;
سلامتدرمان خانگی و گیاهان دارویی

درمان یبوست خانگی بدون دارو: برای درمان سریع یبوست چه بخوریم؟

درمان یبوست خانگی: داروها و روش‌های درمانی می‌توانند عوارض جانبی مختلفی را به همراه داشته باشند. بنابراین بهترین کار این است که از روش‌های خانگی برای از بین بردن و پیشگیری از یبوست استفاده کنید.

اگر دچار مشکلات گوارشی هستید، حتما باید حواستان به بدنتان باشد. اگر علائم یبوست را در خود مشاهده کردید، از رو‌ش‌های طبیعی زیر برای رفع یبوست کمک بگیرید. در بخش سلامت از سری مطالب درمان خانگی و گیاهان دارویی راههای طبیعی برای درمان یبوست خانگی را یاد بگیرید. با مجله گفتنی همراه باشید.

این هم جالبه: درمان کم کاری تیروئید در خانه | ۵ درمان طبیعی برای کم‌ کاری تیروئید

درمان یبوست خانگی بدون دارو

۱. آب آلو بنوشید

درمان یبوست خانگی، برای درمان یبوست چه بخوریم؟ این سؤالی است که به کرات توسط مبتلایان به یبوست مطرح می‌شود و معمولاً آلو اولین پاسخی است که به ذهن می‌رسد. آلو سرشار از فیبر است که به مدفوع حجم می‌دهد و دفع مدفوع را آسان می‌کند. آلو همچنین حاوی ترکیبی است که عملکرد روده‌ی بزرگ را بهبود می‌بخشد. آلو همچنین حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم است و خواص آنتی‌اکسیدانی دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند که منجر به بیماری‌های مختلف می‌شوند.

درمان یبوست خانگی3

حتما باید اجازه دهید لیوان اول آب آلو از دستگاه گوارشتان عبور کند، سپس یک لیوان دیگر آب آلو میل کنید. بهترین کار این است که یک لیوان آب آلو در صبح و یک لیوان دیگر در شب بنوشید. اگر فاصله‌ی کافی بین مصرف دو لیوان آب آلو وجود نداشته باشد، ممکن است دچار اسهال شوید.

مواد لازم

آب آلو: ۲ لیوان
طرز استفاده
یک لیوان آب آلو در صبح و یک لیوان دیگر در شب میل کنید.
همچنین می‌توانید به جای آب آلو چند عدد آلو بخورید.
هر چند وقت یک بار؟
این روش درمانی را یک روز که انجام دهید، یبوستان بلافاصله برطرف می‌شود.

۲. منزیم مصرف کنید

درمان یبوست خانگی، منیزیم سیترات یا شیر منیزی مکانیسم یکسانی در رفع یبوست دارند. این ترکیبات از دستگاه گوارش عبور می‌کنند و آب را به روده‌ها می‌رسانند. آب اضافی مدفوع خشک را نرم کرده و فشار ایجاد می‌کند که این موضوع منجر به انقباض عضلانی و در نتیجه خروج مدفوع از بدن می‌شود. ثابت شده که استفاده از شیر منیزی برای درمان یبوست کودکان بی‌خطر است.

ترکیبات حاوی منیزیم می‌‌توانند منجر به کم‌آب شدن بدن شوند. بعد از خوردن ترکیب زیر حتما مقدار زیادی آب بخورید. بعضی از افراد با به کار بردن روش درمانی زیر اسهال را تجربه می‌کنند. اگر دستگاه گوارش حساسی دارید، قبل از استفاده از ترفند خانگی زیر حتما با پزشک مشورت کنید.

درمان یبوست خانگی2
درمان یبوست خانگی با مصرف منیزیم

مواد لازم

محلول ۲۴۰ میلی‌لیتری منیزیم سیترات یا دو قاشق چای‌خوری شیر منیزی
آب یا آب‌میوه: ۱ لیوان

طرز تهیه

منیزیم سیترات را به یک لیوان آب یا آب‌میوه اضافه کنید و آن را هم بزنید. سپس نوشیدنی به دست آمده را نوش جان کنید. چند ساعت بعد از مصرف این نوشیدنی یبوستتان برطرف می‌شود.
اگر نمی‌توانید منیزیم سیترات را تهیه کنید، با استفاده از شیر منیزی یبوست خود را درمان کنید. دو قاشق غذاخوری شیر منیزی را درون یک لیوان آب بریزید و آن را هم بزنید‌. قبل از اینکه بخوابید، این نوشیدنی را میل کنید.
هر چند وقت یک بار؟
فقط یک بار نوشیدن منیزیم سیترات به درمان یبوست در خانه کمک می‌کند. شیر منیزی را قبل از خواب مصرف کنید.

۳. مواد غذایی حاوی فیبر را مصرف کنید

درمان یبوست خانگی، مصرف فیبر به اندازه‌ی کافی در طول روز اهمیت بسیار زیادی دارد. پزشکان توصیه می‌کنند برای درمان یبوست فیبر مصرفی خود را افزایش دهید. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داده شد که مصرف فیبر در ۷۷ درصد افراد به درمان یبوست طولانی مدت کمک می‌کند. به جای کربوهیدرات پیچیده روی مصرف فیبر تمرکز کنید.

در هر وعده‌ی غذایی که میل می‌کنید، باید منابع فیبر وجود داشته باشند. فیبر به حفظ آب و افزایش حجم مدفوع کمک می‌کند و باعث می‌شود دفع مدفوع آسان‌تر شود. به جای خوردن خوراکی‌های ناسالم، سرخ‌کرده و حاوی کربوهیدرات پیچیده به‌عنوان میان وعده، مواد غذایی سالم و حاوی فیبر سالم مانند سالاد، بیسکویت جو دوسر و نان سبوس‌دار را در رژیم غذایی خود جای دهید.

مواد لازم

مواد غذایی غنی از فیبر: دو فنجان

طرز استفاده

هر روز دو فنجان مواد غذایی سرشار از فیبر را مصرف کنید. از جمله منابع غذایی فیبر می‌توانیم به غلات سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، جو دوسر، کلم‌بروکلی، زردآلو، مغزها، سیب، سیب‌زمینی و لوبیا اشاره کنیم.

هر چند وقت یک بار؟
هر روز منابع غذایی فیبر را میل کنید تا از شر یبوست خلاص شوید.

۴. از روغن کرچک استفاده کنید

درمان یبوست خانگی، روغن کرچک در رفع یبوست عالی عمل می‌کند. مصرف روغن کرچک با شکم خالی مدفوع را نرم کرده و طی چند ساعت یبوست را رفع می‌کند.

بدون مشورت با پزشک بیشتر از ۷ روز از روغن کرچک استفاده نکنید.

مواد لازم

روغن کرچک: ۱ قاشق چای‌خوری
طرز استفاده
یک قاشق چای‌خوری روغن کرچک را صبح با شکم خالی مصرف کنید.
اگر بلعیدن این روغن برایتان دشوار است، مقداری آب لیموترش تازه به آن اضافه کرده یا آن را همراه با یک لیوان شیر گرم میل کنید.
هر چند وقت یک بار؟
برای چند روز هر روز این روش درمانی را به کار بگیرید

۶‌. دمنوش‌های گیاهی بنوشید

درمان یبوست خانگی، دمنوش‌های گیاهی مسهل‌های طبیعی به شمار می‌روند که به دفع آسا‌ن‌تر مدفوع کمک می‌کنند. این نوشیدنی‌ها مدفوع را نرم‌تر می‌کنند و از این طریق باعث می‌شوند دفع آن آسان‌تر شود.

می‌توانید برای افزایش خواص اسهال‌آور دمنوش‌های گیاهی به آن‌ها عسل یا ملاس اضافه کنید. بعضی از بهترین دمنوش‌های گیاهی برای درمان فوری یبوست شامل چای سبز، دمنوش نعناع و چای سیاه می‌شوند. دمنوش‌های‌ گیاهی برای درمان یبوست کودکان در خانه مناسب هستند.

مواد لازم

دمنوش کیسه‌ای گیاهی
آب جوش: ۱ فنجان

طرز استفاده

مقداری آب را بجوشانید. آب جوش را درون یک فنجان بریزید. دمنوش کیسه‌ای گیاهی را داخل آب جوش قرار دهید.
حداکثر ۳۰ دقیقه صبر کنید. سپس دمنوش کیسه‌ای را از فنجان خارج کنید و آن را بنوشید.
هر چند وقت یک بار؟
در طول روز سه تا چهار فنجان چای گیاهی بنوشید.

