;
درمان خانگی و گیاهان داروییسلامت

آشنایی با خواص درمانی رازیانه در زنان یائسه و دوران قاعدگی

آشنایی با خواص درمانی رازیانه: رازیانه یا بادیان گیاهی زمستانی است که از خانواده سبزیجاتی مانند کرفس و هویج وحشی است و مانند آن‌ها پیاز سفید رنگ با ساقه‌های بلند است. رازیانه از لحاظ ظاهری شبیه به کرفس و از نظر طعم شبیه به شیرین بیان است. اصل رازیانه به کشورهای مدیترانه‌ای برمی‌گردد؛ اما به دلیل فراوان بودن خواص رازیانه امروزه در بسیاره از کشورهای جهان از جمله ایران مورد توجه قرار گرفته است.
در طب سنتی ایران، از رازیانه به گیاه ضدبلغم و صفرا یاد می‌شود چون رازیانه طبع گرم و خشکی دارد. در این بخش از سلامت مجله گفتنی به برخی از فواید رازیانه از جمله خواص مهم رازیانه برای برای زناناز جمله تاثیرات آن بر سلامت تخمدان، نازایی، میزان مصرف رازیانه می‌پردازیم.

رازیانه چیست؟

رازیانه یا بادیانه یا بادیان (نام علمی: Foeniculum vulgare) گیاهی است گلدار از راسته کرفس‌سانان (Apiales)، از تیره چتریان (Apiaceae) از سرده رازیانه‌ها (Foeniculum). این گیاه بومی سواحل دریای مدیترانه است ولی به مرور زمان در سرتاسر دنیا پخش شده است به خصوص در خاک های خشک نزدیک سواحل دریا ها و رودخانه ها.

این مطلب هم جالبه: عادت‌های خوب اما مضر که الکی از قدیم تو گوشمون خوندن!

خواص درمانی رازیانه برای زنان یائسه

خواص درمانی رازیانه، زنان در دوران یائسگی به دلیل کاهش ترشح هورمون‌ استروژن دچار علائمی نظیر خارش و خشکی واژن و گرگرفتگی در بدن می‌شوند، همچنین ممکن است به دلیل خشکی واژن هنگام رابطه جنسی درد احساس کنند یا دچار اختلال در عملکرد جنسی شوند. در چنین شرایطی مصرف رازیانه می‌تواند این علائم را کاهش دهد و کیفیت زندگی زنان یائسه را بالا ببرد.

برای بهره‌مندی از خواص درمانی رازیانه در زنان بهتر است به دکتر طب سنتی مراجعه کنید تا با شیوه‌های صحیح مصرف رازیانه و میزان مجاز مصرف روزانه آشنا شوید.

آشنایی با خواص درمانی رازیانه برای زنان یائسه
خواص درمانی رازیانه

این هم مفیده: پیاده‌ روی کوتاه قاتل دیابت: این ساعت پیاده روی کنید!

تاثیر رازیانه بر درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

خواص درمانی رازیانه، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان عارضه‌ای است که باعث می‌شود عمل تخمک گذاری به صورت ماهیانه و منظم اتفاق نیفتد و عادت ماهیانه با اختلال مواجه شود. کسانی که دچار این عارضه می‌شوند علاوه بر نامنظمی عادت ماهیانه با علائم زیر هم روبرو هستند

  • پر مویی غیر طبیعی
  • مشکل در بارداری
  • درد رابطه‌ی جنسی
  • درد شکمی
  • آکنه
  • نوسانات غیر معمول وزن
    خواص رازیانه برای زنان در طب سنتی می‌تواند این علائم را برطرف کند و یک سیکل منظم قاعدگی را ایجاد کند.

تاثیر رازیانه بر نازایی زنان

خواص درمانی رازیانه، نازایی زنان به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شود، یکی از علت‌های شایع بروز نازایی، وجود کیست تخمدان است. مصرف رازیانه می‌تواند کیست را از بین ببرد و باعث خروج تخمک از تخمدان می‌شود؛ به این ترتیب بارداری اتفاق می‌افتد. اما نکته‌ی با اهمیت این است که نمی‌توانیم ادعا کنیم خواص رازیانه برای بارداری در تمام زنان ثابت است. زیرا ممکن است برخی از زنان به دلایلی غیر از کیست دچار نازایی شده باشد. بنابراین مصرف رازیانه نمی‌تواند مشکل آن‌ها را رفع کند.
همچنین خواص رازیانه در بارداری زنانی که دچار اختلال هورمون هستند ثابت شده است. تعادل و تنظیم هورمون‌های زنانه می‌تواند موجب بالارفتن احتمال بارداری در زنان شود.

این مطلب رو هم ببین:۵ چیزی که در مورد پریود به دخترتان نباید بگویید!

برای استفاده از خواص رازیانه در پریودی چه کار کنیم؟

نحوه‌ی مصرف رازیانه ساده است. می‌توانید یک هفته قبل از پریود، روزانه یک فنجان عرق رازیانه بنوشید یا اینکه گیاه رازیانه را دم کنید و از دمنوش آن را استفاده کنید. برای استفاده از خواص عرق رازیانه برای تنبلی تخمدان با یک پزشک طب سنتی مشاوره نمایید.

آشنایی با خواص درمانی رازیانه در دوران قاعدگی
خواص درمانی رازیانه

میزان مجاز استفاده از رازیانه در زنان

خواص درمانی رازیانه، رازیانه گیاهی با خاصیت درمانی است که برای سلامتی زنان مفید است. اما استفاده‌ی بیش از حد از آن می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. با توجه به اینکه رازیانه خواص استروژنی قوی دارد، مصرف زیاد آن در دوران بارداری می‌تواند رشد جنین را دچار اختلال کند. همچنین برخی داروهای ضد سرطان با استفاده از رازیانه تداخل دارند.

به همین دلیل بهتر است قبل از مصرف گیاه رازیانه با دکتر تغذیه مشورت کنید تا بدون اینکه مصرف رازیانه ضرری برای سلامتی داشته باشد، از خواص آن در بهبود سلامتی استفاده کنید.

خواص رازیانه بر زیبایی زنان

در دوران یائسگی و قاعدگی رازیانه حاوی ویتامین‌های گروه B، C، نیاسین و ریبوفلاوین است و مقادیر قابل قبولی کلسیم، آهن، کبالت و منیزیم و روی، سرب دارد. این مواد در سلامت پوست و مو تاثیر دارد، از طرف دیگر استروژن به عنوان اکسیر جوانی شناخته می‌شود و می‌تواند در زیبایی چهره تاثیرگذار باشد.

 

این مطلبم جالبه:

دمنوش‌‌های انرژی زا که میتونه جایگزین نوشیدنی های صنعتی بشه!

رازیانه برای زیبایی پوست؛ اگر سلولیت دارید با این روش ساده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا