیماری تب دانگی رو به رو شده است. بر اساس گزارش‌هایی که منتشر شده است، تاکنون تقریبا ۱۲۰ نفر به بیماری تب دانگی مبتلا شده‌اند و متأسفانه سه نفر هم جان خود را با بیماری تب دانگی از دست داده‌اند. اکثر این موارد هم افرادی بودند که به کشور امارات متحده عربی سفر کرده‌اند و در این کشور به ویروس آلوده شده‌اند.

همچنین گزارش‌هایی از مشاهده پشه ناقل بیماری تب دانگی (پشه آئدس) در شش استان کشور از جمله هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، مازندران،گیلان و گلستان دریافت شده است. با این که تا الان هیچ مورد آلودگی محلی از گزش این پشه‌ها ثبت نشده، اما همچنان نگرانی‌ها در رابطه با احتمال گسترش محلی بیماری وجود دارد.

وزارت بهداشت کشور اقدامات پیشگیرانه‌ای مثل نظارت کردن دقیق و اطلاع‌رسانی عمومی را جهت جلوگیری کردن از شیوع این بیماری در کشور انجام می‌دهد. این اقدامات پیشگیرانه‌ شامل پخش کیت‌های آزمایش و پایش دقیق برای مناطقی می باشد که احتمال وجود پشه آئدس در آن‌ مناطق بیشتر است.

علائم بیماری تب دناگی چیست ؟

درمان نیش پشه آئدس2

درمان نیش پشه آئدس: خیلی از افراد ممکن است هیچ علایمی نداشته باشند. بعضی از علائم آن مشابه بیماری‌هایی مثل بیماری آنفولانزا است. حدود ۴ تا ۱۰ روز پس از گزش توسط این پشه ممکن است نشانه‌هایی به وجود بیاید. در ادامه علائم بیماری تب دانگی گفته شده است:

تب بالا

علائم سردرد شدید

درد پشت چشم‌ها

درد شدید عضلانی و مفصلی

راش پوستی

تهوع و استفراغ

خستگی شدید

تورم غدد لنفاوی

معمولا این علائم ۲ تا ۷ روز ادامه دار خواهند بود. کسانی که برای دفعه دوم به بیماری تب دانگی مبتلا می‌شوند، معمولا علائم شدیدتری دارند و تب دانگی بیشتری را تجربه خواهند کرد. در این شرایط پس از کاهش یافتن تب ممکن است نشانه‌های زیر در آن ها به وجود بیاید.

درد شدید شکم

خونریزی لثه یا بینی

استفراغ مداوم

تنفس سریع

خون در استفراغ یا مدفوع

خستگی و بی‌قراری

تشنگی شدید

پوست رنگ پریده

احساس ضعف

تشخیص و درمان تب دانگی

درمان نیش پشه آئدس: با استفاده از آزمایش خون و پیدا کردن ویروس دانگی یا پادتن آن در بدن بیماری تب دانگی قابل تشخیص است. همین طور اگر کسی بعد از سفر به مناطق گرمسیری احساس بیماری کرد، باید خیلی سریع به بیمارستان یا مراکز درمانی مراجعه کرده تا تشخیص تب دانگی بررسی شود.

تشخیص دادن بیماری تب دانگی از روی علائم می‌تواند کمی مشکل باشد. به این دلیل که علائم اولیه آن شبیه به بیماری آنفولانزا است و شاید نشانه‌هایی شبیه به بیماری مالاریا یا حصبه هم ایجاد کند. به همین خاطر در ابتدا پزشک در رابطه با سابقه پزشکی و سفرهایی که انجام داده اید سوال می پرسد.

سفرهایی که رفته اید را با جزئیات کامل برای پزشک شرح دهید و همه مناطقی که سفر کرده‌اید، بیان کنید. پزشک از شما نمونه خون می‌گیرد تا در آزمایشگاه مجهز ابتلا به عفونت یکی از انواع ویروس دانگی را تشخیص دهند.

درمان خاصی برای بیماری تب دانگی وجود ندارد و تمرکز روی درمان علایم این بیماری خواهد بود. همچنین خیلی از موارد تب دانگی در خانه با مصرف مسکن درمان می شود. جهت کنترل درد مسکن استامینوفن تجویز می‌شود. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن و آسپرین که خطر خونریزی را زیاد می کند جهت درمان تب دانگی ممنوع می باشد.

اقدامات ضروری بعد از ابتلا شدن به بیماری تب دانگی

درمان نیش پشه آئدس: اگر کسی به بیماری تب دانگی مبتلا شده باشد، جهت درمان لازم است موارد زیر را رعایت کند:

استراحت کافی داشته باشد

مایعات فراوان بنوشد

از استامینوفن برای کنترل درد استفاده کند

از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن و آسپرین پرهیز کند

به مراکز درمانی در صورت شدت گرفتن بیماری مراجعه کند

روش‌هایی برای پیشگیری کردن از تخم‌ریزی پشه‌ها

درمان نیش پشه آئدس: جهت پیشگیری کردن از بیشتر شدن تب دانگی، بهترین راه‌حل پیشگیری از زیاد شدن جمعیت پشه‌های آئدس می باشد. از بعضی روش‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

جلوگیری از ایجاد زیستگاه‌های مناسب جهت تخم‌ریزی کردن آن ها، مثل جاهایی که در آن ، آب راکد است

دفع درست زباله‌های جامد

پوشاندن یا تخلیه و تمیز کردن مرتب ظرف های ذخیره‌سازی آب های خانگی

استفاده کردن از حشره‌کش‌های خوب در منبع‌های ذخیره آب در فضا های باز

هم اکنون بعضی از کشورها واکسنی به اسم «کیودنگا؛ » را تولید کرده اند و تاییدیه آن را تنها برای گروه های سنی بین ۶ تا ۱۶ سال، از سازمان بهداشت کشور خود دریافت کرده اند. اما تا وقتی که این واکسن تولید شود و در اختیار همه ی افراد قرار بگیرد، باید با استفاده از روش‌های پیشگیرانه جلوی شیوع این بیماری گرفته شود.

علائم بیماری تب دانگی برای کودکان

درمان نیش پشه آئدس: علائم بیماری تب دانگی در کودکان بیشتر شامل تب به صورت ناگهانی و بالا، سردرد زیاد، درد پشت چشم‌ها، درد مفاصل و عضلات، حالت تهوع، استفراغ، غدد متورم، و بثورات پوستی می باشد که سه تا چهار روز بعد از شروع تب به وجود می آیند.

تفاوت علائم این بیماری در بین کودکان و افراد بزرگسالان کم است، اما کودکان احتمال دارد بیشتر دچار علائم غیرخاص مثل تب و بثورات پوستی شوند و کمتر از افراد بزرگسالان به درد عضلانی و مفصلی شدید دچار شوند این بیماری در کودکان بیشتر با تب بالا شروع خواهد شد.

علت بیماری تب دانگی

درمان نیش پشه آئدس: بیماری تب دانگی به واسطه چهار نوع از این ویروس قابلیت انتقال دارد. انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر نیست و فقط از راه نیش حشره منتقل می شود. در حقیقت این پشه کسی که به ویروس دانگی آلوده است را نیش زده و ویروس به بدن پشه منتقل شده؛ و از طریق پشه به شخص دیگری بیماری منتقل می شود.

پس از بهبودی شما نسبت به این نوع از ویروس برای مدت طولانی مصون هستید. اما به سه نوع دیگر این ویروس مصون نیستید و احتمال دارد به آنها مبتلا شوید. مبتلال شدن به این بیماری در بار دوم یا سوم خطرناک است و احتمال دارد علائم شدید تری ظاهر شود.

۱۲۸ کشور درگیر تب دانگی هستند و حدود ۸۰ درصد مبتلایان، بی‌علامت هستند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد:

۴۰۰ میلیون نفر در سال به بیماری تب دانگی مبتلا می‌شوند.

هم اکنون ۱۲۸ کشور درگیر این بیماری هستند که نسبت به سال ۱۹۶۰ با درگیری ۱۰ کشور، آمار بسیار چشمگیری است.

حدود ۸۰ درصد کسانی که به بیماری مبتلا هستند علایم خاصی ندارند.

۴۰ تا ۵۰ درصد از جمعیت کره زمین در مواجهه با این نوع از پشه ها قرار دارند.

این رقم ها هر ساله به دلیل تغییرات آب و هوایی، افزایش میانگین دما و آمار سفرها زیاد می شود.

شکرالله سلمان‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره چگونگی ابتلا به بیماری تب دنگی اظهار کرد: این بیماری از طریق نیش زدن پشه آئدس منتقل می‌شود. پشه آئدس تا آخر عمر آلوده به ویروس دنگی باقی می‌ماند و می‌تواند این ویروس را از طریق تخم به نسل‌های بعدی خود منتقل کند.

وی افزود: ابتلا به تب دنگی با یک سری علائم عمومی مانند تب، بدن درد، سر درد، درد استخوانی شدید و به اصلاح تب استخوان‌شکن آغاز می‌شود. علائم بیماری در ۸۰ تا ۹۰ درصد افراد پس از پنج تا شش روز کاهش می‌یابد و بهبود پیدا می‌کنند اما درصد کمی از مبتلایان دچار تب و خونریزی از قسمت‌های مختلف بدن می‌شوند و ممکن است بیمار به طرف مرگ برود.

این متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: با توجه به اینکه تب دنگی درمان قطعی ندارد بهترین راه، پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. یکی از اقدامات به این منظور این است که افرادی که از خارج از وارد کشور می‌شوند و دچار تب هستند به همکاران مستقر در پایگاه‌های بهداشت مراجعه کنند تا به سرعت نمونه‌گیری از آن‌ها انجام و نتیجه اعلام شود.

وی عنوان کرد: اگر بیمار مبتلا به تب دنگی در مبادی ورودی شناسایی نشود و وارد کشور شود به عنوان مخزن بیماری محسوب می‌شود و می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند.

سلمان‌زاده گفت: با توجه به اینکه پشه آئدس، روزگرد است و روزها نیش می‌زند، افراد به ویژه کسانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند باید مراقبت کنند و لباس‌های آستین بلند بپوشند و تا حد ممکن بدن را بپوشانند و برای دیگر قسمت‌ها که قابلیت پوشاندن ندارند هم از مواد دافع حشرات استفاده کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در سال‌های اخیر شیوع تب دنگی بیشتر شده است و در این خصوص دستکاری در طبیعت و سیل، برخی از علل تکثیر این پشه و شیوع این بیماری هستند.

وی افزود: پاندمی کووید ۱۹ نیز موجب شد توجه نظام سلامت بسیاری از کشورها به کووید ۱۹ باشد و مقداری از بیماری تب دنگی غافل شدند.

سلمان‌زاده گفت: خوشبختانه تب دنگی از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود مگر اینکه پشه بیمار چند نفر را نیش بزند اما این بیماری در بیمارستان‌ها می‌تواند از طریق انتقال خون یا نیدل آلوده، به پرسنل بیمارستان‌ها منتقل شود. همچنین احتمال ابتلای جنین از مادر وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − یازده =

دکمه بازگشت به بالا