;
بیماری هاسلامت

علت تنگی نفس هنگام دراز کشیدن چیست؟ برای درمان این روش ها را امتحان کنید!

علت تنگی نفس: تنفس در هنگام دراز کشیدن یک وضعیت غیر طبیعی است که در آن فرد هنگام خوابیدن در سطح مسطح دچار مشکل تنفسی می‌شود. تنگی نفس شبانه نوعی مشکل در تنفس هنگام خوابیدن است، این شرایط باعث می‌شود فرد در طول شب به طور ناگهانی از خواب بیدار شود و احساس کمبود نفس کند. برای شناخت و درمان این عارضه با ما در بخش سلامت مجله گفتنی همراه باشید.

تنگی نفس هنگام خوابیدن، که به عنوان ارتوپنه نیز شناخته می‌شود، هنگام خوابیدن یا بیدار شدن می‌تواند در افراد تأثیر بگذارد و هنگام خوابیدن در تنفس دچار مشکل تنفسی یا خس خس سینه شود و حتی دچار سرفه یا تپش قلب نیز شود. دلایل تنگی نفس هنگام خوابیدن یا دراز کشیدن شامل شرایط مرتبط با قلب مانند نارسایی احتقانی قلب، بیماری‌های مربوط به ریه مانند برونشیت یا مشکلات سلامت روان است که می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود.

شاید مفید باشد: خواص روغن اسطوخودوس اگر از فشار خون بالا و بی خوابی رنج می برید!

تنگی نفس هنگام خوابیدن

ممکن است علت تنگی نفس به دلایل مختلفی از جمله بیماری‌های قلبی باشد مثلا قلب شما نتواند خون کافی را برای تأمین اکسیژن بدن بدست آورد. براساس اطلاعات کتابخانه ملی آمریکا (NLM)، علل دیگر ممکن است مشکلات ریه‌ها، مجاری هوایی منتهی به ریه‌ها و قلب باشد.

اگر شب‌ها با تنگی نفس از خواب بیدار می‌شوید، این طبیعی نیست. به گفته NLM، یکی از دلایل احتمالی وضعیتی به نام تنگی نفس شبانه روزی است. این وضعیت باعث می‌شود که شما در طول شب به طور ناگهانی از خواب بیدار شوید و احساس نفس تنگی کنید.

همچنین جالب است: تقویت مغز و هوش جنین: باید برای هوش جنین چه بخوریم؟

 چه عواملی سبب می‌شود تا در هنگام خواب یا دراز کشیدن با تنگی نفس مواجه شویم:

نارسایی قلبی
اختلال هراس
خرناس
و علائمی دیگر
۶ روش خانگی برای درمان تنگی نفس در خواب و دراز کشیدن:
پس از اینکه توضیحاتی راجع به تنگی نفس در خواب و همچنین علل این بیماری داده شد، در این بخش می‌خواهیم به راهکارهای درمان خانگی این مشکل بپردازیم.

شاید جالب باشد: گیاه جوان کننده که پیری را به تعویق می اندازد: کشف جدید پژوهشگران دانشگاه بالتیک

درمان های خانگی:

۱- وزن سالم و متناسب خود را حفظ کنید:

علت تنگی نفس: پزشکان معمولاً برای جلوگیری از نفسی تنگی هنگام خواب یا دراز کشیدن، کاهش وزن را توصیه می‌کنند. چاقی، به ویژه در قسمت فوقانی بدن، می‌تواند خطر انسداد راه‌های هوایی و انسداد راه عبور باریک بینی را افزایش دهد. این انسدادها می‌تواند باعث شود که تنفس به طور ناگهانی یا مدت طولانی هنگام خواب متوقف شود.

حفظ وزن سالم می‌تواند مجاری هوایی شما را باز نگه دارد و علائم تنگی نفس را کاهش دهد. کاهش متوسط وزن در افراد دارای چاقی می‌تواند نیاز به جراحی فوقانی راه‌های هوایی یا درمان طولانی مدت CPAP را از بین ببرد.

ببینید: خستگی بهاری و راههای خلاص شدن از آن چیست؟

۲- یوگا:

علت تنگی نفس: ورزش منظم می‌تواند سطح انرژی شما را افزایش داده، قلب شما را تقویت کرده و تنگی نفس در خواب را بهبود بخشد. یوگا می‌تواند به طور خاص، قدرت تنفس شما را بهبود بخشد و جریان اکسیژن را باز کند.
تنگی نفس در خواب با کاهش اشباع اکسیژن در خون شما همراه است. یوگا از طریق تمرینات تنفسی مختلف می‌تواند سطح اکسیژن شما را بهبود بخشد. در نتیجه، یوگا میزان وقفه در خواب را که ممکن است تجربه کنید کاهش می‌دهد.

ببینید: بهترین خوراکی برای یبوست: خرما و آلو را خیس کنید بسیار اثربخشی فوری دارد

علت تنگی نفس1

۳- تغییر وضعیت خواب:

علت تنگی نفس: یک تغییر کوچک در وضعیت خواب شما می‌تواند علائم تنگی نفس در خواب را کاهش داده و استراحت شب شما را بهبود بخشد. یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ نشان داد که بیش از نیمی از موارد انسداد مجاری تنفسی در خواب وابسته به وضعیت خوابیدن است.
بیشتر بخوانید: درمان تنگی نفس بعد از غذا خوردن

مطالعات معتبر نشان داده است که خوابیدن به پشت یعنی حالت خوابیده به پشت می‌تواند علائم را بدتر کند. برای برخی بزرگسالان، خوابیدن به پهلو می‌تواند به بازگشت تنفس به حالت عادی کمک کند. با این حال، یک منبع تحقیق معتبر در سال ۲۰۰۲ نشان داد که کودکانی که تنگی نفس در خواب دارند بهتر است روی پشت خود بخوابند.

۴- از رطوبت ساز استفاده کنید:

علت تنگی نفس: دستگاه‌های مرطوب کننده دستگاه‌هایی هستند که رطوبت هوا را اضافه می‌کنند. هوای خشک می‌تواند بدن و سیستم تنفسی را تحریک کند. استفاده از رطوبت ساز می‌تواند مجاری هوایی شما را باز کند، احتقان را کاهش داده و تنفس سالمتری را ایجاد کند. می‌توانید روغن اسطوخودوس، نعنا یا اکالیپتوس را به یک مرطوب کننده اضافه کنید. این سه روغن اساسی دارای مزایای ضد التهابی و تسکین دهنده هستند.

۵- از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید:

علت تنگی نفس: تغییر سبک زندگی می‌تواند سلامتی شما را بهبود بخشد و عادت‌های بهتری را خواب در ترغیب کند. برای کاهش عوارض تنگی نفس در خواب، ترک سیگار را در نظر بگیرید و مصرف الکل را محدود کنید. الکل عضلات گلو را کنترل می‌کند که تنفس شما را کنترل می‌کند، این می‌تواند منجر به خروپف و چرخه خواب مختل شود، همچنین می‌تواند منجر به التهاب در مجاری هوایی شما شده و جریان هوا را مسدود کند.
مشابه الکل، مصرف دخانیات همچنین می‌تواند به التهاب و تورم در مجاری هوایی شما کمک کند. یک منبع معتبر در سال ۲۰۱۲، استعمال سیگار را عامل خطر ابتلا به تنگی نفس در خواب دانست.

۶- سر تخت را بلند کنید:

علت تنگی نفس: تنظیم کردن سر تخت در زاویه ۶۰ درجه باعث کاهش علائم تنگی نفس می‌شود. افراد با خوابیدن در یک تختخواب یا صندلی که دارای قسمت بالایی قابل تنظیم است، می‌توانند به این موقعیت برسند. از طرف دیگر، آنها می‌توانند از بالش استفاده کنند تا سرشان بلند شود.

چه زمانی برای درمان تنگی نفس بعد از غذا به پزشک مراجعه کنیم؟

تنگی نفس در خواب می‌تواند یک وضعیت جدی باشد. هنگامی که فرد نفس کشیدن را متوقف می‌کند، قلب بیش از حد کار می‌کند تا خون را از طریق بدن پمپ کند تا اکسیژن مورد نیاز بدن را در طی قسمت‌های مورد نیاز تأمین کند. این کار اضافی می‌تواند به قلب آسیب برساند و منجر به فشار خون بالا و مشکلات ریتم قلب شود. در این هنگام است که باید به دکتر مراجعه شود.
به طور سنتی، پزشکان با پوشاندن یک وسیله خاص به نام دستگاه فشار هوای مداوم مثبت (CPAP)، تنگی نفس در خواب را درمان می‌کنند. این دستگاه روی دهان یا بینی قرار می‌گیرد و فشار هوای مثبتی اضافی برای جلوگیری از ریزش مجاری مجاری هوایی در هنگام خواب فرد فراهم می‌کند.
پزشکان همچنین ممکن است عمل جراحی را برای درمان تنگی نفس در خواب بخصوص در کودکانی که لوزه بزرگ شده و آدنوئید دارند توصیه کنند. یک پزشک برای بهبود جریان هوا می‌تواند این ساختارهای بزرگتر را در قسمت پشت گلو از بین ببرد.

مطالبی که دیگران در حال دیدن هستند:

ترک لب و خشکی آن را چگونه درمان کنیم؟

دمنوش های مفید برای مشکلات گوارشی یا عطش و تشنگی که بسیار مفید هستند!

اندومتریوز در زنان، قبل از این‌ که با چالش‌های بزرگی در زندگیتان برخورد کنید آن را بشناسید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 16 =

دکمه بازگشت به بالا