;
بیماری هاسلامت

سندرم خشکی چشم: علائم، علل، درمان

سندرم خشکی چشم زمانی رخ می دهد که چشمان شما اشک کافی تولید نمی کنند. علائم، علل و درمان آن را بشناسید.

سندرم خشکی چشم وضعیتی است که در آن چشمان شما قادر به تولید اشک کافی نیستند یا نمی توانند لایه نرمال روان کننده را برای پوشاندن چشم ها حفظ کنند.

چشم‌های شما همچنین می‌تواند در معرض خطر عفونت‌های باکتریایی قرار داشته باشد یا می‌تواند باعث التهاب در سطح چشم‌ها شود که منجر به آسیب قرنیه شود. علائم سندرم خشکی چشم می تواند ناراحت کننده باشد، اما به طور کلی هرگز منجر به از دست دادن دائمی بینایی نمی شود. اگر از خشکی چشم رنج می برید، چشمان شما ممکن است کمی احساس سوزش داشته باشد.

ممکن است در برخی موقعیت‌ها احساس خشکی چشم کنید، مانند هواپیما، نشستن در اتاقی با تهویه مطبوع، دوچرخه‌سواری یا نگاه کردن مداوم به صفحه کامپیوتر و غیره. برای اطلاع از علائم، علل و موارد دیگر مقاله بخش سلامت را بخوانید.

از دست نده: آزمون هوش بچه خون آشام: اگه مخت خفن کار می کنه کدوم خانوم قراره خون آشام به دنیا بیاره؟!

علائم سندرم خشکی چشم

علائم سندرم خشکی چشم

اگر از سندرم خشکی چشم رنج می برید، می تواند یک یا معمولاً هر دو چشم را درگیر کند. اگر علائم و نشانه های خشکی چشم مانند قرمزی، سوزش و درد چشم را داشتید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید . در زیر علائم رایج سندرم خشکی چشم ذکر شده است:

احساس سوزش، سوزش یا خارش در چشم
ریسمان بیش از حد مانند مخاط در داخل یا اطراف چشم شما
حساسیت به نور
قرمزی در چشم
احساس چیزی که چشمان شما را آزار می دهد
آبریزش چشم، پس از احساس سوزش ناشی از خشکی چشم
تاری دید یا خستگی بیش از حد در چشم

حتما بخوانید: سوزش و درد در آلت تناسلی: آیا ختنه کردن خوب است؟

بخوانید: پرسپولیس 0 – تراکتور 1؛برد تراکتور در سکوت آزادی

علل سندرم خشکی چشم

اساساً اشک دارای سه لایه اصلی است که شامل یک لایه بیرونی روغنی، لایه میانی آبکی و لایه مخاطی داخلی است. اگر غدد تولید کننده اشک ملتهب شوند یا نتوانند آب، روغن یا مخاط کافی تولید کنند، می تواند منجر به سندرم چشم خشک شود.

وقتی اشک‌های شما کمبود روغن دارند، فورا تبخیر می‌شوند و چشمان شما قادر به حفظ رطوبت دائمی نیستند. علل یا عوامل خطر شایع سندرم چشم خشک در زیر ذکر شده است:

آلرژی
قرار گرفتن در معرض باد یا هوای خشک
درمان جایگزینی هورمونی
جراحی لیزیک چشم
داروهای خاص
سالخورده
استفاده از لنزهای تماسی برای مدت طولانی
برای چند ساعت به صفحه کامپیوتر نگاه می کنید
چشمک زدن به اندازه کافی

درمان و پیشگیری از سندرم چشم خشک

سندرم خشکی چشم و اشک مصنوعی

برای بسیاری از افرادی که علائم خشکی چشم گاه به گاه یا خفیف را تجربه می کنند، بهترین راه برای درمان آن استفاده منظم از قطره های چشمی بدون نسخه (اشک مصنوعی) است.

اگر علائم خشکی چشم طولانی تر و شدیدتر باشد، گزینه های درمانی دیگری نیز وجود دارد. فعالیت های سبک زندگی شما می تواند علت خشکی چشم را تعیین کند.

داروها و قطره های چشمی وجود دارد که پزشک می تواند برای مدیریت علائم سندرم خشکی چشم تجویز کند. در اینجا چند راه وجود دارد که می تواند به پیشگیری از سندرم چشم خشک کمک کند:

1. رطوبت ساز

افزودن رطوبت به هوا می تواند به مدیریت علائم سندرم چشم خشک کمک کند. در طول فصل زمستان، یک مرطوب کننده حتی می تواند به اضافه کردن رطوبت به هوای خشک داخل خانه کمک کند.

همچنین بخوانید: درد در طحال: علل و درمان

2. از چشمان خود محافظت کنید

خوب است که چشمان خود را با عینک آفتابی یا هر عینک محافظ دیگری بپوشانید. سپرهای ایمنی در دسترس هستند که می توان از آنها در قسمت بالایی و کناری عینک برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض باد و هوای خشک استفاده کرد.

3. شکستگی چشم

در طول کارهای طولانی، به خصوص روی صفحه نمایش، به چشمان خود استراحت مکرر بدهید. اگر در حال مطالعه یا انجام هر کار دیگری هستید که نیاز به تمرکز بینایی دارد، استراحت چشمی مناسب انجام دهید. چشمان خود را دو تا سه دقیقه ببندید یا چند ثانیه به طور مداوم پلک بزنید تا اشک به طور یکنواخت در چشمان شما پخش شود.

لینک های مرتبط:

قلب شما چند ساله است؟ قلب شما چقدر سالم است؟

6 علت درد قفسه سینه: چرا وقتی نفس می کشم سینه ام درد می کند؟

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا خوابیدن با پاهای بیرون از لحاف بهتر است؟

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا