;
سبک زندگیمهارت های زندگی

تمیز کردن پارکت و کف‌پوش چوبی قلق داره بیا و ببینن!

تمیز کردن پارکت و کف‌پوش چوبی: بدون شک، تمیز کردن پارکت خانه یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در دکوراسیون داخلی است. یک پارکت تمیز و درخشان می‌تواند به خانه شما احساس تازگی و زیبایی دهد.

تجربه ثابت کرده هر چه در تمیز کردن پارکت و کف‌پوش چوبی از مواد طبیعی استفاده کنید هم عمر آن‌ها طولانی‌تر شده و هم کمتر لک و جرم را به خود می‌گیرند. شما برای هر نوع تمیز کاری و درخشان کردن پارکت و کف‌پوش چوبی نیازی به مواد و شوینده‌های تجاری و شیمیایی ندارید.

در بخش سبک زندگی از سری مطالب مهارت های زندگی ما تمام نکات مهمی که برای تمیز کردن پارکت و کف‌پوش چوبی نیاز دارید برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم. با مجله گفتنی همراه باشید.

این هم مفیده: بهترین ترفند برای تمیز کردن زردی استکان و لیوان که راحت میشی!

مرحله ۱: کف را جاروبرقی بکشید

تمیز کردن پارکت و کف‌پوش چوبی باید سطح آن عاری از هرگونه زباله و آشغال باشد؛ بنابراین ابتدا کف را جاروبرقی بکشید. از آنجایی که کف پارکت با اندازه‌ها و اشکال مختلف در هم چفت یا تنیده شده است، جاروبرقی می‌تواند به خاک بین درزها نیز رسیدگی کند. برای گوشه‌ها از سری جاروبرقی مناسب استفاده کنید. همچنین درزهایی که فکر می‌کنید خاک بیشتری گرفته را با قدرت بیشتر جاروبرقی تمیز کنید.

تمیز کردن پارکت و کف‌پوش چوبی4
تمیز کردن پارکت و کف‌پوش چوبی با جارو برقی کشیدن

مرحله ۲: کف پارکت را با تی نخی تمیز کنید

تمیز کردن پارکت و کف‌پوش چوبی، شاید بگویید ما که در مرحله قبل جارو کردن را انجام دادیم؛ اما هدف در اینجا گرفتن گردو غبار و لایه سیاه نازکی است که ممکن است روی پارکت نشسته باشد. حتماً مشاهده کردید که بعد از اینکه خانه را جاروبرقی می‌کنید و می‌خواهید تی بکشید کثیفی‌هایی جمع می‌شود.

استفاده از جارو دستی که مقدار کمی نم دارد برای گرفتن گردوغبار و سیاهی روی پارکت نیز مناسب است و علاوه بر این برخی مواد که به پارکت گیر کرده‌اند یا به آن چسبیده‌اند با جارو دستی جدا می‌شود.

این هم جالبه: اینطوری جلوی بلوغ زودرس فرزندت رو بگیر!

مرحله ۳: کف را با تی نخی و آب تمیز کنید

تمیز کردن پارکت و کف‌پوش چوبی، در این مرحله دقت کنید که اگر پارکت شما به خوبی آبندی شده می‌توانید تی نخی را خیس کنید و آب آن را بگیرد و روی پارکت بکشید. اما اگر پارکت شما درست آب بندی نشده یا دارای درزها باز شده در برخی نقاط است از یک اسپری آب و تی نخی استفاده کنید.

هر بار مقداری آب اسپری کنید و با تی نخی پارکت را کاملا تمیز کنید. نباید بعد از تمیز کردن قطرات آب روی پارکت بماند؛ چون ممکن است به پارکت آسیب بزند. از یک گوشه اتاق شروع کنید و با حرکت دست به فرم ۸ انگلیسی شروع به پاک کردن پارکت کنید.

تمیز کردن پارکت و کف‌پوش چوبی3

این هم بدردت می خوره: وسایلی که به خانه انرژی منفی می دهند ولی همه داریم!

مرحله ۴: درخشان کردن پارکت

تمیز کردن پارکت و کف‌پوش چوبی، حال که نوبت به مرحله آخر و شفاف و درخشان کردن پارکت رسیده بهترین گزینه برای این کار محلول سرکه و آب است. معمولا محلول سرکه و آب ۵۰-۵۰ استفاده می‌شود؛ اما چون ممکن است سرکه روی رنگ پارکت اثر بگذارد شما با خیال راحت از ترکیب ۲۰ درصد سرکه و ۸۰ درصد آب استفاده کنید.

این محلول بی‌نظیر را روی پارکت اسپری کنید و با تی نخی خشک، خشک کنید. سرکه و آب بهتر از هر محلول صنعتی و تجاری کار درخشان کردن را انجام می‌دهند و مهم‌تر از آن کف خانه شما را ضدعفونی می‌کنند. اگر شما هر ۲ هفته یکبار به این روش پارکت را تمیز کنید همواره سطح خانه شما تمیز و درخشان خواهد بود.

تمیز کردن پارکت و کف‌پوش چوبی1

بهترین مواد طبیعی برای پاک کردن پارکت‌ها

۱. محلول آب و سرکه

تمیز کردن پارکت و کف‌پوش چوبی، در مورد مزایای تمیز کردن با محلول آب و سرکه در بالا به تفصیل گفته شد، کارشناسان توصیه می‌کنند بهترین محلول آب و سرکه برای تمیز کردن پارکت و کف‌پوش چوبی ۱/۲ فنجان سرکه سفید مقطر با ۴ لیتر آب گرم است.

۲. پاک کننده معطر اسانس

تمیز کردن پارکت و کف‌پوش چوبی، اگر بوی سرکه برای شما خوشایند نیست یا قبل از مهمانی می‌خواهید خانه شما هم تمیز و درخشان باشد و هم خوشبو می‌توانید از اسانس‌های طبیعی که مضر نیستند استفاده کنید.

اگر می‌خواهید با بوی ماندگار سرکه مقابله کنید، سعی کنید چند قطره اسانس را به محلول آب و سرکه که در بالا ذکر شد اضافه کنید. اسانس‌ها عطری طبیعی و غیر سمی دارند و هیچ گونه خطری برای سلامتی ندارند. بسیاری از مردم دوست دارند از اسانس لیمو، اسانس اسطوخودوس یا اسانس پرتقال استفاده کنند شما می‌توانید یکی از رایحه‌های که با ذائقه شما جور است انتخاب و در تمیز کردن پارکت بکار ببرید.

این هم بدردت میخوره: خواص پوست لیمو ترش: ۱۸ کاربرد شگفت انگیز و جالب پوست لیمو که نمی دانستید!

تمیز کردن پارکت و کف‌پوش چوبی2

۳. پاک کننده چای سیاه برای کف پوش چوبی

تمیز کردن پارکت و کف‌پوش چوبی، شاید برای شما عجیب باشد؛ اما چای سیاه یکی گزینه عالی برای تمیز کردن کف‌پوش چوبی است. چای سیاه برای تمیز کردن کف‌ چوبی و در عین حال حفظ پوشش و بازیابی درخشش کف‌پوش‌های چوبی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است چای سیاه پاک کننده خوبی برای کف‌پوش‌های لمینت نیست، اما روی کف‌پوش‌های چوبی معجزه می‌کند.

برای تمیز کردن کف خانه با چای سیاه، از چای‌های کیسه‌ای استفاده کنید. یک قابلمه بزرگ را پر از آب کنید و بگذارید بجوشد. ۵-۶ کیسه چای سیاه یا تی‌بگ را به آب اضافه کنید و اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه دم بکشد. چای را در سطل مخصوص تمیزکاری خود بریزید و در صورت لزوم مقداری آب خنک به آن اضافه کنید تا دمای آن کاهش یابد.

یک اسفنج یا ابر را در چای آغشته کنید، کمی آن را بچلانید، و شروع به تمیز کردن کف چوبی خانه کنید. برای احتیاط بهتر است ابتدا از یک گوشه کوچک و مجزا شروع کنید تا مطمئن شوید که محلول چای سیاه شما کف چوبی را لکه‌دار نمی‌کند. بعد از اتمام کار با تی نخی کف‌پوش چوبی را خشک کنید.

این هم جالبه: محلول تمیز کننده خانگی: برق انداختن سه سوته بدون بشور بساب سرامیک ها!

۴. محلول روغن زیتون و آب لیمو برای از بین برند لک‌های کفپوش چوبی و لمینت

تمیز کردن پارکت و کف‌پوش چوبی، ترکیبی از روغن زیتون، آب داغ و آب لیمو در از بین بردن لکه‌های پارکت و کف‌پوش چوبی و در عین حال داشتن ظاهری درخشان و براق گزینه بسیار عالی است.

۱/۴ فنجان روغن زیتون را با ۱/۳ فنجان سرکه سفید و پنج فنجان آب داغ ترکیب کنید. چند قاشق چای خوری آب لیمو را اضافه کنید تا عطر مرکبات تازه‌ای به آن اضافه شود. یک دستمال یا پارچه را به محلول آغشته کنید و از آن برای صیقل دادن کف‌های خود استفاده کنید.

۵. شوینده ظرفشویی و محلول سرکه و آب برای پارکت لکه‌دار

تمیز کردن پارکت و کف‌پوش چوبی، اگر وضعیت پارکت یا کف‌پوش چوبی شما چندان مساعد نیست و لکه‌های زیادی روی آن وجود دارد باید به محلول سرکه و آب مایع ظرف‌شویی را اضافه کنید.

یک گالن ۴ لیتری آب را با ۱/۲ فنجان سرکه سفید مقطر ترکیب کنید. سپس چند قطره مایع ظرفشویی برای بویی که می‌پسندید به آن اضافه کنید.
در نهایت با یک پارچه میکروفیبر یا یک اسفنج این محلول را محکم روی سطوح لکه‌دار خود بکشید. این محلول برای پارکت‌های کثیف و لکه‌دار معجزه می‌کند.

نکات مهم در تمیز کردن پارکت و کف‌پوش چوبی

۱- از جلا دهنده‌ها صنعتی و تجاری استفاده نکنید

تمامی ترکیبات شیمیایی به خصوص مواردی که تأکید بر درخشندگی دارند، بعد از استفاده یک لایه چرب روی پارکت به وجود می‌آورند. این سطح چرب خود به عاملی برای جذب کثیفی و گردوغبار تبدیل می‌شود. همچنین برای تمیز کردن مجدد پارکت یکی از چالش‌ها، پاک کردن خود این مواد از روی پارکت است. محلول سرکه و آب بهترین گزینه برای این کار است.

۲- هنگام خانه‌تکانی فکری برای محافظت از پارکت‌ها کنید

اکنون که درگیر تمیز کردن و خانه تکانی اساسی هستید برای حفظ و مراقبت از پارکت‌ها نیز دست به کار شوید. محل‌هایی از خانه که پرتردد هستند، مثل ورودی سرویس بهداشتی یا آشپزخانه یا راهروها در این بخش‌ها بعد از تمیز کردن یک قالیچه، پادری یا چیز دکوری بیندازید تا پارکت خانه در اثر رفت و آمد زیاد آسیب نبیند. یک پادری نزدیک درب ورودی قرار دهید تا هر کسی بتواند قبل از ورود کفش‌های خود را تمیز کند.

۳- مبل‌ها و میزها را جابجا کنید

برای تمیزکاری اساسی و یکدست پارکت باید تمام لوازم را روی آن را بردارید. مثلا در اتاق میز و صندلی یا تخت را خارج کنید. یا در پذیرایی مبلمان را به جای دیگری منتقل کنید.

با این کار علاوه بر این که تمام بخش‌های پارکت به‌صورت یکنواخت می‌شود و اگر درزی باز باشد یا زدگی مشاهده کردید می‌توانید آن نیز برطرف کنید. همچنین به هیچ عنوان این وسایل را روی پارکت نکشید سعی کنید با کمک دیگران آن‌ها را بلند و جابه‌جا کنید.

۴- واکس پارکت را استفاده نکنید

یکی از محصولاتی که هم به‌صورت مایع و اسپری موجود است هم فرم خمیری شکل آن واکس پارکت است. واکس پارکت نیز حالت لایه چرب روی پارکت ایجاد می‌کند. این چربی علاوه بر کثیف شدن و جذب گرد و غبار برای سلامت کودکان که روی زمین بازی می‌کنند یا حیوانات خانگی که بیشتر اوقات روی زمین می‌خوابند بسیار مضر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 4 =

دکمه بازگشت به بالا