;
آشپزیسبک زندگی

آموزش ته دیگ ماست و تخم مرغ و نکته های اسرار آمیز!

ته دیگ ماست و تخم مرغ یکی از پر طرفدارترین دستور تهیه های غذای ایرانی است. اگر به خوردن ته دیگ علاقه دارید و می خواهید یک ته دیگ با اصالت درست کنید بخش سبک زندگی از سری مطالب آشپزی را از دست ندهید و با مجله گفتنی همراه باشید.

این هم بدردت می خوره: فوت کوزه گری پختن سریع‌ گوشت که تا الان نمی دونستی!

مواد لازم برای ته دیگ ماست و تخم مرغ

زرده تخم مرغ : دو عدد
ماست پرچرب : یک چهارم پیمانه
روغن: یک سوم پیمانه
آب: یک چهارم پیمانه
زعفران: به میزان کافی
نمک : به مقدار لازم
پودر سیر و پودر پیاز : در صورت تمایل

ته دیگ ماست و تخم مرغ1

این هم جالبه: کتلت بدون گوشت با طرز تهیه آسان و فوری وقتی حوصله نداری!

طرز تهیه ته دیگ ماست و تخم مرغ

داخل ظرفی زرده تخم مرغ را به همراه ماست پرچرب ، روغن ،مقداری زعفران دم کرده و در صورت تمایل پودر سیر و پودر پیاز و مقداری هم نمک و یک چهارم پیمانه آب بریزید و با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند.

سپس مقداری از برنج آبکش شده که کمی زنده‌تر باید برداریم به این مایه اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. کف قابلمه ای نسوز مقداری روغن بریزید و مواد مخلوط شده را در کف قابلمه پخش کنید و روی آن را صاف کنید، به طوری که همه جای آن به یک اندازه باشد.

بعد باقی برنج را روی مواد ته دیگتان بریزید و در آخر مقداری روغن و آب را مخلوط کنید و روی برنج بریزید. حرارت گاز را ملایم کنید تا کم‌کم طی مدت طولانی برنج دم بکشد و ته دیگ طلایی شود.

ته دیگ ماست و تخم مرغ

نکته های اسرار آمیز در تهیه ته دیگ ماست و تخم مرغ

در پخت برنج ساده بهتر است از پودر سیر استفاده نکنید.
برای خوشمزه تر شدن ته دیگ ماست و تخم مرغ میتوان نصف قرص سوپ مرغ را هم داخل مایه ته دیگ اضافه کنید.
در تهیه ته دیگ ماست و تخم مرغ میتوان ماست را از مواد اولیه آن حذف کرد و تخم مرغ را به صورت کامل همراه با سفیده مصرف کرد. و یا تخم مرغ را حذف کرد و فقط با ماست و بقیه مواد تهیه کرد.
در برخی از ته دیگ ها از پودر سبزیجات خشک در مایه آن استفاده می شود که برای این کار بهتر است خورش مورد نظرتان با طعم سبزی ریخته شده همخوانی پیدا کند.مثلا اگر از پودر نعنا خشک داخل مایه استفاده کردید ، داخل خورشتان هم باید نعنا داشته باشد.

نکات تکمیلی در مورد ته دیگ ماست و تخم مرغ

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15 دقیقه و زمان پخت و انتظار آن در حدود 1 ساعت و 30 دقیقه می باشد.
ته دیگ ماست  و تخم مرغ را می توانید در وعده نهار یا شام سرو کنید.
می توانید در ماه رمضان به عنوان سحری یا افطار میل کنید.
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب می باشد.

این هم بدردت می خوره: فوت کوزه گری برای تهیه همبرگر مرغ رستورانی در منزل

 

ته دیگ چیست؟

ته‌دیگ به قسمتی از پلو که به ته‌ دیگ چسبیده و برشته شده باشد گفته می‌شود. ته‌دیگی جزء برشته‌ای از غذا است که به دیگ می‌چسبد. ناظم الاطباء می‌گوید:

«قسمتی از پلو یا چلو که در ته‌دیگ رنگ سرخ گیرد و برنج‌ها بهم پیوسته می‌گردد. قسمت زیرین پلو و چلو که سرخ و سخت شده باشد. اگر ته‌دیگ حاوی مواد دیگری به جز برنج باشد به آن ته چین گفته می‌شود.»

تاریخچه “ته دیگه”

دو روایت مختلف برای تولد ته‌دیگ و سپس ورود آن به سفره ایرانی‌ها وجود دارد.

حکایت اول: به دوره قاجار و زمان سلطنت ناصرالدین شاه یا مظفرالدین شاه قاجار بازمی‌گردد. بنابر این روایت، خدمه‌هایی که در مطبخ شاه کار می‌کردند، با باقی مانده غذا، شکم‌شان را سیر می‌کردند. و روزی نوکرها بر سر ته‌دیگ غذا دعوا می‌کنند. وقتی ماجرا را از سرآشپز جویا می‌شوند، ماجرای ته‌دیگ به گوش شاه می‌رسد و او دستور می‌دهد که کمی از ته‌دیگ را برایش ببرند. شاه که از خوردن ته‌دیگ مسرور می‌شود، دستور می‌دهد پس از آن، ابتدا ته‌دیگ را به عنوان پیش غذا برای او ببرند و بعد، غذای اصلی را.

حکایت دوم: اما به هیچ دوره تاریخی‌ای اشاره نمی‌کند و بیشتر رنگ افسانه دارد. بنابر این حکایت، حواس یکی از طباخان درباری، هنگام پختن چلو مرغ پرت می‌شود و چلو شفته شده و ته‌دیگ می‌بندد. طباخ از ترس جانش از زعفران کمک می‌گیرد و مرغ غذا را همراه با ماست و تخم مرغ به چلوی ته گرفته، اضافه می‌کند. به این ترتیب نه تنها جان طباخ در امان می‌ماند که اولین ته چین زعفرانی متولد می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 4 =

دکمه بازگشت به بالا