;
درمان خانگی و گیاهان داروییسلامت

خواص گشنیز، با مصرف همیشگی این بیماری ها را از خودتان دور کنید!

خواص گشنیز: گشنیز از جمله سبزیجات پر خاصیت و معطر است که فواید بسیاری برای بدن دارد. مصرف گشنیز به صورت خوراکی در غذا، داروهای پزشکی و موارد صنعتی است. برگ و میوه رسیده و خشک شده از قسمت‌های قابل مصرف گیاه گشنیز است. از برگ‌های گشنیز به صورت تازه یا خشک شده معمولا به عنوان سبزی معطر در انواع خورش، سوپ، سالاد و آش‌ها استفاده می‌کنند.

تخم گشنیز یا میوه خشک شده گشنیز در موارد مختلفی از جمله ادویه غذا، تهیه شیرینی، ترکیب قوتو و دمنوش‌ها کاربرد دارد. میوه گشنیز سرشار از مواد مغذی است. این گیاه دارویی به دلیل داشتن ماده موثر یا اسانس و ترکیب اصلی لینالول دارای اهمیت به‌سزایی در صنایع داروسازی، غذایی، آرایشی و بهداشتی، نوشابه و شکلات سازی است. از میوه یا تخم گشنیز روغنی تهیه می‌کنند که در سلامتی و تقویت پوست و مو نقش مهمی دارد.

در این مطلب از بخش سلامت از مجله اینترنتی گفتنی خواص گشنیز که بسیار شگفت انگیز است مورد بررسی قرار گرفته است.

این را هم بخوانید: بهترین روش‌های شستشو چشم و راه تمیزکردن آن چیست؟

این هم بدردت میخوره: عادت‌های خوب اما مضر که الکی از قدیم تو گوشمون خوندن!

خواص گشنیز: پاکسازی خون

از خواص گشنیز می توان به درمان بسیاری از بیماری ها مانند التهاب پوست، اسهال، زخم های دهان، سطح کلسترول، سوء هاضمه نام برد. گشنیز از نظر ظاهری شباهت زیادی به جعفری دارد، به عنوان ادویه در وعده های غذایی و همچنین به صورت چای گیاهی مصرف می شود. شکل تازه گشنیز در سالاد و از شکل خشک آن در وعده های غذایی با آسیاب کردن استفاده می شود. گشنیز یک گیاه تصفیه کننده خون است که به حذف جیوه و سایر مواد معدنی مضر از خون کمک زیادی می کند.

خواص گشنیز و برگ آن
سبزی گشنیز / خواص گشنیز

خواص سبزی گشنیز و تخم گشنیز

برای بهره بردن از خواص گشنیز می‌توانید برگ‌های سبز این گیاه را در سالادها، خورش، سوپ و دمنوش‌ها به کار ببرید. از تخم گشنیز به صورت آسیاب شده نیز می‌توانید به عنوان ادویه یا طعم دهنده به انواع غذاها، حلوا و شیرینی‌ها اضافه کنید. در ضمن روغن و عرق این گیاه معطر در بازار موجود است.

گشنیز مفید برای دیابت

در طب سنتی از دانه، روغن و عصاره یا عرق گشنیز برای کاهش میزان قند خون در افراد دیابتی استفاده می‌کنند. آزمایشات مختلف نیز این کاهش قند خون را به اثبات رسانده است. در یک آزمایش که بر روی موش‌های مبتلا به دیابت و چاقی انجام گرفت، دریافتند که پس از مصرف عصاره دانه‌های گشنیز میزان قندخون در موش‌ها به طور چشم‌گیری کاهش یافته بود. یک مطالعه دیگر نشان داد که مصرف عصاره تخم گشنیز در موش‌های مبتلا به دیابت باعث کاهش قند خون و افزایش ترشح انسولین می‌شود. این سبزی خوش طعم ممکن است برای افرادی که دچار قند خون پایین هستند خطرناک باشد؛ چراکه گیاه گشنیز اثربخشی بالایی دارد.

