;
تناسب اندام و تغذیهسلامت

کاهش وزن در تعطیلات عید نوروز با مصرف سبزیجات

کاهش وزن در تعطیلات عید نوروز: سبزیجات از مفیدترین مواد غذایی هستند که نه تنها ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی دارند، بلکه به خاطر فیبر فراوانی که در آن‌ها وجود دارد، بسیار سیر کننده هستند. اما مصرف سبزیجات چطور بر کاهش وزن ما در تعطیلات عید نوروز تاثیر می‌گذارد؟ در بخش سلامت از سری مطالب تناسب اندام و تغذیه می‌توانید با کاهش وزن در تعطیلات عید نوروز آشنا شوید. با مجله گفتنی همراه باشید.

این هم مفیده: 5 نکات طلایی کاهش وزن: در کوتاهترین زمان لاغر شوید!

کاهش وزن در تعطیلات عید نوروز با سبزیجات

کاهش وزن در تعطیلات عید نوروز، مصرف سبزیجات فواید زیادی برای بدن دارد و موجب افزایش سوخت و ساز و کاهش ذخیره چربی در بدن می‌شود. این دسته از مواد غذایی کالری پایین و مواد مغذی زیادی دارند و از همین رو گزینه‌ای فوق العاده برای کاهش وزن محسوب می‌شوند. گنجاندن انواع سبزیجات به صورت خام یا پخته در رژیم غذایی می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر وزن خود را کاهش دهید و بدنی سالم و پرانرژی داشته باشید.

کاهش وزن در تعطیلات عید نوروز2

آشنایی با کاهش وزن در تعطیلات عید نوروز

کاهش وزن در تعطیلات عید نوروز، تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به صورت روزانه از سبزیجات استفاده می‌کنند، راحت‌تر وزن خود را کم می‌کنند و بدن سالم‌تری دارند. به علاوه بررسی‌ها نشان می‌دهد که خطر ابتلا به اضافه وزن و چاقی در افرادی که از سبزیجات بیشتری استفاده می‌کنند تا ۲۲ درصد کمتر است و کسانی که حدود ۳ تا ۴ وعده (۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم) سبزیجات در روز میل می‌کنند، کمترین میزان اضافه وزن را تجربه خواهند کرد.

در ادامه می‌توانید با ۵ مورد از اثرات مصرف سبزیجات بر کاهش وزن در عید نوروز آشنا شوید.

این هم بدردت می خوره: کاهش وزن با آجیل: اینجوری هم بخور هم لاغر شو!

۱- کاهش کالری‌های مصرفی

کاهش وزن در تعطیلات عید نوروز، سبزیجات چربی و کالری پایینی دارند و از همین رو با جایگزین کردن انواع سبزیجات آب پز یا گریل شده در رژیم غذایی می‌توانید بدون دریافت کالری اضافه، مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین کنید. می‌توانید از سبزیجات در کنار غذای اصلی خودتان استفاده کنید یا آن را به صورت خام یا پخته به عنوان میان وعده میل کنید.

کاهش وزن در تعطیلات عید نوروز4

این هم جالبه: کاهش وزن برای تیروئید کم کار: مبتلایان به کم کاری تیروئید چطوری لاغر کنند؟

۲- افزایش احساس سیری

کاهش وزن در تعطیلات عید نوروز، سبزیجات و میوه‌ها حاوی فیبر هستند و به همین دلیل با مصرف سبزیجات حجم غذای شما افزایش پیدا می‌کند و احساس سیری بیشتری را تجربه می‌کنید. فیبر یک ماده غیر قابل هضم در بدن است که تنها موجب افزایش احساس سیری و ترشح هورمون‌های سیری در بدن می‌شود و میل ما به غذا خوردن را کاهش می‌دهد. در این شرایط مواد مغذی مورد نیاز بدن به خوبی تامین می‌شود و اشتهای شما به طرز قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و راحت‌تر می‌توانید وزن خود را کاهش دهید.

برای اثربخشی بیشتر می‌توانید سبزیجات را همراه با مقداری پروتئین بدون چربی مثل عدس یا لوبیای پخته شده یا سینه مرغ پخته شده میل کنید. از بهترین سبزیجاتی که می‌توان برای افزایش احساس سیری در ایام نوروز استفاده کرد، می‌توان به قارچ، سیب زمینی، کدو و گل کلم اشاره کرد.

۳- افزایش چربی سوزی

کاهش وزن در تعطیلات عید نوروز، برخی از سبزیجات خاصیت چربی سوزی دارند و به همین دلیل برای از بین بردن چربی‌های اضافه بدن و کاهش وزن بسیار مفید هستند. قارچ یکی از مفیدترین سبزیجات برای از بین بردن چربی‌های دور شکم است که کالری کم و فیبر زیادی دارد. به طور کلی فیبرها ۲ نوع محلول و نامحلول هستند.

برخی از سبزیجات حاوی فیبر محلول هستند و مصرف آن‌ها موجب از بین رفتن چربی دور شکم و جلوگیری از تجمع چربی در بدن می‌شود. به علاوه مصرف فیبر نامحلول موجب ترشح آنزیم‌هایی خاص در روده می‌شود که به بهبود سلامت بدن کمک می‌کند و موجب تنظیم سوخت و ساز چربی در بدن می‌شود.

قارچ سرشار از ویتامین D است و از تشکیل چربی در ناحیه دور شکم جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر برای افزایش چربی سوزی می‌توانید از سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، کاهو و اسفناج استفاده کنید که به پاکسازی روده و جلوگیری از تجمع چربی‌های شکم کمک می‌کنند.

کرفس یکی دیگر از بهترین انواع سبزیجات برای افزایش چربی سوزی بدن است که موجب از بین بردن میل شیرینی در بدن می‌شود و به افزایش احساس سیری و همچنین هیدراته شدن بدن کمک می‌کند.

می‌توانید از کرفس هم به صورت خرد شده در سالاد استفاده کنید و هم آن را به صورت آب پز یا گریل شده همراه با غذا میل کنید.

کاهش وزن در تعطیلات عید نوروز3

۴- افزایش متابولیسم

کاهش وزن در تعطیلات عید نوروز، فلفل یکی از خاص‌ترین انواع سبزیجات است که فیبر و ویتامین‌های فراوانی دارد و اضافه کردن آن به انواع غذا می‌تواند عطر و طعم بی‌نظیری به آن ببخشد. اما جالب است بدانید که فلفل قرمز یک سبزی متفاوت نسبت به دیگر انواع سبزیجات است که به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند و فرآیند کالری سوزی را افزایش می‌دهد.

در فلفل یک ترکیب شیمیایی به نام کپسایسین وجود دارد که موجب افزایش متابولیسم بدن می‌شود و با افزایش حرارت بدن به از بین بردن چربی‌ها کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف غذاهای تند موجب می‌شود تا بعد از اتمام غذا همچنان کالری بسوزانید و میل شما به غذا خوردن کاهش پیدا کند. برای کاهش وزن می‌توانید به وعده‌های غذایی خود مقداری فلفل قرمز استفاده کنید تا به راحتی کالری بسوزانید و لاغر شوید.

کاهش وزن در تعطیلات عید نوروز5

۵- جلوگیری از یبوست و بهبود حرکات روده

کاهش وزن در تعطیلات عید نوروز، یبوست یکی از مهم‌ترین دلایل بزرگ شدن شکم است که اگر این مشکل را درمان کنید، اندام شما زیباتر به نظر می‌رسد. برای جلوگیری و درمان یبوست می‌توانید روزانه از انواع سبزیجات و میوه‌های حاوی فیبر استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که اگر در رژیم غذایی خود به صورت روزانه از سبزیجات استفاده کنید و همیشه بدن خود را هیدراته نگه دارید، کمتر دچار یبوست خواهید شد و مواد زائد راحت‌تر از طریق روده‌ها دفع می‌شوند. فیبر نامحلول در آب حل نمی‌شود و از طریق سیستم گوارش حرکت می‌کند و به دفع مواد اضافی بدن کمک می‌کند.

مصرف سبزیجات بر کاهش وزن موثر است و موجب کاهش کالری‌های دریافتی و افزایش احساس سیری می‌شود. سعی کنید در تعطیلات عید در کنار همه وعده‌های غذایی خود از سبزیجات تازه و پخته شده استفاده کنید و حداقل نیمی از بشقاب را با سبزیجات پر کنید تا وزن شما سریع‌تر کاهش پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا