;
سلامتبیماری ها

چرا هنگام خواب دست ها بی حس می شوند؟

بی حس شدن دست ها در خواب به چه دلیلی اتفاق می افتد؟ اگر متوجه شدید که دست‌هایتان دائماً بی‌حس است، در مراجعه به پزشک برای ارزیابی وضعیت خود و توصیه بهترین درمان تردید نکنید.
شب ها دستان شما بی حس می شوند و مجبور می شوید از خواب بیدار شوید؟ تا به حال برای شما اتفاق افتاده است که احساس سوزن سوزن شدن ناگهانی و آزار دهنده داشته باشید؟ آیا تا به حال فکر کرده اید که این احساس عجیب به چه دلیل است؟

این چیزی است که ممکن است گاهی اتفاق بیفتد. اما اگر مکرر هنگام خواب دست‌هایتان بی‌حس می‌شود، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بهترین درمان را به شما توصیه کند.

در این مقاله سلامت با علل مختلف بی حس شدن دست ها در خواب، در صورت وجود درمان و همچنین جایگزین‌های طبیعی که می‌توانید استفاده کنید، آشنا می‌شویم. اگرچه همیشه باید به نسخه های پزشکی توجه کنید. با وبسایت گفتنی همراه باشید.

همچنین بخوانید: من نقاط قرمز زیادی روی پوستم دارم آیا باید نگران این خال های قرمز باشم؟

چرا دست ها بی حس می شوند؟

بی حسی دست و گرفتگی می تواند به دلایل غیر پاتولوژیک رخ دهد. یعنی ممکن است صرفاً به دلیل قرار گرفتن در وضعیت بد و جلوگیری از جریان طبیعی خون باشد.

اما در مواقعی این احساس ناخوشایند در نواحی دیگر بدن مانند پاها  نیز ظاهر می‌شود و برای چیزی که ربطی به وضعیت شما ندارد اتفاق می‌افتد، همان طور که در ادامه خواهیم دید.

1. سندرم تونل کارپال

طبق مطالعات، سه انگشت اصلی ما : انگشت شست، اشاره و انگشت میانی بیشتر تحت تأثیر سندرم تونل کارپال (CTS) قرار دارند .

این یک مشکل مرتبط با عصب مدیان است. یک نوروپاتی محیطی که به مچ دست ما فشار وارد می کند. این باعث می شود که ما احساس بی حسی و همچنین درد شدید کنیم. حتی می تواند باعث شود ما تحرک خود را از دست بدهیم.

در نتیجه، حساسیت کاهش می یابد و دست های ما بی حس می شوند. نشان داده شده است که چنین بی حسی از علائم این سندرم است. و در شب است که بیشترین اثر آزاردهنده آن را احساس می کنیم.

همچنین بخوانید: افسانه های پزشکی: همه چیز درباره‌ی بیماری ام اس که باید بدانید!

2. کار انجام شده در طول روز

وقتی دستمان از کار بی حس می شود

گاهی اوقات به مچ دست اضافه بار وارد می کنیم . مثلا برای کارهای دستی مثل نوشتن زیاد روی کامپیوتر، استفاده از قیچی، ابزار، خیاطی و …. این ها می توانند باعث آسیب دیدن اعصاب شوند که به صورت احساسی مانند سوزن سوزن شدن دست ظاهر می شود.

این است که خمش مداوم این قسمت از بدن باعث بی حسی می شود. به عنوان مثال، نشان داده شده است که این اتفاق در مشاغلی رخ می دهد که از این ناحیه از بدن به شدت استفاده می شود.

علاوه بر این، درد و بی حسی در دست ها به خصوص در شب ظاهر می شود. لحظه ای است که دیگر هیچ حرکتی نمی کنیم و اعصاب و تاندون ها فشار خود را با شدت بیشتری تخلیه می کنند.

3. کم آبی بدن

وقتی دست ها به دلیل احتباس مایعات بی حس می شوند

یکی دیگر از دلایل بی حس شدن دست ها کمبود مایعات در بدن ما است. کاهش مصرف مایعات، عدم تکمیل آب پس از ورزش شدید یا اختلالات مختلف گوارشی از علل این کم آبی است.

4. کمبود ویتامین B

در بسیاری از مواقع، حفظ یک رژیم غذایی نامناسب و نادرست به این معناست که ما مقدار کافی ویتامین B را نداریم. این باعث عواقبی می شود که گاهی اهمیت زیادی به آن ها نمی دهیم. ما آن ها را با چیزهای دیگری مانند خستگی از کار یا روز به روز مرتبط می کنیم، بدون اینکه بفهمیم دلیل این کمبود چیست.

خستگی، خواب آلودگی، رنگ پریدگی پوست، احساس تاکی کاردی و بی حسی در دست ها و پاها از علائم بسیار مشخص در این موارد است. سپس دست ها و پاها در شب بی حس می شوند، اگرچه هیچ مدرک علمی برای چنین اظهاراتی وجود ندارد.

5. واکنش به داروها یا مواد

این شامل واکنش های آلرژیک در افراد به داروها، سموم حیوانی (نیش) و غذا، استفاده طولانی مدت از داروها، الکل، تنباکو یا مواد دیگر، از جمله آلودگی به سرب است.

 آسیب های دیگری که دست ها بخاطر آن بی حس می شوند:

آسیب شناسی های دیگری نیز وجود دارد که علائمی مانند مواردی که ذکر کردیم می تواند در آن ها ظاهر شود: بی حسی در دست ها و سوزن سوزن شدن، اگرچه این امر لزوماً فقط در شب یا هنگام خواب رخ نمی دهد.

از جمله آسیب شناسی ها عبارتند از:

هرپس زوستر
ایدز HIV
اسکلروز چندگانه
آرتروز
آمیلوئیدوز
دیابت
میگرن
سکته
کم کاری تیروئید
بیماری رینود
نوروپاتی محیطی

درمان های طبیعی برای بی حسی دست ها

غذاهای مفید برای زمانی که دستان شما بی حس می شوند

 غذا و مکمل ها

1) قبل از خواب، یک قاشق غذاخوری روغن بذر کتان بخورید .

این روغن غنی از اسیدهای چرب ضروری است که به لطف لینامارین دارای قدرت ضد التهابی است . این کار روی اندام‌ها عمل می‌کند و در نتیجه احساس بی‌حسی در دست‌های ما را از بین می‌برد.مصرف نمک و نوشیدنی های اسیدی را از رژیم غذایی خود حذف کنید .

این محصولات التهاب و احساس درد را تشدید می کنند، اگرچه هیچ مدرکی در این مورد وجود ندارد.

2) به خوبی هیدراته بمانید.

حداقل دو لیتر آب در روز بنوشید. می توانید برای مثال نوشیدنی آبگوشت کنگر درست کنید تا از اثر ادرارآور و تصفیه کنندگی آن بهره مند شوید . این از احتباس مایعات جلوگیری می کند. فقط باید چند عدد کنگر فرنگی را با آب بجوشانید و محتویات آن را فیلتر کنید. سپس می توانید آن را با آب نصف لیمو مخلوط کنید.

3)  غذاهای حاوی ویتامین B12 را در رژیم غذایی خود بگنجانید .

این ها می توانند به شما کمک کنند ورودی کافی داشته باشید. علاوه بر این، می توانید قرص های این ویتامین را در داروخانه یا فروشگاه های طبیعی پیدا کنید، اما فراموش نکنید که قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید.

تغییر سبک زندگی

اگر معمولاً یک کار دستی دارید که در آن مجبور می شوید ساعت ها دست و مچ خود را ورزش دهید، می توانید از مچ بند فشاری استفاده کنید . فشار کافی برای محافظت از اعصاب و مفاصل به شما وارد می کند. به این ترتیب از اضافه بارهای وحشتناک جلوگیری خواهید کرد.
همچنین می توانید تمرینات منظم مچ دست را انجام دهید . گزینه دیگر ماساژ با یک داروی ضد التهابی مانند آرنیکا است.
دستان خود را با آب تازه در سینک حمام فرو کنید. اگر مکعب ها را در آن قرار دهید بسیار موثرتر خواهد بود. فشار، التهاب عصبی و درد را کاهش خواهید داد. قبل از خواب این کار را انجام دهید تا کمی استراحت کنید.
در صورت تداوم سوزن سوزن شدن، از مشورت با متخصص دریغ نکنید. کمک گرفتن برای رد علل احتمالی مهم است.

مطالب مرتبط:

بیماری هیرشپرونگ چیست؟

درمان گیاهی پوکی استخوان! چرا باید ویتامین K بخوریم؟

رژیم لاغری با خوردن: 15 غذایی که برای لاغری باید بخورید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا