;
درمان خانگی و گیاهان داروییسلامت

موارد منع مصرف چای سبز که باید بدانید

موارد منع مصرف چای سبز کمتر شناخته شده است، اما وجود دارد. مهم است که قبل از مصرف منظم این نوشیدنی، آنها را کشف کنید. به خواندن ادامه دهید!

چای سبز به عنوان دمنوش قرن ها در بسیاری از کشورهای آسیایی مصرف می شده است. امروزه به همراه قهوه یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی ها در جهان است.برخی آن را به دلیل طعم و عطر و طعم و برخی دیگر به دلیل خواص آن انتخاب می کنند. در هر صورت باید دانست که در مصرف چای سبز موارد منع مصرف نیز وجود دارد.

بنابراین توصیه می شود از مصرف آن پرهیز یا تعدیل شود، زیرا مصرف زیاد آن می تواند اثرات منفی داشته باشد. آیا می خواهید در مورد آن بیشتر بدانید؟دربخش سلامت گفتنی به شما می گوییم در چه مواردی بهتر است از مصرف آن پرهیز کنید و چگونه آن را با خیال راحت مصرف کنید.

از دست نده: تست هوش تعداد گل لاله ها چندتاست؟ 90 درصد مردم اشتباه شمارش می کنند!

چای سبز: نوشیدنی باستانی و مفید

در بسیاری از کشورهای غربی، چای سبز را می توان یک نوشیدنی جدید در نظر گرفت. با این حال، در شرق استفاده و کشت آن به قرن ها قبل برمی گردد. در حال حاضر، کشورهای اصلی تولیدکننده چین و هند و پس از آن سریلانکا، کنیا و اندونزی هستند.

چای سبز (مانند سیاه یا اولانگ ) از گیاه Camellia sinensis می آید. در این مورد، چای غیر تخمیر شده است، بنابراین برخی از مواد فعال خود را دست نخورده نگه می دارد. برگ های آن را تازه چیده و سپس گرد کرده و خشک می کنند.

در چین همیشه به عنوان یک دمنوش دارویی در نظر گرفته شده است. به ویژه، به دلیل محتوای ویتامین ها، مواد معدنی، کافئین، پلی فنول ها و همچنین کاتچین های دارای ظرفیت آنتی اکسیدانی متمایز است.

مطالعات روی انسان نشان می دهد که می تواند به کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها مانند بیماری های قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان کمک کند. همچنین سلامت دهان را تقویت می کند، محافظت کننده عصبی است و به افزایش تراکم مواد معدنی استخوان کمک می کند.

این آن را در گروه غذاها و نوشیدنی های کاربردی قرار می دهد. این تحقیق امیدوارکننده است، اما شواهد بیشتری برای درک نقش آن در سلامتی و به این ترتیب توصیه‌هایی در مورد مصرف آن مورد نیاز است.

علاوه بر این، همان طور که اشاره کردیم، مصرف آن همیشه کافی نیست و بیش از حد می تواند اثرات مضری داشته باشد. کدام؟ در فضای زیر به جزئیات آنها می پردازیم.

موارد منع اصلی چای سبز

اگرچه چای سبز حاوی مواد مغذی است که به تندرستی کمک می کند، اما در موارد خاص بهتر است از مصرف آن خودداری کنید.

1. نارسایی کمبود آهن

مانند قهوه، چای سبز در جذب آهن اختلال ایجاد می کند. این اتفاق هم در مورد آهن غیر هم (که از سبزیجات به دست می آید) و هم در مورد هِم (که توسط منابع حیوانی تهیه می شود) اتفاق می افتد.

به همین دلیل، مصرف بیش از حد آن می تواند باعث کم خونی فقر آهن به دلیل مشکلات جذب شود. از این نظر توصیه می شود در صورت کم خونی یا تمایل به آن، از مصرف آن پرهیز یا دور از وعده های غذایی مصرف شود.

ممکن است برای شما جالب باشد: چرا برای بهتر خوابیدن حمام آب گرم خوب است؟

2. مشکلات خواب

نوشیدنی های حاوی کافئین برای کسانی که مشکل خواب دارند مناسب نیستند. این همان چیزی است که کارشناسان بنیاد خواب بر اساس داده های مطالعات علمی به آن اشاره می کنند.

آدنوزین یک ماده شیمیایی است که در مغز تولید می شود و خواب را تقویت می کند. کافئین این توانایی را دارد که آن را مسدود کند و وقتی این اتفاق می افتد، افراد برای مدت طولانی تری هوشیار و هوشیار می مانند.

همچنین مشخص شده است که کافئین با ریتم شبانه روزی ملاتونین تداخل دارد. به همین دلیل، اگر دم کرده چای یا سایر نوشیدنی های کافئین دار نزدیک به زمان خواب مصرف شود، شروع خواب به تاخیر می افتد.

این چالش رو از دست نده: معمای چه چیزی در تصویر اشتباه است؟

3. علائم اضطراب

جدا از مشکلات بی خوابی، مصرف بیش از حد کافئین نیز با اضطراب و سیستم عصبی مرتبط است . علاوه بر این، انجمن روانپزشکی آمریکا به وجود چهار اختلال مرتبط با کافئین اشاره می کند:

مسمومیت با کافئین
ترک کافئین
برخی اختلالات غیر اختصاصی
مشکلات ناشی از کافئین، مانند اضطراب و اختلال خواب.

هنگامی که مقادیر کافئین بسیار زیاد باشد، اثرات ناشی از مسدود شدن آدنوزین چند برابر می شود. و سپس علائم اضطراب می تواند ظاهر شود. افراد مبتلا به اختلال هراس یا اضطراب اجتماعی ممکن است به ویژه حساس باشند.

برای این روزها خیلی مهمه: 10 ترفند مراقبت از پوست در هوای آلوده: این پاکسازی عمیق و برای شفاف شدن پوستت انجام بده!

علائم هشدار دهنده اصلی شامل موارد زیر است:

عصبی بودن.
نگرانی.
مشکل در خوابیدن.
اختلالات دستگاه گوارش.
افزایش فرکانس قلبی.

4. اثرات منفی بر روی کبد

یکی از فراوان ترین مواد فعال موجود در چای کاتچین ها هستند. در میان آنها ، اپی گالوکاتچین-3-گالات (EGCG) برجسته است که مصرف بیش از حد آن با آسیب احتمالی کبد مرتبط است.

در واقع، همانطور که یک پانل ویژه از سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) نتیجه می گیرد، شواهد علمی در مورد این موارد وجود دارد. به طور دقیق تر، افزایش ترانس آمینازها در برخی افراد پس از مصرف دوزهای بیشتر از 800 میلی گرم EGCG مشاهده می شود.

با این حال، باید توجه داشت که همین گروه از کارشناسان معتقدند که نوشیدنی‌های تهیه شده به روش سنتی و نوشیدنی‌های بازسازی‌شده بی‌خطر هستند، زیرا سطوح پایین‌تری از کاتچین را ارائه می‌کنند.

موارد منع مصرف چای سبز اغلب به دوزهای زیاد یا استفاده نادرست از مکمل ها اشاره دارد. به طور کلی، نوشیدن دمنوش های گیاهی برای اکثر بزرگسالان سالم بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، گروه هایی از مردم وجود دارند که مصرف آن در آنها ممنوع است.

5. افرادی که به کافئین حساسیت دارند

حساسیت به این جزء ممکن است بین افراد متفاوت باشد. برای کسانی که در درجه بالایی قرار دارند، بهتر است از مصرف چای سبز و سایر انواع نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنند .

6. مصرف دارو

مواد فعال موجود در چای سبز می توانند با برخی داروها یا مکمل های دیگر تداخل داشته باشند. برخی از نمونه ها افدرین یا تئوفیلین هستند. بنابراین در صورت رعایت دستورالعمل دارویی، برای جلوگیری از آسیب احتمالی، بهتر است با پزشک مشورت شود.

7. بارداری و شیردهی

برای زنان باردار، سازمان غذا و داروی آمریکا نوشیدن کمتر از 6 فنجان چای سبز در روز را بی خطر می داند. با این حال، همین سازمان به مطالعاتی اشاره می کند که نشان می دهد زنان بارداری که آن را مصرف می کنند سطح فولات خون پایین تری دارند.

اسید فولیک به دلیل توانایی آن در کاهش خطر نقص لوله عصبی یک ماده مغذی حیاتی در نظر گرفته می شود. به همین دلیل، ممکن است عاقلانه باشد که از مصرف چای سبز در دوران بارداری خودداری کنید. علاوه بر این، در دوران شیردهی توصیه می شود برای اطمینان از مصرف کافی با پزشک مشورت کنید.

برای ایمنی، اجتناب از مصرف معمول چای سبز در دوران بارداری عاقلانه است.

8.کودکان و نوجوانان

آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان آمریکا خاطرنشان می کند که هیچ دوزی از کافئین برای افراد زیر سن قانونی ایمن نیست. به طور کلی، پزشکان اطفال از مصرف آن در کودکان زیر 12 سال توصیه می کنند. آن‌ها همچنین پیشنهاد می‌کنند که حداکثر مقدار آن به 100 میلی‌گرم در روز برای جوانان بین 12 تا 18 سال محدود شود.

چگونه می توان یک چای سبز ایمن مصرف کرد؟

برای اکثر مردم، مصرف نوشیدنی هایی مانند چای سبز یا قهوه بی خطر در نظر گرفته می شود. حتی در چارچوب یک رژیم غذایی سالم، آنها می توانند برخی از مزایای سلامتی را ارائه دهند .

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) حد ایمن در نظر گرفته شده را 400 میلی گرم کافئین در روز تعیین کرده است. این بدان معنی است که در افراد سالم خطری برای سلامتی ندارد و همچنین عوارض جانبی مانند اعصاب، اختلال خواب یا حالت تهوع را نشان نمی دهد.

یک فنجان چای سبز یا سیاه (حدود 225 میلی لیتر) حاوی 30 تا 50 میلی گرم کافئین است. اکثر مردم می توانند 2-4 فنجان در روز بدون مشکل بنوشند . با این حال، برای افراد دیگر این آستانه ممکن است کمتر باشد.

به همین دلیل در صورت بروز علائم پس از مصرف، بهتر است مقدار آن را کاهش دهید یا مصرف آن را قطع کنید. همچنین کسانی که شروع به مصرف آن می کنند باید با دوزهای کم شروع کنند. در صورت وجود شک و تردید بیشتر در مورد مصرف کافی آن، بهتر است با پزشک مشورت شود.

حتما بخوانید:

ماسک طبیعی خانگی برای تحریک رشد ریش در مردان

9 خواص دانه چیا را بشناسید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 2 =

دکمه بازگشت به بالا