;
سلامتتناسب اندام و تغذیه

8 غذای غنی از ید برای بهبود سلامت غده تیروئید

غذاهای ید دار برای تیروئید: برای تامین تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن برای سلامتی، رعایت یک رژیم غذایی متعادل ضروری است که شامل غذاهایی است که در زیر به مقدار متوسط ​​و کافی اشاره خواهیم کرد.
ید یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد مناسب تیروئید است. اختلال در عملکرد این غده به طور کلی بر سلامت بدن تأثیر منفی می گذارد.

این بار قصد داریم در بخش سلامت به شما بگوییم که چه غذاهای سالمی را می توانید مصرف کنید تا ید بدن را تامین کنید. همچنین توصیه می کنیم قبل از وارد کردن آن ها به رژیم غذایی خود، با دکتری که شرح حال شما را دنبال می کند، مشورت کنید. با وبسایت گفتنی تا پایان مقاله همراه باشید.

حتما ببین: معمای شناسایی وسایل: 6 تا وسیله کنار تصویر رو تو اتاق پیدا کن

اهمیت ید برای تیروئید

طبق این مطالعه که توسط بیمارستان بوندانگ دانشگاه ملی سئول انجام شده است، غده تیروئید مسئول ذخیره مواد معدنی ضروری برای سنتز هورمون های تیروئید است. اینها عملکرد تنظیم متابولیسم ، سم زدایی و رشد را دارند.

کمبود ید در بدن اغلب منجر به ایجاد وضعیتی به نام کم کاری تیروئید می شود. این بیماری با کاهش تولید هورمون های تیروئید همراه است.

این عدم تعادل عواقب جدی در بدن ایجاد می کند که از جمله آنها می توان به افزایش وزن بیش از حد، احساس خستگی، بی نظمی در دوره قاعدگی اشاره کرد. خوشبختانه، برخی از غذاها حاوی مقادیر قابل توجهی آن هستند و می توانند از کاهش سطح آن در بدن جلوگیری کنند، همانطور که در این تحقیق از دانشگاه اسلو (نروژ) تایید شده است.

کم کاری تیروئید را می توان با آزمایش خون تشخیص داد، بنابراین مراجعه به متخصص غدد برای توضیح علائمی که از آن رنج می بریم و تجویز مناسب ترین درمان ضروری است.

شاید جالب باشد: پروتز سینه انجام دهیم یا تزریق چربی؟ اگه می خواهید پروتز سینه انجام دهید حتما این مطلب را بخوانید

غذاهای ید دار برای تیروئید

1. بلوبری

بلوبری سرشار از ید است.
بر اساس این تحقیقات که توسط دانشگاه سائوپائولو (برزیل) انجام شده است، زغال اخته به دلیل داشتن آنتی اکسیدان یکی از میوه های توصیه شده برای مراقبت از سلامت بدن است. تخمین زده می شود که هر 4 اونس (113 گرم) از این میوه تا 400/mcg ید فراهم می کند.

غذاهای ید دار برای تیروئید-بلوبری

مصرف منظم آن با تنظیم عملکرد تیروئید از عملکرد متابولیسم حمایت می کند . پیشنهاد می شود آنها را در حالت طبیعی خود چه در سالاد و چه در اسموتی مصرف کنید.

2. ماست 2 درصد ساده

ماست طبیعی یا ارگانیک یک پروبیوتیک است که می تواند در رژیم غذایی گنجانده شود. این غذا حاوی کمی بیش از نیمی از ید مورد نیاز بدن در روز است، حدود 90/mcg در هر فنجان.

علاوه بر این، همانطور که در این مطالعه که توسط مرکز پزشکی دانشگاه VU در آمستردام، هلند انجام شد ، کشت‌های آن ها با بازگرداندن فلور باکتریایی از عملکرد روده پشتیبانی می‌کنند. با این حال، توصیه می کنیم برای شیرین کردن آن از شکر اجتناب کنید.

3. نمک هیمالیا-غذاهای ید دار برای تیروئید

بسیاری از مردم سعی می کنند مصرف نمک معمولی خود را تا حد امکان کاهش دهند. همچنین، آنها سعی می کنند ید کافی را از سایر غذاها جذب کنند.

بر اساس باورهای رایج، برای جایگزینی نمک خوراکی، می‌توانید از نمک هیمالیا استفاده کنید که ۲۵۰ میکروگرم ید، یعنی بیش از ۱۵۰ درصد از مقدار توصیه شده روزانه را تامین می‌کند. البته مانند سایر انواع نمک، تعدیل در مصرف آن ضروری است تا دچار عوارض نشود.

**هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه نمک هیمالیا برای مصرف منظم مناسب تر از انواع دیگر است وجود ندارد.

4. کاد

ماهی کاد، غذایی سرشار از ید
ماهی کاد یک ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین E و مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم و ید است. هر سه اونس کاد (85 گرم) 99 میکروگرم ید، یعنی حدود 66 درصد از مقدار روزانه مورد نیاز بدن را تامین می کند.

غذاهای ید دار برای تیروئید-کاد

چربی و کالری کمی دارد و همچنین یکی از بهترین مکمل ها برای رژیم غذایی سالم و برای غده تیروئید مفید است. آن را با سبزیجات ترکیب کنید و منوی عالی خواهید داشت.

5. توت فرنگی-غذاهای ید دار برای تیروئید

بر اساس این مطالعه که توسط دانشگاه کوردوبا (اسپانیا) انجام شده است، این میوه‌های جنگلی خوشمزه، همه‌کاره و حاوی مواد مغذی ضروری هستند که باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شوند . اگرچه آنها شیرین هستند، اما اعتقاد بر این است که به دلیل سهم قابل توجهی از ید می توانند برای بهبود سلامت تیروئید مناسب باشند.

غذاهای ید دار برای تیروئید-توت فرنگی

یک فنجان توت فرنگی حاوی 13 میکروگرم ید است که حدود 10 درصد از دوز مورد نیاز روزانه هر فرد است. آن ها را با ماست ترکیب کنید و ترکیب کاملی خواهید داشت.

6. لوبیا سبز

این لوبیا که به عنوان لوبیا سبزنیز شناخته می شود ، نوعی سبزی سالم است که می تواند در انواع رژیم های غذایی گنجانده شود. توصیه می کنیم آنها را زیاد نجوشانید تا مواد مغذی خود را از دست ندهند.

غذاهای ید دار برای تیروئید-لوبیا سبز

مصرف منظم آن مقدار کمی ید را برای بدن فراهم می کند که می تواند عملکرد تیروئید را تحریک کند. نصف فنجان از این سبزی 3 میکروگرم ید، یعنی 2 درصد خالص مقدار توصیه شده روزانه را تامین می کند.

7. لوبیا سفید-غذاهای ید دار برای تیروئید

لوبیا در تمام انواع خود منبع غذایی است که می تواند مکمل رژیم غذایی باشد. با این حال، سفیدپوستان در صدر فهرست موارد خوب برای تنظیم عملکرد تیروئید هستند . همچنین برخی تحقیقات ادعا می کنند که لوبیا دریایی نسبت به لوبیا قرمز حاوی آهن زیستی بیشتری است.

غذاهای ید دار برای تیروئید-لوبیا سفید

نصف فنجان از این نوع لوبیا تا 32 میکروگرم ید و کالری بسیار کمی دارد. آنها همچنین برای سلامت دستگاه گوارش مفید هستند زیرا حاوی فیبر هستند.

8. سیب زمینی

سیب زمینی سرشار از ید است
سیب زمینی معمولی یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در جهان و همچنین منبع ید است که در گیاه گیاهی یافت می شود . یک سیب زمینی، پوست و همه چیز، حدود 60 میکروگرم ید در هنگام پخت فراهم می کند.

یادداشت پایانی

گنجاندن این غذاها در رژیم غذایی یکی از سالم ترین راه ها برای تامین ید بدن به خصوص تیروئید است. ما نباید رژیم خود را فقط بر اساس این غذاها قرار دهیم. باید آن ها را در حد اعتدال مصرف کنیم و در صورت شک با متخصص تغذیه مشورت کنیم.

علائم کم کاری تیروئید

علائم کم کاری تیروئید به راحتی قابل تشخیص از شرایط و بیماری های دیگر نیست، بنابراین تشخیص درست این مسئله بسیار مهم است. برخی از علائم که نشان دهنده فعالیت پایین و کم غده تیروئید هستند، عبارتند از:

  • آلرژی (به عنوان مثال خارش چشم ها، جوش و لک، کهیر )
  • تپش قلب
  • مشکل معده
  • هضم یا یبوست
  • سینه درد
  • حالت تهوع
  • میل کم جنسی
  • خارش پوست
  • مشکلات پوستی (مانند خال و چین و چروک)
  • درد عضلانی
  • درد مفاصل ( مانند کمر درد و پا درد)
  • مریضی روحی و احساسی
  • خشکی و شکنندگی مو
  • تمرکز ضعیف
  • افزایش وزن یا کاهش سخت وزن
  • ناخن های شکننده و شکسته شده
  • تورم و تیرگی زیر چشم ها، صورت و دست ها و پاها
  • مشکلات قاعدگی ( مثل خونریزی شدید و خیلی کم).

مطالب مرتبط:

10 تا از بهترین میوه ها برای کاهش وزن

پروتئین در غذا بدون گوشت: با این غذاهای گیاهی گوشت را کنار بگذارید

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هفت =

دکمه بازگشت به بالا