;
آرایش و زیباییمد و زیبایی

ضد آفتاب برای آقایان واجب است: از این به بعد بیشتر مراقب خودتان باشید!

ضد آفتاب برای آقایان تقریبا بی اهمیت است و استفاده از آن همیشه برایشان سخت است؛ زیرا فکر می‌کنند که این کار زنانه است و آن‌ها نیازی به استفاده از آن ندارند یا معتقدند که ریش صورتشان مانعی در برابر آفتاب است؛ اما آیا واقعا مردان بی‌نیاز از ضدآفتاب‌ها هستند؟ با مد و زیبایی همراه باشید.

ضد آفتاب برای آقایان

چرا مردان باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند؟

آمارها نشان می‌دهد که فقط ۱۸ درصد از مردان روزانه از ضدآفتاب‌ها استفاده می‌کنند؛ در صورتی‌که اهمیت استفاده از ضد آفتاب برای آقایان دقیقا برابر خانم‌هاست. هرچند پوست آقایان در مقایسه با خانم‌ها ضخیم‌تر است، اما آن‌ها معمولا مدت بیشتری در معرض آفتاب هستند؛ بنابراین در مقابل اشعه خورشید آسیب‌پذیر هستند. اکثر متخصصان، کرم ضدآفتاب با SPF 30 یا بالاتر را برای آقایان پیشنهاد می‌کنند.

SPF فاکتور محافظت از خورشید است و عدد آن به میزان محافظتی که در برابر خورشید ایجاد می‌کند، اشاره دارد. کرم ضد آفتاب با SPF 30 در مقایسه با پوست بدون ضد آفتاب، 30 برابر اثر محافظت‌کنندگی بیشتری دارد.

فواید استفاده از ضد آفتاب برای آقایان

فواید استفاده از ضد آفتاب برای آقایان چیست؟ بدون شک ضدآفتاب یک ابزار محافظتی برای ارتقاء سلامت و ظاهر پوست در برابر اشعه‌های خورشید است. استفاده از ضد آفتاب برای آقایان دارای مزایایی‌ست که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

محافظت از پوست در برابر اشعه UV

UVA، UVB و IR به‌طور مدام از خورشید ساطع می‌شوند. این پرتوها بین زن و مرد تبعیضی قائل نمی‌شوند و برای همه دردسرساز هستند! شدت پرتو UVA در زمستان و تابستان ثابت است. این اشعه به عمق پوست نفوذ می‌کند و باعث ایجاد سرطان پوست و پیری می‌شود. آسیب ناشی از UVA غیرقابل ‌برگشت است.

شدت تابش پرتو UVB از تابستان تا زمستان متفاوت است. این اشعه باعث آفتاب‌سوختگی و تغییر رنگ پوست می‌شود. UVB به عمق پوست نفوذ نمی‌کند و فقط به لایه سطحی پوست آسیب می‌رساند. استفاده از ضد آفتاب برای آقایان و خانم‎ها از اثرات مضر این پرتوها جلوگیری می‌کند. ضد آفتابی با SPF30 می‌تواند محافظ خوبی برای پوست ایجاد کند.

جلوگیری از بروز علائم پیری

این عکس معروف راننده کامیونی‌ست که طی ۲۸ سال، مسیری را طی می‌کرد که آفتاب در روز فقط به یک سمت از صورتش می‌تابید. آیا همچنان برای عدم استفاه از ضد آفتاب اصرار دارید؟

کلاژن، کراتین و الاستین، پروتئین‌های ضروری پوست هستند که توسط ضد آفتاب محافظت می‌شوند. کلاژن و الاستین باعث حفظ انعطاف‌پذیری و مانع از افتادگی پوست می‌شوند؛ بنابراین استفاده از ضد آفتاب برای آقایان، مانع از ایجاد چین‌وچروک می‌شود و از پیرشدن پوست جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از تغییر رنگ پوست

کرم‌های ضد آفتاب از بروز لکه‌های ناشی از افزایش سن جلوگیری می‌کنند و همچنین می‌توانند در کاهش لکه‌های تیره موثر باشند. هنگامی که سلول‌های پوست در معرض اشعه‌های UVA و UVB قرار می‌گیرند، شروع به تولید ملانین می‌کنند که باعث تیره‌شدن رنگ پوست و بروز لکه‌های قهوه‌ای روی آن می‌شود. آقایان می‌توانند با استفاده از یک ضد آفتاب معمولی، از بروز این تغییر در پوستشان جلوگیری کنند.

جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست

ملانوما (ملانوم بدخیم)، کارسینوم سلول بازال و کارسینوم سلول سنگ‌فرشی، سه نوع از سرطان‌های اصلی پوست هستند که توسط اشعه‌های مضر خورشید به وجود می‌آیند. شدیدترین شکل سرطان پوست ملانوماست که در سلول‌های رنگ‌دانه پوست ایجاد می‌شود. از آن‌جایی‌که آقایان بیشتر از خانم‌ها در معرض آفتاب قرار دارند و عموما هم میانه‌ای با کرم‌های ضدآفتاب ندارند، بیشتر در معرض خطر هستند.

استفاده از ضدآفتاب‌هایی با broad-spectrum 15 یا SPF30 و SPF50 نه‌تنها مانع از آفتاب‌سوختگی و تغییر رنگ پوست می‌شود، بلکه در پیشگیری از سرطان پوست نقش اساسی دارند.

نکات مهم در استفاده از کرم ضد آفتاب در مردان

ضد آفتاب برای آقایان1

اکثر مردان اطلاع کافی درباره چگونگی استفاده از ضدآفتاب‎ها را ندارند. در این قسمت نکات مهمی درباره استفاده از ضد آفتاب برای آقایان ارائه کرده‌ایم:

آقایان لطفا حجم مناسبی از کرم را روی پوست بمالید. باور کنید آن مقدار کمی از کرم که برمی‌دارید اثر چندانی ندارد!
با توجه ‌به نوع پوستتان (چرب، خشک،‌ مختلط، جوش‌دار یا …) کرم ضد آفتاب انتخاب کنید.
ضد آفتاب را پشت گوش‌ها، پشت گردن و روی سر (اگر سرتان بی‌مو است) بمالید. ۱۳ درصد از سرطان‌های پوست در این نواحی به وجود می‌آیند.
باید ۳۰ دقیقه قبل از قرارگرفتن در معرض آفتاب از این کرم‌ها استفاده کنید؛
اگر نگران از بین‌ رفتن کرم در اثر عرق‌کردن هستید، می‌توانید از کرم‌های پایدار در برابر آب استفاده کنید.
اگر قرار است مدت زیادی در معرض آفتاب باشید، حتما از کلاه‌ لبه‌دار یا سایر ابزار محافظتی استفاده کنید.
هر دو ساعت یکبار باید ضدآفتابتان را تمدید کنید. کار سختی‌ست می‌دانیم؛ اما در درازمدت اثرات فوق‌العاده‌ای دارد.

نحوه استفاده کرم ضد آفتاب مخصوص آقایان

علاوه‌بر مصرف، نحوه استفاده کرم ضد آفتاب برای مردان هم بسیار مهم است. آقایان! لطفا نیم‌ساعت قبل از بیرون‌رفتن روی پوست صورت، گردن، پشت گوش‌ها و تمام قسمت‌هایی از بدن که در معرض آفتاب است کرم بمالید؛ در غیر این صورت با آفتاب‌سوختگی مواجه خواهید شد! برای لب‌ها می‌توانید از بالم لب‌های بی‌رنگ با SPF15 استفاده کنید.

به این نکته توجه کنید که عموما ضدآفتاب‎ها برای دور چشم مناسب نیستند؛ مگر آن‌که روی بسته‌بندی کرم اشاره شده باشد “مناسب برای دور چشم”. لطفا حجم مناسبی از کرم را روی پوست بمالید؛ اگر پوست تیره‌ای دارید و نگران ایجاد رد سفیدی روی آن هستید، می‎توانید از ضدآفتاب‎های شفاف استفاده کنید. اگر سرتان طاس است یا موهای کم‌پشتی دارید، برای در امان ‌ماندن از خورشید، روی سرتان هم کرم بمالید؛ یا از کلاه استفاده کنید.

آیا ریش صورت از پوست در برابر آفتاب محافظت می کند؟

بر اساس تحقیقات انجام‌شده در سال 2012، موهای صورت می‌توانند در برابر اشعه فرابنفش فاکتور محافظتی (UPF) بین 2 تا 21 داشته باشند. UPF تقریبا مشابه SPF (فاکتور محافظتی در برابر نور خورشید) است.

ریش‌های بلند،‌ پرپشت و ضخیم UPF20 دارند که می‌توان گفت محافظت خوبی دارند؛ بنابراین استفاده از ضد آفتاب برای آقایان با ریش‌های بلند، ضخیم و متراکم می‌تواند محدود به بینی، پیشانی و گونه شود؛ اما اگر ریش‌های کوتاه و کم‌پشتی دارید، راه گریزی از استفاده ضد آفتاب ندارید!

تفاوت ضد آفتاب آقایان با خانم ها در چیست؟

پوست مردان در مقایسه با خانم‌ها متفاوت‌ است. مردان به دلیل کلاژن بیشتر، پوست ضخیم‌تری دارند. همچنین تعداد غدد چربی موجود در پوست آن‌ها بیشتر است؛ بنابراین ضدآفتاب‌های مخصوص آقایان مرطوب‌کننده‌ و چربی کم‌تری دارند. از طرفی به دلیل نازک و حساس‌بودن پوست خانم‌ها، ضدآفتاب‌های مخصوص خانم‌ها ترکیبات ضدالتهابی بیشتر دارند.

آیا پسر بچه ها هم باید از کرم ضد آفتاب مخصوص آقایان استفاده کنند

پسربچه‌ها بهتر است از ضدآفتاب‌های مخصوص کودکان استفاده کنند. ضدآفتاب‌هایی که برای پسربچه‌ها کاربرد دارد عموما ضدآفتاب‌های بدون عطر و بدون رتینول (مشتقات ویتامین A) هستند. SPFهای بالاتر از 50 برای آن‌ها مناسب نیست. همچنین بهتر است از ضدآفتاب‌هایی که به‌صورت اسپری هستند برای آن‌ها استفاده نکنید.

آقایان! ضدآفتاب برایتان واجب است

با توجه ‌به درصد شیوع سرطان پوست در مردان، به نظر می‌رسد استفاده از ضد آفتاب برای آقایان از واجبات است. خوشبختانه امروزه ژست‌های مردانه‌ای که رسیدگی به پوست را امری زنانه قلمداد می‌کردند و شعار «مرد که از این قرتی‌بازی‌ها نمی‌کنه» ورد زبانشان بود، نسبت به گذشته قدری کم‌رنگ شده است. از آن‌جایی‌که فواید استفاده از ضد آفتاب برای آقایان کم نیست، باید هر مردی در خانه، کرم مخصوص خودش را داشته باشد.

شاید برایتان جالب باشد:

مقایسه پرایمر و اسپری فیکس: بهترین ماندگاری آرایش با پرایمر یا اسپری فیکس؟

درمان منافذ باز پوستی: با این مواد طبیعی در منزل دست به کار شوید!

تست سلامت مو: این تست 10 ثانیه ای را انجام دهید تا بفهمید موهای سالمی دارید یا نه؟

پیشگیری از چربی مو: چطوری از چربی مو در تابستان پیشگیری کنیم؟

کرم ویتامین سی اگر به تازگی چین‌های ریزی روی صورتتان سبز شده+ بهترین زمان استفاده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + سه =

دکمه بازگشت به بالا