;
سینمافرهنگ و هنر

مورگوث در ارباب حلقه ها کیست؟ می دونستی سایرون با اون قدرت خادم مورگوث بود؟

مورگوث در ارباب حلقه ها کیست: در مجموعه ارباب حلقه های این شخصیت را به تصویر ندیده ایم ولی در میان فیلم بارها از این شخصیت نام برده می شود و سایرون ارباب تاریکی سرزمین میانه را با عنوان خادم مورگوث صدا میزنند! اما این ارباب تاریکی مورگوث چه کسی است؟ آیا می دانستید مورگوث بسیار قوی تر و خطرناک تر از سایرون بوده است و اصلا سر منشا تمام پلیدی های سرزمین میانه مورگوث بوده است؟ با بخش سینما مجله گفتنی همراه باشید.

مدت‌ها قبل از این که سائورون حلقه یگانه قدرت را در آتش کوه نابودی بسازد یا فرودو و بیلبو به ماجراجویی بپردازند، نژادهای سرزمین میانه با مورگوث دست و پنجه نرم می‌کردند. او ارباب تاریکی اصلی و همچنین ارباب سائرون بود. تالکین از او شخصیتی واقعا شیطانی ساخت که مسئول تمام بدی‌هایی بود که سرزمین میانه را حتی مدت‌ها پس از شکستش گرفتار کرده بود. طرفدارانی که سیلماریلیون را نخوانده بودند هم هنوز نام مورگوث را می‌دانند، زیرا تالکین چند بار در سرتاسر وقایع ارباب حلقه‌ها از او نام برده است. با این حال، این ارجاعات گاه و بیگاه نشان می‌دهد که او چقدر برای کل افسانه تالکین مهم است. در سریال حلقه‌های قدرت ساخته شرکت آمازون (The Lord of the Rings: The Rings of Power) بع مورگوث اشاراتی شد و به مخاطبان معرفی گردید.

جالب است ببینید: تصاویری از دخترها و عروس های دونالد ترامپ

در اپیزود اول، گالادریل توضیح داد که چگونه مورگوث «نور خانه الف‌ها را ویران کرد و این کار به جنگی ویرانگر منجر شد. پس از آن الف‌ها به سرزمین میانه رفتند و همه چیز از اینجا شروع شد». مورگوث آنتاگونیست اصلی سریال حلقه‌های قدرت نبود؛ بلکه آن نقش در عوض به جانشین او یعنی سائرون تعلق داشت. با این حال، حضور شیطانی مورگوث در این مجموعه وجود داشت؛ چون هیولاهایی که او خلق کرد، چه به معنای واقعی کلمه و چه به صورت دیگر، چنان زخم‌هایی بر پیکره سرزمین میانه به جا گذاشت که باعث کشمکش‌های بی پایان برای قهرمانان جبهه حق شد. در ادامه با مجله بازار همراه باشید تا بدانید مورگوث که بود و چه کرد؟!

از دست ندهید: عکس همسرهای واقعی رحیم نوروزی بازیگر آخناتون و فرخ پس از باران

مورگوث

این مطلب رو هم ببین: شراره رخام زیباتر از جنیفر لوپز: چهره اش کامل تغییر کرده

تاریخ پیدایش مورگوث

منشأ مورگوث یا همان طور که در ابتدا ملکور شناخته می‌شد، به طور جدایی ناپذیری با جهان آردا (جهانی که وقایع ارباب حلقه‌ها در آن رخ داد)، مرتبط بود. ملکور قدرتمندترین و باهوش‌ترین آینور بود که همین دلیلی بر خودخواه بودن او شد. مورگوث آرزو داشت که او را پرستش کنند و در پی غصب قدرت ایلوواتار (خدای بلند مرتبه و خالق جهان آردا ) بود. هنگامی که ایلوواتار آینورها را در نواختن آهنگی رهبری کرد تا از طریق آن جهان را خلق کند، مورگوث ملودی ناهماهنگ خود را نواخت و در نتیجه آن را با شر آلوده کرد.

پس از این اتفاق ایلوواتار فاش کرد که این بخشی از طرح بزرگ او بود، زیرا خیر می‌تواند از شر نشات بگیرد. به عنوان مثال ملکور (همان مورگوث) سرمای شدیدی ایجاد کرد که در نتیجه آب تبدیل به برف و یخ زیبایی شد. ملکور وانمود می‌کرد که درس خود را آموخته است، اما در حقیقت از دست ایلوواتار و هموطنانش آینور حتی بیشتر از قبل عصبانی بود. ملکور یکی از والارهایی بود که وارد سیاره آردا شد تا آن را برای الف‌ها و مردانی آماده کند که به زودی طبق نقشه ایلوواتار در آن ساکن خواهند شد. ملکور امیدوار بود که بر جهان تازه شکل گرفته حکومت کند، بنابراین در کارهای همنوعان والارش دخالت کرده و خرابکاری می‌کرد.

همانطور که تالکین در بخش آینولینداله (Ainulindalë) از سیلماریلیون نوشت: آن‌ها زمین‌ها را ساختند و ملکور آن‌ها را ویران کرد؛ دره‌ها را کاوش کردند و ملکور آن‌ها را بلند کرد؛ کوه‌ها را تراشیدند و ملکور آن‌ها را به زیر انداخت؛ دریاها را گود کردند و ملکور آن‌ها را ریخت. همانطور که می‌بینید، این مبارزه ملکور با دیگر والارها برای تسلط بر آردا به عنوان جنگ اول شناخته می‌شود. قوی‌ترین جنگجو در بین والارها، تولکاس (Tulkas) نام داشت که در نهایت ملکور را مجبور به توقف خرابکاری‌هایش کرد، اما این پایان داستان مورگوث نبود. ملکور که فهمید به تنهایی نمی‌تواند والارهای دیگر را شکست دهد، قلعه‌ای زیرزمینی به نام اوتومنو (Utumno) ساخت و مخفیانه شروع به استخدام مایارهای دیگر برای هدف خود کرد. یکی از این مایارها سائرون بود که در آن موقع نقش جاسوس او را ایفا می‌کرد.

مورگوث 2

اولین ارباب تاریکی سرزمین میانه!

فارغ از دخالت ملکور، والارها دو منبع نوری را بالای برج‌هایی ایجاد کردند و این برج‌های غول پیکر به قاره سرزمین میانه نور می‌دادند. پس از اتمام کار ساخت برج‌ها والارها با برگزاری ضیافتی این اتفاق را جشن گرفتند. سائرون هم این قضیه را به ملکور اطلاع داد و او آن را فرصتی عالی برای ضربه زدن دید. در حالی که والارها حواسشان پرت جشن شده بود، ملکور برج‌ها را ویران کرد. این کار نه تنها سرزمین میانه را به تاریکی انداخت، بلکه شکل قاره را تغییر داد و زمین را با آتش دو منبع نور سوزاند.

والارها به قاره غربی یعنی آمان عقب افتادند و سرزمین والینور را تأسیس کردند و در آن جا دو درخت به نام والینور خلق کردند که با نورش عملکردی مشابه دو منبع نور داشته باشد. پیروزی ملکور او را در سرزمین میانه تنها گذاشت، جایی که او به افزایش قدرت ارتش خود ادامه داد. او بسیاری از موجودات شیطانی را خلق کرد که در وقایع هابیت و ارباب حلقه‌ها ظاهر شدند، از جمله اورک‌ها، ترول‌ها، اژدهایان و بالروگ‌ها که این موجودات یعنی بالروگ‌ها همان مایارهای تحت اختیار مورگوث بودند.

در نهایت، نژاد الف‌ها در سرزمین میانه بیدار شد. از ترس این که ملکور آن‌ها را بکشد یا فاسد کند، والارها بازگشتند و نبرد قدرت‌ها را بر علیه مورگوث آغاز کردند. آن‌ها در نهایت ملکور را شکست دادند، اما سائرون فرار کرد. از آنجایی که سرزمین میانه هنوز ناامن بود، والارها بعضی از الف‌ها را به والینور آوردند. ملکور را نیز به آنجا آوردند و نزدیک به ۳۰۰۰ سال او را زندانی کردند. او از الف‌ها متنفر شد؛ چون آن‌ها دلیل حمله والار به او بودند. پس از اتمام مدت زندان، ملکور وانمود کرد که از کارهای خود پشیمان است و والارها او را آزاد کردند.

سپس او با هیولای عنکبوتی مانند به نام آنگولیانت (Ungoliant) برای نابودی دو درخت والینور پیمان بست و گرانبهاترین جواهرات الف‌ها، یعنی سیلماریل‌ها را به سرقت برد. از آن زمان به بعد، الف‌ها او را ارباب تاریکی مورگوث به معنای «دشمن سیاه جهان» نامیدند و دیگر او را یکی از والارها حساب نکردند.

مورگوث 1

نبرد نهایی عصر اول سرزمین میانه

نابودی دو درخت والینور و دزدی جواهرات سیلماریل منجر به جنگ‌های طولانی و خونین بلریاند (Beleriand) شد که در آن الف‌ها با نیروهای مورگوث در سرزمین میانه جنگیدند. هنگامی که نژاد انسان‌ها بیدار شدند، آن‌ها هم در درگیری‌ها شرکت کردند، برخی از آن‌ها به ارباب تاریکی کمک کردند و برخی دیگر با او به مخالفت برخواستند و در نهایت نبردهای بلریاند با جنگ خشم (War of Wrath) به پایان رسید. در این جنگ نیروهای ترکیبی الف‌ها و مایار به مورگوث حمله کردند و نبرد چنان ویرانگر بود که بخش بزرگی از سرزمین میانه در اقیانوس غرق شد.

در پایان، آن‌ها مورگوث را شکست دادند و به عصر اول سرزمین میانه پایان دادند. والارها مورگوث را به جای تبعید کردند که او دیگر هرگز نتوانست به جهان آردا آسیب برساند. اما حتی بدون حضور فیزیکی او، سرزمین میانه تأثیر مورگوث را برای هزاران سال احساس کرد و این تاثیر همان سائورون و همراهانش بودند که در آینده وقایع هابیت و ارباب حلقه‌ها را رقم زدند.

سائرون که جانشین مورگوث شده بود، از قضاوت والار ترسید؛ بنابراین به سمت شرق گریخت. حدود پانصد سال بعد او شروع به کار در خفا کرد تا به دومین لرد تاریک تبدیل شود که در نهایت به اتفاقات ارباب حلقه‌ها منجر شد. اگرچه اقتباس‌های سینمایی و بازی‌ها از آثار تالکین به ندرت به مورگوث توجه زیادی کرده‌اند. اما باید گفت که او مهمترین شخصیت در تاریخ سرزمین میانه بود. هر چیز شیطانی از جمله سائورون و اسماگ، از امیال خودپرستانه یک والار سرچشمه می‌گرفت. بدون مورگوث وقایع هابیت، ارباب حلقه‌ها و بسیاری از چیزهای وحشتناک و تاریک دیگر هرگز در جهان آردا اتفاق نمی‌افتاد. نظر شما در این باره چیست؟ آیا به نظر شما مورگوث یا ملکور جزوی از نقشه ایلوواتار بود؟ لطفا نظرات خود را در این باره حتما با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله بازار

 

این مطالب هم جالبه:

چرا الف ها در ارباب حلقه ها بچه دار نمی شوند و کودک الفی نمی بینیم؟

سال رویایی برای طرفداران ارباب حلقه ها + عناوین و داستان فیلم

سریال ارباب حلقه ها: همه آن چه باید درباره اقتباس جادوی تالکین بدانید-بخش اول

آیا تارگرین ها تنها اژدها سواران در تاریخ بودند؟ رمزگشایی سریال بازی تاج و تخت و خاندان اژدها!

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. اگه قبل سایرون مورگوث بوده پس چرا فیلم مورگوث رو نساختن اگه فیلمش و میساختن از فیلم ارباب حلقه ها خیلی بهتر میشد

  2. سلام.عالی بود قسمتی تفکیک شده از کتاب سیلماریلیون ،..من یقین دارم و این واقعیت را تجربه کرده‌ام که مورگوث و سایرون و امثال آنها قطعاً جزوی از نقشه ی ایلوواتار بوده و هستند چون بدون آنها جهان جهان اسرار نبود و هیچکس برای آزادی مبارزه نمی کرد و مثل جهانی بدون مرگ می‌شد و جهان بدون مرگ یعنی جهان و انسان بدون وحدت شده و هرگز امیدی و شوقی وجود نداشت تا ما را بیدار کند و به پرواز دهد….🦅

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 10 =

دکمه بازگشت به بالا