;
سلامتدرمان خانگی و گیاهان دارویی

برای جلوگیری از یائسگی زودرس چه بخوریم چه نخوریم؟

جلوگیری از یائسگی زودرس: یائسگی یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی خانم‌ها است که معمولا بعد از ۴۰ تا ۵۵ سالگی اتفاق می‌افتد. در برخی از خانم‌ها، یائسگی بسیار زودتر از زمان معمول رخ می‌دهد و از همین رو مصرف مواد غذایی مفید و جلوگیری از مصرف برخی غذاها به شما کمک می‌کند تا از این موضوع پیشگیری کنید. با یک درمان خانگی از بخش سلامت مجله اینترنتی گفتنی همراه باشید.

این هم مفیده: توجه / چه کسانی نباید دانه چیا بخورند؟!

یائسگی چیست؟

پساقاعدگی یا منوپوز یکی از دوره‌های طبیعی زندگی زنان است که به دلیل اتمام تخمک زن، دیگر تخمک‌گذاری انجام نخواهد شد و در نتیجه قاعدگی برای همیشه متوقف می‌گردد و زان‌پس زنان توانایی بچه‌دار شدن نخواهند داشت. پساقاعدگی به لحاظ علمی معمولاً در حدود سن ۴۹ تا ۵۲ سالگی آغاز می‌شود هر چند در فقه اسلامی ۴۸ سال و ۱۷۹ روز خورشیدی انگاشته شده‌است. با این همه پسا قاعدگی می‌تواند در هر سنی رخ دهد؛ در این زمان تخمدان‌ها به میزان کمتری هورمون‌های زنانه، به‌ویژه استروژن ترشح می‌کنند و نشانه‌های پسا قاعدگی پدیدار می‌شوند. درآغاز، عادت ماهانه نامرتب شده و سپس به‌طور کامل قطع می‌شود. زنانی که به مدت یک سال عادت ماهانه نداشته باشند پسا قاعده محسوب می‌شوند.

این هم مفیده: بهترین زمان مصرف سرکه سیب / کاهش چربی خون با سرکه سیب

علائم یائسگی

  1. گرگرفتگی
  2. اختلالات خواب و تعریق شبانه
  3. پوکی استخوان
  4. مشکلات روحی
  5. روابط زناشویی
  6. بیماری‌های قلبی و عروقی
  7. بی‌اختیاری ادرار
  8. تغییرات ظاهری مثل نازکی موها، چین و چروک پوست
جلوگیری از یائسگی زودرس 1
جلوگیری از یائسگی زودرس

مواد غذایی مفید برای جلوگیری از یائسگی زودرس

به نقل از اکالا، یائسگی در خانم‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد و معمولا به تنظیم هورمون‌ها در بدن و عوامل ژنتیکی مربوط است. هر چند این دوره برای همه خانم‌ها اتفاق می‌افتد، اما رژیم غذایی شما نیز تاثیر زیادی بر این موضوع دارد. در ادامه این بخش به روش‌های جلوگیری از یائسگی زودرس به کمک رژیم غذایی اشاره شده است.

این هم مفیده: هندوانه چه خواصی دارد و آیا خوردنش مفید است؟!

۱. از فیتواستروژن‌ها استفاده کنید

فیتواستروژن به مواد غذایی گفته می‌شود که در عملکرد سلولی خود شبیه به استروژن هستند و از همین رو به افزایش هورمون استروژن در خانم‌ها موثر هستند.

از مهم‌ترین منابع فیتواستروژن ها می‌توان به تخم کتان، سویا، دانه کنجد و لوبیا اشاره کرد. مصرف این مواد غذایی مانع یائسگی زودرس می‌شوند و علائم یائسگی را نیز کاهش می‌دهند.

۲. از مواد غذایی حاوی استروژن استفاده کنید

مصرف برخی از مواد غذایی به افزایش سطح هورمون استروژن در بدن کمک می‌کنند و از همین رو برای جلوگیری از یائسگی بسیار مفید هستند. به طور کلی بهتر است از سن ۳۰ سالگی به بعد بیشتر از غذاهای حاوی استروژن استفاده کنید تا دچار یائسگی زودرس نشوید.

برای پیشگیری از یائسگی زودرس می‌توانید در رژیم غذایی خود بیشتر از حبوباتی مثل عدس، نخود و و لوبیا، گیلاس، سیب، گندم و سویا استفاده کنید. مصرف رازیانه نیز برای افزایش میزان استروژن در بدن مفید است.

۳. پیاز بخورید

پیاز یکی از بهترین مواد غذایی برای پیشگیری از یائسگی زودرس است که بدن را سم زدایی می‌کند و برای افزایش پرولاکتین در بدن نیز مفید است. مصرف پیاز موجب معادل شدن خونریزی در دوران قاعدگی می‌شود و از طرفی برای درمان تنبلی تخمدان و همچنین بهبود کیست تخمدان نیز مفید است.

پیاز
پیاز / جلوگیری از یائسگی زودرس

این هم مفیده: درمان افسردگی با این 5 میوه!

۴. لبنیات کم چرب میل کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه ۲ تا ۳ واحد لبنیات کم چرب به خصوص پنیر، شیر و ماست کم چرب می‌توانید شروع یائسگی را حدود ۳ تا ۵ سال به تعویق بیندازد. در شیر گاو آنزیم‌هایی وجود دارد که موجب افزایش سطح استروژن در بدن می‌شود و برای جلوگیری از یائسگی زودرس مفید است.

۵. از دمنوش‌های گیاهی استفاده کنید

مصرف انواع دمنوش برای جلوگیری از یائسگی بسیار مفید است و موجب متعادل شدن هورمون‌ها و جلوگیری از یائسگی زودرس می‌شود. دمنوش‌هایی مثل دمنوش رازیانه، تخم کرفس، پونه، بومادران و پنج انگشت برای متعادل شدن هورمون‌های بدن موثر هستند.

استفاده از دمنوش‌های اسطوخودوس و گل گاو زبان نیز به تعادل هورمون‌ها و بهبود عوارض یائسگی کمک می‌کند. یکی دیگر از دمنوش‌های مفید برای پیشگیری از یائسگی زودرس، جنسینگ است که به خاطر مواد معدنی و ویتامین‌های مختلفی که دارد به کنترل سطح هورمون استروژن در بدن خانم‌ها کمک می‌کند.

برای تهیه انواع دمنوش می‌توانید حدود یک تا ۲ قاشق از گیاه مورد نظر را در قوری بریزید و بعد قوری را با آب جوش پر کنید. سپس آن را روی حرارت غیرمستقیم کتری قرار دهید تا برای ۲۰ دقیقه دم بکشد. در انتها می‌توانید این دمنوش را میل کنید.

۶. هورمون درمانی کنید

اگر در سنین پایین علائم یائسگی زودرس را تجربه می‌کنید، بهتر است به سرعت از یک متخصص کمک بگیرید و با کمک گرفتن از داروها و همچنین هورمون درمانی، این موضوع را به تعویق بیندازید. در این شرایط پزشک برای جلوگیری از بروز این مشکل از داروهایی برای متعادل شدن هورمون‌ها استفاده می‌کند.

۷. از مکمل ویتامین D استفاده کنید

بهترین ویتامین برای جلوگیری از یائسگی، ویتامین D است. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D یک عامل موثر بر بروز یائسگی زودرس است. برای جلوگیری از این موضوع می‌توانید مطابق با نیاز بدن خودتان و زیر نظر پزشک از مکمل ویتامین D استفاده کنید.

۸. کلاژن مصرف کنید

بررسی برخی مطالعات جدید نشان می‌دهد که مصرف کلاژن موجب افزایش سطح استروژن می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که اگر روزانه از این مکمل استفاده کنید، سطح هورمون استروژن در بدن شما بیشتر می‌شود و احتمال یائسگی زودرس کاهش پیدا می‌کند.

۹. ماهی بخورید

برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زیاد ماهی‌های چرب در رژیم غذایی می‌توانید یائسگی زودرس را تا ۳ سال به تعویق بیندازد. بنابراین بهتر است در هفته حداقل ۲ بار از ماهی‌های چرب استفاده کنید.

۱۰. امگا ۳ مصرف کنید

یکی دیگر از مکمل‌هایی که می‌تواند از یائسگی زودرس پیشگیری کند، امگا ۳ است. بررسی مطالعات جدید نشان می‌دهد که مصرف امگا ۳ به تنظیم هورمون‌های بدن و به تاخیر انداختن یائسگی کمک زیادی می‌کند.

غذاهایی که خطر ابتلا به یائسگی زودرس را افزایش می‌دهند

مصرف برخی از غذاها خطر ابتلا به یائسگی زودرس را افزایش می‌دهند و اثرات منفی بر هورمون‌های بدن دارند. در ادامه می‌توانید با غذاهایی که موجب یائسگی زودرس می‌شوند.

۱. نمک

نمک مضرات زیادی برای بدن دارد و مصرف آن به خصوص برای افرادی که در خانواده آن‌ها سابقه یائسگی زودرس وجود دارد، مناسب نیست و خطر بروز این مشکل را چند برابر افزایش می‌دهد.

۲. غذاهای فریز شده

مصرف غذاهای فریز شده احتمال یائسگی را افزایش می‌دهد. غذاهای فریزر شده آماده و همچنین غذاهایی که خودمان در خانه فریز می‌کنیم، در بسته‌بندی‌های پلاستیکی یا ظروف پلاستیکی نگهداری می‌شوند.

این ظروف و پلاستیک‌ها حاوی ماده‌ای به نام فتالات هستند. در این شرایط فتالات به ماده غذایی نفوذ می‌کند و موجب به هم ریختن تعادل هورمونی بدن می‌شود و خطر یائسگی زودرس را افزایش می‌دهد.

۳. چای و قهوه

یکی دیگر از مواد غذایی موثر بر یائسگی چای و قهوه است. مصرف چای و قهوه موجب به هم ریختن تعادل هورمون‌ها و همچنین به هم خوردن چرخه خواب می‌شود و همه این موارد خطر بروز یائسگی زودرس را افزایش می‌دهند.

چای و قهوه
چای و قهوه / جلوگیری از یائسگی زودرس

سعی کنید روزانه از مقدار کمی چای و قهوه استفاده کنید و حتی مصرف شکلات تلخ را نیز به خاطر میزان کافئین زیادی که دارد، کاهش دهید.

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که برای پیشگیری از یائسگی زودرس چه بخوریم چه نخوریم. به خاطر داشته باشید که یائسگی مرحله‌ای اجتناب ناپذیر است و برای همه خانم‌ها اتفاق می‌افتد، اما درمان قطعی یائسگی زودرس باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و در صورت نیاز از روش‌های هورمون درمانی کمک بگیرید.

 

این مطالب هم جالبن:

خواص شگفت انگیز خرما برای آقایان!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا