;
سلامتتناسب اندام و تغذیه

عدس بخورید تا لاغر شوید

خواص عدس: عدس سرشار از فیبر است و به ما احساس سیری می دهد، بنابراین تا زمانی که آن را با سایر مواد سالم ترکیب کنیم، می تواند به کاهش وزن کمک کند. عدس  از جمله حبوبات کم کالری و پر پروتئین است که آن را به گزینه ای سالم برای گنجاندن در یک رژیم غذایی سالم تبدیل می کند. علاوه بر این، سرشار از بسیاری از مواد مغذی ضروری است. با بخش سلامت از مجله گفتنی همراه شوید.

همچنین بخوانید: رژیم لاغری با خوردن: 15 غذایی که برای لاغری باید بخورید!

ویتامین ها و مواد معدنی عدس

این حبوبات حاوی سطوح بالایی از مولیبدن، به ویژه 148 میکروگرم است که حدود یک سوم مقدار توصیه شده روزانه است. این ماده معدنی برای متابولیسم و ​​جذب آهن در روده ضروری است. 100 گرم عدس حاوی 28 گرم پروتئین و 1 گرم چربی است. همچنین دارای 67 گرم کربوهیدرات و 1 گرم فیبر است که می تواند محلول و نامحلول باشد. بر اساس مطالعات متعدد عدس کلسترول ندارد و دارای نمک کمی است.

حتما ببین: معمای شناسایی وسایل: 6 تا وسیله کنار تصویر رو تو اتاق پیدا کن

عدس

طبق مقالات متعدد، عدس منبع خوبی از آهن است، حتی حبوباتی که بیشترین مقدار این ماده معدنی را دارد. 37 درصد از مصرف روزانه توصیه شده را تامین می کند. بنابراین، آنها برای کم خونی عالی هستند، اما مصرف ویتامین C توصیه می شود که به جذب این ماده معدنی کمک می کند.

آنها همچنین سرشار از منگنز هستند و 49 درصد از مصرف روزانه توصیه شده را تامین می کنند. و علاوه بر آن، بیش از 10 درصد از مصرف روزانه پتاسیم، مس، فسفر و روی و در مقادیر کمتر، کلسیم و سلنیوم را تامین می کنند.

در یک فنجان عدس می توانیم 358 میکروگرم اسید فولیک پیدا کنیم که 90 درصد مقدار توصیه شده روزانه است. سایر ویتامین‌های موجود در عدس عبارتند از ویتامین A، ویتامین‌های B مانند B1، B2، B3، B5، B6 و B12، کولین. و همچنین ویتامین C، K و ویتامین E.

همچنین بخوانید : آیا آب به کاهش وزن کمک می کند؟

خواص عدس

فواید عدس

یک فنجان 200 گرمی عدس خشک دو و نیم فنجان عدس پخته می شود و یک وعده از این حبوبات فقط 230 کالری دارد. بنابراین، آنها یک گزینه سالم برای کاهش وزن هستند، زیرا احساس سیری را ایجاد می کنند. از طرفی فیبر موجود در این حبوبات با توجه به فیبر موجود در آن به کاهش کلسترول، حفظ سطح قند خون ثابت و جلوگیری از یبوست کمک می کند.

بخوانید: اگر در این ساعت از روز بخوابید می میرید!

عدس یک غذای سالم برای قلب است، زیرا خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش می دهد و همچنین شانس ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. علاوه بر همهاین موارد، آن ها سرشار از ویتامین های A و E هستند، بنابراین دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که می تواند به تاخیر در اثرات برخی بیماری های دژنراتیو کمک کند.

شاید جالب باشد: ورزش آسان برای افراد پرمشغله: بدون خستگی ورزش کنید

مزایای دیگر عدس

فهرست خواص و فواید عدس برای سلامتی می تواند بی پایان باشد. فقط به چند مورد دیگر اشاره می کنیم:

_به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین برای سلامت پوست، ناخن و مو مفید هستند.
_هم به دلیل اسید فولیک موجود در آنها و هم برای آهن و روی، در دوران بارداری مناسب هستند .
_آنها حاوی کربوهیدرات های دیر جذب هستند ، بنابراین افرادی که سطح قند خون بالایی دارند می توانند مصرف کنند. علاوه بر این، مطالعات موافق هستند که آنها دارای شاخص گلیسمی بسیار پایینی هستند.
_آنها به دلیل محتوای فیبر خود به تنظیم حمل و نقل روده کمک می کنند

از دست ندهید: 10 تا از بهترین میوه ها برای کاهش وزن

اقدامات احتیاطی هنگام مصرف عدس

عدس حاوی پورین است، ترکیباتی که می تواند برای افرادی که مستعد ابتلا به نقرس یا سنگ کلیه هستند مضر باشد. پورین ها می توانند مشکل ساز باشند زیرا به اسید اوریک تجزیه می شوند، ماده ای که تجمع می یابد و تبدیل به سنگ کلیه می شود و در مفاصل افراد مبتلا به نقرس کریستال ایجاد می کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که پورین های گیاهی ممکن است کمتر از منابع گوشت یا ماهی باعث ایجاد مشکل شوند.

جالب است بدانید: 7 راهکار حفظ زیبایی بدن به سبک چینی: در سن پایین بچه دار نمی شوند!

چگونه با عدس یک پروتئین کامل دریافت کنیم؟

عدس صورتی و به ویژه عدس سبز می تواند به عنوان جایگزین پروتئین کم چرب مانند گوشت و سایر غذاهای حیوانی باشد. اما ضروری است که منابع پروتئین دیگری به غیر از عدس در رژیم غذایی خود داشته باشید. این به این دلیل است که آنها حاوی اسید آمینه ضروری متیونین و اسید آمینه غیر ضروری سیستین نیستند. نتیجه این است که همه عدس ها پروتئین ناقص هستند. بنابراین، برای به دست آوردن پروتئین کامل، باید به عنوان مثال برنج یا سایر مواد غذایی با متیونین اضافه کنید.

خواص عدس-چگونه با عدس یک پروتئین کامل دریافت کنیم

چگونه عدس را به رژیم غذایی اضافه کنیم؟

یکی دیگر از مزایای بزرگ عدس این است که بسیار متنوع است و می توان آن را به طرق مختلف به رژیم غذایی اضافه کرد. همچنین بر خلاف سایر حبوبات نیازی به خیساندن ندارند و تنها در 20 دقیقه پخته می شوند.

در حالت ایده آل، آنها را قبل از پختن خوب بشویید تا ناخالصی های احتمالی از بین برود. به طور کلی، شما می توانید آنها را در انواع سوپ، خورش و سالاد استفاده کنید.

شاید جالب باشد: 8 غذای غنی از ید برای بهبود سلامت غده تیروئید

خواص عدس-چگونه عدس را به رژیم غذایی اضافه کنیم؟

خواص عدس: نتیجه گیری

در خاتمه، همان طور که دیدیم، مصرف عدس فواید مهمی برای رژیم غذایی ما به همراه دارد. در واقع این فواید بر سلامتی ما تأثیر می گذارد. با این حال، مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه برای پیروی از یک برنامه غذایی متعادل کاملا ضروری است.

لینک های مرتبط:

رژیم لاغری با خوردن: 15 غذایی که برای لاغری باید بخورید!

پروتئین در غذا بدون گوشت: با این غذاهای گیاهی گوشت را کنار بگذارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + هجده =

دکمه بازگشت به بالا