;
بیماری هاسلامت

حقایق پرده بکارت که زنان و مردان باید بدانند

حقایق پرده بکارت: هایمن یا پرده بکارت یک بافت نازک مخاطی است که در ورودی واژن قرار دارد. این پرده در برابر هر نوع ضربه یا فشاری آسیب‌پذیر است و خاصیت ترمیم‌کنندگی نیز ندارد.
پرده بکارت یک بافت نازک است که در دیواره واژن قرار دارد. این پرده که به آن هایمن نیز می‌گویند مثل حاشیه‌ای، دهانه واژن را پوشانده است. بسیاری از باورهایی که مردم در رابطه با هایمن دارند غیر واقعی است و از طرفی خیلی از حقایق مربوط به آن را نیز نمی‌دانند. به همین علت در این مقاله تصمیم گرفتیم که به واقعیت‌هایی در این زمینه که باید آن‌ها را بدانید، بپردازیم. با بخش سلامت مجله گفتنی همراه باشید.

شاید مفید باشد: بهترین نان برای لاغری و کاهش وزن کدام است؟ نان را حذف نکنید اگر قصد رژیم دارید حتما ببینید

حقایق پرده بکارت

پرده بکارت چیست؟

هایمن یا پرده بکارت یک بافت نازک مخاطی است که در ورودی واژن قرار دارد. این پرده در برابر هر نوع ضربه یا فشاری آسیب‌پذیر است و خاصیت ترمیم‌کنندگی نیز ندارد. نباید تصور کرد که بکارت مانند یک دیوار واژن را پوشانده، بلکه به صورت یک بافت با سوراخ‌هایی است که به واژن متصل است.

اگر این سوراخ‌ها وجود نداشته باشد فرد در هنگام بلوغ و خروج خون قاعدگی به بیرون واژن، با مشکل مواجه می‌شود که در این صورت باید به پزشک مراجعه کند. شکل ظاهری هایمن در همه افراد یکسان نیست و مثل رنگ چشم، فرم بینی و دیگر اندام‌ها، هایمن نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد نیز به‌ صورت مادرزادی پرده بکارت ندارند.

شاید جالب باشد: دمنوش های آرامبخش: اگر شب ها بی خوابی دارید حتما به دردتان می خورند!

انواع هایمن یا پرده‌ی بکارت

انواع هایمن را می‌توان به‌ صورت زیر تقسیم‌بندی کرد:

نوع حلقوی

این پرده به‌ صورت یک حلقه است که دهانه‌ مهبل را می‌پوشاند و لبه‌های آن گرد یا دندانه‌دار است. پرده‌ حلقوی معمولا با رابطه جنسی پاره نمی‌شود و خونریزی نیز ندارد.

نوع ارتجاعی

همان‌طور که از نام آن مشخص است این پرده خاصیت ارتجاعی دارد؛ بنابراین در اثر ضربه یا رابطه جنسی پاره نمی‌شود و خون‌ریزی هم نخواهد داشت.‌

نوع دو سوراخی

ظاهر این نوع پرده بکارت به‌ گونه‌ای است که انگار دو سوراخ در آن قرار دارد. به ‌همین دلیل به آن پرده دو سوراخی می‌گویند.

حتما ببینید: چرا شستن تخم مرغ و نگهداری در یخچال خظرناک است و نباید این کار را کرد؟!

نوع غربالی

کسانی که هایمن غربالی دارند موقع خون‌ریزی یا ترشحات ناشی از پریود، کمی با مشکل مواجه می‌شوند و این ترشحات به ‌سختی خارج می‌شود. چرا که این نوع پرده به‌ صورت یک لایه نازک کل دهانه واژن را می‌پوشاند و فقط یک سوراخ ریز در وسط آن وجود دارد. برخی از دردهای شدید پریودی به‌ خاطر وجود پرده غربالی است.

پاره ­شدن آن در رابطه‌ جنسی نیز باعث خون‌ریزی می‌شود. می‌توان برای درمان این نوع پرده به پزشک مراجعه کرد و با جراحی کمی از بافت اضافه‌ آن را برداشت.

نوع مسدود

این پرده بکارت، مسیر ورودی واژن را به ‌طور کامل مسدود می‌کند؛ بنابراین هیچ راهی برای خروج خون قاعدگی نیز وجود نخواهد داشت. همچنین باعث به ‌وجود آمدن مشکلات لگنی، چسبندگی و نازایی می‌شود. برای درمان آن نیز باید حتما به پزشک مراجعه کرد. چرا که عدم درمان می‌تواند مشکلاتی که به آن اشاره شد را ایجاد کند.

فاصله هایمن تا واژن

فاصله هایمن تا دهانه واژن در افراد مختلف متفاوت است؛ اما به‌ طور کلی این پرده در فاصله یک تا دو سانتی‌متری بعد از ورودی واژن قرار دارد.

علت درد بعد از پارگی بکارت

حقایق پرده بکارت: در مواردی که بافت هایمن ضخیم باشد، اولین دخول و رابطه جنسی می‌تواند با درد همراه باشد که یک امر طبیعی است و نیاز به نگرانی ندارد. البته معاشقه و آماده‌بودن زن، کمک بسیاری به کاهش درد ناشی از پاره‌شدن پرده‌ بکارت می‌کند و در بسیاری از مواقع اصلا درد یا خون‌ریزی اتفاق نمی‌افتد.

روش تشخیص سالم بودن بکارت در خانه

بسیاری از افراد ممکن است بعد از اتفاقاتی مثل ورزش سنگین، نگران سالم‌بودن پرده بکارت خود شوند و به ‌دنبال راهی برای تشخیص آن باشند. باید گفت که با توجه به نزدیک بودن هایمن به ورودی واژن امکان مشاهده آن وجود دارد؛ اما برای تشخیص دقیق باید به پزشک مراجعه کرد.

پزشک همه موارد حتی کبودی، خراشیدگی و آسیب‌های جزئی را نیز می‌تواند تشخیص دهد.

شاید جالب باشد: سفید کردن دندان در منزل: با روش های طبیعی در منزل تا عید دندان هایی بدون لک پیدا کنید!

پارگی بکارت با انگشت یا خودارضایی

حقایق پرده بکارت: یکی دیگر از سوال‌های رایج افراد این است که آیا با انگشت باکرگی از بین می‌ رود؟ در جواب باید گفت که برخورد هر جسم خارجی به پردهی بکارت می‌تواند باعث آسیب‌دیدن یا پاره‌شدن آن شود. با این‌حال چون انگشت قطر کمی دارد می‌تواند باعث به‌وجود آمدن خراش در آن شود و پرده را به ‌طور کامل پاره نکند. خودارضایی نیز اگر با ورود جسم خارجی به دهانه واژن یا ضربه‌زدن همراه باشد، می‌تواند باعث پاره‌شدن هایمن شود.

علائم پاره شدن بکارت

پاره‌شدن پرده‌ بکارت ممکن است هیچ علامت خاصی را به‌ همراه نداشته باشد. گاهی ممکن است با درد کم و مشاهده خون‌ریزی به ‌صورت چند قطره یا بیشتر همراه باشد. در موارد بسیار اندکی نیز درد آن زیاد است.

پاره‌ شدن بکارت بر اثر ورزش

اینکه هایمن می‌تواند بر اثر انجام ورزش‌هایی مثل سوارکاری و کوه‌نوردی پاره شود، یک باور نادرست است. بنابراین حتی سقوط از ارتفاع نمی‌تواند به خودی خود باعث پارگی هایمن شود، حتی اگر با خون‌ریزی و درد همراه باشد مگر اینکه جسم خارجی به واژن وارد شود.

پاره‌ نشدن بکارت در زمان دخول

حقایق پرده بکارت: در موارد محدودی که جنس هایمن از فیبر است، به ‌علت ضخامت زیاد، در حین رابطی جنسی پاره نمی‌شود. در این حالت بهتر است که شخص برای بازکردن پرده بکارت، به پزشک مراجعه کند. البته نباید تصور کرد که اگر پرده در اولین رابطه پاره نشد به‌ علت ضخامت زیاد آن است.

گاهی بعد از چندین بار رابطه، هایمن پاره می‌‌شود. بهترین کار این است که قبل از برقراری رابطه‌ جنسی و ازدواج به پزشک مراجعه کنید تا نوع پرده‌ شما تشخیص داده شود و اگر نکته‌ خاصی بود پزشک شما را در جریان قرار دهد.

ترمیم پرده‌ی بکارت

حقایق پرده بکارت: وقتی هایمن پاره شد، حتی اگر دخول تنها یک‌بار اتفاق افتاده باشد امکان ترمیم آن توسط خود بدن وجود ندارد. گذر سال‌های زیاد هم نمی‌تواند تغییری ایجاد کند. با این حال اگر پارگی تنها در قسمت پرده اتفاق افتاده باشد و واژن آسیب ندیده باشد، امکان ترمیم آن با جراحی و توسط پزشک وجود دارد.

ترمیم در این حالت، زمانی امکان‌پذیر است که تعداد دفعات دخول زیاد نباشد. بنابراین اگر در اثر یک اتفاق یا تجاوز، پرده‌ بکارت شما آسیب دیده است، می‌توانید به پزشک مراجعه کرده و آن را ترمیم کنید.

مقدار خون‌ریزی در اثر پاره شدن بکارت

حقایق پرده بکارت: خون‌ریزی در اثر پاره‌شدن بکارت در افراد مختلف متفاوت است. برخی از افراد که هایمن حلقوی یا ارتجاعی دارند هیچ گونه خون‌ریزی را مشاهده نخواهند کرد. برخی افراد فقط در حد چند قطره خون مشاهده می‌کنند و عده‌ای دیگر ممکن است خون‌ریزی بیشتری داشته باشند. برخی نیز خون‌ریزی متوالی دارند.

ضخامت هایمن، نوع آن، شدت دخول، آمادگی زن برای رابطه و خشکی واژن، همه مواردی است که در خون‌ریزی ناشی از پارگی بکارت تاثیرگذار است.

پرده بکارت یک لایه‌ مخاطی است که در ورودی واژن قرار دارد. نوع این پرده و ضخامت آن در افراد مختلف، متفاوت است. برخی از افراد نیز ممکن است که به ‌طور مادرزادی این پرده را نداشته باشند. باورهای زیادی در رابطه با این پرده وجود دارد و سوال‌های زیادی نیز از جانب بانوان مطرح می‌شود.

از جمله انواع هایمن، میزان درد و خون‌ریزی بعد از پارگی، نحوه تشخیص سالم بودن آن، علل پاره­ شدن و نحوه ترمیم آن و غیره. در این مطلب سعی کردیم به همه این موارد و همچنین واقعیت‌های دیگری که باید در مورد این بخش از بدن بدانید بپردازیم. درصورتی که هرگونه‌ نگرانی در این رابطه دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

مطالبی که دیگران دوست داشتند:

عسل مانوکا سرفه شما را درمان می کند و از عسل معمولی بهتر است!

برایتان مفید خواهد بود: تاثیر کبد چرب روی پوست: آیا کبد چرب روی چهره خودش را نشان می‌دهد؟ از ریزش مو و خارش پوست غافل نشوید!

جالب است بدانید: برنج سیاه معجزه دارویی که بیش از ده بیماری لاعلاج را درمان می کند!

شاید جالب باشد: مقدار قند میوه ها را بفهمید و از این به بعد نگران میزان کالری و یا قند مصرفی در رژیم غذایی خود نباشید 

این هم جالب است: قرص ضد بارداری مردان بدون نیاز به هورمون‌ها کار می‌کند، آیا چیزی درباره آن شنیده اید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

دکمه بازگشت به بالا