;
فرهنگ و هنرسینما

آیا سریال اجتماعی یاغی ارزش دیدن دارد؟ همه آن چه باید بدانید

سریال ایرانی یاغی که هر پنجشنبه 8 صبح به صورت اختصاصی از پلتفرم فیلیمو پخش میگردد، از روز پنج شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ پخش خود را آغاز کرده است.

این سریال با مضمون اجتماعی خود و پرداختن به رویای یک جوان فقیر که از مناطق حلبی آباد برمی خیزد توانسته است نظر مخاطبان را در همان قسمت های آغازین به خود جلب کند. آیا این سریال تا به حال از پس کارش خوب برآمده است و برای تماشا کردن جذاب است؟ در این بخش از فرهنگ و هنر به معرفی و خلاصه اجمالی سریال و نقدهای آن خواهیم پرداخت. پس مطلب را تا آخر در وب سایت گفتنی بخوانید.

 

حتما ببین: تام هنکس: بهترین فیلم های تام هنکس که باید دید

 

خلاصه داستان سریال ایرانی یاغی

همچنین بخوانید: همه آن چه باید درباره اسپین آف های بازی تاج و تخت بدانید+تاریخ پخش سریال خانه اژدها

سریال ایرانی یاغی- پارسا پیروزفر

این اثر اقتباسی از رمان سالتو به قلم مهدی افروزمنش است. در حقیقت این مجموعه به زندگی ورزشکاران پراستعداد محروم ایران که براثر عوال مختلف امکان رشد نخواهند داشت، پرداخته است.

در خلاصه داستان این سریال نوشته شده است که: «یاغی روایتگر درامی پر فراز و نشیب از سفر یک قهرمان است که شخصیت‌های متنوعی از طبقات مختلف اجتماعی در مسیر با او همراه می‌شوند یا برایش مانع می‌تراشند. یاغی باید از مرز درد و خستگی عبور کند، تا به امید و آرزوهایش برسد».

سریال یاغی مـاجـرای جــوان کشتی‌گیری به نام «جاوید» را روایـت می‌کند، که در جنوب شهر تهران، زندگی و کار می‌کند. او که در خانواده‌ای از هم پاشیده و درگیر اعتیاد به دنیا آمده است، سال‌هاست پدر و مادر خود را از دست داده و دغدغه اصلی‌اش این است که بتواند نسب خود را ثابت کند، چون او در فیلم خانواده‌ای ندارد و در تلاش است که شناسنامه بگیرد؛ این در حالی است که جاوید عاشق دختری به نام «ابرا» است که این دختر بنا به شرایطی از ایران به آلمان مهاجرت کرده و جاوید برای رسیدن به او می‌جنگد.

خلاصه رمان سالتو

در لغتنامه دهخدا سالتو بندری در اروگوئه است که در آن گوشت به فراوانی یافت می‌شود. در اصطلاحات و فنون کشتی، سالتو پرامتیازترین فن و یکی از دشوارترین فنون کشتی است که حریف از بالای سر پرتاب می‌شود.

سالتو به قلم مهدی افروزمنش کلیشه رمان‌های معاصر را شکسته و به موضوعی پرداخته است که کم‌تر کسی به آن توجه می‌کند. درون‌مایه این رمان اجتماعی، جنایی و معمایی می‌باشد. این کتاب داستان پسر جوان ۱۶ ساله‌ای به نام سیاوش را روایتگری می‌کند که استعداد عجیبی در کشتی گیری دارد. سیاوش بدون داشتن هیچ مربی و رفتن به باشگاهی در مسابقات محلی آن‌قدر خوش می‌درخشد که توجه دو غریبه به نام‌های «سیا» و «نادر» را به خود جلب می‌کند. آن دو، سیاوش را با دادن وعده‌های پوچ، به وارد شدن در دنیایی ترغیب می‌کنند که جز زشتی در خود چیز دیگری ندارد. این داستان، داستان آرزو‌هایی است که به بیراهه می‌رود و انسان‌هایی که مقصودشان رشد بدون ذره‌ای وجدان و سختی کشیدن است و با ظلم و خوردن حق دیگران قصد ترقی دارند.

بازیگران سریال ایرانی یاغی چه کسانی هستند؟

طناز طباطبایی در سریال یاغی

بازیگران اصلی: پارسا پیروزفر، علی شادمان، طناز طباطبایی، امیر جعفری، فرهاد اصلانی و با حضور افتخاری نیکی کریمی.

مه‌لقا باقری، مهدی حسینی‌نیا، آبان عسکری، عباس جمشیدی‌فر، جواد خواجوی، ناهید مسلمی، امیرضا دلاوری، بهرام ابراهیمی، نادر شهسواری، هادی دیباجی، (با معرفی) الیکا ناصری، محمد صابری، توفیق حیدری، سامان مهکویه، افشین حسن‌لو، حسن همتی، شهاب کرلو، محمد مطهری‌پور، سعید شریف، عباس ایمانی، علی محمد حسام‌فر، پگاه سعیدی، لادن ژاو‌ه‌وند، هوشنگ قوانلو، صفر محمدی، امیر مقیمی، مائده تقوایی، مهرداد خانی، نیلوفر شهفری

نقد ها به سریال:

سجاد نوروزی (مدیر سینما آزادی و فعال فرهنگی) در بخشی از یادداشتش درباره سریال «یاغی» نوشته:«…یاغی از بستر حاشیه محزونِ جامعه ایرانی بر خواسته است . حاشیه ای که رنج می کشد و رنج می دهد. طغیان می کند ولی طغیان در درون کلونی خود را تاب ندارد. چون به کناری رانده شده می کوشد متن را به زیر حاشیه بکشد و در این راه مصائبی را به خود و جامعه اش تحمیل می کند.
‏‎بنابراین در مواجهه با واقعیت ایستاده ایم. یاغی عین «متن جاری» و «واقعیت عریان حاشیه» است. حاشیه ای که در آرزوی متن، حسرت را چنان افیون در خود مستحیل می کند و اندوه را در خشم و خشم خویش را با«بزه» فریاد… یاغی روایت اندوه خشم آلود حاشیه راندگان است. حاشیه ای که در دهه ۶۰ میلادی در شیکاگو سر به طغیان برداشت و جامعه مدرن آمریکایی به حیرت کشاند تا جامعه شناسی شهری در قامت «مکتب شیکاگو» به محاسبه مواجهه «متن مدرن» با «حاشیه سرکوب شده» بنشیند.
‏‎اما در ایران هیچ گاه «مکتب تهران» پا نگرفت . شهری که از دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی یکسره به سرکوب «حاشیه» مشغول است. حاشیه را چنان زائده می پندارد و بر او سخت می گیرد. حاشیه ولی سر پا شور زندگی است و خواستن . به «آینده» امید دارد و در طلب ذات انسانی خویش است. ناامید که می شود به «بزه» رو می آورد . پس درمانش «امید» است و تاباندن نوری در تونلی تاریک … این کار را «یاغی» تا به اینجا درست و اصولی انجام داده.
‏‎«یاغی»، قیامی است برای امید و برخلاف برخی آثار حوزه‌های نمایشی (تئاتر و سینما) که تلخی و سیاهی را «اغراق شده» و اساسا «اگزوتیک» نشان می دهد با بازنمایی از امر واقع به آن شهدی از امید می پاشد تا روایتی دلپذیر رخ عیان کند. روایت تکاپوی ذات انسان در هستی، تکاپو برای «تعالی و سعادت».

سریال «یاغی» چند قسمت است؟

براساس اخبار منتشر شده در خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی، گفته می شود «یاغی» قرار است در قالب ۲۰ قسمت پخش شود و همچنین گفته می شود در تدوین و مونتاژ آن؛ چندین قسمت کم و زیاد شده است.

 

لینک های مرتبط:

چگونه مارک والبرگ گذشته خود را پشت سر گذاشت تا به یک ستاره تبدیل شود

برنامه ورزشی جیسون موموآ برای تناسب اندام

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 12 =

دکمه بازگشت به بالا