;
گوناگون

۱۰ خوراکی خاطره‌انگیز بچه های ایرانی: چند تاش رو یادته؟+ تصاویر

خوراکی خاطره‌انگیز بچه های ایرانی: در هر یک از دهه‌های گذشته خوراکی‌های خاصی محبوب می‌شدند و یادآوری انواع خوراکی‌ های نوستالژیک موجب مرور خاطرات شیرین گذشته و جذابیت‌های زندگی قدیم در ذهن ما می‌شود.

خوراکی خاطره‌انگیز بچه های ایرانی

شاید در سال‌های گذشته تنوع محصولات کمتر و امکانات محدودتر بود، اما این دوران شیرینی خاصی داشت که به هیچ وجه با دنیای مدرن امروزی قابل مقایسه نیست. در بخش گوناگون از مجله گفتنی می‌توانید با لیستی از خوراکی‌ های نوستالژی آشنا شوید.

1- بستنی زی زی گولو

خوراکی خاطره‌انگیز بچه های ایرانی: «زی زی گولو آسی پاسی دراز کوتاه تا به تا» یکی از جذاب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی برای کودکان دهه ۶۰ بود که ماجرای آن مربوط به موجودی خیالی به همین نام بود که کارهای شگفت انگیزی انجام می‌دهد.

در همین دوران یک بستنی به شکل زی زی گولو وارد بازار شد که در واقع یک نوع بستنی لیوانی بود که به شدت مورد توجه کودکان آن دوران قرار گرفت. این بستنی شکل توپی داشت و از همین رو اکثر پسربچه‌ها بعد از خوردن بستنی از آن به عنوان توپ استفاده می‌کردند.

خوراکی خاطره‌انگیز بچه های ایرانی3

2- پفک نمکی مینو

خوراکی خاطره‌انگیز بچه های ایرانی: پفک نمکی مینو هنوز هم یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین انواع پفک است که تولید آن در اواخر سال ۱۹۶۰ با نام پفک نمکی در کشور آغاز شد. این پفک جلدی پلاستیکی قرمز زرد دارد و هنوز هم با ظاهر ساده‌اش، یکی از پرطرفدارترین انواع پفک به خصوص برای بزرگسالان دهه ۶۰ و ۷۰ محسوب می‌شود.

خوراکی خاطره‌انگیز بچه های ایرانی2

3- یخمک‌های رنگی

خوراکی خاطره‌انگیز بچه های ایرانی: برای کودکان دهه شصتی، یخمک‌های رنگی، لذت‌بخش‌ترین خوراکی تابستانی محسوب می‌شدند. این یخمک‌ها که در رنگ‌های مختلف تولید می‌شدند، محبوبیت خاصی بین بچه‌های آن دوران داشتند و معمولا بیشتر از هر بستنی و تنقلات دیگری برایشان جذاب بودند.

هنوز هم در بسیاری از فروشگاه‌ها این یخمک‌ها در رنگ‌های متنوع به فروش می‌رسند، اما با تنوع انواع بستنی، دیگر محبوبیت خود را تا حد زیادی از دست داده‌اند.

4- تی تاب

خوراکی خاطره‌انگیز بچه های ایرانی: تی تاب محبوب‌ترین کیک دهه ۶۰ و ۷۰ بود که معمولا اکثر بچه‌های این دوران این کیک را به عنوان بهترین خوراکی دوران مدرسه می‌شناسند. تی تاب محصول شرکت سالمین است و جالب است که هنوز هم با همان شکل و ظاهر قدیمی در اکثر فروشگاه‌ها یافت می‌شود.

این کیک هنوز هم بین نسل‌های قدیمی‌تر و حتی نسل‌های جدید محبوبیت زیادی دارد. بسته بندی قرمز و ساده این محصول از چند ده سال پیش تا کنون هیچ تغییری نکرده و امتحان کردن آن بعد از چند سال می‌تواند خاطرات مدرسه را دوباره در ذهنتان زنده کند.

خوراکی خاطره‌انگیز بچه های ایرانی1

 

5- شکلات سکه‌ای

خوراکی خاطره‌انگیز بچه های ایرانی: شکلات‌های سکه‌ای که هنوز هم در برخی از فروشگاه‌ها یافت می‌شوند و معمولا از آن‌ها برای تزیین کادو و باکس‌های هدیه استفاده می‌شود، یک زمانی از محبوب‌ترین شکلات‌های دهه ۶۰ بودند. شکلات‌هایی به شکل سکه که با پوشش آلومینیومی طلایی رنگ پوشیده شده‌اند و برای کودکان دهه ۶۰ و ۷۰ جذابیت زیادی داشتند.

 

6- اسمارتیزهای عینکی

خوراکی خاطره‌انگیز بچه های ایرانی4

خوراکی خاطره‌انگیز بچه های ایرانی: برای کودکان دهه ۶۰ اسمارتیزهای عینکی به عنوان لوکس‌ترین خوراکی آن زمان شناخته می‌شد. شکلات‌های ریز رنگی که در بسته بندی خاصی شبیه به عینک تولید می‌شدند و آنقدر برای کودکان آن دوران جذاب بود که هر دانه از آن را برای چند دقیقه می‌خوردند و بعد از خوردن هر کدام از اسمارتیزها غرق لذت می‌شدند.

هنوز هم در برخی از فروشگاه‌های اسمارتیزهای عینکی درست با همان شکل و شمایل قدیمی یافت می‌شوند، اما با تنوع گسترده انواع شکلات و شیرینی‌های مختلف شاید کمتر برای بچه‌های امروزی جذاب باشند.

7- شیر سه گوش

خوراکی خاطره‌انگیز بچه های ایرانی: زمانی که شیرهای پاکتی سه گوش برای اولین بار برای پخش در مدارس تولید شدند، به خاطر ظاهر متفاوت و عکس گوسفند کوچکی که روی آن هک شده بود، به شدت برای بچه‌ها جذاب بودند. این شیرهای پاکتی در مدارس بین بچه‌ها تقسیم می‌شدند و معمولا بچه‌ها این شیرها را با میل بیشتری نسبت به شیرهای معمولی می‌خورند.

8- آدامس لاویز

خوراکی خاطره‌انگیز بچه های ایرانی5

آدامس لاویز یکی دیگر از خوراکی‌های نوستالژی دهه ۶۰ است که داخل این آدامس عکس‌ها و یادداشت‌های عاشقانه‌ای وجود داشت. ماجرای این آدامس مربوط به عاشقانه‌های بین کیم کازالی و نامزدش روبرتو بود.

روبرتو تمام این یادداشت‌های عاشقانه را در تمام طول زندگی جمع آوری کرد و در سال ۱۹۷۰ این نوشته‌ها از طریق آدامس لاویز منتشر شدند. این آدامس هم برای برای کودکان و هم بزرگترها جذابیت خاصی داشت و جمع کردن عکس‌های آن یک تفریح خاص محسوب می‌شد.

هر چند هنوز هم این آدامس در برخی از فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد، اما جذابیت کمتری برای کودکان نسل جدید دارد و دیگر مثل گذشته برای همه گروه‌های سنی جذاب نیست.

۹- تافی کاکائویی کام

خوراکی خاطره‌انگیز بچه های ایرانی: خوراکی خاطره‌انگیز بچه های ایرانی: تافی اولین محصول شرکت مینو بود که در واقع یک نوع شکلات مربعی شکل با بافتی نرم بود که طعمی بسیار لذیذ و خوشمزه داشت. این شکلات از خوشمزه‌ترین شکلات‌های دهه ۵۰ و ۶۰ محسوب می‌شد و کوچک و بزرگ از خوردن این شکلات لذت می‌بردند.

هنوز هم این شکلات در برخی از فروشگاه‌ها یافت می‌شود و درست مثل قدیمی طعم کاکائویی و بافت نرمی دارد. این شکلات قدیمی مینو هنوز هم بین دهه ۵۰ و ۶۰ محبوبیت زیادی دارد و طعم آن خاطرات شیرین گذشته را برای این گروه سنی زنده می‌کند.

۱۰- ویفر رنگارنگ مینو

خوراکی خاطره‌انگیز بچه های ایرانی: به جرات می‌توان گفت که برند مینو در دهه ۵۰ و ۶۰ یکی از محبوب‌ترین برندها در تولید انواع شکلات، بیسکویت و ویفر بود و ویفرهای رنگارنگ مینو یکی از محبوب‌ترین محصولات این شرکت هستند.

ویفرهایی کوچک و ساده در بسته بندی رنگی که داخل آن‌ها لایه‌ای از کرم کارامل و کرم وانیلی وجود داشت و همین موجب می‌شد تا طعم این ویفرها با تمام ویفرهای دیگر متفاوت باشد.

هنوز هم ویفرهای رنگارنگ در اکثر فروشگاه‌ها یافت می‌شوند و بیشتر از این که برای بچه‌ها جذاب باشند، برای بزرگترهای دهه ۶۰ خوشمزه و دوست داشتنی به نظر می‌رسند.

خرید خوراکی‌ های نوستالژیک و حتی نگاه کردن به عکس خوراکی‌های قدیمی می‌تواند شادی وصف ناپذیری از دوران کودکی را در قلب ما زنده کند. خیلی از ما دوران کودکی خود را با این خوراکی‌های ساده پشت سر گذاشته‌ایم و یادآوری خاطرات روزهای بچگی می‌تواند آرامشی عجیب و احساسی سرشار از سرخوشی در ما ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 10 =

دکمه بازگشت به بالا