;
سلامتبیماری ها

چرا قد افراد با افزایش سن کاهش می یابد؟

علت کوتاه شدن قد: آیا متوجه شده اید که مادربزرگتان کوتاه تر از آن چه در عکس ها دیده می شود به نظر می رسد؟ در واقع قد انسان در دوران پیری به میزان محسوسی کاهش می یابد، یعنی دقیقا چه اتفاقی می افتد؟! با بخش سلامت از وب سایت گفتنی همراه باشید.

چگونه قد افراد با افزایش سن کاهش می یابد؟

با افزایش سن، قد ما کاهش می یابد. این کاهش طول هم در زنان و هم در مردان مشاهده می شود. علت کوتاه شدن قد به عوامل خاصی محدود نمی شود. افراد معمولاً از سن 30 سالگی (گاهی تا 40 سالگی) شروع به از دست دادن قد می کنند. هر ده سال بعد از این سن، انسان حدود یک سانتی متر از دست می دهد. بنابراین، ممکن است با افزایش سن 2.5 تا 7.5 سانتی‌متر (1 تا 3 اینچ) قد از دست بدهیم.

این کاهش قد با افزایش سن تسریع می‌شود: هر چه سن افراد بالاتر می‌رود، سریع‌تر قد خود را کوتاه می‌کنند.

حتما امتحان کنید: با این خوراکی ها سریعا لاغر می شوید! تا حالا روغن نارگیل خوردی؟

تفاوت کاهش قد بین مردان و زنان

کاهش قد مردان و زنان متفاوت است. زنان 2 اینچ (2.54 سانتی متر) بیشتر از مردان همسن ارتفاع از دست می دهند. این فقط در مورد “چقدر” کاهش قد نیست، بلکه حتی در زنان سریع تر از مردان، به خصوص پس از یائسگی، قد کاهش می یابد.

کاهش تجمعی قد از 30 تا 70 سالگی برای مردان به طور متوسط ​​3 سانتی متر است. اما همین مقدار برای زنان 5 سانتی متر بود. در سن 80 سالگی، این مقدار برای مردان به 5 سانتی متر و برای زنان به 8 سانتی متر تغییر کرده است.

این فقط اینچ بیشتر نیست …  همچنین زنان سریع تر از مردان قد خود را از دست می دهند. علاوه بر این، زنان پس از یائسگی سریع تر قد خود را از دست می دهند.

تحقیقات منتشر شده در مجله آمریکایی اپیدمیولوژی به این نتیجه رسید که قد مردان و زنان با افزایش سن در هر دو تجزیه و تحلیل مقطعی و طولی کاهش می یابد. همچنین جالب این جاست که برای آقایان میزان کاهش قد به قد اولیه آن ها بستگی دارد. این بدان معنی است که مردان قد بلندتر سریع تر قد خود را از دست می دهند. با این حال، این مطالعه نشان داد که این برای زنان صدق نمی کند.

جالب است بدانید: برای کاهش وزن چه ساعتی باید ورزش کنیم؟

 علت کوتاه شدن قد چیست؟

طول استخوان های ساق پا، ستون فقرات و جمجمه قد فرد را تعیین می کند. این طول ها معمولاً تا پایان دوره نوجوانی به حداکثر می رسد و بعد از آن فرد قد بلند نمی کند.

در دوران بزرگسالی، طول استخوان‌های پا و جمجمه تا حد زیادی ثابت می‌ماند، اما استخوان‌های ستون فقرات تمایل دارند در کاهش قد نقش داشته باشند. ستون فقرات ما از 24 استخوان تشکیل شده است که هر کدام مهره نامیده می شود. این مهره ها روی هم قرار گرفته اند و از پشت گردن تا وسط ما امتداد دارند.

حتما بینید: با این تمرینات ساده چربی بازو را از دست خواهید داد

بین هر مهره یک بالشتک ژل مانند به نام دیسک یا غضروف قرار دارد. این دیسک های بین مهره ای نقش اساسی در حفظ وضعیت بدن ما دارند. مانند یک بالش است، به عنوان ضربه گیر عمل می کند و به پشت انعطاف پذیری می بخشد.

 تحلیل رفتن غضروف بین مهره ها-علت کوتاه شدن قد

با افزایش سن، مایع ژل مانند تخلیه می شود و باعث نازک شدن دیسک های بین مهره ای می شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، مهره‌ها به هم نزدیک می‌شوند و باعث افت قد می‌شوند. علاوه بر این، در نتیجه از دست دادن مایعات، کمر با افزایش سن به طور فزاینده ای سفت می شود.

همچنین ممکن است مهره‌ها مقداری از مواد معدنی خود را از دست بدهند و در نتیجه نازک‌تر و کوچک‌تر شوند. استخوان های بلند اندام ها نیز محتوای مواد معدنی خود را از دست می دهند، اما طول خود را تغییر نمی دهند.

همچنین بخوانید: چرا قد انسان در صبح با عصر متفاوت است؟

جالب است بدانید: آیا می خواهید قدبلند شوید؟ افزایش قد با 6 حرکت ساده یوگا!

 ضعف رباط های پا-علت کوتاه شدن قد

با بالا رفتن سن، رباط‌ های پا شروع به تحلیل رفتن و ضعیف شدن تدریجی می‌کنند که باعث می‌شود پاهای ما به سمت پایین قوس پیدا کنند و پاها صاف می‌شوند که می‌تواند کمی از قد فرد کم کند.

 از دست دادن توده عضلانی-علت کوتاه شدن قد

به دلیل آتروفی عضلانی یا از دست دادن نسبی بافت عضلانی، یا سارکوپنی، یا از دست دادن عضله مرتبط با افزایش سن، فرد کوتاه‌تر به نظر می‌رسد. فیبرهای عضلانی منقبض می شوند و با سرعت کمتری جایگزین می شوند و این از دست دادن به تنه سرایت می کند و ما را کوتاه تر نشان می دهد.

آیا می توانیم با گذشت زمان جلوی کوتاه شدن قد را بگیریم؟

هیچ چیز در واقع نمی تواند از اثرات پیری جلوگیری کند، اما می توانید این تغییر را با اتخاذ برخی عادات سبک زندگی سالم به تعویق بیندازید، مانند:

ورزش: راه حلی عالی برای کاهش مشکلات مربوط به استخوان ها و عضلات و در نتیجه به طور غیرمستقیم روی قد شما تأثیر می گذارد.
رژیم غذایی خوب: با خوردن یک رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D، که به شما کمک می کند استخوان های خود را حفظ کرده و از دست دادن مواد معدنی را جبران کند. از سیگار کشیدن و نوشیدن مقادیر زیاد کافئین خودداری کنید.

لینک های مرتبط:

آیا بهتر است به جای وزنه زدن، یوگا انجام دهیم؟

آیا آب به کاهش وزن کمک می کند؟

8 غذای غنی از ید برای بهبود سلامت غده تیروئید

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =

دکمه بازگشت به بالا