;
تازه هاپزشکی

آیا آبله میمون به کووید جدید تبدیل خواهد شد؟

شیوع آبله میمون: در حالی که جهان به آرامی از همه‌گیری کووید بهبود می‌یابد و وارد جنگ با روسیه می‌شود، دانشمندان و پزشکان درباره ویروس دیگری که ممکن است بسیاری از ما را گرفتار کند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

بیماران مبتلا به آبله میمون قبلاً در بریتانیا، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، پرتغال، سوئد، بلژیک، ایالات متحده، کانادا و استرالیا تایید شده اند. کارشناسان در مورد گسترش نامشخص این بیماری نگران هستند. از این گذشته، آبله میمون معمولاً در کشورهای آفریقایی ثبت می شد، به استثنای برخی موارد، زمانی که این بیماری توسط گردشگران به قاره های دیگر منتقل شد.

شیوع آبله میمون که در اروپا کشف شده است، به نظر می رسد از فردی به فرد دیگر سرایت کرده است. و برای اولین بار، اپیدمیولوژیست ها هیچ ارتباط مستقیمی بین بیماران و آفریقا پیدا نکردند. سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع آبله میمون ابراز نگرانی کرده است و جلسات روزانه ای را برای نظارت بر وضعیت به سرعت در حال تغییر برگزار می کند. با بخش تازه ها از وبسایت گفتنی همراه باشید.

همچنین بخوانید: اگر پوتین در مقام ریاست جمهوری بمیرد چه اتفاقی در روسیه می افتد؟

آبله میمون چیست؟

این یک بیماری ناشی از ویروس‌های خانواده ویروس آبله است که از حیوانات، به احتمال زیاد از جوندگان و پستانداران به انسان منتقل می‌شود. این بیماری از طریق لمس، بزاق، خون و مصرف گوشت نیم پز حیوان آلوده منتقل می شود. بنابراین به اندازه کووید مسری نیست، اما اگر علائم عجیبی دارید، بهتر است آن ماسک را بزنید.

آبله میمون عمدتاً در مناطق دورافتاده مرکز و غرب آفریقا، یعنی در مناطق نزدیک به جنگل های استوایی یافت می شود. هیچ درمان یا واکسن احمقانه ای برای آبله میمون وجود ندارد، اما پزشکان می گویند که واکسیناسیون منظم علیه آبله معمولی خطر ابتلا به آبله میمون را کاهش می دهد.

علائم آبله میمون

این بیماری با تب، دردهای عضلانی، تورم غدد لنفاوی و سردرد شروع می شود. در طی یک یا سه روز پس از شروع تب، بیمار دچار بثورات برآمدگی شدید روی پوست می شود که اغلب از صورت در سراسر بدن پخش می شود و دو تا چهار هفته طول می کشد.

میزان مرگ و میر

شیوع آبله میمون

خبر خوب این است که آبله میمون میزان مرگ و میر بسیار کمتری نسبت به آبله دارد. نوع غرب آفریقا که توسط دانشمندان در اروپا کشف شده است دارای نرخ مرگ و میر کمی کمتر از 4٪ است. به دلیل شیوع اخیر تاکنون هیچ مورد فوتی گزارش نشده است.

موارد آبله میمون در خارج از آفریقا

تا 30 می 2022، 257 مورد آبله میمون در 23 کشور گزارش شده است، اما در کشورهای غیر بومی تلفات مرگبار صفر بوده است. اولین کشور غیر آفریقایی که در آن بیماری جدید تشخیص داده شد، انگلستان بود. از 6 می، بیش از 100 نفر دیگر به این بیماری مبتلا شده اند. در حدود این زمان، پرتغال 49 مورد آبله میمون، کانادا – 26، ایالات متحده – 10، اسپانیا – 20، ایتالیا – 4، بلژیک – 3، و فرانسه و سوئد – 2 گزارش کردند. چندین کشور نیز موارد منفرد را گزارش کرده اند.

ویروس آبله میمون نیاز به مطالعه دارد

شیوع آبله میمون: رئیس بخش ویروس شناسی در مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس در روتردام، ماریون کوپمنز، گفت که این آبله میمون جدید احتمالا مسری تر است، اما ما به اطلاعات بیشتری نیاز داریم. فقط مطالعات ژنتیکی نشان می دهد که آیا مسیر عفونت تغییر کرده است یا خیر.

ECDC از گروه های بهداشت عمومی می خواهد تا آگاهی خود را در مورد آبله میمون افزایش دهند.به کشورهایی که واکسن‌های آبله در دسترس هستند، ECDC توصیه می‌کند در هر صورت واکسن آبله انجام شود. در بریتانیا، به برخی از متخصصان بهداشت این واکسن پیشنهاد می شود. طبق گزارش ها، وزارت بهداشت اسپانیا در حال آماده شدن برای خرید هزاران دوز واکسن برای جلوگیری از شیوع احتمالی بود.

در اینجا یک واقعیت جالب در مورد ویروس آبله است که از سال 1900 بیش از 300 میلیون نفر را کشته است. این ویروس به طور کامل توسط پزشکی مدرن ریشه کن شده است، و تنها مکان هایی که امروزه می توانید آن را پیدا کنید، آزمایشگاه های بسیار امن هستند. یکی از این آزمایشگاه ها در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده در آتلانتا، و دیگری در مرکز تحقیقات ایالتی ویروس شناسی، واقع در شهر کولتسوو در سیبری است.

مطالب مرتبط:

حقایقی درباره‌ی فضا و تاثیر آن بر سلامت فضانوردان…

همه چیز درباره‌ درد شکم

شخصی سازی استوری+کلوز فرند اینستاگرام چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟

همسر انیشتین زنی که نبوغش هرگز دیده نشد:باز هم می توانیم انیشتین را دوست بداریم؟!

چگونه ایالات متحده می تواند صلح را به اوکراین بیاورد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 4 =

دکمه بازگشت به بالا