;
بیماری هاسلامت

5 علامت اولیه اختلال طیف اوتیسم چیست؟

علائم اوتیسم: بر اساس برآوردهای انجام شده در سال 2018، از هر 44 کودک 8 ساله، 1 نفر دارای اختلال طیف اوتیسم است.

علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این اختلال یک اختلال عصبی رشدی مادام العمر است که با موانع اجتماعی یا رفتارهای تکراری مشخص می شود. همچنین نحوه برقراری ارتباط، یادگیری و تعامل نیز متفاوت است.

شاید تعجب کنید که بدانید علائم اوتیسم و نشانه های آن اغلب در اوایل زندگی کودک ظاهر می شوند. والدین و پزشکان معمولاً علائم را قبل از 3 سالگی مشاهده می کنند. با یک ارزیابی خوب، احتمالاً کودک حتی در 1.5 سالگی نیز تشخیص داده می شود. کودکان معمولاً در حدود 3 سالگی به مهدکودک می روند، به همین دلیل است که علائم بیشتر در این سن مورد توجه قرار می گیرند.

از دست نده: آزمون هوش بچه خون آشام: اگه مخت خفن کار می کنه کدوم خانوم قراره خون آشام به دنیا بیاره؟!

علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم

علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم

تشخیص اختلال طیف اوتیسم لزوماً به معنای تأیید موارد موجود در یک لیست نیست. هیچ فرمی پر از 10 کادر وجود ندارد که به همه پاسخ دهد. علائم زیادی وجود دارد که با سایر تشخیص های پزشکی مشترک است. اما در سلامت امروز گفتنی برخی از علائم رایج وجود دارد که ممکن است مشاهده کنید.

قدرت دیدت رو بسنج: تست بینایی اتاق نشیمن پدربزرگ یه پروانه زیبا رو جا داده؛ فقط چشمای تیز می بینن!

1. تاخیر در ارتباط

علائم اوتیسم: ممکن است متوجه شوید که فرزندتان در طول تعامل از زبان گفتاری یا هیچ روش ارتباطی دیگری استفاده نمی کند. وقتی بچه ها خیلی کوچک هستند، همیشه از کلمات برای صحبت کردن استفاده نمی کنند. در عوض، آنها می توانند چیزی برای شما بیاورند و درخواست کمک کنند. شاید آنها از علامت دست استفاده می کنند یا از سیگنال های اساسی دیگر استفاده می کنند. اگر این نوع رفتار را نمی بینید، ممکن است باعث نگرانی شود.

حتما بخوانید: نحوه استفاده از سرکه سیب برای لاغری را یاد بگیرید

2. حرکات تکراری

علائم اوتیسم:  برخی از حرکات تکراری، مانند دست زدن و زدن، اغلب با اختلال طیف اوتیسم مرتبط هستند. ممکن است هنگام بازی کودکان نیز متوجه این تکرار شوید. با این حال، تداوم آنها چیزی است که باید مراقب آن بود.

3. عدم برقراری تماس چشمی

علائم اوتیسم: وقتی به این علامت نگاه می کنیم به این معناست که کودک رو به والدین یا خویشاوند نیست. به عنوان مثال، وقتی مادرتان وارد اتاق می‌شود و اسم شما را صدا می‌زند، به سمت او برنمی‌گردید و وانمود نمی‌کنید که متوجه آمدن او نمی‌شوید. همچنین ممکن است این لبخند خود به خودی نباشد که می بینید زیرا فردی آشنا را می بینید.

جالب است بدانید: درمان واریس با میکروفوم

4. علاقه شدید به اشیاء

علائم اوتیسم: تقریباً هر کودکی از چیزی شگفت زده می شود. چند نفر فیلم یا کارتون مورد علاقه او را بارها و بارها تماشا نکرده اند؟ اما زمانی که کودکان نسبت به افراد به اشیا علاقه بیشتری نشان می دهند، ممکن است نشانه اختلال طیف اوتیسم باشد. شاید او فقط روی قسمت های خاصی از جسم تمرکز کرده است.

حتما ببینید: میوه های لاغر کننده که باعث کاهش وزن می شوند، از این به بعد در انتخاب میوه ها دقت کنید

5. به غرایز خود گوش دهید

علائم اوتیسم: والدین و مراقبان فرزندان خود را به خوبی می شناسند، بنابراین می توانند تشخیص دهند که چیزی درست نیست. گاهی اوقات خانواده ها اعتراف می کنند که برای تشخیص اختلال طیف اوتیسم به پزشک مراجعه کرده اند فقط به این دلیل که چیزی را احساس کرده اند.