این را هم ببینید: بهترین روش های درمان گلودرد با دمنوش های گیاهی در منزل

سلامت قلب و درمان فشار خون با گشنیز

گیاه گشنیز با ترکیبات خود می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند فشار خون بالا و کلسترول بد را کاهش بدهد. عرق گشنیز ادرار آور است و به بدن شما کمک می‌کند تا سدیم اضافی را دفع کنید. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که گشنیز می‌تواند به کاهش کلسترول نیز کمک کند. مطالعه‌ای بر روی موش‌هایی که دانه‌های گشنیز به آن‌ها داده شده بود، نشان داد که سطح LDL آن‌ها کاهش و میزان HDL آن‌ها افزایش پیدا کرده بود. تخم گیاه گشنیز موجب کاهش مصرف نمک می‌شود؛ چراکه جایگزین مناسبی برای مزه دادن به غذاهاست. شما می‌توانید از پودر تخم گشنیز در ترکیبات ادویه غذا استفاده کنید.

روغن گشنیز مفید برای دستگاه گوارش

روغن استخراج شده از دانه‌های گشنیز برای هضم راحت و سلامت دستگاه گوارش مفید است. یک مطالعه ۸ هفته‌ای بر روی ۳۲ بیمار مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر نشان داد که مصرف ۳۰ قطره روغن گشنیز سه مرتبه در روز در مقایسه با گروه دارونما، درد شکم، نفخ و ناراحتی معده را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. از عرق گشنیز به عنوان داروی اشتهاآور در طب سنتی ایران استفاده می‌شود.

خواص گشنیز-ضد عفونی کننده قوی
تخم گشنیز / خواص گشنیز

گیاه گشنیز ضد‌عفونی کننده قوی

خواص گشنیز، گشنیز حاوی ترکیبات ضد میکروبی است که در درمان برخی عفونت‌ها و بیماری‌های ناشی از باکتری‌هایی غذایی موثر است. ترکیبی در گیاه گشنیز است که می‌تواند باکتری‌هایی نظیر سالمونلا را از بین ببرد. این نوع باکتری سالانه بسیاری از انسان‌ها را دچار مسمومیت غذایی می‌کند. طبق آزمایشات صورت گرفته استفاده از پودر تخم گشنیز به عنوان ادویه در درمان عفونت‌های مجاری ادرار نیز مفید است. در طب سنتی از روغن تخم گشنیز برای تسریع در درمان زخم‌های سطحی استفاده می‌کنند.

این هم مفیده: 10 دلیل اصلی ریزش آب از دهان هنگام خواب + درمان های خانگی

گشنیز برای سلامت استخوان‌ها

در ادامه مطلب خواص گشنیز باید گفت در طب سنتی همیشه از گیاه گشنیز برای رفع پوکی استخوان استفاده می‌شده است. گیاه گشنیز و تخم گشنیز به عنوان منبع غنی کلسیم، پتاسیم، منگنز، منیزیم و آهن، برای تقویت و سلامت استخوان‌ها بسیار مفید است. گشنیز جز قوی‌ترین گیاهان و سبزیجات در درمان پوکی استخوان به شمار می‌رود. استفاده مداوم از پودر تخم گشنیز در ادویه جات و شیرینی‌ها و مصرف روزانه گشنیز تازه به عنوان سبزی می‌تواند به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک کند.

با همه این گفته ها و شرح خواص گشنیز باید در مصرف آن باید مراعات کرد چون در صورت مصرف زیاد باعث عوارضی چون: ناتوانی جنسی در مردان،سقط جنین در زنان باردار،نفخ معده در افرادی که به سبزیجات حساسیت دارند می شود و به افرادی که دچار افت قند خون و غلظت خون شدید هستند به هیچ وجه توصیه نمی شود.

امیدواریم از مقاله خواص گشنیز خوشتان آمده باشد و در صورت تمایل با دوستان تان نیز به اشتراک بگذراید، هرروزه در بخش درمان خانگی و گیاهان دارویی به موارد بسیار ارزشمند برای سلامت شما اشاره می کنیم، با مجله گفتنی همراه باشید.

 

این مطالب هم جالبه:

درمان یبوست و اسهال با خاکشیر که یکیش با آب سرده و یکیش با آب گرم!

بهترین ادویه برای کاهش وزن: با این ادویه تا عید لاغرتر شو!

چاقی شکم و پهلو در زنان و مردان: ۱۰ غذا که علت اصلی بزرگ شدن شکم در زنان و مردان می شود

در دوران بارداری تا چه میزان اضافه وزن طبیعی و مجاز است؟

با این روش های ساده ورم لبهاتو به راحتی درمان کن

آشنایی با خواص درمانی رازیانه در زنان یائسه و دوران قاعدگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + سه =

دکمه بازگشت به بالا