;
سرگرمی

بینوا ترین و افسانه ای ترین حیواناتی که منقرض شده اند!

حیواناتی که منقرض شده اند: کره زمین محل زندگی بسیاری از موجودات زنده از جمله حیوانات است که حق دارند مثل ما انسان ها از منابع غذایی و طبیعی آن استفاده کنند اما متاسفانه ما انسان ها بسیاری اوقات این مسئله را فراموش کرده و احساس می کنیم فقط خودمان حق استفاده از آن را داریم.

فراموشی و بی رحمی انسان ها گاهی اوقات ضررهای غیر قابل جبران به طبیعت و محیط زیست وارد کرده اند که یکی از آن ها منقرض شدن برخی از حیواناتی است که زمانی سیاره ما را خانه امن خودشان می دانستند اما دیگر وجود ندارند و به آن ها حیوانات منقرض شده گفته می شود.

در ادامه با  سرگرمی امروز گفتنی همراه باشید تا به گذشته نه چندان دور سفر کرده و داستان انقراض تعدادی از این حیوانات را با هم مرور کنیم.

شاید جالب باشد: بازی فکری با کلمات؛با کلماتی که در تصویر می بینید نام یک حیوان را بسازید

حیواناتی که منقرض شده اند

وقتی صحبت از حیوانات منقرض شده می شود بسیاری از ما به یاد دایناسورها و ماموت ها می افتیم که در دوره های ما قبل تاریخ زندگی می کردند و به دلایل مختلف منقرض شدند، در حالی که حیوانات زیادی هستند که تا چند صد سال یا چند دهه گذشته در اطراف ما زندگی می کردند و امروزه اثری آن ها دیده نمی شود.

برخی از این حیوانات عبارتند از:

شاید جالب باشد: تست بینایی شکلات قلبی متفاوت؛ اگه ادعات میزه خیلی تیزبینی در 6 ثانیه تصویر متفاوت رو پیدا کن

1. دودو

حیواناتی که منقرض شده اند: تصویر این حیوان را در بالا و ابتدای مطلب دیدید.

محل زندگی: جزایر موریس
زمان انقراض: دهه 1680
دودو پرنده ای با ظاهری شگفت انگیز، تپل و شاداب است که روزگاری در جنگل های موریس، خوش و خرم زندگی می کرد اما امروزه تنها چیزی که از این پرنده باقی مانده تعداد کمی استخوان است!

داستان غم انگیز انقراض دودو از قرن 16 آغاز شد، زمانی که ملوانان هندی پا به جزیره موریس گذاشتند و شروع به شکار این پرنده زیبا کردند.

با این حال به نظر می رسد علت اصلی انقراض دودو، شکار توسط انسان ها نبوده بلکه حضور حیواناتی همچون گربه ها، خوک ها و موش هایی بوده که این ملوانان همراه خود به جزیره آورده بودند.

این حیوانات تازه وارد علاوه بر این که تخم های دودو را می خوردند، از نظر منابع غذایی نیز رقیب این پرنده شدند که در نهایت دودوها از رقابت خارج شده و در دهه 1680 به طور کامل از بین رفتند.

ببینید: تست بینایی کلمه متفاوت WANDER؛ اگر کلمه متفاوت را در 10 ثانیه توانستید گیر بیاورید از چشمان تیزبینی بهره می برید

2. اوک بزرگ

حیواناتی که منقرض شده اند عکس 1: اوک بزرگ

محل زندگی: جزایر صخره ای در سواحل اقیانوس اطلس شمالی
زمان انقراض: سال 1844 میلادی
اوک بزرگ سیاه و سفید که اولین بار در نواحی اطراف اقیانوس اطلس شمالی کشف شد از پرندگان منحصر به فردی است که معمولا اردک وار در سواحل پرسه می زد یا با کمک بال های کوچک خود در امواج دریا شنا می کرد.

همچنین جالب است: قدرت هوش ریاضی خود را با جابه جایی تنها دو چوب کبریت در این آزمون به همه نشون بده.

این حیوان در اوایل قرن نوزدهم با کاهش قابل توجه جمعیت روبرو شد، علت این مسئله این بود که مردم به دلیل بال ها، گوشت و روغن بدن اوک بزرگ به این حیوان توجه زیادی نشان می دادند و همچنین معتقد بودند اوک بزرگ قدرت های ماورای طبیعی دارد.

از آن جا که اوک بزرگ قادر به پرواز کردن نبود نتوانست از خودش در برابر حمله انسان ها دفاع کند، به طوری که ملوانان به راحتی گروه های بزرگی از این حیوان را سوار کشتی کرده و با خود می بردند.

جای تعجب نیست که نسل این حیوان در سال 1844 منقرض شده باشد!

همچنین ببینید: تست آدم شناسی: چقدر آدما رو تو نگاه اول می شناسید؟

3. ببر تاسمانی (تیلاسین)

محل زندگی: تاسمانی، سرزمین اصلی استرالیا و گینه نو
زمان انقراض: سال 1936 میلادی
حیواناتی که منقرض شده اند: تیلاسین یا ببر تاسمانی بزرگ ترین کیسه دار گوشت خوار جهان بود که از نظر ظاهری بیشتر شبیه گرگ بود تا ببر. این حیوان خز قهوه ای- زرد، طرح راه راه روی پشت خود و یک دم بلند و کلفت داشت.

عوامل مختلفی در انقراض ببر تاسمانی دخیل بودند که از جمله آن ها می توان به بیماری ها و از بین رفتن زیستگاهش اشاره کرد اما بسیاری معتقدند که انسان ها مقصر اصلی این فاجعه در حیات وحش بوده اند.

از آن جا که ببر تاسمانی علاقه زیادی به شکار گوسفند و سایر دام ها داشت مهاجران اروپایی برای جلوگیری از کشته شدن دام های خود شروع به شکار این حیوان کردند تا جایی که حتی دولت تاسمانی به کسانی که ببر تاسمانی شکار می کردند حق الزحمه پرداخت می کرد.

آخرین ببر تاسمانی شناخته شده سال 1936 در باغ وحش هوبارت در استرالیا درگذشت.

همچنین ببینید: زیبایی پرنده ما باعث نشه تا تست تفاوت تصویری توکای منقار درشت رو نتونی حل کنی!

4. گاو دریایی استلر

محل زندگی: دریای برینگ در شمال اقیانوس آرام
زمان انقراض: سال 1768 میلادی
حیواناتی که منقرض شده اند: اولین بار در سال 1741 یک طبیعت شناس آلمانی به نام جرج دبلیو استلر، موفق به کشف و توصیف گاو دریایی استلر در شمال اقیانوس آرام شد.

این حیوان که هم خانواده گاو دریایی و فیل دریایی امروزی می باشد از پستانداران عظیم الجثه بود که طول بدنش به حدود 10 متر نیز می رسیده است.

گاو دریایی استلر به صورت گله ای زندگی می کرد و غذایش را علف ها و جلبک های دریایی تشکیل می دادند.

متاسفانه دریانوردان و شکارچیان فک خیلی زود فهمیدند گوشت چرب این حیوان غذای مناسبی برای سفرهای دریایی آن ها است و به شکار بی رویه این حیوان روی آوردند. نتیجه چه بود؟

متاسفانه گاو دریایی استلر تنها 27 سال بعد از کشف منقرض شد!

شاید جالب باشد: تفاوت تصویری خانواده شگفت انگیز؛ میتونی در 7 ثانیه بگی کدوم یکی از خونواده ها با بقیه فرق میکنه؟

5. نیا گاو

محل زندگی: اروپا و آسیا
زمان انقراض: سال 1627 میلادی
حیواناتی که منقرض شده اند: ساعت های خودتان را چند قرن به عقب برگردانید تا بتوانید نیا گاوهای شاخ دار بزرگ را ببینید که در جنگل های اروپا و مناطقی از آسیا پرسه می زنند و چرا می کنند.

امروزه از این گاوهای عظیم جثه تنها چند اسکلت در موزه و چند نقاشی باستانی در غار لاسکو فرانسه باقی مانده که قدمت آن به 20 هزار سال قبل می رسد. این گاو به احتمال زیاد اجداد گاوهای امروزی می باشد اما بدون شک اندازه اش خیلی بزرگ تر بوده و قدش به 1.85 متر می رسیده است.

آخرین نیا گاوها در لهستان زندگی می کردند که سال 1627 منقرض شدند.

شاید جالب باشد: تست شخصیت طبیعت؛با انتخاب یک طبیعت مهارت های اجتماعی خود را بهتر بشناسید

6. قورباغه نوزاد در شکم

محل زندگی: استرالیا
زمان انقراض: دهه 1980
حیواناتی که منقرض شده اند: همه ما می دانیم بچه قورباغه ها در تالاب ها و حوضچه ها شنا می کنند اما در مورد این قورباغه این طور نیست.

این قورباغه به طرز باور نکردنی بچه هایش را خورده و به مدت 6 تا 7 هفته در معده خود نگهداری می کند، در این مدت مادر غذا نمی خورد و بدنش اسید گوارشی ترشح نمی کند. بعد از گذشت این مدت قورباغه مادر استفراغ کرده و بچه قورباغه اش را به دنیا می آورد!

این دوزیست استرالیایی سال 1973 کشف شد اما متاسفانه خیلی زود و بعد از یک دهه منقرض شد.

خبر خوب این که دانشمندان در تلاش هستند تا با استفاده از سلول های این قورباغه که سال ها قبل در آزمایشگاه ها منجمد شده و قرار دادن آن ها در تخم قورباغه های زنده امروزی بتوانند این موجود شگفت انگیز را به زندگی برگردانند.

جالب است: آزمون هوش شناخت زن یا مرد؛ اگه گفتین کدوم فرد داره دروغ میگه؟

7. پاپ فیش تکوپا

محل زندگی: کالیفرنیا – ایالات متحده
زمان انقراض: سال 1981 میلادی
حیواناتی که منقرض شده اند: پاپ فیش تکوپا نوعی ماهی کوچک شگفت انگیز است که اولین بار در آب های دو چشمه آب گرم در دره مرگ کالیفرنیا یافت شد.

این ماهی ها اگرچه کوچک بودند اما بسیار مقاوم و سازگار با محیط زیست عمل می کردند و می توانستند در آب های با دمای 43 درجه سانتی گراد نیز به زندگی خود ادامه دهند اما در سال 1965 چشمه های محل زندگی این ماهی با هم ادغام و آب آن برای زنده ماندن ماهی بسیار داغ و شور شد.

این ماهی در سال 1970 به لیست گونه های در معرض خطر اضافه شد اما متاسفانه دیگر خیلی دیر شده بود و در سال 1981 اعلام شد که این گونه جانوری منقرض شده است.

جالبه بخوانید: حکایت خیاط طمع کار در مثنوی معنوی،اثری از مولوی

8. دلفین رودخانه ای چین

محل زندگی: چین
زمان انقراض: سال 2004 میلادی
حیواناتی که منقرض شده اند: در فرهنگ عامه چین باستان گفته شده دلفین رودخانه ای چین در واقع شاهزاده خانمی بوده که بعد از قبول نکردن ازدواج با مردی که دوستش داشت غرق شده و به شکل دلفین به زندگی بازگشته است.

متاسفانه داستان زندگی واقعی این دلفین نیز به همان اندازه غم انگیز است. تا دهه 1950 هزاران دلفین رودخانه ای در آب های رودخانه یانگ تسه چین زندگی می کردند اما به نظر می رسد نسل این پستاندار آب زی به دلیل صید بی رویه، تصادف با کشتی ها و آلودگی محیطی منقرض شده است.

اگرچه نام این حیوان هنوز در فهرست قرمز حیوانات به شدت در معرض خطر قرار دارد اما از سال 2004 تاکنون دیگر نمونه ای از آن دیده نشده است.

9. کبوتر وحشی

محل زندگی: آمریکای شمالی
زمان انقراض: سال 1914 میلادی
حیواناتی که منقرض شده اند: کبوتر وحشی یکی دیگر از پرندگان منقرض شده است که در آمریکای شمالی زندگی می کرده و هنگام ورود اروپایی ها به این ناحیه بین 3 تا 5 میلیارد از این پرنده در ایالات متحده ساکن بوده اند اما به مرور زمان و با کاهش زیستگاه ها و جنگل زدایی گسترده، جمعیت این پرنده به شدت کاهش یافت.

به علاوه در قرن نوزدهم گوشت کبوتر به عنوان یک ماده غذایی ارزان برای افراد فقیر محسوب می شد که منجر به شکار گسترده این حیوان شد و زمینه را برای انقراض آن فراهم کرد.

کبوتر وحشی از سال 1900 در طبیعت دیده نشده و آخرین نمونه آن در اسارت سال 1914 درگذشت.

10. بز کوهی پیرنه

محل زندگی: شبه جزیره ایبری
زمان انقراض: سال 2000 میلادی
بز کوهی پیرنه یکی از چهار گونه بز کوهی اسپانیایی یا بز کوهی ایبری است که در شبه جزیره ایبری کشف شد. طول بدن این حیوان معمولا 60 تا 76 سانتی متر و وزنش بین 24 و 80 کیلوگرم بوده و اغلب از گیاهان تغذیه می کرده است.

به نظر می رسد تعداد این حیوان قبلا به حدود 50 هزار می رسیده اما در اوایل دهه 1900 میلادی تعدادش به کمتر از 100 کاهش پیدا کرد.

دانشمندان معتقدند عواملی همچون شکار غیر قانونی، عدم توانایی رقابت با سایر پستانداران برای منابع غذایی و از بین رفتن زیستگاه علت اصلی کاهش جمعیت این حیوان بوده است.

آخرین بازمانده بز کوهی پیرنه سال 2000 در اثر سقوط از درخت در شمال اسپانیا کشته شد.

همچنین پیشنهاد می شود:

همچنین ببینید: آزمون هوش شناخت خانواده مافیا:میتونی بگی کدوم خونواده جزو گروه مافیا می باشند؟

آزمون شناخت سایه هواپیما؛کدوم سایه با هواپیما یکی می باشد جوابو در 5 ثانیه بگو

آزمون تفاوت تصویر کتاب خانه؛اگه تونستی در 12 ثانیه 3 تفاوت تصویر رو پیدا کنی خیلی تیزبینی

آزمون شناسایی خواهر گمشده؛اگه گفتی کدوم دختر خواهر گمشده سوزان می باشد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − دو =

دکمه بازگشت به بالا