;
تازه هاپزشکی

همه چیز درباره درد مزمن: درد مزمن چگونه درمان می شود؟

همه چیز درباره درد مزمن: چرا ما اغلب از درد مزمن بدن و پشت و گردن خود رنج می بریم در حالی که پیچ خوردگی مچ پا معمولاً به درد مزمن تبدیل نمی شود؟ این به این دلیل نیست که بافت پشت مستعد درد است، بلکه به دلیل واقعیت پیچیده زیستی-روانی اجتماعی ماست.

معنای درد یک عامل تعیین کننده اصلی خود درد است. نمونه های زیادی از این را می بینیم. به عنوان مثال، بازیکنانی که گل می زنند و سپس روی هم تیمی های خود می پرند، آسیب نمی بینند یا دچار درد مزمن نمی شوند. اما فردی که در خیابان راه می‌رود، در صورت مواجهه با رفتار مشابه از سوی غریبه‌ها، در خطر ابتلا به درد مزمن خواهد بود.

 

این تست خیلی باحاله: آزمون شناخت پیرزن خطرناک: کدوم یکی خطرناکه؟ حالا چرا؟

 

درد مزمن دردی است که در هر جایی از بدن رخ می دهد و 12 هفته یا بیشتر طول می کشد. می تواند بیاید و برود بدون اینکه بداند کجاست یا چرا اتفاق می افتد، بر زندگی روزمره تأثیر می گذارد و کنترل آن دشوار است. درک پیچیدگی درد مهمترین گام در مقابله با آن است، زیرا پزشکی مدرن نمی تواند راه حل های مناسبی را برای افراد مبتلا به درد مزمن ارائه دهد.

همه چیز درباره درد مزمن

 

همچنین بخوانید: آیا آبله میمون به کووید جدید تبدیل خواهد شد؟

درد مزمن چیست؟

از هر پنج نفر یک نفر درد مزمن دارد. و حدود نیمی از این افراد سطح بالایی از درد دارند که کیفیت زندگی آنها را کاهش می دهد. کسانی که درد مداوم دارند بیشتر احتمال دارد که سایر مشکلات سلامتی بالقوه کشنده مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی، افسردگی بالینی و مشکلات استفاده از مسکن ها را داشته باشند.

دردی که مشاهده می شود در واقع یک علامت است و همراه با تعدادی از مشکلات دیگر مانند سفتی بدن و خستگی دیده می شود. درد مزمن می تواند باعث تغییراتی در سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن شود. با توجه به اینکه درد یک احساس محافظتی برای بدن است، اگر درد دارید بدنتان راهکارهای محافظتی دیگری دارد. برای مثال، اگر درد دارید، ممکن است سیستم عصبی سمپاتیک شما در حالت آماده باش باشد یا تنفس شما تغییر کند.

درد مزمن ممکن است به سیستم ایمنی بیش فعال نیز مرتبط باشد. درد مزمن همچنین می تواند بر سیستم حرکتی تأثیر بگذارد و باعث شود افراد متفاوت عمل کنند یا کمتر حرکت کنند. به عنوان مثال، فرد می تواند به انجام کارهای روزانه خود ادامه دهد، اما اگر کمرش درد می کند، ممکن است با نگه داشتن کمر شروع به حرکت کند. ایجاد چنین تغییراتی، یعنی مجبور کردن بدن برای ثابت نگه داشتن آن، می تواند مشکلاتی را در بدن ایجاد کند.

چه چیزی باعث درد مزمن می شود؟

اگرچه هیچ پاسخ قطعی در مورد علت بروز درد مزمن وجود ندارد، ساختارهای مغز و عملکرد آنها ممکن است متفاوت باشد، زیرا سیستم عصبی مرکزی مطابق با نوروپلاستیسیته سازگار است. آنچه در اینجا مطرح است، مفهوم زیست پلاستیسیته است که برای کل بدن اعمال می شود. به عنوان مثال، می دانیم که با ورزش، عضلات قوی تر می شوند. اگر استخوان ها را با وزنه بار کنید، استخوان ها نیز قوی تر می شوند. در واقع بدن ما می تواند در صورت لزوم بافت همبند یا تاندون را به بافت استخوانی تبدیل کند.

سیستم درد مزمن ما نیز سازگار است: زیست شناسی درد مداوم در واقع زیست شناسی یادگیری در سطح سلولی و سیستماتیک است. هرچه سیستم شما درد بیشتری تولید کند، بهتر می شود. این بدان معنی است که سیستم شما ممکن است با محرک های کمتر و کمتری درد ایجاد کند که به مرور زمان می تواند منجر به محافظت بیش از حد بدن شما شود.

چه کسانی دچار درد مزمن می شوند؟

می توان گفت در دردهای مزمن آسیب پذیری ژنتیکی وجود دارد. سن عامل مهمی در درد مزمن نیست.

شدت یا مکانیسم آسیب نیز عامل مهمی نیست. با این حال، استثناهایی در این مورد وجود دارد. اگر به اعصابی که بازوی شما را در نخاع کنترل می‌کنند آسیب یا قطع عضو شده‌اید، ممکن است بعداً درد را تجربه کنید. سکته مغزی در وسط تالاموس نیز می تواند باعث درد شود. اگرچه کمردرد حاد مشابه آسیب های بافت واقعی مزمن می شود، آسیب در اینجا بیشتر از آسیب به مچ پا مستعد مزمن شدن است.

بافت های قسمت خاصی از بدن فرد را مستعد درد در آنجا نمی کند. هنگامی که از یک آسیب شدید کمر رنج می برید، آسیب واقعی در واقع مانند یک پیچ خوردگی خفیف مچ پا به نظر می رسد. با این حال، در حالی که درد مچ دست معمولاً مزمن نمی شود، کمر درد می تواند به درد مزمن تبدیل شود. این به دلیل این واقعیت است که انسان موجودی زیست روانی-اجتماعی است.

زیست روانی اجتماعی به این معناست که بافت‌های بدن به تنهایی وجود ندارند. آنها از نظر اجتماعی، فرهنگی، معنوی و شناختی در بدن ما جای می گیرند. مغز ما هنگام تعیین اینکه تا چه حد از ما محافظت می کند، همه اینها را در نظر می گیرد. این ترکیبی از ژنتیک، بقیه سیستم‌های بدن، افکار روان‌شناختی، باورها و درک‌های اجتماعی است که تعیین می‌کند آیا فرد بهبود می‌یابد یا خیر. نکته دشوار در مورد درد مداوم این است که هر چیزی بر درد تأثیر می گذارد.

همه چیز درباره درد مزمن

آیا درد مزمن را می توان با قدرت فکر کاهش داد؟

مشخص است که تکنیک های دستکاری شناختی مختلفی برای تغییر درد وجود دارد. با این حال، انجام آن به این سادگی نیست. در برخی از مطالعات انجام شده در آزمایشگاه، محرک های مضری که آشکارسازهای خطر را در بافت ها فعال می کند، داده می شود و سپس مغز می تواند کاری را که باید با آن آشکارساز انجام دهد را تغییر دهد.

تمرین‌هایی مانند مدیتیشن ذهن‌ آگاهی می‌تواند با تأثیرگذاری بر پاسخ مغز به داده‌هایی که دریافت می‌کند به کاهش درد کمک کند. تکنیک های دیگر برای کاهش استرس نیز ممکن است به کاهش درد کمک کند. همچنین مشخص شده است که دریافت آموزش در مورد مکانیسم های درد مزمن باعث کاهش درد در دراز مدت می شود. مهمترین کاری که برای افرادی که درد مداوم دارند این است که بفهمند درد چقدر پیچیده است.

درد مزمن چگونه درمان می شود؟

افراد مبتلا به درد حاد یا مزمن ابتدا باید توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی خود مطلع شوند. کسانی که درد مزمن دارند باید به چیزهایی مانند ذهن آگاهی، یادگیری در مورد درد، پیاده روی، ورزش و روان درمانی متوسل شوند. متأسفانه، بسیاری از افراد به جای آن از مداخلات پرخطر مانند مسکن‌ها استفاده می‌کنند.

افراد مبتلا به درد مزمن اغلب به مداخلات غیرفعال مانند مصرف قرص یا ماساژ متوسل می شوند. اما داده های حاصل از مطالعات تجربی نشان می دهد که پیشگیری و بهبودی از درد مزمن مستلزم سفری برای شناخت درد است. برای بهبودی باید روی درد کار کرد.

افراد مبتلا به درد مداوم باید قبل از اقدام به درمان شواهد علمی پشت درمان را زیر سوال ببرند. در این فرآیند به جای توسل به درمان هایی که باعث تسکین کوتاه مدت می شوند، باید دانش لازم برای بهبود و تسلط بر درد مزمن را داشت.

در حالی که درد مزمن یک مشکل بالقوه قابل درمان است، هیچ درمان سریعی وجود ندارد که بتواند آن را درمان کند. نکته مهم این است که سیستم درد خود را طوری آموزش دهید که محافظت کمتری داشته باشد و در طول زمان بارهای بیشتری را تحمل کند. برای این کار، باید ذهنی باز و شجاع داشته باشید و اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد درد بیاموزید.

لینک های مرتبط:

چرا همیشه بی حالم؟+علل خستگی و بی حالی مفرط

چگونه در سال جدید سیگار را ترک کنیم؟

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

دکمه بازگشت به بالا