۷. روغن زیتون مصرف کنید

درمان یبوست خانگی، روغن‌های طبیعی گزینه‌های خوبی برای رفع یبوست به شمار می‌روند. به همین دلیل، مدت‌ها است که از روغن‌های مختلف نظیر روغن زیتون برای درمان یبوست شدید در طب سنتی استفاده می‌شود.

روغن زیتون از طریق نرم کردن مدفوع و دفع آسان‌تر آن به‌عنوان یک ترکیب مسهل عمل می‌کند. می‌توان از روغن زیتون برای درمان یبوست شدید در کودکان و بزرگسالان استفاده کرد. این روغن دیواره‌های روده را می‌پوشاند و از این طریق دفع مدفوع را راحت‌تر می‌کند. به غیر از مصرف روغن زیتون با شکم خالی می‌توانید از این روغن در تهیه‌ی غذاهای مختلف استفاده کنید.

مواد لازم

روغن زیتون: ۲ قاشق غذا‌خوری

طرز استفاده

جهت درمان یبوست با روغن زیتون باید صبح با شکم خالی دو قاشق غذاخوری از این روغن را بخورید.

هر چند وقت یک بار؟
به مدت چند روز این روش درمانی را به کار بگیرید تا یبوستتان برطرف شود.

۱۳. سبوس گندم بخورید

درمان یبوست خانگی، سبوس گندم حاوی فیبر نامحلول است که به مدفوع حجم می‌دهد و به حرکت روان آن در روده‌ی بزرگ کمک می‌کند. این ترکیب تعداد دفعات دفع مدفوع را افزایش می‌دهد.

مواد لازم

۲۰ تا ۲۵ گرم سبوس گندم

طرز استفاده

می‌توانید سبوس گندم را به پنکیک، نان، سوپ و خورش‌های مختلف اضافه کنید.

هر چند وقت یک بار؟
برای رفع یبوست سبوس گندم را به رژیم غذایی روزانه‌ی خود اضافه کنید.

۱۴. آب بیشتری بنوشید

درمان یبوست خانگی، کم‌آبی بدن می‌تواند باعث شود دچار یبوست شوید. برای پیشگیری از این عارضه‌ی آزاردهنده باید در طول روز به اندازه‌ی کافی آب بنوشید و بدنتان را هیدراته نگه دارید. اگر دچار یبوست هستید، نوشیدن آب گازدار ممکن است برای شما مفید باشد. این کار بدن شما را دوباره هیدراته می‌کند.

درمان یبوست خانگی1
درمان یبوست خانگی و نوشیدن آب

بعضی از مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که آب گازدار در رفع یبوست مؤثرتر از آب معمولی است. هرچند باید در نظر داشته باشید که مصرف نوشیدنی‌های گازدار از جمله نوشابه گزینه‌ی خوبی برای درمان یبوست و پاکسازی روده نیست، چون این نوشیدنی‌ها می‌توانند اثرات منفی روی سلامتی بدن داشته باشند و ممکن است یبوست را بدتر کنند. بعضی از افراد مبتلا به سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدنی‌های گازدار باعث بدتر شدن علائمشان می‌شود. چنین افرادی بهتر است این نوشیدنی‌ها را مصرف نکنند.

۱۵. بیشتر ورزش کنید

درمان یبوست خانگی، تحقیقات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که ورزش کردن می‌تواند به بهبود علائم یبوست کمک کند. مطالعات بین سبک زندگی غیرفعال و افزایش خطر ابتلا به یبوست ارتباط برقرار کرده‌اند. به همین علت است که متخصصان توصیه می‌کنند برای افزایش حرکات روده ورزش کنید. البته باید در نظر داشته باشید که همه‌ی مطالعات موافق این نیستند که ورزش کردن به رفع یبوست کمک می‌کند. در نتیجه به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

بعضی از دیگر مطالعات هم به این نتیجه رسیده‌اند که با وجود اینکه ورزش کردن تعداد دفعات دفع مدفوع را افزایش نمی‌دهد، اما بعضی از علائم یبوست را کاهش می‌دهد. ورزش کردن با شدت متوسط در افراد مبتلا به سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر می‌تواند به بهبود علائم گوارشی کمک کند. هرچند توجه کنید که ورزش کردن با شدت زیاد می‌تواند علائم بعضی از افراد را بدتر کند. اگر می‌خواهید از ورزش برای درمان یبوست کمک بگیرید، ورزش‌های سبک از جمله شنا، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و دویدن آهسته را انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 13 =

دکمه بازگشت به بالا