;
پزشکیتازه ها

چگونه عرب ها از مدفوع نهنگ عطر درست می کنند؟!(عکس)

عطر نهنگ عنبر: منشا عنبر برای صدها سال راز بود. “طلای شناور” تعمید شده، برای فرهنگ های مختلف از عنبر استفاده می کنند و آن را با ویژگی های خارق العاده نسبت می دهند. کاربرانی که توسط عطرسازان سطح بالا کار می‌کردند، از اینکه واقعاً خود را با رایحه شیرین مدفوع نهنگ آغشته می‌کردند، بی‌خبر بودند.10

با این بخش از تازه ها در مجله گفتنی همراه باشید تا درباره عطر نهنگ عنبر بیش تر بدانید.

عطر نهنگ عنبر چیست؟

عطر نهنگ عنبر1- مدفوع نهنگ

عطر نهنگ عنبر: عنبر یک ماده کمیاب است که اغلب در سواحل شسته می شود. فرهنگ‌های عرب از عنبر به‌عنوان داروی مقوی ، دارو یا حتی بخور استفاده می‌کردند. در اروپای قرن چهاردهم، آن را در پوماندرها می‌پوشیدند که توپ‌های سوراخ‌دار حاوی عنبر و دیگر مواد معطر بود که به عنوان طلسم محافظ برای جلوگیری از مرگ سیاه استفاده می‌شد .

در همین حال ، شاه چارلز دوم به خوردن عنبر با تخم مرغ علاقه داشت . در سال 1685، رابرت می آن را به عنوان “هم چوبی و هم گل” توصیف کرد، با بویی که یادآور “فضای برگ در کف جنگل و لایه های ظریف و وز دار زیرین قارچ هایی است که در مکان های مرطوب و سایه رشد می کنند.”

عطر نهنگ عنبر در قرون وسطی

عطر نهنگ عنبر2

عطر نهنگ عنبر: مردم از قرون وسطی در مورد اینکه عنبر از کجا آمده است نظریه پردازی کرده اند. چینی‌ها تصور می‌کردند که وقتی تف اژدها به اقیانوس افتاد، ایجاد شده است، در حالی که یک دانشنامه قرن پانزدهمی چنین فرض می‌کرد که یا شیره درخت، کف دریا یا اشک متبلور است. خاستگاه اسرارآمیز آن تنها به جذابیت آن افزوده و آن را به یک کالای بسیار مورد توجه تبدیل کرده است.

با ظهور صید نهنگ در مقیاس بزرگ در قرن نوزدهم، ارتباط بین عنبر و نهنگ ایجاد شد. با این وجود، دانشمندان هنوز 100% مطمئن نیستند که دقیقا چگونه ایجاد شده است. کریستوفر کمپ در طلای شناور آن را به عنوان نوعی دوغاب روده ای توصیف کرد که فقط توسط نهنگ های اسپرم تولید می شود.

نهنگ عنبر مشکل گوارشی دارد!

عطر نهنگ عنبر3

عطر نهنگ عنبر: نهنگ‌های اسپرم از سفالوپودهایی مانند ماهی مرکب تغذیه می‌کنند که منقار و قلم‌های تیز آن دستگاه گوارش آن‌ها را تحریک می‌کند و به توده‌ای تبدیل می‌شود که تصور می‌شود گاهی اوقات رکتوم نهنگ‌ها را مسدود می‌کند. اکثراً موافقند که معمولاً به صورت مدفوع دفع می شود. عنبر تنها توسط یک تا پنج درصد از نهنگ های اسپرم ایجاد می شود که احتمالاً از سوء هاضمه رنج می برند.

عنبر تازه تیره، رنگارنگ و کم علاقه است. اما پس از سال‌ها شناور شدن در آب، عنبر سخت، رنگ پریده – از خاکستری تا سفید – و فوق‌العاده ارزشمند می‌شود. تنها در سال 2020 بود که Biology Letters قرن‌ها گمانه‌زنی را با انجام تجزیه و تحلیل DNA روی نمونه‌های عنبر و به این نتیجه رسید که توسط نهنگ‌های اسپرم ایجاد شده است .

عنبریس، نوع بالغ، هنوز در دنیای عطر استفاده می شود ، که معروف ترین آن در شانل شماره 5 است، به خصوص به دلیل خاصیت تثبیت کنندگی آن. همچنین توسط میکسولوژیست ها در سالن های مجلل استفاده می شود. در موبی دیک اثر هرمان ملویل، او با کنایه گفت: «پس چه کسی فکر می‌کند که چنین خانم‌ها و آقایان خوبی باید خود را با جوهره‌ای که در روده‌های بدنام یک نهنگ بیمار یافت می‌شود، تحسین کنند!»

ارزش بیش از وزن آن در طلا، یافته های عنبر بالغ اغلب مانند برنده شدن در قرعه کشی گزارش می شود، با شکارچیان عنبر اغلب صدها هزار دلار. با وجود تداعی‌کننده لباس‌های جدید امپراطور ، کارشناسان عنبر را رایحه‌ای پیچیده و مست‌کننده، مانند ترکیبی از وانیل مشک‌دار و آب دریا توصیف می‌کنند

این مطالب هم جالب هستند:

هوش حیله گری: متولدین کدوم ماه همه رو سرکیسه می کنند؟

جهان آخر الزمان با 1000 نفر جمعیت چگونه خواهد بود؟ چند نفرشان ایرانی ست؟

تنهاترین مرد یونانی که هرگز زنی را با دو چشم خود ندیده است(عکس)

نام خانوادگی از چه سالی در ایران اجباری شد؟

علت کوتاه بودن درهای توالت عمومی چیه؟ حتی فکرش رو نمیکردی!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا