;
سرگرمی

مقایسه گذشته و امروز: وقتی سیب زمینی غذای دام بود!

مقایسه گذشته و امروز: خیلی چیزها تغییر کرده اند، فلج اطفال دیگر بیماری نیست که از آن بترسیم، دیدگاه های ما نیز دستخوش تغییرات زیادی شده است. با کمال تعجب، بسیاری از چیزهای رایج امروزی در گذشته پست و حقیر تلقی می شدند!

8 مورد محبوب امروزی که در گذشته منفور بودند!

از قسمت عجایب خفن ترین و جذاب ترین مطالب را بخوانید و لذت ببرید:

1. خالکوبی بدن

مقایسه گذشته و امروز: در غرب به سختی می توانید فردی را پیدا کنید که حداقل روی یک قسمت از بدن خود خالکوبی نداشته باشد. خالکوبی در بسیاری از فرهنگ ها به وسیله ای برای ابراز عقیده و غرور در مورد چیزی یا به عنوان خاطره ای از یک رویداد تبدیل شده است.

در گذشته اینطور نبود، زیرا از خالکوبی برای تحقیر زندانیانی که مرتکب جنایات جدی شده بودند یا به عنوان نمادی برای گروهی از جامعه به حاشیه رانده شده استفاده می شد.

خالکوبی بخشی از فرهنگ دوچرخه سواری و هیپی در دهه 1960 شد. با پیشرفت بشر در قرن بیستم، تابوها شروع به محو شدن کردند و آنچه به عنوان یک عمل مذموم تلقی می شد به ویژه در غرب و اروپا عادی شد.

یکی از مهم ترین عواملی که به محبوبیت خالکوبی کمک کرد، برنامه تلویزیونی معروف “جوهر میامی” است که تا حد زیادی به گسترش خالکوبی و مکان های خالکوبی در ایالات متحده آمریکا نسبت داده می شود.

شاید جالب باشد: با نگاه کردن به تصویر و دیدن اولین شی نقاط قدرت و ضعف خود را بهتر بشناسید.

2. شلوار جین

مقایسه گذشته و امروز3: شلوار جین

مقایسه گذشته و امروز: از جمله موارد رایج امروزی که در گذشته مورد تحقیر قرار می گرفت، شلوار جینی است که در گذشته برای معدنچیان در نظر گرفته شده بود. مخترع شلوار جین، لوی اشتراوس، یک فروشنده دوره گرد بود که در دهه 1850 از باواریا به آمریکای شمالی مهاجرت کرد. در آن زمان چند بوم و اجناس با خود آورده بود که قصد فروش آنها را داشت.

در آن زمان، معدنچیان به دنبال شلوارهای کار بادوام بودند. اشتراوس با کمک یک خیاط شلوار کار از بوم ساخت. این شلوار در بین کارگران معدن و کارگران بسیار محبوب شد زیرا پاره شدن آنها آسان نبود. در دهه 1860 او شروع به رنگ آمیزی پارچه نیلی کرد و آن را “شلوار جین آبی” نامید.

تا دهه 1960، شلوار جین جزء اصلی طبقه کارگر باقی ماند. در اوایل دهه 1960، شلوار جین در فیلم هایی مانند شورشی بدون دلیل و جین آبی بازی کرد. تصویر سرکش از فردی که شلوار جین پوشیده بود محبوبیت پیدا کرد و جوانان شورشی شروع به گنجاندن آن در کمد لباس خود کردند.

در دهه 1980، شلوار جین به یکی از لوازم اصلی مد برای افراد در هر سنی تبدیل شده بود و مردم شروع به پوشیدن آن به عنوان لباس روزمره معمولی کردند.

ببینید: با تست شخصیت ماسکهای ونیزی دریابید که چه چیزی به شما انگیزه می دهد و میل درونی خود را باز کنید.

3. سیب زمینی

مقایسه گذشته و امروز: یکی از مهم ترین و پرمصرف ترین غده ها در امپراتوری اینکاها سیب زمینی بود. هنگامی که اسپانیایی ها امپراتوری اینکاها را در قرن شانزدهم فتح کردند، غده را با خود به اسپانیا آوردند، اما استقبال خوبی از آن نشد و کشاورزان اسپانیایی فقط شروع به کشت آن در مقیاس کوچک به عنوان غذای دام کردند.

سیب زمینی کم کم به دیگر کشورهای اروپایی سرایت کرد. اما آنها با انزجار و شک به او نگاه می کردند. حتی برخی ادعا می کردند که آن سمی است و معتقد بودند که سیب زمینی باعث جذام و سایر بیماری ها می شود. حتی دهقانان فقیر و گرسنه از خوردن آنها می ترسیدند.

سپس، با گذشت زمان، سیب زمینی در انگلستان گوشت دوست در طول کمبود مواد غذایی در عواقب جنگ های انقلابی به یک غذای اصلی تبدیل شد. غده فروتن به سرعت محبوبیت خود را افزایش داد و ماهی و چیپس به یک غذای اصلی در انگلستان تبدیل شد.

شاید جالب باشد: تست هوش جالب با چوب کبریت؛ چابکی و نبوغ ذهنتو با درست کردن این معادله در 8 ثانیه ثابت کن.

4. بال مرغ

مقایسه گذشته و امروز: بال مرغ بوفالو توسط ترزا بلیسیمو صاحب انکر بار اختراع شد. داستان های زیادی در مورد رویدادی وجود دارد که منجر به اختراع این دستور غذا شد، اما با این وجود یکی از غذاهای مورد علاقه آمریکایی ها را ایجاد کرد.

قبل از اختراع بال مرغ، آن ها یکی از نامطلوب ترین قسمت های مرغ به حساب می آمدند و اغلب هنگام تهیه مرغ دور انداخته می شدند. اما اکنون تقاضای بال مرغ به حدی زیاد است که به یکی از گران ترین تکه های مرغ در رستوران ها تبدیل شده است.

این هم جالب است: آزمون هوش شناخت پرستار تقلبی؛ اگه گفتی کدوم دختر خانم زیبارو پرستار نمی باشد و داره اداشو در میاره؟

5. دانه کینوا

مقایسه گذشته و امروز2: دانه کینوا

مقایسه گذشته و امروز: امروزه کینوا یکی از اقلام محبوب در غذاها و نسخه های بهداشتی است. اولین بار حدود 3000 تا 4000 سال پیش توسط مردم آند کشت شد و برای بقیه جهان ناشناخته بود.

اینکاها کینوا را دانه ای بسیار ارزشمند و مقدس می دانستند و از آن به عنوان “مادر غلات” یاد می کردند. بعدها، فاتحان اسپانیایی این دانه را تحقیر کردند و حتی کشت آن را سرکوب کردند. محبوبیت کینوا در اواخر قرن بیستم افزایش یافت. تولید کینوا در جهان در پایان قرن بیستم دو برابر شد. کینوا در حال حاضر به دلیل ارزش غذایی آن به عنوان یک غلات فوق العاده در نظر گرفته می شود.

6. بازیگری

مقایسه گذشته و امروز: بازیگری امروزه یکی از پرطرفدارترین حرفه هایی است که هیچکس به آن مسلط نیست و حرفه ای ها دستمزد بالایی دریافت می کنند. در گذشته، هرکسی که وارد عرصه بازیگری می شد، بدنام بود و حتی توسط کلیسا به عنوان غیراخلاقی و از نظر مذهبی خطرناک محکوم می شد.

اما در اواخر قرون وسطی، بازیگران حرفه ای در انگلستان و اروپا ظاهر شدند. در دوران الیزابت، اشراف برجسته گروهی از بازیگران داشتند که به صورت فصلی در مکان‌های مختلف اجرا می‌کردند.

شهرت منفی بازیگران در قرن نوزدهم تغییر کرد. بازیگری به یک حرفه محبوب تبدیل شد و هنر و بازیگران در جامعه افتخار پیدا کردند. در اوایل قرن بیستم، بازیگری به دلیل پول و شهرتی که به همراه داشت، به یکی از پرطرفدارترین مشاغل تبدیل شده بود.

7. سوشی

مقایسه گذشته و امروز4: سوشی

مقایسه گذشته و امروز: در چین باستان، ماهی را در برنج تخمیر شده قرار می دادند و ماهی را برای مدتی قابل خوردن نگه می داشتند. هنگام خوردن ماهی، برنج را دور می ریزند و ماهی را آبکشی می کنند و سپس می خورند. از آنجایی که ارزان تر از خرید روزانه ماهی تازه بود، به سرعت محبوب شد.

در قرن هفتم، سوشی در ژاپن رایج شده بود. در اوایل قرن هفدهم، ژاپنی ها شروع به افزودن مواد نگهدارنده مانند ساکه یا سرکه به برنج و خوردن آن با ماهی کردند. به زودی سوشی به خودی خود تبدیل به یک غذای کامل شد تا روشی برای نگهداری ماهی.

بعدها در اوایل قرن نوزدهم، سوشی دستخوش تغییرات اساسی شد. به جای اینکه برنج روی ماهی بغلتاند، ماهی را روی برنج چاشنی شده قرار دادند. این سبک سوشی امروزه سوشی نیگیری نامیده می شود. بعدها، سوشی در سراسر جهان محبوب شد و به یک غذای لوکس تبدیل شد.

8. خرچنگ دریایی

مقایسه گذشته و امروز: وقتی صحبت از غذا به میان می آید، خرچنگ در بین غذاهای دریایی در رتبه برتر قرار دارد. همچنین بسیار گران است و به دلیل روش پخت منحصر به فردش، همه نمی توانند آن را سفارش دهند.

تا قبل از اواسط قرن نوزدهم تصور می شد که خرچنگ ها غذای مناسبی برای فقرا هستند. غذا دادن به خرچنگ ها به زندانیان، برده ها و کارآموزان به عنوان راهی برای پس انداز پول رایج بود.

شهرت خرچنگ پس از ظهور غذای کنسرو شده و حمل و نقل ریلی در قرن 19 تغییر کرد. این غذا تبدیل به یک غذای کنسرو شده ارزان قیمت شد و در حالی که قیمت لوبیا پخته شده 53 سنت در هر پوند بود، کنسرو خرچنگ با قیمت 11 سنت در هر پوند در دسترس بود.

خرچنگ به زودی در میان گردشگران اولیه در نیوانگلند محبوب شد و رستوران ها شروع به سرو آن به عنوان یک وعده غذایی کردند. خرچنگ ها به جای مزاحمت، تبدیل به یک کالا شدند و در زمان شروع جنگ جهانی دوم به عنوان یک غذای لذیذ در نظر گرفته شدند.

شاید برایتان جالب باشد:

در مدت زمان 8 ثانیه تست بینایی شناسایی بچه گربه متفاوت را پاسخ دهید!

آزمون هوش شناخت قاتل دختر بچه؛ چه کسی دختر بچه را در شهربازی به قتل رسانیده است؟

معمای هوش چوب کبریت؛ معادله 0=6*5 را با حرکت دادن دو چوب کبریت در 10 ثانیه حل کنید.

آزمون پیدا کردن آبنبات چوبی؛ آیا میتونی در 8 ثانیه آبنبات چوبی پنهان شده میان گربه ها را پیدا کنی؟

با تست شخصیت باورهای ناخودآگاه رفتار و احساسات خود را از طریق آنچه ابتدا می بینید، کشف کنید.

آزمون شناخت فرد گاز گیرنده؛ اگه خودتو متخصص هوش های تصویری میدونی بگو مرد را چه کسی گاز گرفته است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =

دکمه بازگشت به بالا