;
آرایش و زیباییمد و زیبایی

چطوری از ترک پوست بارداری جلوگیری کنیم؟

ترک پوست بارداری: یکی از اتفاقات عجیب و هیجان‌انگیز در طول زندگی هر زنی‌ بارداری است. ترک پوست بارداری، می‌تواند یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زنان در این دوران باشد. اگرچه ترک‌های پوستی نسبتا بی‌ضرر و بسیار رایج هستند، اما بسیاری از ما آرزو می‌کنیم که بتوانیم جلوی ظاهرشدن آن‌ها را در دوران بارداری بگیریم.

در حالی‌که برخی با غرور، ترک‌های پوستی باقی‌مانده از زمان بارداری‌شان را به رخ همه می‌کشند، برای برخی دیگر این ترک‌ها زشت و شرم‌آور است و آن را از همه پنهان می‌کند. در این مقاله بخش مد و زیبایی راه‌حل‌هایی برای ترک پوست بارداری ارائه می‌دهد. همچنین در ادامه این مطلب، اگر کنجکاو دانستن این روش‌ها شده‌اید، با مجله گفتنی همراه باشید.

شاید جالب باشد: صابون نسترن از پیری پوست جلوگیری می کند و جای جوش ها را از بین می برد

علت ترک پوست بارداری چیست؟

ترک پوست بارداری: خیلی چیزها بعد از بچه‌دارشدن تغییر می‌کند برنامه‌ها، زمان خواب و احساس آزادی، چند مورد از این تغییرات است. همراه با تغییر برنامه، تغییرات فیزیکی هم کم‌کم خودشان را نشان می‌دهند. یکی از این تغییرات، کشش پوست و ترک‌‌هایی‌ست که به دنبال آن ظاهر می‌شود. برای بسیاری از زنان، ترک پوست بارداری ناخوشایند است و به همین خاطر دنبال جلوگیری از ترک خوردن پوست در دوران بارداری هستند.

قبل از اشاره به راهی برای درمان ترک پوست بارداری باید بدانید که این ترک‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که بدن شما سریع‌تر از پوست شما رشد پیدا می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود تا الیاف الاستیک درست زیر سطح پوست شکسته و در نتیجه علائم کشش پدیدار شود.

رشد سریع بدن می‌تواند شما را با علائم کشش، به‌خصوص روی شکم و سینه‌ها، دو ناحیه که بیشترین رشد را دارند، روبه‌رو کند. علائم کشش ممکن است روی ران‌ها، باسن و بازوها هم ظاهر شوند. علائم اغلب به رنگ قرمز یا بنفش شروع می‌شوند؛ اما پس از بارداری به‌تدریج به رنگ سفید یا خاکستری درمی‌آیند.

حتما امتحان کنید: خط چشم طبیعی در منزل بسازید، نتیجه واقعا جذاب و هیجان انگیز است!

ترک های پوست بارداری بی‌ضرر هستند؛ اما گاهی اوقات بروزشان باعث ناراحتی می‌شود. ترک‌های پوستی در برخی زنان ارتباط مستقیمی با کاهش اعتمادبه‌نفسشان دارد و بیشتر افراد به دنبال بهترین راه جلوگیری از ترک شکم در بارداری هستند.

اگر در مورد علائم کشش در دوران بارداری احساس ناراحتی می‌کنید و به دنبال درمان آن هستید، بهتر است این را آویزه گوشتان کنید که ترک‌ها کاملا طبیعی و نشانه موفقیت شگفت‌انگیزی هستند که بدن شما به آن دست‌ یافته است. ترک‌های بارداری اگرچه برای بیشتر زنان اتفاقی طبیعی‌ست، ولی می‌تواند ارتباط مستقیمی با دو عامل زیر داشته باشد:

خیلی کاربردی:جلوگیری از ریزش مژه: اگر بعد از اکستنشن مژه هایتان کم پشت شده است این کارها را انجام دهید

تاثیر هورمون‌ها

تغییرات در سطح هورمون در دوران بارداری به ایجاد علائم کشش کمک می‌کند. در دوران بارداری، غدد فوق ‌کلیوی شما هورمون کورتیزول را تولید می‌کنند. همان‌طور که سطح کورتیزول به‌طور طبیعی افزایش می‌یابد، الیاف الاستیک در پوست شما ضعیف می‌شود و با کشیده‌شدن پوست، علائم کشش بارداری ایجاد می‌شود.

خیلی جالبه امتحان کنید: رنگ مو با دارچین و آبلیمو در منزل خیلی ساده است دست به کار شوید

نقش وراثت

ژنتیک هم یکی از عواملی‌ست که باعث ترک‌های پوستی در دوران بارداری می‌شود. اگر علائم کشیدگی را در سنین پایین‌تر تجربه کرده‌اید، مانند جهش رشد که باعث کشیدگی پوست شما در دوران بلوغ می‌شود یا اعضای خانواده‌تان این علائم را دارند، به‌احتمال زیاد در دوران بارداری این رگه‌های قرمز، بنفش، صورتی یا قهوه‌ای را خواهید داشت.

بهترین روش های موثر در جلوگیری از ترک پوست بارداری

فارغ از علت به‌وجودآمدن ترک پوست بارداری، اصلی‌ترین دغدغه برای بیشتر افراد، جلوگیری از ترک پوست بارداری‌ است. راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از آن وجود دارد؛ اما با توجه ‌به ماهیت تغییراتی که بدن شما متحمل می‌شود، ممکن است استفاده از برخی روش‌ها نسبت به روش‌های دیگر آسان‌تر باشد.

همچنین ببینید: انتخاب پالت سایه چشم که بدرد بخور و کاربردی باشه+ اگر قصد خرید سایه چشم دارید از دست ندهید!

بدنتان را هیدراته نگه دارید

هیدراته نگه‌داشتن پوست به انعطاف‌پذیری آن و جلوگیری از ترک پوست بارداری کمک می‌کند. یک زن به‌طور متوسط باید حداقل ۸ فنجان آب در روز بنوشد. در دوران بارداری، توصیه می‌شود روزانه ۶ تا ۸ فنجان متوسط ​​مایعات نوشیده شود.

ممکن است گفتن این کار آسان‌تر از انجام آن باشد؛ زیرا تهوع صبحگاهی می‌تواند این کار را دشوار کند. سعی کنید آب را جرعه‌جرعه بنوشید. نوشیدن آب علاوه‌ بر جلوگیری از ترک پوست بارداری می‌تواند باعث کم‌شدن عفونت‌های دستگاه ادراری، کاهش سردرد و یبوست شود.

از یک رژیم غذایی پیروی کنید

حفظ یک رژیم غذایی سالم به دلیل تهوع صبحگاهی، هوس خوردن غذاهای مختلف یا بیزاری از غذا، می‌تواند انواع مشکلاتی باشد که با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید. پیروی از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند بهترین راه جلوگیری از ترک شکم در بارداری باشد.

به‌ هر حال در دوران بارداری احتمالا به رژیم غذایی خود توجه بیشتری می‌کنید. بهترین راه برای رساندن مواد مغذی به بدنتان، استفاده‌ از مواد غذایی سالم در کنار مصرف مکمل‌هاست که می‌توانند در جلوگیری از ترک پوست بارداری مفید باشند. مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان، ویتامین C، روی و امگا 3 در این امر به‌شدت تاثیرگذار هستند.

وزنتان را مدیریت کنید

افزایش وزن در دوران بارداری اجتناب‌ناپذیر است. زنان معمولا در طول سه‌ماهه اول بین ۰.۴ تا ۲.۲ کیلوگرم و پس از آن هر هفته حدود ۰.۴ کیلوگرم اضافه‌وزن خواهند داشت. این یک تصور غلط رایج است که هنگام بارداری باید برای دو نفر غذا بخورید؛ در حقیقت اوضاع به این شکل نیست. یکی از راه‌های جلوگیری از ترک پوست بارداری مدیریت وزن است.

به یک زن سالم و غیر باردار به‌طور متوسط توصیه می‌شود که روزانه ۲۰۰۰ کالری دریافت کند و زنان باردار فقط باید این مقدار را ۲۰۰ کالری در روز افزایش دهند؛ اگرچه این میزان برای کسانی که دوقلو دارند بیشتر است. بهترین راه جلوگیری از ترک‌ شکم در بارداری، تغذیه سالم و کنترل وزنی‌ست که اضافه می‌کنید.

مقادیر کافی ویتامین D دریافت کنید

در مطالعاتی که انجام شده است، تاثیر مستقیمی بین ویتامین D و جلوگیری از ترک پوست بارداری وجود دارد. ساده‌ترین راه برای دریافت ویتامین D به بدن، جذب نور خورشید است. برخی از غذاها مانند غلات، لبنیات، ماهی و برخی از انواع نان حاوی ویتامین D هستند که می‌توانند در این امر کمک‌کننده باشند.

پوستتان را مرطوب نگه‌ دارید

بهترین راه درمان ترک های پوستی در حاملگی، استفاده از کرم‌ها یا روغن‌های موضعی در بخش‌هایی‌‌ست که مستعد ایجاد ترک هستند. بسیاری از محصولات را می‌توان خریداری کرد که پوست شما را آبرسانی و به انعطاف‌پذیری و بهبود بافت‌های پوست کمک می‌کنند.

کرم‌هایی که حاوی شی‌باتر، ویتامین E و آلوئه‌ورا هستند، تاثیر زیادی در جلوگیری از ترک پوست بارداری دارند. استفاده از روغن نارگیل، روغن زیتون و آلوئه‌ورا به این دلایل باعث درمان ترک پوست بارداری می‌شود:

  • سریع جذب پوست شما می‌شوند.
  • به عمق پوست نفوذ می‌کنند.
  • سلول‌های مرده را از بین می‌برند.
  • حاوی ویتامین E و اسیدهای چرب هستند که می‌توانند به سلامت پوست شما کمک کنند.

کدام مادران مستعد ترک پوست بارداری هستند؟

حدود ۹۰ درصد از مادران پس از گذر از ماه ششم یا هفتم، ترک‌های پوستی را مشاهده می‌کنند. اگر مادرتان در دوران بارداری با این عارضه مواجه شده باشد، از آن‌جایی‌که ژنتیک یکی از عامل‌های ایجاد ترک‌های پوستی‌ست، شما هم به احتمال زیاد با این ترک‌های پوستی ناخوشایند روبه‌رو خواهید شد.

مادرانی که پوستی روشن دارند بیشتر با ترک‌های صورتی‌رنگ مواجه می‌شوند. بانوان با پوست تیره‌تر معمولا با ترک‌هایی روشن‌تر از رنگ پوست خود روبه‌رو می‌شوند. از دیگر مواردی که می‌تواند شانس داشتن این ترک‌ها را افزایش ‌دهد، در زیر آمده است:

  • باردارشدن در سنین پایین
  • افزایش سریع وزن در دوران بارداری
  • استفاده از کورتیکواستروئیدها در دوران بارداری
  • داشتن برخی اختلالات ژنتیکی (سندرم کوشینگ یا سندرم مارفان)

آیا درمان ترک های پوستی در بارداری امکانپذیر است؟

آیا ترک‌های بارداری از بین می‌روند؟ آیا می‌توان از شر خطوط بعد از بارداری خلاص شد؟ راه درمان ترک های پوستی در حاملگی چیست؟ این سوالات رایج ممکن است زمانی که هنوز باردار هستید یا وقتی که زایمان را تجربه کرده‌اید و اکنون نمی‌دانید چگونه با ترک‌های پوستی پس از زایمان مقابله کنید، ایجاد شود. خبر خوب این است که علاوه‌بر راه‌های جلوگیری از ترک پوست بارداری، راه‌هایی هم برای درمان آن وجود دارد.

علائم کشش پوست معمولا پس از بارداری محو می‌شود. از آن‌جایی‌که ترک‌های پوستی به‌نوعی جای زخم هستند، محوشدنشان تدریجی خواهد بود و ممکن است به‌طور کامل ناپدید نشوند. به یاد داشته باشید که ترک‌های پوستی نتیجه معمول و طبیعی پرورش کودک در داخل شکم شماست.

سایز بدن شما در طول بارداری ناگزیر تغییر خواهد کرد و این بخشی از طبیعت بدن شماست. با این اوصاف همه افراد ظاهر ترک‌های بارداری را دوست ندارند؛ به همین دلیل درمان آن اهمیت پیدا کرده است. بهترین راه‌های درمان ترک پوست بارداری در زیر آمده است.

استفاده از کرم

یکی از راهکارهای رایج برای درمان یا جلوگیری از ترک پوست بارداری، استفاده از کرم‌های بازسازی‌کننده پوست است. این کرم‌ها می‌توانند ترک‌ها را بعد از مدتی کم‌رنگ‌تر کنند.

نور و لیزردرمانی

یکی دیگر از راه‌های درمان ترک پوست بارداری استفاده از لیزر و نوردرمانی‌ست. این روش می‌تواند تولید کلاژن را در پوست تحریک کند و خاصیت ارتجاعی آن را بهبود بخشد.

استفاده از میکرونیدلینگ، میکرودرم ابریژن و اسید هیالورونیک

سایر درمان‌های پوستی شامل میکرونیدلینگ و میکرودرم ابریژن است که می‌تواند رشد کلاژن را تقویت و به کم‌رنگ‌شدن ترک‌ها در پوست کمک کند. استفاده روزانه از اسید هیالورونیک هم ممکن است به پیشگیری و درمان علائم کشش کمک کند.

مطالبی که دیگران دوست داشتند:

از دست ندهید حتما ببینید: از بین بردن چروک پیشانی و دور چشم فقط و فقط با پای مرغ شاید باور نکنید اما راز مردم چین و کره برای از بین بردن چروک

حتما ببینید: لباس مناسب زنان چاق: چطوری خوش استایل تر به نظر برسید؟

ماسک صورت طبیعی با آب پیاز برای رفع جای جوش و خشکی پوست

ترفندهای تثبیت رنگ مو را یاد بگیر و کیفیت و زیبایی روز اول را حفظ کن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا