;
تناسب اندام و تغذیهسلامت

شاخص توده بدنی یا BMI و انواع چاقی را بشناسید

شاخص توده بدنی یا BMI می تواند به ما این تصور را بدهد که آیا وزن مناسبی داریم یا کم وزن و چاق هستیم.

شاخص توده بدنی (BMI) یکی از عواملی است که برای تعیین اینکه آیا فرد از چاقی رنج می‌برد یا خیر و در این صورت، بین چه نوع چاقی یافت می‌شود، در نظر گرفته می‌شود. این یک عملیات ریاضی است که ما می توانیم همین الان انجام دهیم. این شامل تقسیم وزن شما بر حسب کیلو بر قد بر حسب متر مربع است. این به شاخص توده بدنی شما منجر می شود.

حتما ببین: نکات خفن برای آرایش صورت که عاشقش می شید!

چرا  شاخص توده بدنی یا BMI مهم است؟ زیرا به ما این امکان را می دهد که متوجه شویم آیا در محدوده پارامترهای سالم هستیم یا باید رژیم غذایی خود را اصلاح کنیم یا الگوهای غذایی سالم تری را در آن بگنجانیم. با بخش سلامت گفتنی همراه باشید.

پارامترهای شاخص توده بدنی یا BMI

حتما امتحان کنید: با این خوراکی ها سریعا لاغر می شوید! تا حالا روغن نارگیل خوردی؟

شاخص توده بدنی یا BMI-پارامترهای شاخص توده بدنی یا BMI

شاخص توده بدنی یا BMI: مطمئناً شما قبلاً نتیجه BMI خود را دریافت کرده اید و می خواهید بدانید که آیا در برخی از انواع چاقی قرار دارید که در زیر به آنها خواهیم پرداخت. خب، برای اینکه بتوانید آرام بمانید، به طور خلاصه پارامترهایی را که BMI دنبال می‌کند، شرح می‌دهیم:

شاخص توده بدنی یا BMI:

< 16 : اگر نتیجه شما عدد 16 یا کمتر را به شما داده است، در شرایطی هستید که به عنوان کمبود وزن یا لاغری شدید شناخته می شود. اینها معمولاً موارد شدید بی اشتهایی یا پرخوری عصبی هستند.

16-17 : قرار گرفتن در این محدوده از نتایج نشان می دهد که فرد کم وزن، اما نسبتاً لاغر است. اگر از بی اشتهایی یا پرخوری عصبی رنج می برید، احتمالاً در این مرحله هستید.

17-19 : لاغری قابل قبولی است بدون اینکه دچار اختلال خوردن شویم. با این حال، در برخی موارد ممکن است شروع یکی از آنها را نشان دهد.

19-25 : این محدوده سالم ترین در نظر گرفته می شود: اگر عملیات ریاضی شما این نتیجه را به شما داده است، وزن مناسب یا نرمال دارید.

25-30 : در صورتی که بین این دو رقم قرار داشته باشید، در حال حاضر با اضافه وزن روبرو هستید.

30-35 : شما در محدوده پارامترهای چاقی نوع I قرار دارید.

35-40 : شما در اعداد مناسبی هستید که به عنوان یک فرد مبتلا به چاقی نوع دوم شناخته می شوید.

> 40 : اگر نتیجه عمل شما این رقم یا بیشتر را نشان دهد، در چاقی نوع III هستید، کاملاً جدی و می تواند منجر به مشکلات جدی برای سلامتی شما شود.

نتیجه شما چه بوده است؟آیا قبلا آن را بررسی کرده اید؟

شاخص توده بدنی یا BMI: همان طور که می بینید، محدوده ای که “وزن نرمال” در نظر گرفته می شود بسیار گسترده است، بنابراین حاشیه زیادی وجود دارد که در آن وزن ایده آل خود را خواهیم داشت. با این حال، اگر از آن فراتر برویم چه اتفاقی می افتد؟

ممکن است برای شما جالب باشد: 9 افسانه رژیم غذایی که با کنار گذاشتن آن ها حتما لاغر می شوید

انواع چاقی

شاخص توده بدنی یا BMI: ما دیده ایم که اگر خود را با رقمی بیش از 25 بیابیم، در حال حاضر در مرز اضافه وزن هستیم . بنابراین، از آنجایی که ما 3 نوع چاقی را دیده‌ایم، بیایید کشف کنیم که هر کدام از آنها از چه چیزی تشکیل شده است و مشخصه آن چیست.

 چاقی نوع اول

شاخص توده بدنی یا BMI: این درجه از چاقی کم خطر است. ما از آستانه ای که قبلاً نشان می داد در وزنی بیشتر از وزنی که برای قد خود توصیه می شود، فراتر رفته ایم.

با این حال، ایده آل این است که بتوانیم این روند را معکوس کنیم و وارد چاقی نوع دوم نشویم.

در این درجه اول، چیزی که ما می خواهیم متوجه شویم این است که خطر ابتلا به بیماری ها افزایش می یابد . به عنوان مثال، ما از احتباس مایعات رنج خواهیم برد، ممکن است پاهایمان بیش از حد ساییده شود یا ممکن است به دیابت مبتلا شویم.

همچنین ببینید: برای کاهش وزن چه ساعتی باید ورزش کنیم؟

چاقی نوع دوم

شاخص توده بدنی یا BMI: این نوع دوم چاقی یک قدم فراتر از درجه چاقی قبلی است. در این صورت مشکلات فوق به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

به عنوان مثال، مشکلات قلبی عروقی ممکن است به دلیل چربی اضافی که به سیاهرگ ها و شریان های ما حمله می کند شروع شود. ما بیشتر خسته خواهیم شد و تمایل به بی تحرکی داریم. علاوه بر این، مشکلات استخوانی ظاهر می شوند: خطر ایجاد ژنو والگوم وجود دارد.

این نوع چاقی جدی ترین است و نیاز به یک رژیم غذایی فوری و ورزش بدنی دارد که باید از هم اکنون شروع شود. قرار گرفتن در این نوع چاقی می تواند شامل برخی از مشکلات بسیار جدی باشد مانند:

آپنه خواب
فشار خون بالا
مشکلات قلبی
سنگ کیسه صفرا
مشکلات کبدی
خطرات سرطان های خاص
ایده آل این است که ما در پارامترهای وزن طبیعی باشیم. شاخص توده بدنی یا BMI بایستی در محدوده سالم قرار داشته باشد. کم یا زیاد بودن می تواند مشکلات مختلفی را برای سلامتی ما به همراه داشته باشد، که یک شرط ضروری است که ما در اسرع وقت آن را حل می کنیم.

ما فقط یک بدن و یک زندگی داریم. وظیفه ما این است که از خود به شیوه ای درست مراقبت کنیم تا زندگی با کیفیت خوبی داشته باشیم. علاوه بر این، کاری که امروز انجام می‌دهیم – سالم بخوریم، خوب بخوابیم، روزانه ورزش کنیم و غیره – بر فردا عواقب خواهد داشت و اگر غفلت کنیم می‌تواند مشکلات بسیار بیشتری در آینده ایجاد کند.

شاید علاقه مند باشید

5 ماده غذایی سالم برای کاهش وزن و لاغری که باید بدانید

ماکارونی چاق کننده است؟ آیا خوردن آن باعث افزایش وزن می شود؟

ویتامین D و کاهش وزن: چه ارتباطی با هم دارند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا