;
درمان خانگی و گیاهان داروییسلامت

بهترین خوراکی برای یبوست: خرما و آلو را خیس کنید بسیار اثربخشی فوری دارد

بهترین خوراکی برای یبوست: مصرف خرما برای رفع یبوست و درمان آن، بسیار کاربرد دارد. در ادامه با درمان فوری یبوست آشنا می‌شوید.

مصرف خرما برای رفع یبوست و درمان آن، بسیار کاربرد دارد. اگر به مدت چند شب خرما را به همراه آلو در آب ولرم خیس کنید و صبح روز بعد، آبی که خرما در آن خیس خورده را میل کنید، مشکل یبوست برطرف خواهد شد.

خرما به همان اندازه که می‌تواند در درمان یبوست موثر باشد، در درمان اسهال نیز اثرگذار است. مصرف چند عدد خرما به شکل معمول، می‌تواند ضمن کمک به بهبود اسهال، مواد مغذی از دست رفته را به بدن بازگرداند.

با سلامت امروز گفتنی همراه باشید.

همچنین بخوانید: رژیم لاغری با خوردن: 15 غذایی که برای لاغری باید بخورید!

خواص دیگر خرما

بهترین خوراکی برای یبوست: اگر برایتان مبهم است که خرما چه خاصیتی دارد این مقاله قطعا برایتان مناسب است. در ادامه تعدادی دیگر از خواص خرما را بررسی می‌کنیم.

۱. سطح کلسترول خون را تنظیم می‌کند

بهترین خوراکی برای یبوست: یک مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف خرما ممکن است اثرات مثبتی روی میزان کلسترول خون و استرس اکسیداتیو داشته باشد. خرما هیچ کلسترولی ندارد و غنی از آهن است. میزان فیبر موجود در خرما بیشتر از موز است. باید درباره‌ی اینکه خرما چطور به تنظیم سطح کلسترول خون کمک می‌کند، تحقیقات بیشتری انجام شود.

جالب است بدانید: 7 راهکار حفظ زیبایی بدن به سبک چینی: در سن پایین بچه دار نمی شوند!

۲. سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد

بهترین خوراکی برای یبوست: خرما منبع غنی مس، منیزیم، سلنیوم و مگنز به شمار می‌رود. تمام این مواد مغذی برای حفظ سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با استخوان‌ها مثل پوکی استخوان ضروری هستند. خرما همچنین سرشار از ویتامین کا است که به انعقاد خون کمک می‌کند. خرما حاوی بور (Boron) هم است. تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که بور یک ماده‌ی مغذی مهم برای حفظ سلامت استخوان‌ها است.

شاید جالب باشد: 8 غذای غنی از ید برای بهبود سلامت غده تیروئید

۳. به بهبود سلامت مغز کمک می‌کند

بهترین خوراکی برای یبوست: نشان داده شده که خرما از مغز در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب محافظت می‌کند.
بین مصرف منظم خرما و کاهش خطر ابتلا به زوال عصبی و عملکرد شناختی بهتر در افراد مسن ارتباط وجود دارد. یک مطالعه‌ی حیوانی به این نتیجه رسید که مصرف خرما می‌تواند سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش دهد. در یک مطالعه‌ی دیگر روی موش‌ها نشان داده شد خوردن خرما برای مدت طولانی به پیشگیری از التهاب در مغز کمک کرد.

شاید جالب باشد: پروتز سینه انجام دهیم یا تزریق چربی؟ اگه می خواهید پروتز سینه انجام دهید حتما این مطلب را بخوانید

۴. از التهاب جلوگیری می‌کند

بهترین خوراکی برای یبوست: یکی از خواص خرما، پیشگیری از التهاب محسوب می‌شود. خرما دارای خواص ضدالتهابی است. این ماده‌ی غذایی منیزیم دارد که ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و با التهاب مبارزه کند.

اگر در رژیم غذایی خود منیزیم کمی مصرف ‌کنید، سیستم ایمنی بدنتان نمی‌تواند به‌خوبی با التهاب مبارزه کند. هرچند مطالعات انجام شده در این زمینه محدود هستند.

۵. برای زنان باردار مفید است

بهترین خوراکی برای یبوست: زنان باردار باید تقریبا ۳۰۰ کالری بیشتر از سایر افراد مصرف کنند. بیشتر خانم‌های باردار برای تأمین کالری لازم بدن خود، مواد غذایی حاوی کالری بالا را می‌خورند که مواد مغذی کمی دارند.

این موضوع می‌تواند در بلندمدت منجر به مشکلاتی شود. خرما می‌تواند یک گزینه‌ی سالم برای دریافت کالری لازم بدن باشد. اگرچه کالری خرما بالا است، اما مواد مغذی زیادی دارد و به تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم بدن زنان باردار کمک می‌کند.

شواهد نشان می‌دهند که فیبر موجود در خرما ممکن است از بواسیر در بارداری جلوگیری کند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف خرما چهار هفته قبل از فارغ شدن ممکن است برای زنان باردار مفید باشد. به مطالعات بیشتری در زمینه خواص خرما برای زنان نیاز است. همچنین بعضی از شواهد عنوان می‌کنند که خرما ممکن است عضلات رحم را در ماه‌های آخر بارداری تقویت کند.

6. سلامت پوست را بهبود می‌بخشد

بهترین خوراکی برای یبوست: یکی دیگر از خواص خرما، بهبود سلامت پوست محسوب می‌شود. خرما حاوی ویتامین‌های ث و دی است که شواهد نشان می‌دهند این دو ویتامین ممکن است به بهبود قابلیت ارتجاعی پوست کمک کنند.

این ماده‌ی غذایی ممکن است در مبارزه با مشکلات پوستی مثل خارش یا بثورات (راش) مفید باشد. می‌توانید خرما را در برنامه‌ی غذایی خود جای دهید و نتایج بالقوه‌ی آن را در بلندمدت بررسی کنید. خرما همچنین ممکن است خواص ضدپیری داشته باشد.

این ماده‌ی غذایی ممکن است از جمع شدن ملانین در بدن جلوگیری کند. هرچند تحقیقات کمی در این زمینه انجام شده‌اند. می‌دانیم که هورمون‌ها نقش مهمی در پیری و ظاهر پوست دارند. ترکیبات موجود در خرما اثرات ضدپیری دارند. عصاره‌ی خرما ممکن است به مبارزه با چین‌وچروک کمک کند.

7. ممکن است به افزایش وزن اصولی کمک کند

بهترین خوراکی برای یبوست: اگر خیلی لاغر هستید و می‌خواهید وزنتان را افزایش دهید، خرما را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در مطالعه‌ی انجام شده روی حیوانات نشان داده شد که مصرف پودر هسته‌ی خرما منجر به افزایش وزن ۳۰ درصدی می‌شود. هرچند به مطالعات بیشتری روی انسان‌ها نیاز است.

8. فشار خون را تنظیم می‌کند

بهترین خوراکی برای یبوست: می‌توان تنظیم فشار خون را به عنوان یکی از فواید خرما در نظر گرفت. خرما منبع غنی پتاسیم به شمار می‌رود‌؛ به طوریکه یک عدد خرما حاوی ۱۶۷ میلی‌گرم پتاسیم است.

این میزان پتاسیم در مقایسه با مواد غذایی دیگر بیشتر است. این ماده‌ی معدنی به مدیریت فشار خون بالا کمک می‌کند. مصرف ناکافی پتاسیم ممکن است منجر به سنگ کلیه شود. به مطالعات بیشتری درباره‌ی این خاصیت خرما نیاز است.

فیبر به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک می‌کند و اثرات سدیم را در رژیم غذایی خنثی کرده و به کاهش فشار خون کمک می‌کند. منیزیم خرما عضلات قلب و رگ‌های خونی را ریلکس می‌کند و در نتیجه فشار خون را کاهش می‌دهد. برای نتیجه‌گیری در این زمینه به مطالعات بیشتری نیاز است.

9. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

بهترین خوراکی برای یبوست: خوردن یک مشت خرما ممکن است در بهبود سلامت قلب اثرگذار باشد. خرما می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند. شواهد عنوان می‌کنند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خرما ممکن است از تصلب شرایین (آرتریواسکلروز) جلوگیری کند.

این آنتی‌اکسیدان‌ها ممکن است به از بین بردن کلسترول از دیواره‌های عروق کمک کنند. خرما حاوی ایزوفلاون‌هایی است که به کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی شناخته می‌شوند. هرچند به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

یک مطالعه‌ در انگلستان به این نتیجه رسید که خرما چون فیبر دارد، ممکن است خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را کاهش دهد‌. فیبر همچنین به مدیریت وزن کمک می‌کند. نگه داشتن وزن بدن در محدوده‌ی طبیعی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

10. از ریزش مو جلوگیری می‌کند

بهترین خوراکی برای یبوست: خرما غنی از آهن است و شاید جریان خون را در پوست سر بهبود ببخشد. این موضوع ممکن است به رشد مو کمک کند. هرچند تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نشده است.

11. اسهال را درمان می‌کند

بهترین خوراکی برای یبوست: مواد غذایی که می‌خوریم، اثر مستقیمی روی سلامت دستگاه گوارش دارند. خرما غنی از پتاسیم است و ممکن است اسهال را بهبود ببخشد. خرما خواص ضدمیکروبی دارد و با میکروب‌های ایجادکننده‌ی اسهال مبارزه می‌کند.

12. خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش می‌دهد

بهترین خوراکی برای یبوست: مصرف خرما ممکن است از شکل‌گیری سرطان روده‌ی بزرگ (کولورکتال) جلوگیری کند. خرما همچنین رشد باکتری‌های مفید در روده را افزایش می‌دهد. این موضوع ممکن است سلامت روده‌ی بزرگ را بهبود ببخشد.

13. سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد

بهترین خوراکی برای یبوست: خرما حاوی مواد مغذی زیادی است. افراد در بسیاری کشورها روزه‌ی خود را با خرما باز می‌کنند تا بلافاصله سطح انرژی بدنشان افزایش پیدا کند. خرما حاوی قندهای طبیعی مثل سوکروز، فروکتوز و گلوکز است که در افزایش سطح انرژی بدن مفید هستند.

14. از شب‌کوری پیشگیری می‌کند

بهترین خوراکی برای یبوست: علت ابتدایی شب‌کوری، کمبود ویتامین آ است. خرما منبع غنی این ویتامین به شمار می‌رود و می‌تواند به مبارزه با این عارضه کمک کند. افرادی که مقدار بیشتری از این ماده‌ی غذایی را مصرف می‌کنند، کمتر دچار شب‌کوری می‌شوند.

15. از بواسیر هنگام بارداری جلوگیری می‌کند

بهترین خوراکی برای یبوست: بواسیر یک عارضه‌ی رایج در دوران بارداری است که می‌تواند در نتیجه‌ی مصرف ناکافی فیبر رخ دهد‌. خرما منبع عالی فیبر محسوب می‌شود. این ماده‌ی غذایی ممکن است در پیشگیری از ابتلا به بواسیر در دوران بارداری مفید باشد. به مطالعات بیشتری درباره‌ی این خاصیت خرما نیاز است.

در ادامه به تعدادی از خواص خرما اشاره می‌کنیم که شواهد کافی برای تأیید آن‌ها وجود ندارد.

16. اختلالات روده را درمان می‌کند

بهترین خوراکی برای یبوست: فیبر خرما ممکن است در درمان اختلالات روده مفید باشد. خرما حاوی مقداری نیکوتین است و به همین دلیل ممکن است در این زمینه اثرگذار باشد. هرچند شواهد در این زمینه ناکافی است.

17. ممکن است چربی شکم را کاهش دهد

بهترین خوراکی برای یبوست: فیبر خرما ممکن است خواص چربی‌سوزی داشته باشد و به شما کمک کند احساس سیری کنید‌. این موضوع در جلوگیری از پرخوری اثرگذار است. از آنجایی که خرما شیرین است، شاید هوس خوردن شیرینی‌جات را برطرف کند و جایگزین خوبی برای خوراکی‌های شیرین ناسالم باشد.

18. به رشد عضلانی کمک می‌کند

بهترین خوراکی برای یبوست: از جمله فواید خوردن خرما کمک به رشد عضلانی است. کربوهیدرات موجود در خرما ممکن است در رشد عضلانی اثرگذار باشد. اگر به اندازه‌ی کافی کربوهیدرات مصرف نکنید، بدنتان ممکن است به جای انرژی، بیشتر عضلات را بسوزاند. خرما کربوهیدرات زیادی دارد و ممکن است در رشد عضلانی تأثیرگذار باشد.

19. آنمی را درمان می‌کند

بهترین خوراکی برای یبوست: آنمی مشکلی است که افراد زیادی گرفتار آن هستند. افراد مبتلا به این عارضه باید مواد غذایی حاوی آهن را بیشتر مصرف کنند. خرما حاوی آهن است و به همین دلیل ممکن است در درمان آنمی اثرات مثبتی داشته باشد.

همچنین این مطالب را بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 8 =

دکمه بازگشت به بالا