;
سلامتدرمان خانگی و گیاهان دارویی

آیا رزماری واقعا حافظه و توانایی های شناختی را بهبود می بخشد؟

خواص رزماری: روش ها و تئوری های زیادی برای بهبود حافظه یا تفکر واضح تر ارائه شده است. یکی اضافه کردن رزماری به غذا یا آب یا حتی بوییدن آن است. اما آیا این مفهوم توسط تحقیقات پشتیبانی می شود؟ با بخش سلامت از مجله گفتنی همراه باشید.

رزماری چیست؟

نام علمی رزماری rosmarinus officinalis و گیاهی سوزنی و چند ساله است. بنابراین وقتی آن را بکارید، اگر هوا به اندازه کافی گرم باشد، هر سال دوباره رشد می کند.

این گیاه از آسیا و منطقه مدیترانه است، اما در کشورهای دیگر نیز می روید. رزماری مربوط به گیاهان خانواده نعناع است. وقتی شکوفا می شود، گل های آن سفید، بنفش، صورتی یا آبی تیره هستند.

رزماری اغلب به عنوان چاشنی غذا استفاده می شود و به سوپ، خورش، گوشت، مرغ، ماهی و سایر غذاهای مدیترانه ای اضافه می شود. عطر آن کمی تلخ است. کسانی هم هستند که آن را به چای اضافه می کنند. همچنین می توان از آن به عنوان عطر استفاده کرد و به شامپوها و صابون ها اضافه کرد.

همچنین ببینید: خواص بی نظیر گزنه برای درمان دیابت و فشار خون

آیا رزماری قدرت شناختی را بهبود می بخشد؟

در زیر تحقیقاتی در مورد خواص رزماری بر عملکردهای شناختی ارائه شده است.

رزماری 1این مطلب هم مفیده: چربی سوز شکم که یک ماهه نتیجه می گیری+ طرز تهیه

مصرف رزماری

خواص رزماری، در مطالعه‌ای روی 28 فرد مسن، به نظر می‌رسد مصرف دوزهای پایین پودر رزماری خشک باعث بهبود قابل توجهی در سرعت حافظه می‌شود، اما نه در دوزهای بالا.

عطر رزماری

برخی از مطالعات به چگونگی تأثیر رایحه رزماری بر قدرت شناختی می پردازند. به شرکت کنندگان در حین انجام کارهای پردازش بصری و سریال سازی، بوی رزماری داده شد. هر چه طعم رزماری بیشتر باشد سرعت و دقت ماموریت ها بیشتر می شود.

در مطالعه ای که در کنفرانس سالانه انجمن روانشناسی بریتانیا ارائه شد، به فواید عطر رزماری نیز اشاره شده است. در مطالعه‌ای که با 40 کودک مدرسه‌ای انجام شد، کودکان به دو گروه تقسیم شدند و نیمی از آنها به اتاقی که بوی عطر رزماری داشت و نیمی دیگر به اتاقی بدون عطر منتقل شدند.

نتایج هنوز در یک مجله منتشر نشده است، اما کودکان در اتاق با طعم رزماری نمرات حافظه بالاتری نسبت به کودکان در اتاق معمولی داشتند.

اسانس رزماری

مطالعه دیگری با 53 دانش آموز 13-15 ساله انجام شده است. محققان خاطرنشان می کنند که اگر اسانس رزماری به داخل اتاق اسپری شود، حافظه بصری و عددی شرکت کنندگان بهبود می یابد.

رزماری 2

آب رزماری

خواص رزماری، مطالعه ای بر روی 80 بزرگسال که 250 میلی لیتر آب رزماری یا آب معدنی نوشیده بودند، انجام شد. کسانی که آب رزماری می‌نوشیدند نسبت به کسانی که آب معدنی می‌نوشیدند، عملکرد شناختی کمی داشتند.

همچنین ببینید: کالری هر عدد خرما+ آیا خرما برای سلامتی مفید است؟

مطالعات در موش ها

برخی از مطالعات دیگر در مجلات منتشر شده در مورد اثرات مصرف رزماری وجود دارد و آنها نتایج ثابتی را در مورد رابطه رزماری و حافظه ارائه می دهند. اما این مطالعات بر روی موش ها انجام شده است و مشخص نیست که آیا همین امر در مورد انسان نیز صدق می کند یا خیر. بنابراین در این خلاصه تحقیق گنجانده نشده اند.

چگونه رزماری ممکن است برای مغز مفید باشد

خواص رزماری، هیچ داده قطعی در مورد اینکه چرا رزماری ممکن است مفید باشد وجود ندارد، اما یک نظریه این است که رزماری دارای خواص آنتی اکسیدانی است و با مبارزه با رادیکال های آزاد برخی خواص درمانی را ارائه می دهد.

بر اساس نظر دیگری، بیان شده است که رزماری می تواند اضطراب را کاهش دهد و در نتیجه توانایی تمرکز را بهبود بخشد.

نتیجه-خواص رزماری

خواص رزماری، اگرچه رزماری نویدبخش افزایش قدرت مغز است، بهتر است قبل از تکمیل رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است با داروهای رقیق کننده خون، آنتی اسیدها، لیتیوم، دیورتیک ها و داروهای دیابت تداخل داشته باشد. علاوه بر این، تحقیقات بیشتری در مورد رزماری مورد نیاز است.

مطالب مرتبط:

10 ماده غذایی برای کمک به کاهش نفخ

خواص روغن کنجد: 11 خاصیت باور نکردنی روغن کنجد که تا به حال نمی دانستید!

خواص فوق العاده توت فرنگی: از لاغری تا درمان دیابت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 10 =

دکمه بازگشت به بالا