;
سبک زندگیمهارت های زندگی

با مزاحم خیابانی چگونه برخورد کنیم؟ روش درست چیست؟

با مزاحم خیابانی چگونه برخورد کنیم؟ از معضلاتی که متاسفانه در همه جای دنیا وجود دارد و در اکثر کشورها به عنوان جرم محسوب می شود. در این مطلب از سبک زندگی راهکارهای برخورد با مزاحم خیابانی ارائه می شود.
در حقیقت هیچ روش درست یا اشتباهی برای شیوه پاسخ به مزاحمت های خیابانی وجود ندارد زیرا فرد در اینباره مقصر نیست و شیوه واکنش هر فرد با توجه به موقعیت و تصمیم شخصی اش متفاوت خواهد بود. این مطلب گفتنی به برخورد با مزاحم خیابانی می پردازد.

حتما بخوانید: سردمزاجی در رابطه را بدون نیاز به پزشک درمان کنید: خانم ها بیشتر مراقبت کنید

روش های برخورد با مزاحم خیابانی

روش های برخورد با مزاحم خیابانی

با مزاحم خیابانی چگونه برخورد کنیم؟ در همه جای دنیا متاسفانه مزاحمت های خیابانی به ویژه از سوی مردان برای خانم ها وجود دارد و در اکثر کشورها جرم محسوب می شود. در حقیقت در حقیقت هیچ روش درست یا اشتباهی برای شیوه پاسخ به مزاحمت های خیابانی وجود ندارد زیرا فرد در این باره مقصر نیست و شیوه واکنش هر فرد با توجه به موقعیت و تصمیم شخصی اش متفاوت خواهد بود.

بهترین روش برای ریشه کن نمودن آزار و مزاحمت های خیابانی، تغییر فرهنگی می باشد، که سبب عادی جلوه دادن این کار شده و بیشتر افراد این مزاحمت ها را نوعی سرگرمی و ویژگی های دوران جوانی تلقی می کنند.
ولی فرهنگ ها باید طوری اصلاح شود که آزار و اذیت دیگران، متلک پرانی و یا تمسخر دیگران مورد نکوهش و مذمت قرار گیرد و یک موضوع بی اهمیت تلقی نشود.
هر اندازه مزاحمت ها و آزارهای روانی بیشتر باشد، آسیب شدیدتری بر فرد گذاشته و از آثار آن افسردگی، اختلال در خواب، کاهش اشتها، سردرد، کاهش یا افزایش وزن و … خواهد بود. که این ها بخشی از مشکلاتی است که برای فرد آسیب دیده به وجود می آید.

از دست نده: پسری که قصد ازدواج ندارد را چطور بشناسیم؟!

با مزاحم خیابانی چگونه برخورد کنیم؟

پژوهش ها نشان می دهد که پاسخ به آزار و مزاحمت و دفاع از حقوق فردی، تاثیرات عاطفی آن را می کاهد. ولی نحوه پاسخ هر شخص، به انتخاب وی بستگی دارد. در این راستا می توان مستقیما فرد مزاحم را به سزای اعمالش رساند یا به دنبال اصلاح فرهنگ هایی باشیم که آزارها و مزاحمت های خیابانی را کاری عادی و سرگرم کننده جلوه داده است.

این تست رو از دست نده: تست هوش مظنون خطرناک کیه؟ اگه درست بگی جا پای جین مارپل گذاشتی!

مزاحمت خیابانی چیست؟

منظور از مزاحمت خیابانی چیست؟ با مزاحم خیابانی چگونه برخورد کنیم؟

با مزاحم خیابانی چگونه برخورد کنیم؟

آزار و مزاحمت های خیابانی بر اساس گفته مدافعان حقوق بشر و به بیان ساده، عبارت است از رفتارهای کلامی یا غیر کلامی و فیزیکی ناخواسته که بدون رضایت فرد و با هدف نقض کرامت وی صورت می گیرد. این مزاحمت ها می توانند بر پایه تفاوت های طبقاتی، هویتی، نژادی، ناتوانی و دیگر هویت های اجتماعی هستند. از جمله نمونه های آزار و اذیت خیابانی عبارتند از :

متلک پرانی درباره ظاهر، لهجه، جنسیت و …
تحقیر جنسی و نژادی و هر نوع تحقیر کلامی یا غیر کلامی
نمایش حرکات مبتذل، چشمک زدن یا خود را در معرض دید گذاشتن
سوت زدن، داد زدن یا هر نوع صدایی که به نوعی سبب مزاحمت فرد می شود.
لمسی جسمی
تعقیب فرد یا مسدود کردن مسیرشدر برخورد با مزاحم خیابانی، اعمالی مانند التماس کردن، دشنام و تهدید هیچ تاثیری در رفع مزاحمت نخواهد داشت و سبب بدتر شدن اوضاع می گردد. بهترین راهکار این است که در این شرایط خونسردی خود را حفظ کرده و هیچ واکنش غیرعادی نشان ندهید.
البته در برابر آزار های جسمی نباید سکوت کرد و سریعا باید با پلیس 110 تماس گرفت یا از کسی کمک بخواهید.

در ضمن برای جمع آوری مدرک از فرد مزاحم، عکس یا فیلم بگیرید.

این تست رو از دست نده: تست بینایی C رو بین G ها پیدا کن! اگر بتونی یعنی از عقابم تیزتری!

راهکارهای برخورد با مزاحم خیابانی:

با مزاحم خیابانی چگونه برخورد کنیم؟

۱. به غرایز اعتماد کنید

غریزه چیزی است که ما را وادار کرده به یک محرک عکس العمل نشان بدهیم. هنگام روبرویی با مزاحمان خیابانی، به غریزه خود اعتماد کرده و گوش کنید. هیچ پاسخ درست و کاملی در برخورد با آزار و اذیت خیابانی وجود ندارد. با این وجود پژوهش ها نشان می دهد که هر نوع پاسخی چه در لحظه اولیه و چه پایانی می تواند آسیب ناشی از آزار و اذیت را بکاهد.

به یاد داشته باشید که از دشنام یا تحریک فرد مزاحم خودداری کرده و با خونسردی تمام به راه تان ادامه دهید. باید تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما مناسب تر است.

حتما بخوانید: لاغری دوباره مد شد: چرا مدل های چینی با وجود خوردن برنج لاغر و کم وزن اند؟!

این مطلب رو از دست نده: چرا آنفالو شدم؟ 6 دلیل رایج که نشان می دهد او هنوز شما را فراموش نکرده!

۲. سعی کنید خونسرد باشید

با مزاحم خیابانی چگونه برخورد کنیم؟

علاوه بر اعتماد به غرایز، خونسرد و عادی بودن نیز مهم است. زیرا از نظر روانشناسان مزاحمان افرادی هستند که دنبال ایجاد ترس بوده و از واکنش دیگران به اعمالشان لذت می برند. به طور مثال اگر جلوی پای شما ناگهان ترمز می کنند یا جیغ می کشند، هدفشان این است که شوکه بشوید.
پس هر واکنش غیرعادی یا ترسیدنی انجام بدهید، فرد مزاحم از نظر روحی ارضا می شود. البته هنگامی که آرامش نداشته و ترسیده باشید از نظر منطقی و عقلی امکان تصمیم گیری درست و به جا از دست می رود.

۳. فحش دادن و پرخاشگری را رها کنید

با مزاحم خیابانی چگونه برخورد کنیم؟ در برخورد با مزاحم خیابانی تا حد امکان از دشنام و پرخاشگری پرهیز کنید. زیرا واکنش های این چنینی موجب جری شدن مجرم و عکس العمل های شدیدتر از سمت وی می شود تا کارش را ادامه دهد.

۴. التماس نکنید

التماس و خواهش هم به نوعی فرد مزاحم را ارضای روحی می نماید و موجب شده که وی به کار خود ادامه دهد.

۵. امنیت خود را حفظ کنید

باید مهمترین اولویت شما در برخورد با مزاحمان خیابانی حفظ امنیت باشد. برای این کار سه روش وجود دارد:

تعیین حد و حدودها:

با مزاحم خیابانی چگونه برخورد کنیم؟

به فرد مزاحم به صورت دقیق بگویید که چه کاری می خواهید انجام دهید. به چشمان فرد آزارگر نگاه کرده و رفتار زشتش را سرزنش کنید. به طور مثال بگویید، این کار را نکن یا با من درست حرف بزن. به این ترتیب بدون دشنام سعی کنید وی را از خود دور نمایید. همانطور که اشاره شد از التماس و خواهش بپرهیزید و با وی درگیر نشوید.
هدف اغلب این افراد بحث کردن، مسخره کردن و برقراری مکالمه با شما است. از این رو بر عصبانیت خود غلبه و به هیچ وجه درگیری لفظی نداشته باشید. توجه به مزاحمین خیابانی سبب تحریک بیشتر آن ها و بدتر شدن شرایط می شود. به این ترتیب فقط با گفتن یک یا دوجمله مذکور از آنها دور شده و به حرکت خود ادامه دهید.

بقیه را هم باخبر کنید:

با مزاحم خیابانی چگونه برخورد کنیم؟

به افرادی که شاهد صحنه می باشند بگویید که وی مزاحم شما شده است و به شما کمک کنند. شاید برخی افراد نسبت به این وضعیت بی توجه باشند ولی اکثر مردم می دانند که آزار و مزاحمت خیابانی کار زشتی بوده به این ترتیب به شما کمک می کنند. به این ترتیب با صدای بلند به رهگذران اطراف خود بگویید که این فرد مزاحم شما شده و به کمک نیاز دارید.
به طور مثال فردی که پیراهن بنفش پوشیده دنبال من است.

یا می توانید این جا کنار من بمانید؟ یا ممکنه به پلیس زنگ بزنید. به خاطر داشته باشید در خواست کمک ایرادی ندارد. این کار نشانگر ضعف شما نبوده بلکه نشان می دهد شما فرد قوی هستید و در مقابل آزار دیگران ساکت نمی نشینید.

تا می توانید مدرک جمع کنید

با مزاحم خیابانی چگونه برخورد کنیم؟

کنید: اگر احساس امنیت ندارید، می توانید از فرد مزاحم عکس و فیلم بگیرید یا افراد دیگر تقاضا کنید که این کار را انجام بدهند. ضمنا می توانید وضعیت ایجاد شده را گزارش کنید. به طور مثال اگر فرد مزاحم ماشین دارد، پلاک ماشین او را یادداشت کرده یا عکس بگیرید و در اختیار پلیس قرار دهید.

حتما بخوانید: افسردگی بعد از ازدواج: چگونه آن را بشناسیم و بر آن غلبه کنیم؟

۶. در برابر آزار جسمی سکوت نکنید

با مزاحم خیابانی چگونه برخورد کنیم؟

اگر به عنوان یک خانم در خیابان در حال حرکت و تردد باشید، ممکن است در برخی مواقع ناگزیر مورد آزار جسمی افراد سادیسم قرار بگیرید. در این وضعیت نباید در برابر آزار جسمی سکوت کنید. در حقیقت سکوت موجب شده وی به خود اجازه تجدید رفتار پرخاشگرانه، سودجویانه و مزاحمت های بیشتر را بدهد.

به این ترتیب در هر فرصتی که هستید سریعا برای دفاع از خود با پلیس تماس گرفته یا از فرد سادیسم آزارگر با دوربین گوشی عکس یا فیلم بگیرید. همچنین در صورت وجود رهگذران از آن ها درخواست کمک نمایید. با این کار فرد سادیسم جرات ادامه رفتارهای زشت خود را نداشته و حتما ترس در اکثر موارد مانع رفتارهای آزارگرانه او می شود.
البته خانم ها با استناد به این مواد قانونی می توانند مزاحمین را به مراجع قضایی معرفی کرده و خواهان پیگیری قانونی باشند.

۷. صبور باشید

با مزاحم خیابانی چگونه برخورد کنیم؟

شیوه پاسخ هر شخص به مزاحم خیابانی متفاوت می باشد و نمی توان یک پاسخ قاطع و کامل به این موضوع داشت. آن چه که باید قبول کنید این است که شما مقصر نیستید و افراد بسیار هستند که روزانه در سراسر دنیا با این وضعیت روبرو می شوند. به صورت کلی هر شخص می تواند از راهکارهایی جهت مراقبت از خود استفاده نماید.

عکس العمل هایی که می توانید به مزاحمین خیابانی نشان دهید، متفاوت بوده و بسته به موقعیت خود، می توانید از یک یا چند مورد زیر را به کار بندید:

سعی نمایید مکان ها و ساعات خلوت مانند بعد از ظهر یا آخر شب را برای تردد و رفت و آمد انتخاب نکنید.
فردی را داشته که در زمان مواجهه با افراد مزاحم با وی تماس گرفته و درخواست کمک نمایید.
اقتدار خود را حفظ کرده و به خود بگویید که لیاقتتان بیشتر از این است که مورد توهین واقع شوید.
مشکل خود را با فرد مورد اعتمادتان در میان گذاشته و تا حد امکان با یک همراه بیرون بروید.

تلاش کنید به جای شکننده بودن، منعطف باشید و در زمان روبرو شدن با مشکلات، مقتدر عمل کنید. می توانید از موارد زیر برای آگاهی بیشتر مردم در اینباره استفاده کنید:

تجربه خود درباره مزاحمت خیابانی را در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته و مردم را از عواقب این کار و شیوه حمایت از فرد آسیب دیده مطلع نمایید.

بایستی به فرزندان درباره روش برخورد با افراد مزاحم آموزش داده و از آن ها بخواهید در صورت مشاهده هر نوع آزار و مزاحمتی آن را به شما اطلاع بدهند.
سرزنش، تحقیر و تمسخر افراد مزاحم به خاطر نژاد، جنسیت و … را محکوم کرده و با افرادی که این موارد را ترویج می کنند، مخالفت کنید.
تلاش کنید موضوع برابری انسان ها و دوری از تبعیض های نژادی، قومی و … را از کودکی به فرزندان یاد بدهید. در صورتی که تمام والدین به این اصل پایبند باشند، رویارویی با چنین مزاحمت هایی در آینده به حداقل می رسد.

مطالبی که نباید از دست بدهید:

10 نسخه گیاهی برای ابروهایی که ریخته است: پرپشت شدن ابرو تضمینی!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 7 =

دکمه بازگشت به بالا