;
سبک زندگیمهارت های زندگی

آیا می توانید شخصیت خود را تغییر دهید؟

تغییر شخصیت غیر معمول نیست. افراد خجالتی ممکن است آرزو کنند که خوش برخوردتر و پرحرف تر باشند. افراد گرم مزاج ممکن است آرزو کنند که می توانند خونسردی خود را در موقعیت های دارای بار احساسی حفظ کنند.

آیا واقعاً امکان تغییر شخصیت وجود دارد یا الگوهای شخصیتی اولیه ما در طول زندگی ثابت هستند؟ در حالی که کتاب‌ها و وب‌سایت‌های خودیاری اغلب برنامه‌هایی را پیشنهاد می‌کنند که می‌توانید برای تغییر عادات و رفتارهای خود دنبال کنید، این باور دائمی وجود دارد که شخصیت‌های اساسی ما در برابر تغییر نفوذ ناپذیر هستند.

 

روانکاو اتریشی، زیگموند فروید ، پیشنهاد کرد که شخصیت تا حد زیادی در سن 5 سالگی تثبیت می شود. حتی بسیاری از روانشناسان مدرن معتقدند که شخصیت کلی در طول زندگی نسبتاً ثابت و پایدار است.

 

یه ترفند کاربردی: رفع خشک شدن ریمل: با این روش ها مثل روز اول میشه!

اما اگر بخواهید شخصیت خود را تغییر دهید چه؟ آیا رویکرد صحیح و سخت کوشی می تواند منجر به تغییر شخصیت واقعی شود یا اینکه ما درگیر ویژگی های نامطلوبی هستیم که ما را از دستیابی به اهدافمان باز می دارد؟ با بخش سبک زندگی از مجله گفتنی همراه باشید.

شخصیت چیست؟

عواملی که شخصیت را شکل می دهند

برای درک این که آیا می توان شخصیت را تغییر داد، ابتدا باید بفهمیم که دقیقاً چه چیزی باعث شخصیت می شود. بحث طبیعت قدیمی در مقابل پرورش یک بار دیگر وارد بازی می شود. آیا شخصیت توسط ژنتیک (طبیعت) ما شکل می گیرد یا توسط تربیت، تجربیات و محیط (پرورش) ما؟

در گذشته، نظریه پردازان و فیلسوفان اغلب رویکرد یکی در مقابل دیگری را اتخاذ می کردند و از اهمیت طبیعت یا پرورش حمایت می کردند، اما امروزه اکثر متفکران موافق هستند که ترکیبی از این دو نیرو است که در نهایت شخصیت ما را شکل می دهد.

نه تنها این، بلکه تعامل دائمی بین ژنتیک و محیط می تواند به شکل گیری نحوه بیان شخصیت کمک کند. به عنوان مثال، ممکن است از نظر ژنتیکی مستعد رفتار دوستانه و آرام باشید، اما کار در یک محیط پر استرس ممکن است باعث شود که برعکس عمل کنید.

شخصیت ما تا حد زیادی خارج از کنترل ما است. ژنتیک مطمئناً مهم است، اما مطالعات دیگر نیز نشان می‌دهند که تربیت ما و حتی فرهنگ ما با طرح‌های ژنتیکی ما برای شکل دادن به ما در تعامل است.

همچنین بخوانید: شرم و نفرت از خود: چرا از خودم بدم می آید و چگونه با آن مقابله کنم؟

آیا ویژگی های شخصیتی توسط ژن ها ایجاد می شود یا محیط؟

برخی از کارشناسان، از جمله روان‌شناس کارول دوک، معتقدند که تغییر الگوهای رفتاری ، عادات و باورها در زیر سطح ویژگی‌های شخصیتی گسترده (مثلاً درونگرایی ، موافق بودن) کلید واقعی تغییر شخصیت است.

صفات گسترده ممکن است در طول زندگی پایدار باشند، اما دوک معتقد است که این ویژگی‌های «در بین» ما هستند که در زیر سطح صفات گسترده قرار دارند که مهم‌ترین عامل در ساختن ما به آن چیزی است که هستیم. او معتقد است که این ویژگی های بینابینی هستند که می توانند تغییر کنند.

بخش‌های «بین‌المللی» شخصیت چیست؟

باورها و نظام های اعتقادی . در حالی که تغییر جنبه های خاصی از شخصیت شما ممکن است چالش برانگیز باشد، می توانید به طور واقع بینانه با تغییر برخی از باورهای اساسی که به شکل گیری و کنترل نحوه بیان شخصیت شما کمک می کند مقابله کنید.
اهداف و راهبردهای مقابله ای به عنوان مثال، در حالی که ممکن است بیشتر از شخصیت نوع A برخوردار باشید، می‌توانید مهارت‌های جدید مقابله و تکنیک‌های مدیریت استرس را بیاموزید که به شما کمک می‌کند فردی آرام‌تر شوید.

باورها و خودباوری

اگرچه تغییر باورها ممکن است لزوما آسان نباشد، اما نقطه شروع خوبی را ارائه می دهد. باورهای ما بسیاری از زندگی ما را شکل می دهند، از نحوه نگرش ما به خود و دیگران، نحوه عملکرد ما در زندگی روزمره، نحوه برخورد با چالش های زندگی، و چگونگی ایجاد ارتباط با افراد دیگر.

اگر بتوانیم تغییری واقعی در باورهایمان ایجاد کنیم، این چیزی است که ممکن است بر رفتارهای ما و احتمالاً بر جنبه های خاصی از شخصیت ما تأثیر بگذارد.

“باورهای مردم شامل بازنمایی ذهنی آنها از ماهیت و عملکرد خود، روابط و دنیایشان است. انسان ها از دوران کودکی این باورها و بازنمایی ها را توسعه می دهند و بسیاری از نظریه پردازان برجسته شخصیت با گرایش های مختلف اذعان می کنند که آنها بخش اساسی هستند.

به عنوان مثال، باورهای مربوط به خود را در نظر بگیرید، از جمله این که آیا ویژگی ها و ویژگی های شخصی ثابت یا قابل انعطاف هستند. اگر فکر می کنید هوش شما یک سطح ثابت است، احتمالاً قدمی برای عمیق تر کردن تفکر خود بردارید. با این حال، اگر چنین ویژگی هایی را قابل تغییر می بینید، احتمالاً تلاش بیشتری برای به چالش کشیدن خود و گسترش ذهن خود انجام خواهید داد.

بدیهی است که باورهای مربوط به خود نقش مهمی در نحوه عملکرد افراد دارند، اما محققان دریافته‌اند که افراد می‌توانند باورهای خود را تغییر دهند تا رویکردی انعطاف‌پذیرتر به ویژگی‌های خود داشته باشند.

نحوه ستایش کودکان می تواند بر باورهای خود تأثیر بگذارد. 7 نفر از کسانی که به خاطر هوششان مورد تحسین قرار گرفتند، تمایل داشتند که در مورد ویژگی‌های شخصی خود باورهای تئوری ثابتی داشته باشند. این بچه ها هوش خود را به عنوان یک ویژگی تغییرناپذیر می بینند.

از سوی دیگر، کودکانی که به خاطر تلاش‌هایشان مورد تحسین قرار می‌گیرند، معمولاً هوش خود را انعطاف‌پذیر می‌بینند. این بچه ها در مواجهه با مشکلات پافشاری می کنند و بیشتر مشتاق یادگیری هستند.

همچنین بخوانید: حقایقی تلخ درباره چهره زیبا در دنیای امروز

نکاتی برای تغییر شخصیت

در بسیاری از مراحل زندگی، ممکن است متوجه شوید که جنبه های خاصی از شخصیت شما وجود دارد که آرزو می کنید می توانستید آنها را تغییر دهید. حتی ممکن است اهدافی تعیین کنید و برای مقابله با این ویژگی های بالقوه مشکل ساز تلاش کنید. به عنوان مثال، معمول است که تصمیمات سال نو را بر روی تغییر بخش‌هایی از شخصیت خود مانند سخاوتمندتر، مهربان‌تر، صبورتر یا برون‌گراتر تنظیم کنید.

به طور کلی، بسیاری از کارشناسان موافقند که ایجاد تغییرات واقعی و پایدار در صفات گسترده می تواند بسیار دشوار باشد. بنابراین اگر از جنبه‌های خاصی از شخصیت خود ناراضی هستید، آیا واقعاً می‌توانید کاری برای تغییر انجام دهید؟

تغییر از درون گرا به برون گرا ممکن است بسیار دشوار (یا حتی غیرممکن) باشد، اما کارهایی وجود دارد که کارشناسان معتقدند می توانید برای ایجاد تغییرات واقعی و پایدار در جنبه های شخصیتی خود انجام دهید.

1. تغییر شخصیت-عادات جدید یاد بگیرید

روانشناسان دریافته‌اند که افرادی که ویژگی‌های شخصیتی مثبتی (مانند مهربانی و صداقت) از خود نشان می‌دهند، پاسخ‌های معمولی پیدا کرده‌اند که ثابت مانده است. 8 عادت را می توان آموخت، بنابراین تغییر پاسخ های همیشگی در طول زمان یکی از راه های ایجاد تغییر شخصیت است.

البته ایجاد یک عادت جدید یا ترک عادت قدیمی هرگز آسان نیست و نیازمند زمان و تلاش جدی است. با تمرین کافی، این الگوهای رفتاری جدید در نهایت به ماهیت دوم تبدیل خواهند شد.

2. تغییر شخصیت-باورهای خود را به چالش بکشید

اگر باور دارید که نمی توانید تغییر کنید، پس تغییر نخواهید کرد. اگر می‌خواهید برون‌گراتر شوید، اما معتقدید که درون‌گرایی شما یک ویژگی ثابت، دائمی و غیرقابل تغییر است، هرگز سعی نمی‌کنید اجتماعی‌تر شوید. اما اگر فکر می کنید که ویژگی های شخصی شما قابل تغییر هستند، به احتمال زیاد تلاش می کنید تا با هم جمع تر شوید.

3. تغییر شخصیت-بر تلاش های خود تمرکز کنید

ستایش تلاش ها به جای توانایی ضروری است.

به جای اینکه فکر کنید “من خیلی باهوشم” یا “من خیلی با استعدادم”، این عبارات را با “من واقعاً سخت کار کردم” یا “راه خوبی برای حل آن مشکل پیدا کردم” جایگزین کنید.

با تغییر بیشتر به یک ذهنیت رشد به جای یک ذهنیت ثابت، ممکن است دریابید که تجربه تغییر و رشد واقعی آسان تر است.

جمع بندی

تغییر شخصیت ممکن است آسان نباشد و تغییر برخی از ویژگی های گسترده ممکن است هرگز به طور کامل امکان پذیر نباشد. اما محققان بر این باورند که کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای تغییر بخش‌های خاصی از شخصیت خود انجام دهید، جنبه‌هایی که در زیر سطح آن ویژگی‌های گسترده وجود دارند، که می‌تواند منجر به تغییرات واقعی در نحوه عمل، تفکر و عملکرد شما در روز شود.

مطالب مرتبط:

چگونه فرزندان شادی تربیت کنیم؟

ترفندهایی که هر خانمی باید بداند!

علت تنهایی: 3 دلیل برای اینکه دوستی های واقعی در جامعه امروزی دارند نادر می شوند

راه های سریع رفع سکسکه نوزاد

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + هفده =

دکمه بازگشت به بالا