;
اخبار روزتازه ها

چهره واقعی پهلوان پوریای ولی که اصلا باورت نمیشه این شکلی بوده!

چهره واقعی پهلوان پوریای ولی: شاید بتوان گفت ایران یکی از مناطق پهلوان پرور چه در داستان و چه در افسانه باشد، منطقه ای به پهنای ایران باستان همیشه و هر زمان قهرمانی نامی داشته تا از آبروی پهلوانی ایران دفاع کند. امروز در بخش اخبار جدید از بخش تازه های مجله گفتنی با شما هستیم که تصویری جالب از یک نقاشی که به چهره واقعی پهلوان پوریای ولی معروف است را به شما نمایش دهیم، در ادامه عکس پوریای ولی را مشاهده می کنید.

این هم جالبه: پس از داستان فیلم ارباب حلقه ها و فرودو، عصر چهارم سرزمین میانه چگونه شد؟

چهره واقعی پهلوان پوریای ولی را در تصویر زیر مشاهده می کنید، که ممکن است به دلیل شخصیت داخل انیمیشن سریالی پهلوان ها کمی شوکه شوید. که البته ممکن است این تصویر نیز با واقعیت اختلاف داشته باشد چون دوربین عکاسی آنزمان نبوده است و این تصویر نقاشی شده است با توجه به مشخصات پهلوان پوریای ولی.

چهره واقعی پهلوان پوریای ولی 1

پوریای ولی که بود؟

پهلوان محمود خوارزمی متخلص به قتّالی، مشهور به پوریای ولی، یکی از نامدارترین و محبوب‌ترین پهلوانان تاریخ ایران است. او اهل سرزمین خوارزم بود و گفته شده در ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی مهارت زیادی داشته‌است به‌طوری که کسی حریف او نبود و در سرزمین‌های اسلامی سفر می‌کرد و با رقیبان گوناگون کُشتی می‌گرفت. او در ساده‌زیستی، دستگیری از مستمندان و ستمدیدگان، و چشم بستن بر زرق و برق دنیای فانی، به معرفتی ناب رسیده بوده‌است.

او در بحبوحه لشکرکشی هلاکو خان به ایران و تأسیس حکومت ایلخانان و سقوط دولت اسماعیلیان و عباسیان، در خوارزم متولد شد. پدر او از اهالی گرگانج بود که به خیوه مهاجرت می‌کنند و پوریا در همان شهر به دنیا می‌آید. وی اوایل زندگی خود را به کشتی‌گیری و تعلیم کشتی به جوانان و نوجوانان گذرانده و از نامدارترین کشتی‌گیران آن دوران می‌شود. اما در اواخر عمر خود، به عرفان و فلسفه متمایل می‌شود و در زمرهٔ عارفان، اقطاب و درویشان در می‌آید و احتمالاً از همین رو، لقب ولی را هم به دست می‌آورد. او در سال ۷۰۳ اثر بزرگ خود، کنزالحقایق، را تألیف نمود و پس از آن در سال ۷۲۲ درگذشت و در خیوه دفن شد. معروف است که لقب او در ابتدا پیرولی بوده‌است. احتمال دارد به دلیل این‌که پوریای ولی در زمان بچگی دارای موهای سپید و اندامی درشت بوده به گونه‌ای که هرکس با او ملاقات می‌کرد با کنایه اورا پیرمرد صدا می‌زد، بعدها او را پیرولی نام گذاشتند و به تدریج لقب پوریای ولی را بر او گذاشته شده بود؛ وی تأثیر زیادی بر عرفان و آیین فتوت و مردانگی به ویژه ورزش‌های زورخانه‌ای گذاشته بود. او قرن‌ها از تأثیرگذارترین پهلوانان و کُشتی‌گیران به‌شمار می‌رود و رسم‌های زیادی در ورزش کشتی، به او منسوب است. آرامگاهی در شهر خوی در آذربایجان غربی وجود دارد که به او منسوب است. مریدانش پس از درگذشت او راه وی را ادامه دادند و اولین مرید او که در کتاب کنزالحقایق باب دوم نیز که به آن اشاره شده سلیمان زاد عباس بوده‌است.

چهره واقعی پهلوان پوریای ولی

نویسندگان دربارهٔ زادگاه او اختلاف نظر داشته‌اند. برخی او را از مردم گرگانج (از شهرهای خوارزم) دانسته‌اند و برخی او را از مردم گنجه و برخی دیگر، براساس طوماری قدیمی به جا مانده از دورهٔ صفوی، او را از مردم خوی یا سلماس دانسته‌اند.

پوریای ولی در جوانی کشتی می‌گرفت و پیشه پوستین‌دوزی و کلاه‌دوزی داشت. در همان زمان جوانی، به شهرهای گوناگون آسیای میانه، ایران و هندوستان سفر کرد و در همه جا کشتی گرفت و به پهلوانی نام یافت.[۱] دربارهٔ دگرگونی روحی پوریای ولی، روایت‌های فراوان آورده‌اند. به‌طور کلی پوریای ولی یک اسطوره نامی است.

پوریای ولی در میان ورزشکاران ایران نمونه‌ای از اخلاق، پایمردی و جوانمردی است و نه تنها در مقام یک پهلوان، بلکه در مقام یک قدیس در میان مردم جایگاهی والا و افسانه‌ای دارد.

 

امیدواریم از مطلب چهره واقعی پهلوان پوریای ولی لذت برده باشید و البته با مطالعه زندگی نامه این پهلوان نامی با شخصیت پوریای ولی بیشتر آشنا شده باشید. هرروزه مطالب جالبی در دسته بندی های مختلف در گفتنی ارائه می گردد که می توانید از مطالعه آنها بذت ببرید.

 

این مطالب هم جالبه:

مهدی طارمی کاکرو تیم ملی ایران پدر شد؟ همسرش زیبایش کیست؟

ازدواج سردار آزمون سوباسا تیم ملی ایران + عکس های همسر زیبایش

تغییرات باورنکردنی دختر لعیا زنگنه در سریال تولدی دیگر بعد 25 سال

عکس های عروسی غلامرضا تختی+ زیبایی همسرش باورنکردنیه

یکتا ناصر پس از جدایی با استایلی زیبا و شیک در کنسرت طلیسچی +عکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =

دکمه بازگشت به بالا