معنی این موضوع این است که آنها چیزی متفاوت از سایر کودکان در فرزند خود می بینند. به عنوان مثال، خواهر یا برادر کوچکتر ممکن است دیرتر از خواهر یا برادر بزرگتر صحبت کند. همچنین می تواند چیزی مبهم تر باشد. شما باید به صدای درونی خود گوش دهید و اگر مشکوک به وجود چیزی متفاوت هستید، آن را بررسی کنید. گاهی اوقات حتی نمی توانید دقیقاً آنچه را که در حال وقوع است مشخص کنید.

حتما بخوانید: 5 علت اصلی انزال دردناک در مردان

در سال‌های اخیر، روند همه‌گیری این وضعیت را دشوارتر کرده است. به عنوان مثال، کودکان اغلب تازه شروع به حضور در کنار خانواده خود کرده‌اند و پس از رفع محدودیت‌ها، زمانی که فرصت معاشرت با کودکان دیگر را دارند، می‌توان متوجه شد که آنها با سایر کودکان متفاوت هستند.

این لزوما به دلیل یک مشکل سلامتی نیست. یک بچه به خاطر این که دو سال است که همبازی نداشته تنها بازی می کند؟ ممکنه خیلی خجالتی باشه و غیر از خانواده کسی رو نمیشناسه، پس هیچ علاقه ای نشون نمیده؟

والدین باید چه کاری انجام دهند؟

به طور کلی، دوره اولیه رشد برای هر کودک حیاتی است. این امر به ویژه در اختلال طیف اوتیسم صادق است. به گفته بسیاری از منابع، مداخله زودهنگام در برخی از رفتارها بسیار مهم است.

به همین دلیل، مهم است که به طور منظم به معاینات سلامتی کودک خود بروید. وقتی بچه ها جوان هستند، باید هر چند ماه یک بار برای معاینه بروند و ممکن است تعجب کنید که چرا این همه ویزیت وجود دارد. پزشکان معمولا قد و وزن کودک را اندازه گیری می کنند و از والدین سوال می پرسند.

اما کارشناسان فقط رشد فیزیکی کودک را اندازه گیری نمی کنند. به نکات رشدی هم توجه دارند. آنها به دنبال پاسخ برای سوالاتی مانند صحبت کردن، راه رفتن یا اجتماعی هستند.

علائم اوتیسم: 

همچنین ممکن است بر اساس آنچه که متخصص می بیند به متخصص دیگری برای اختلال طیف اوتیسم ارجاع داده شوید. علاوه بر این، حتی اگر تشخیص اوتیسم داده نشده باشد، ممکن است توصیه شود به برخی از درمان‌ها مانند گفتار درمانی یا کاردرمانی مراجعه کنید. ماندن در این درمان ها برای یک یا دو ماه ممکن است برای او مفید باشد یا نباشد.

اختلال طیف اوتیسم علائم مشترکی با سایر مشکلات رایج سلامت دارد. به عنوان مثال، اگر کودک هنگام گفتن نامش به شما پاسخ ندهد، ممکن است مشکلات شنوایی یا مشکلات کوتاه مدتی مانند عفونت گوش داشته باشد. در چنین مواقعی مراجعه به متخصص شنوایی و استفاده از آنتی بیوتیک ها معمولا مشکل را حل می کند.

اختلال کم توجهی بیش فعالی نیز علائم مشترکی با اختلال طیف اوتیسم دارد. در گذشته، بسیاری از پزشکان کودکان مبتلا به اوتیسم را مبتلا به ADHD تشخیص نمی دادند و تشخیص ارتباط بین این دو می تواند دشوار باشد.

در نتیجه والدین در صورت نگرانی در مورد سلامت فرزند خود و تشخیص علائم اوتیسم باید فوراً با پزشک تماس بگیرند. ملاقات با روانپزشک کودک و نوجوان یا پزشک خانواده اطمینان حاصل می کند که آزمایشات لازم انجام می شود.

لینک های مرتبط:

از دست نده: آزمون هوش بچه خون آشام: اگه مخت خفن کار می کنه کدوم خانوم قراره خون آشام به دنیا بیاره؟!

سندرم خشکی چشم: علائم، علل، درمان

6 غذای نشاسته ای که اگر می خواهید وزن کم کنید باید از آنها اجتناب کنید

آنفولانزای گوجه فرنگی: راه هایی برای ایمن نگه داشتن کودکان

موارد منع مصرف چای سبز که باید بدانید

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا