;
سلامتدرمان خانگی و گیاهان دارویی

آب با نمک دریا: آیا در برابر یبوست موثر است؟

آب با نمک دریا: آیا در برابر یبوست موثر است؟

آب با نمک دریا به عنوان یک درمان طبیعی برای درمان یبوست و سم زدایی بدن محبوب شده است.  تهیه آب با نمک دریا به عنوان یک داروی ضد یبوست رایج شده است. در واقع، این روشی است که با عنوان «شستشوی آب نمک» یا «پاکسازی اصلی» شناخته می شود و طرفداران آن ادعا می کنند که در سم زدایی روده بزرگ مؤثر است. آیا واقعا کار می کند؟

برای شروع، لازم به ذکر است که این درمان زمانی به یک روند تبدیل شد که بخشی از رژیم سم زدایی و روزه داری معروف به Master Cleanse بود. اعتقاد بر این است که مصرف منظم آن باعث از بین بردن مواد زائد و کاهش وزن می شود. با این حال، کارشناسان هشدار می دهند که مصرف آن ممکن است خطرات خاصی را به همراه داشته باشد.

همچنین بخوانید: 11 درمان خانگی برای بوی بد زیر بغل

آیا نوشیدن آب با نمک دریا به مبارزه با یبوست کمک می کند؟

آب با نمک دریا-مبارزه با یبوست

نظرات در مورد مصرف آب نمک دریا برای یبوست و سم زدایی متفاوت است. در حالی که برخی پیشنهاد می کنند که برای پاکسازی روده بزرگ، از بین بردن سموم و رفع یبوست موثر است، برخی دیگر هشدار می دهند که خطرات احتمالی آن بیشتر است.

به طور خاص، این درمان شامل نوشیدن مخلوطی از آب گرم با نمک دریا یا نمک غیر یددار است. این ترکیب منجر به یک نوشیدنی ملین می شود که حرکات روده را تقویت می کند. اثرات آن معمولا در عرض 30 دقیقه تا 1 ساعت رخ می دهد، اما گاهی اوقات کمی بیشتر طول می کشد.

با این حال، ذکر این نکته حائز اهمیت است که مزایای فرضی آن بر اساس داده‌های حکایتی و شواهد موجود در اینترنت است. تا به امروز، هیچ مدرک علمی برای اثبات ایمنی و اثربخشی آن وجود ندارد. فقط یک مطالعه گزارش شده در مجله پزشکی جایگزین و مکمل گزارش داد که نوشیدن آب نمک گرم و انجام حرکات خاص یوگا می تواند به پاکسازی روده در آمادگی برای کولونوسکوپی کمک کند. با این حال، مشخص نیست که آیا این اثرات مشابه فقط با نوشیدن آب نمک رخ می دهد یا خیر.

از سوی دیگر، هیچ دستورالعمل خاصی در مورد این که چه کسی می‌تواند این دارو را بدون ناراحتی عمده مصرف کند، وجود ندارد. اغلب در افراد مبتلا به یبوست مزمن یا حرکات نامنظم روده پیشنهاد می شود. علاوه بر این، از آن به عنوان مکمل در رژیم های سم زدایی استفاده می شود. در موارد دیگر نتیجه معکوس دارد. یبوست می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات با اصلاح برخی عادات سبک زندگی برطرف می شود.

بدن خود را سم زدایی می کند

همچنین بخوانید: 5 دمنوشی که به شما در درمان کبد چرب کمک می کند

یکی از دلایلی که در مورد اثرات آب نمک دریا برای یبوست نیز بحث می شود، توانایی بدن در پاکسازی خود است. اگرچه این روش و سایر روش های سم زدایی به دلیل اثرات مفروض خود جذاب هستند، اما در بیشتر موارد غیر ضروری هستند. تا زمانی که عادات خوب سبک زندگی حفظ شود، به خصوص در مورد غذا، بدن می تواند مواد زائد را بدون نیاز به رژیم های خاص دفع کند.

آب با نمک دریا-بدن خود را سم زدایی می کند

همچنین، همان طور که در یک نشریه در کلینیک های جراحی کولون و رکتوم توضیح داده شده است، تغییرات در سبک زندگی، مصرف فیبر و مایعات اغلب در مدیریت یبوست، فراتر از سایر استراتژی ها، کلیدی هستند.

گفته می شود، هم سم زدایی از آب نمک دریا و هم سایر برنامه های مشابه باید تحت نظارت پزشکی باشند. متخصص کسی است که تعیین می کند آیا فرد برای این نوع درمان مناسب است یا نه.

خطرات نوشیدن آب نمک دریا برای یبوست چیست؟

مصرف آب نمک دریا برای مبارزه با یبوست یا سم زدایی بدن می تواند عوارض جانبی از خفیف تا شدید را به همراه داشته باشد. اول از همه، نوشیدن این نوشیدنی با معده خالی اغلب منجر به حالت تهوع و حتی استفراغ می شود.

علاوه بر این، زمانی که چند روز انجام شود، باعث عدم تعادل الکترولیت می شود که معمولاً با علائم زیر ظاهر می شود:

خستگی
گیجی
تشنج
بی حسی
اسپاسم عضلانی
مشکلات فشار خون
اختلالات ریتم قلب
از جمله در نظر بگیرید که تخلیه آب نمک خطر اضافه بار سدیم را افزایش می دهد. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی افزایش می یابد.

آب با نمک دریا-خطرات نوشیدن آب نمک دریا برای یبوست

این روش سم زدایی در موارد زیر منع مصرف دارد:

کودکان
دیابتی ها
بارداری و شیردهی
بیماران مبتلا به بیماری های قلبی
افراد مبتلا به احتباس مایعات
بیماران مبتلا به بیماری های کلیوی یا کبدی
افراد مبتلا به اختلالات گوارشی، مانند زخم یا بیماری التهابی روده
یک فرضیه نشان می دهد که سم زدایی از آب نمک دریا میکروبیوم روده را تغییر می دهد. همانطور که یک مطالعه به اشتراک گذاشته شده در محیط زیست میکروبی در سلامت و بیماری نشان می دهد ، این می تواند منجر به ایجاد بیماری های گوارشی و سایر مشکلات سلامت مزمن شود.

تخلیه آب با نمک دریا چگونه انجام می شود؟

به طور کلی تخلیه آب نمک در ابتدا در روز، ناشتا انجام می شود. با این حال، کسانی هستند که ترجیح می دهند این کار را در شب، چند ساعت پس از آخرین وعده غذایی در روز انجام دهند. در هر صورت، باید در نظر داشت که مصرف آن منجر به اجابت مزاج فوری می شود.

بنابراین، انجام آن در مواقعی که تعهدات بعدی وجود ندارد، راحت است. همچنین ورزش پس از مصرف دارو توصیه نمی شود. در نهایت، باید به خاطر داشته باشیم که این یک درمان است که باید به صورت گه گاهی و ترجیحاً تحت نظارت پزشک مصرف شود.

نمک دریا برای درمان های طبیعی

نمک دریا نمکی است که پس از تبخیر آب دریا بدست می آید.

مواد لازم:

2 قاشق چایخوری نمک دریایی غیر یددار (6 گرم).
آب لیمو (اختیاری، به مزه).
4 فنجان آب گرم (1 لیتر).

طرز تهیه

برای شروع، نمک دریا را در یک لیتر آب گرم حل کنید. سپس در صورت تمایل آب لیمو را اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود. هر چه زودتر نوشیدنی را بنوشید. مطمئن شوید که شکمتان خالی است. از 30 دقیقه تا 1 ساعت اثر آن باید احساس شود.

آب با نمک دریا-نمک دریا برای درمان های طبیعی

آیا جایگزین های دیگری برای سم زدایی بدن و مبارزه با یبوست وجود دارد؟

با وجود محبوبیت، آب نمک دریا بهترین گزینه برای مبارزه با یبوست نیست. همان طور که بحث کردیم، بدن می تواند خود را سم زدایی کرده و مواد زائد را در صورت داشتن شرایط لازم برای عملکرد طبیعی دفع کند.

در این راستا موارد زیر باید عملی شود:

رژیم غذایی غنی از فیبر همراه با غذاهایی مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات داشته باشید.
پروبیوتیک ها را در رژیم غذایی بگنجانید.
در صورت یبوست مزمن از مکمل فیبر استفاده کنید.
حدود دو لیتر آب در روز بنوشید.
ورزش بدنی منظم انجام دهید .
وزن مناسبی داشته باشید.
از عادات بد مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل خودداری کنید.

در مورد تخلیه آب شور چه چیزهایی را به خاطر بسپاریم؟

مصرف آب با نمک دریا می تواند در موارد خاص یبوست موثر باشد، زیرا باعث اجابت مزاج فوری می شود. تا زمانی که فقط یک بار انجام شود، معمولاً مشکلی نیست. با این حال، گاهی اوقات منجر به عوارض جانبی مانند حالت تهوع و استفراغ می شود.

در هر صورت، اجرای این روش به طور منظم راحت نیست، زیرا می تواند باعث افزایش سدیم در بدن شود. برای تمیز و سالم نگه داشتن روده بزرگ، چیزی بهتر از داشتن یک سبک زندگی سالم نیست.

لینک های مرتبط:

خواص کرفس: از لاغری تا افزایش میل جنسی در مردان

خواص اسفناج: چرا باید اسفناج را خام بخوریم؟

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 15 =

دکمه بازگشت به بالا