;
آرایش و زیباییمد و زیبایی

فواید کلروفیل برای پوست و زیبایی بدن: مایع سبزی که معجزه است

فواید کلروفیل برای پوست: کلروفیل ترکیبی است که به گیاهان رنگ سبز می‌بخشد و بدون تردید در درس زیست‌شناسی دوران دبیرستان با آن آشنا شده‌اید، اما آیا می‌دانستید که می‌توان این ماده را همچون مکمل غذایی مصرف کرد؟ مثلا زمانی که کلروفیل از انواع جلبک‌ها مانند اسپیرولینا یا سبزیجات برگ‌دار تأمین می‌شود، منبع خوبی از پروتئین‌های گیاهی است. در این مقاله فواید این ترکیب برای بدن و عوارض جانبی آن را توضیح خواهیم داد، پس همراهمان بمانید.

با مطلب فواید کلروفیل برای پوست و بخش مد و زیبایی از سری مطالب آرایش و زیبایی مجله گفتنی همراه باشید.

این را هم بخوانید: مانتوهای سوگل طهماسبی از شیک ترین مزون ها برای خانمای باوقار

کلروفیل چیست؟

کلروفیل نوعی رنگدانه محلول در چربی است که در گیاهان پیدا می‌شود. رنگ سبز گیاهان به‌علت وجود این ماده است که به آنها کمک می‌کند از طریق فرایند فتوسنتز انرژی تولید کنند. این ماده برای گیاهان ضروری است، اما برای سلامت انسان نیز فواید متعددی دارد. طرف‌داران آن عقیده دارند که این رنگدانه بدن را سم‌زدایی و سیستم ایمنی آن را تقویت می‌کند و انرژی فرد را افزایش می‌دهد. بااین‌حال تحقیقاتی که این ادعاها را تأیید کنند اندک‌اند.

با ابنکه کلروفیل در غذاهای گیاهی گوناگونی پیدا می‌شود، ممکن است برخی مکمل‌ها نیز حاوی کلروفیلین (نوعی جایگزین نیمه‌سنتزی و حلال در آب برای کلروفیل که به‌جای منیزیوم، مس دارد) باشند. جفت این مواد خواصی آنتی‌اکسیدانی دارند.

این را هم بخوانید: بهترین مدل موهای سپیده خداوردی برای سال جدید+عکس

فواید کلروفیل برای پوست

فواید کلروفیل برای پوست1
فواید کلروفیل برای پوست

فواید کلروفیل برای پوست، مکمل‌های کلروفیل نوشیدنی یا مایع معمولا همان کلروفیلین هستند. البته شما می‌توانید نوع طبیعی این ترکیب را هم به‌عنوان مکمل به‌شکل قرص یا پودر تهیه کنید. با این‌حال ظاهرا کلروفیلین در مقایسه با منابع طبیعی کلروفیل بهتر در بدن جذب می‌شود.

این هم جالب: از بین بردن لکه های قهوه ای پوست دست با 4 روش خانگی

۱. بهبود وضعیت پوست

فواید کلروفیل برای پوست: کلروفیل و شکل مایع آن زمانی که موضعی استفاده می‌شوند، ممکن است برای درمان بعضی از عارضه‌های پوستی و همچنین کاهش التهاب و رشد باکتری در زخم‌های پوستی مفید باشند. طبق یکی از تحقیقات، افرادی با منافذ بزرگ پوستی و مقدار کم یا متوسط آکنه پس از استفاده موضعی از ژل کلروفیلین به‌مدت ۳ هفته، شاهد بهبود وضعیت پوست خود بودند.

تحقیق کوچک دیگری حاکی از این بود که وضعیت پوست افراد دچار آفتاب‌سوختگی پس از استفاده موضعی ژل کلروفیلین به‌مدت ۸ هفته، بهتر شده بود. بااین‌حال برای درک فواید کلروفیل مایع برای پوست نیاز به انجام تحقیقات گسترده‌تر و بیشتر است.

این مطلب هم جالبه: پوست تمیز و بدون لک تا عید نوروز: خیلی آسونه دست به کار شو

۲. جلوگیری از سرطان

فواید کلروفیل برای پوست، علاوه بر فواید کلروفیل برای پوست، کلروفیل به‌ خواص آنتی‌اکسیدانی مشهور است و شاید در جلوگیری از سرطان نیز نقش داشته باشد. طبق تحقیقات، استفاده از این ماده سبب کاهش احتمال شکل‌گیری تومورهای پانکراس و کبد می‌شود.

سرطان
جلوگیری از سرطان پوست / فواید کلروفیل برای پوست

این هم جالبه: 7 بهترین ست مانتوی عید که با آن‌ها می‌درخشید

در تحقیقی در سال ۱۹۹۷، تقریبا ۱۰۰ شرکت‌کننده انسان به‌علت وجود آفلاتوکسین در غذای خود در معرض خطر جدی ابتلا به سرطان کبد قرار داشتند. استفاده از کلروفیل در هر وعده غذایی این افراد، مقدار آفلاتوکسین را در مقایسه با کسانی که دارونما مصرف کرده بودند، ۵۵درصد کاهش داد. در تحقیق دیگری که روی موش‌ها انجام شد، محققان متوجه شدند که مصرف روزانه این ترکیب اندازه تومور پانکراس را کوچک کرد.

با آنکه نتیجه این تحقیقات روی حیوانات نویدبخش است، تحقیقات و آزمایش‌های انسانی کمی در این زمینه انجام شده است. ممکن است ارتباطی بین کلروفیل و جلوگیری از سرطان روده بزرگ وجود داشته باشد، اما فعلا فقط تحقیقات ابتدایی انجام شده‌اند. قبل از آنکه متخصصان پزشکی بتوانند این ترکیب را به‌عنوان گزینه جلوگیری از سرطان پیشنهاد کنند، نیاز به انجام تحقیقات وسیع انسانی است.

این مطلب به دردت می خوره: رنگ شال هایی که مد میشه: شال عیدت رو این رنگی بخر

۳. جلوگیری از کم‌خونی فقر آهن

به غیر از فواید کلروفیل برای پوست، کلروفیل را می‌توان ماده‌ای «خون‌ساز» معرفی کرد. به‌عبارت دیگر، ممکن است این ترکیب با افزایش تعداد سلول‌های قرمز خون و بهبود کیفیت سلول‌های خونی با بیماری کم‌خونی فقر آهن مقابله کند.

هموگلوبین مولکولی است در سلول‌های قرمز خونی که ساختار شیمیایی مشابهی با کلروفیل دارد. بنابراین این ماده گیاهی ممکن است درمان بالقوه مفیدی برای افراد دچار کمبود هموگلوبین باشد.

این هم جالبه: لباس کودک 1403: این مدل لباس های بچگانه عید امسال مده!

مقدار مصرف

فواید کلروفیل برای پوست2

برای بهره گیری از فواید کلروفیل برای پوست، برای انواع مایع یا مکمل‌های این ترکیب دوز پیشنهادی یا تأییدشده‌ای وجود ندارد. میانگین دوز مکمل‌های کلروفیلین ۱۰۰ و ۳۰۰ میلی‌گرم است. چون این مکمل‌ها هنوز مجوز بهداشت ندارند، باید دنبال محصولاتی باشید که از نظر خلوص، ایمنی و قدرت تست شده‌ باشند.

این درمان خانگی عالیه: بهترین روغن برای لک صورت که تا عید نوروز نتیجه می گیری

چه زمانی برای مصرف کلروفیل مناسب‌تر است؟

فواید کلروفیل برای پوست3

برای بهره مند شدن از فواید کلروفیل برای پوست فرقی ندارد چه زمان از روز کلروفیل نوشیدنی یا مکمل مصرف کنید، چون فواید مصرف آن به زمان استفاده بستگی ندارند.

می‌توانید مکمل‌های این ماده را تهیه کنید که به‌شکل قرص، پودر، روغن یا اسپری هستند و به‌روش‌های زیر این ترکیب را به رژیم غذایی خود بیفزایید:

  • اضافه‌کردن پودر کلروفیل به آب، اسموتی، آب‌میوه یا سس؛
  • گنجاندن غذاهای با مقدار کلروفیل زیاد در رژیم غذایی‌تان مانند جعفری، آروگولا، جوانه گندم، جلبک دریایی، اسپیرولینا، نخودفرنگی و اسفناج.
  • ترکیب‌کردن جعفری و آب برای درست‌کردن کلروفیل مایع.
  • نوشیدن آب جوانه گندم یا اضافه‌کردنش به اسموتی.

این هم مفیده: مدل مانتو عید 1403؛ مانتو هایی که عید امسال مده+ عکس

این هم بدردت می خوره: طرز تهیه تینت لب با لبو: از این به بعد بالم لب هم نخر

 

چطور از کلروفیل نگهداری کنیم؟

فواید کلروفیل برای پوست، این ماده را باید دور از نور مستقیم خورشید در محلی خشک و خنک نگهداری کنید. ممکن است نیاز باشد بعضی از مکمل‌های کلروفیل را در یخچال قرار دهید. اطلاعات مربوط به نگهداری از این ماده باید روی برچسب یا بسته‌بندی آن نوشته شده باشد. همچنین این مکمل‌ها را باید از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید و مطمئن شوید که در ظرف آنها کاملا بسته باشد. زمانی که تاریخ انقضای مکمل‌ها سپری شد، آنها را دور اندازید.

کلروفیل از کجا بخریم؟

معمولا فروشگاه‌های اینترنتی قطره کلروفیل مایع خوراکی می‌فروشند.

 

این مطلب هم جالبه: درست کردن لاک ناخن در خانه با مواد دم دستی در خانه!

کاهش وزن با کلروفیل

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده است تا تقاضا برای مصرف کلروفیل بالا باشد کمک به کاهش وزن است. در واقع می‌توان گفت کلروفیل خاصیت چربی سوزی دارد و می‌تواند کمک کند تا بدن شما چربی بیشتری بسوزانید و تناسب اندام حاصل شود. تحقیقات نشان داده است افرادی که کلروفیل بیشتری مصرف می‌کنند معمولا نسبت به دیگر افراد کمتر دچار چاقی و اضافه وزن می‌شوند.

کاهش باکتری‌های دهان

وجود باکتری‌های دهان یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث ایجاد بوی بد می‌شود. تحقیقات نشان داده است افرادی که از این عارضه رنج می‌برند با مصرف کلروفیل می‌توانند نقش موثری در کاهش این باکتری‌ها و در نتیجه کاهش بوی بد دهان خود داشته باشند.

در واقع می‌توان گفت کاهش تری متیل آمین به دلیل مصرف کلروفیلین در افراد مبتلا به تری متیل آمینوری می‌تواند به اثبات بهتر این مزایا کمک کند.‌ به عبارت دیگر می‌توان گفت این ماده گیاهی نقش بسیار زیادی در کنترل بوهای خاص خواهد داشت.

عوارض جانبی احتمالی

کلروفیل نیز مانند هر ماده دیگری ممکن است با یک سری عوارض همراه باشد که نمی‌توان از آن غافل شد. از مهم‌ترین این عوارض احتمالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلالات گوارشی
  • اسهال و استفراغ
  • تغییر رنگ مدفوع
  • خارش و تغییرات پوستیپ

 

این مطالب هم جالب هستند:

از بین بردن لک صورت: با این ویتامین ها تا عید پوستتو آینه کن!

مادر تعجباتی ایلان ماسک که یه مانکن معروفه!+ عکس

رنگ مانتو عید 1403: رنگهایی که عید امسال مده+ عکس

آموزش تمیزکردن برس مو با این روش های ساده

از بین بردن جوش سرسیاه با وازلین: پاکسازی عمیق پوست

بهترین رنگ لباس برای عید 1403: شیک و باکلاس شو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

دکمه بازگشت به بالا