;
سلامتبیماری ها

7 علامت هشدار دهنده گردش خون ضعیف که گاهی اوقات آن ها را نادیده می گیریم

علائم گردش خون ضعیف: بسیاری از اوقات علائم خاصی به فعالیت بدنی بیش از حد، کمبود تغذیه یا دفاع ضعیف مربوط می شود، اما می تواند نشان دهنده گردش خون ضعیف نیز باشد.

گردش خون ضعیف مجموعه ای از ناراحتی ها را ایجاد می کند که به طور قابل توجهی بر رفاه بسیاری از افراد تأثیر می گذارد. و با گذشت سالها، بیشتر قابل توجه می شود. بنابراین بیشتر افرادی که با این مشکل زندگی می‌کنند متعلق به گروه سالمندان هستند.

با این حال، گردش خون ضعیف موضوعی نیست که فقط به گذشت زمان در بدن بستگی داشته باشد. چندین گروه خطر وجود دارد، با محدوده سنی بسیار متنوع. بنابراین، بدیهی است که علائم گردش خون ضعیف نه تنها افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه افرادی را که دارای شرایط خاص سلامتی یا عادات سبک زندگی ضعیفی هستند نیز تحت تاثیر قرار می دهد. با وبسایت گفتنی همراه باشید و این مقاله از بخش سلامت را از دست ندهید.

همچنین بخوانید: چرا همیشه بی حالم؟+علل خستگی و بی حالی مفرط

در ادامه به شما درباره هفت علامت هشدار می گوییم که اغلب نادیده گرفته می شوند و می توانند نشانه گردش خون ضعیف باشند.

7 تا از علائم گردش خون ضعیف عبارتند از:

1. تغییرات پوستی

پوست عضوی است که منعکس کننده تغییراتی است که در بدن رخ می دهد. بنابراین، هنگامی که لکه های رنگدانه خاصی در نواحی خاصی از بدن ظاهر می شود، ممکن است نشانه ای از گردش خون ضعیف باشد.

رایج ترین مناطقی که در آن “لکه های” گردش خون ضعیف ظاهر می شوند، پاها هستند. این لکه ها می توانند قرمز یا ارغوانی رنگ باشند و زمانی ایجاد می شوند که خون در رگ های خونی نشت می کند.

به جای لکه ها، ممکن است پوست بیش از حد رنگ پریده به نظر برسد یا رنگ مایل به آبی داشته باشد. از این نظر بیشترین نواحی آسیب دیده عبارتند از: بینی، لب ها، گوش ها، نوک سینه ها، دست ها و پاها.

تغییرات پوستی ممکن است با علائم دیگری مانند خشکی پوست همراه باشد. اگرچه خشکی معمولاً با گردش خون ضعیف همراه نیست، اما ارزش آن را دارد که به آن توجه شود.

2. پاهای متورم

وقتی گردش خون ضعیفی وجود دارد،پاها آخرین اندام هایی هستند که اکسیژن و مواد مغذی را از خون دریافت می‌کنند. هنگامی که خون به همان میزان نمی رسد، بدن سعی می کند با تجمع مایعات، این نارسایی را جبران کند .

بنابراین سیانوز ایجاد می شود. این بدان معنی است که پاها علاوه بر اینکه رنگ مایل به آبی به خود می گیرند، مرتباً متورم می شوند و انگشتان پا ظاهری کبود پیدا می کنند، گویی دچار ضربه شده اند.

همچنین ببینید: سندرم ترنر چیست؟ آیا مبتلایان به سندرم ترنر می توانند باردار شوند؟

3. مو و ناخن ضعیف

ریزش مو و ضعیف شدن ناخن ها می تواند نشانه بسیاری از موارد باشد، از استرس گرفته تا کمبود تغذیه. همچنین می تواند نشانه گردش خون ضعیف نیز باشد. از این نظر، اگر مو و ناخن، اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نکنند، ضعیف شده و به راحتی می ریزند. بنابراین، موهای خشک و ضعیف و همچنین ناخن های شکننده می توانند نشانه گردش خون ضعیف باشند.

4. هضم کندتر

فرآیند گوارش نیاز به جریان خون خوب دارد تا بتواند به درستی انجام شود. بنابراین، هنگامی که همراه با: درد شکم، اسهال، یبوست، گرفتگی عضلات ، مدفوع خونی باشد، ممکن است نشانه ای از گردش خون ضعیف باشد.

5. دفاع کم

این جنبه دیگری است که اگرچه معمولاً با گردش خون ضعیف همراه نیست، باید در نظر گرفته شود. هنگامی که جریان خون کندتر است، سیستم ایمنی تشخیص و مبارزه با عوامل بیماری زا را کند یا متوقف می کند. بنابراین در برابر عفونت آسیب پذیرتر است.

6. سردی دست و پا

این شناخته شده ترین علائم گردش خون ضعیف است: احساس سرما در دست ها و پاها. این سیگنال نشان می‌دهد که گردش خون در آن قسمت‌های بدن کندتر است، زیرا خون برای رسیدن به آن‌ها بیشتر طول می‌کشد.

7. خستگی

خستگی مزمن شدید یکی دیگر از علائم گردش خون ضعیف است. این به این دلیل است که قلب برای تسهیل بازگشت وریدی و در نتیجه حفظ عملکرد بدن، باید با شدت بیشتری پمپاژ کند (که به معنای فشار بیش از حد است).

احساس خستگی به دلیل گردش خون ضعیف

هنگامی که اکسیژن و مواد مغذی کمی وجود دارد، بلافاصله پس از شروع به کار، بالا رفتن از پله ها یا انجام برخی ورزش های سبک، خستگی و ناراحتی ظاهر می شود. این تا حد زیادی به دلیل کمبود اکسیژنی است که ماهیچه ها دریافت می کنند.

اگر یک یا چند مورد از این علائم را تجربه کردید، برای ارزیابی فیزیکی به پزشک مراجعه کنید تا به شما بگوید که منبع ناراحتی شما چیست. اگر به شما گفت که گردش خون شما ضعیف است، سعی کنید دستورالعمل های او را دنبال کنید و سبک زندگی خود را در اسرع وقت بهبود بخشید.

چگونه از گردش خون ضعیف جلوگیری کنیم؟

گردش خون ضعیف را می توان با یک سبک زندگی سالم که رژیم غذایی مناسب و ورزش روزانه از ارکان آن است، پیشگیری و با آن مبارزه کرد.

به یاد داشته باشید، عادات ثابت و سالم به جلوگیری از گردش خون ضعیف و مشکلات جدی‌تر مانند حملات قلبی، رگ‌های واریسی، لخته شدن خون، ترومبوز و حتی سکته کمک می‌کند.

مطالب بیشتر:

بیماری اوتیسم چیست و چگونه درمان می شود؟

همه چیز درباره FBS در آزمایش خون را بدانید

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا